DE102008054626A1 - Driving pedal module for controlling engine performance of motor vehicle, has pedal element supported over pre-determined angle range tilted at clevis mounting - Google Patents

Driving pedal module for controlling engine performance of motor vehicle, has pedal element supported over pre-determined angle range tilted at clevis mounting Download PDF

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Thomas Linke
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    • G05G5/03Means for enhancing the operator's awareness of arrival of the controlling member at a command or datum position; Providing feel, e.g. means for creating a counterforce

Abstract

The driving pedal module (1) has a pedal element (3) supported over a pre-determined angle range tilted at a clevis mounting (2). The engine performance is changeable by pressing of the pedal element by driver of the motor vehicle. The driving pedal module has an auxiliary function, with which the pedal element works as foot file for foot of the driver.

Description

Die Erfindung betrifft ein Fahrpedalmodul gemäß dem Oberbegriff des Anspruchs 1.The The invention relates to an accelerator pedal module according to Preamble of claim 1.

Stand der TechnikState of the art

„Force Feedback” (Kraft-Rückmeldung) wird im Kraftfahrzeugbereich beispielsweise in Bezug auf das Gaspedal eines Kraftfahrzeugs eingesetzt, wobei es verschiedene Realisierungsansätze gibt. Insbesondere gibt es aktive und passive Prinzipien. Ein aktives Prinzip bewirkt eine Zustandsänderung eines Systems ohne eine zusätzliche Rückkopplung mit dem Fahrer eines Kraftfahrzeugs. Hierbei ändert das System den Zustand aktiv und gibt ihn dem Fahrer vor. Zu den aktiven Prinzipien gehören z. B. eine veränderbare Kraft/Weg-Kennlinie oder eine Rückmeldung über Vibration o. ä. Eine veränderbare Kraft/Weg-Kennlinie kann über einen Absenken und/oder Erhöhen des Kraftniveaus und/oder ein Verändern der Steigung der Kraft/Weg-Kennlinie realisiert werden. Ein passives Prinzip bewirkt dagegen eine Zustandsänderung des Systems in Abhängigkeit des Fahrerwunsches. Es wird dem Fahrer ein geänderter Zustand zur Verfügung gestellt, der jedoch jederzeit vom Fahrer wieder auf den Ursprungszustand geändert werden kann."Force Feedback "(force feedback) is in the automotive field used for example with respect to the gas pedal of a motor vehicle, where there are different implementation approaches. Especially There are active and passive principles. An active principle causes a state change of a system without an additional one Feedback with the driver of a motor vehicle. This changes the system activates the condition and gives it to the driver. To the active principles include z. B. a changeable Force / displacement characteristic or feedback via Vibration o. Ä. A variable force / displacement characteristic can be about lowering and / or increasing the Force levels and / or changing the slope of the force / displacement curve will be realized. A passive principle causes a state change of the system depending on the driver's request. It will the driver a changed state available However, the driver at any time back to the original state can be changed.

Die Kraft/Weg-Kennlinie eines Fahrpedalmoduls wird beispielsweise auch bei der so genannten Kick-Down-Funktion verändert. Diese Funktion wird insbesondere bei Kraftfahrzeugen mit automatischem Schaltgetriebe eingesetzt, bei denen es häufig erforderlich ist, dass bei kräftigem Durchtreten des Fahrpedals ein elektrisches Schaltsignal erzeugt wird, insbesondere damit beim Beschleunigen auf die nächst niedrigere Fahrstufe elektrisch umgeschaltet wird. Hierfür wird ein entsprechendes Schaltsignal benötigt. Dieses Schaltsignal wird beim Überdrücken über einen bestimmten Drehwinkel des Pedals durch einen elektrischen Schaltkontakt erzeugt. Um ein ungewolltes Zurückschalten zu vermeiden, muss dem elektrischen Schaltpunkt ein mechanischer Widerstand, also ein deutlich spürbarer Anstieg der Reaktionskraft am Fahrpedal vorausgehen, was als Kick-Down-Schaltung bezeichnet wird.The Force / displacement characteristic of an accelerator pedal module is, for example, too changed in the so-called kick-down function. These Function is especially in motor vehicles with automatic Used in manual gearboxes where it is often required is that with strong passage of the accelerator pedal a electrical switching signal is generated, in particular so that when Accelerate to the next lower gear electrically is switched. For this purpose, a corresponding switching signal needed. This switching signal is overpressure over a certain angle of rotation of the pedal by an electric Switching contact generated. To an unwanted downshift To avoid, the electrical switching point must be a mechanical Resistance, so a noticeable increase in the reaction force preceded by the accelerator pedal, which is referred to as a kick-down circuit becomes.

Beispiele für passive Prinzipien sind dagegen Geschwindigkeitsregelfunktionen (Cruise Control), die beispielsweise mittels eines Tempomats durchgeführt werden, Geschwindkeitsbegrenzungsfunktionen (Speed Limiter), und abstandsabhängige Geschschwindigkeitsregelfunktionen (Adaptive Cruise Control). Da der Fahrer das Kraftfahrzeugs beim Einschalten dieser Fahrzeugfunktionen selbst nicht mehr aktiv das Gaspedal zur Geschwindigkeitsregelung betätigen muss, ist es wünschenswert, dass der Fahrer den Fuß während der automatischen Geschwindigkeitsregelung auf bequeme Art und Weise im Fußraum absetzen kann.Examples for passive principles, however, are speed control functions (Cruise Control), for example, carried out by means of a cruise control speed limit functions, and speed limit functions Distance dependent speed control functions (Adaptive Cruise Control). Since the driver the motor vehicle when switching on this Vehicle functions themselves no longer active the accelerator pedal for speed control It is desirable that the Driver's foot during the automatic cruise control settle comfortably in the footwell.

Hierzu offenbart US 4 010 975 eine Fußseitenstütze zum Einbau in den Fußraum von Kraftfahrzeugen. Um dem Fuß Halt zu geben, und um ein vorzeitiges Ermüden wegen verkrampfter Fuß- und Beinhaltung zu vermeiden, wird eine Fußstütze eingesetzt, auf die der Fahrer bei einem Fahrmodus mit automatisch regulierender Geschwindigkeit seinen rechten Fuß absetzen kann, wobei zugleich im Fersenbereich abgestützt wird. Damit die Geschwindigkeitsautomatik nicht aufgehoben wird, was durch Betätigen des Gaspedals oder die Bremse ausgelöst wird, ist die Fußstütze oberhalb des Pedals seitlich neben der Mittelkonsole angeordnet.For this purpose disclosed US 4,010,975 a Fußseitenstütze for installation in the footwell of motor vehicles. In order to stop the foot, and to prevent premature fatigue due to cramped foot and leg posture, a footrest is used on which the driver can set down his right foot in a driving mode with automatically regulating speed, while at the same time being supported in the heel area. So that the automatic speed control is not canceled, which is triggered by pressing the accelerator pedal or the brake, the footrest is located above the pedal sideways next to the center console.

Jedoch ist bei dieser aus dem Stand der Technik bekannten Konfiguration der Fuß des Fahrers zum Abschalten der Geschwindigkeitsautomatik beispielsweise durch erneutes Betätigen des Gaspedals von diesem entfernt positioniert, was die Reaktionszeit bzw. die Zeit bis zur Betätigung erhöht. Dies ist besonders in Gefahrensituationen von Nachteil und stellt ein erhebliches Sicherheitsrisiko dar.however is in this known from the prior art configuration the driver's foot to turn off the automatic speed control, for example by again pressing the accelerator pedal away from this positioned, what the reaction time or the time to actuation elevated. This is disadvantageous and especially in dangerous situations represents a significant security risk.

Es ist wünschenswert, ein Fahrpedalmodul zu schaffen, welches dem Fahrer einerseits einen verbesserten Komfort und andererseits erhöhte Sicherheit gewährt. Darüber hinaus soll dies auf konstruktiv einfache und somit kostengünstige Art und Weise erzielt werden.It it is desirable to provide an accelerator pedal module which the driver on the one hand improved comfort and on the other increased security granted. Furthermore this should be done on a structurally simple and thus cost-effective Fashion can be achieved.

Offenbarung der ErfindungDisclosure of the invention

Vorteile der ErfindungAdvantages of the invention

Das erfindungsgemäße Fahrpedalmodul mit den Merkmalen gemäß dem unabhängigen Anspruch hat den Vorteil, dass es eine Zusatzfunktion „Fußablage” aufweist, bei welcher das Fahrpedalmodul selbst direkt als Fußablage für den Fuß eines Fahrers dient. Durch die Zusatzfunktion wird dem Fahrer ein erhöhter Komfort geboten, da er den Fuß auf dem Fahrpedalmodul bzw. auf einer an einem Pedalarm vorgesehenen Pedalplatte belassen kann.The Accelerator pedal module according to the invention with the features according to the independent claim has the Advantage that it has an additional function "foot rest", in which the accelerator pedal module itself directly as a footrest for the foot of a driver. Through the additional function the driver is offered an increased comfort, as he the Walk on the accelerator pedal module or on one on a pedal arm provided pedal plate can leave.

Es ist besonders vorteilhaft, wenn die Zusatzfunktion „Fußablage” beim Einschalten einer automatischen Steuerung, insbesondere beim Einschalten einer automatischen Geschwindigkeitsregelung, aktiviert wird. Insbesondere, wenn der Fahrer das Fahrpedalmodul nicht selbst zur Steuerung der Motorleistung oder zum Beschleunigen des Fahrzeugs betätigt, sondern die Motorleistung des Kraftfahrzeugs automatisch mittels eines Geschwindigkeitsregelprogramms gemäß beispielsweise einer Cruise Control Funktion oder dergleichen verändert wird, ist dieser Komfort auch direkt verbunden mit einer erhöhten Sicherheit. In einer Gefahrensituation kann der Fahrer aus einer bekannten Position reagieren, da sich sein Fuß auf dem Pedalelement befindet und nicht irgendwo im Fußraum steht. Unabhängig davon, ob gebremst oder beschleunigt werden muss, sind dies für den Fahrer gewohnte und kurze Wege. Die Reaktionszeit, die z. B. zum Erreichen der Bremse benötigt wird, kann dadurch um ca. 20 ms verkürzt werden.It is particularly advantageous if the additional function "footrest" when switching on an automatic control, in particular when switching on an automatic cruise control, is activated. In particular, if the driver does not operate the accelerator pedal module itself to control the engine power or to accelerate the vehicle, but the engine power of the motor vehicle is automatically changed by means of a speed control program according to, for example, a cruise control function or the like, this comfort is also directly related to increased safety , In a dangerous situation the driver can react from a known position because his foot is on the pedal element and not somewhere in the footwell. Regardless of whether it has to be braked or accelerated, these are familiar and short distances for the driver. The reaction time, the z. B. is required to reach the brake can be shortened by about 20 ms.

Darüber hinaus erfolgt gemäß einer bevorzugten Ausführungsform die Zusatzfunktion „Fußablage” durch eine abschnittsweise Veränderung der Kraft/Weg-Kennlinie des Fahrpedalmoduls, wobei die Zusatzfunktion „Fußablage” durch Absenken der Pedalkraft bewirkt wird.About that In addition, according to a preferred embodiment the additional function "footrest" a section-wise change in the force / displacement characteristic the accelerator pedal module, the additional function "footrest" by Lowering the pedal force is effected.

Gemäß einer bevorzugten Ausführungsform ist das Pedalelement schwenkbar an einem Lagerbock gelagert. Vorzugsweise weist das Pedalelement darüber hinaus einen Pedalarm auf, welcher mit einem Fußablagefunktions-Element verbunden ist oder in den das Fußablagefunktions-Element in einer alternativen Ausführungsform integriert ist. Das Fußablagefunktions-Element sieht die Zusatzfunktion „Fußablage”, in welcher das Fahrpedalmodul als Fußablage für den Fuß eines Fahrers wirkt, auf einfache Art und Weise vor und kann in das Fahrpedalmodul integriert sein.According to one preferred embodiment, the pedal element is pivotable stored on a pedestal. Preferably, the pedal element over it In addition, a Pedalarm, which with a Fußablagefunktions element connected or in which the footrest function element integrated in an alternative embodiment. The Footrest function element sees the additional function "footrest", in which the accelerator pedal module as a footrest for the foot of a driver works in a simple way before and can be integrated in the accelerator pedal module.

Das Fußablagefunktions-Element kann als Add-On-Komponente an dem Fahrpedalmodul an dafür vorgesehenen Schnittstellen nachträglich bzw. zusätzlich angebracht werden. Die benötigten Bauteile können hierbei je nach Bedarf bezüglich der Fahrpedalmodule in Basisausführung und mit der Zusatzfunktion „Fußablage” optional montiert werden. Das heißt, die Basiskomponenten eines Fahrpedalmoduls (z. B. ein Lagerbock und das Pedalelement) verfügen über die Schnittstellen zur Aufnahme und Befestigung der Zusatzkomponenten für die Zusatzfunktion „Fußablage”. Damit können mit einheitlichen Komponenten ein Fahrpedalmodul in Basisausführung und eines mit der Zusatzfunktion „Fußablage” gebaut werden, ohne eine zusätzliche Varianz der Fahrpedalmodul-Einzelteile.The Footer feature can act as an add-on component the accelerator pedal module at designated interfaces be added later or additionally. The required components can here depending on Demand for Basic Pedal Module and with the additional function "footrest" optional to be assembled. That is, the basic components of a Accelerator pedal module (eg a bearing block and the pedal element) have the interfaces for receiving and fixing the additional components for the additional function "footrest". This can be with uniform components an accelerator pedal module in basic version and one with the additional function "footrest" built be without an additional variance of the accelerator pedal module items.

Die Zusatzfunktion „Fußablage” kann hierbei nach vorheriger Definition an verschiedenen Stellen des Fahrpedalmoduls montiert werden.The Additional function "footrest" can be used here previous definition at different points of the accelerator pedal module to be assembled.

Gemäß noch einer weiteren bevorzugten Ausführungsform weist das Fußablagefunktions-Element ein erstes Gehäuse auf, in welchem eine erste Feder, insbesondere eine Rückstellfeder, ein mit der ersten Feder in Verbindung stehender Grundkörper und zumindest eine mit dem Grundkörper in Verbindung stehende Rolle angeordnet sind.According to Another preferred embodiment has the footrest function element a first housing, in which a first spring, in particular a return spring, one in communication with the first spring standing body and at least one with the body are arranged in associated role.

Vorzugsweise sind in dem ersten Gehäuse zwei Rollen angeordnet, welche mit dem Grundkörper an einem konischen Abschnitt des Grundkörpers in Verbindung stehen.Preferably two rollers are arranged in the first housing, which with the main body at a conical portion of the main body in Connection stand.

Gemäß einer weiteren bevorzugten Ausführungsform sind die zwei Rollen als zylindrische Rollen ausgebildet.According to one Another preferred embodiment are the two rollers designed as cylindrical rollers.

Gemäß noch einer weiteren bevorzugten Ausführungsform weist das Fußablagefunktions-Element ein zweites Gehäuse auf, welches in eine Öffnung des ersten Gehäuses hineinragt, und welches mit dem ersten Gehäuse verrastbar ist.According to Another preferred embodiment has the footrest function element a second housing which opens into an opening protrudes the first case, and which with the first Housing can be locked.

Vorzugsweise sind in dem zweiten Gehäuse eine zweite Feder und eine dritte Feder angeordnet, welche gemäß noch einer bevorzugten Ausführungsform als Druckfedern ausgebildet sind.Preferably are in the second housing, a second spring and a arranged third spring, which according to another preferred embodiment designed as compression springs are.

Auch ist es bevorzugt, wenn in dem zweiten Gehäuse ein erster Betätiger und ein zweiter Betätiger angeordnet sind, wobei der erste Betätiger mit der zweiten Feder in Wirkverbindung steht, und wobei der zweite Betätiger mit der dritten Feder in Wirkverbindung steht.Also it is preferable if in the second housing a first Actuator and a second actuator arranged are, wherein the first actuator with the second spring in Active connection is, and wherein the second actuator with the third spring is in operative connection.

Es ist auch bevorzugt, wenn weiterhin eine Kraftabsenkungsfunktion vorgesehen ist, welche ebenfalls durch das Fußablagefunktions-Element bewirkt wird. Für den Fahrer stellt das durch die Kraftabsenkungsfunktion abgesenkte Kraftniveau des Pedalelements des Fahrpedalmoduls einen noch weiter erhöhten Komfort dar, da weniger Kraft durch den Fuß des Fahrers für die Pedalbetätigung bis zum Wirksamwerden der Zusatzfunktion „Fußablage” aufgebracht werden muss.It is also preferred, if further a Kraftabsenkungsfunktion is provided, which also by the footrest function element is effected. For the driver, this is due to the power reduction function lowered force level of the pedal element of the accelerator pedal module a even more comfort because less power the driver's foot for the pedal operation applied until the additional function "foot rest" becomes effective must become.

Kurze Beschreibung der ZeichnungenBrief description of the drawings

Ausführungsbeispiele der Erfindung sind in den Zeichnungen dargestellt und in der nachfolgenden Beschreibung näher erläutert. Es zeigen:embodiments The invention is illustrated in the drawings and in the following Description explained in more detail. Show it:

1 eine Seitenansicht eines Fahrpedalmoduls gemäß einer Ausführungsform, 1 a side view of an accelerator pedal module according to an embodiment,

2 eine Schnittansicht eines Fußablagefunktions-Elements gemäß einer Ausführungsform, 2 a sectional view of a footrest function element according to an embodiment,

3 ein Kraft-Weg-Diagramm mit verschiedenen Kraft-Weg-Kennlinien, 3 a force-displacement diagram with different force-displacement curves,

4 ein weiteres Kraft-Weg-Diagramm mit verschiedenen Kraft-Weg-Kennlinien. 4 Another force-displacement diagram with different force-displacement curves.

Ausführungsformen der ErfindungEmbodiments of the invention

In 1 ist eine Seitenansicht eines Fahrpedalmoduls 1 gemäß einer Ausführungsform gezeigt. Das Fahrpedalmodul 1 weist einen Lagerbock 2 und ein an dem Lagerbock 2 schwenkbar gelagertes Pedalelement 3 bzw. Gaspedal auf. Das Pedalelement 3 weist einen zylinderförmigen Wellenstummel (nicht dargestellt) auf, mit welchem das Pedalelement 3 drehgekoppelt bzw. wirkverbunden ist. Der Lagerbock 2 weist eine Lagerschale mit einer darin vorgesehenen Bohrung auf, welche den Wellenstummel trägt. Das Pedalelement 3 weist darüber hinaus einen Pedalarm 4 und eine Pedalplatte 5 auf.In 1 is a side view of an accelerator pedal module 1 according to one embodiment. The accelerator pedal module 1 has a bearing block 2 and one on the bearing block 2 pivotally mounted pedal element 3 or accelerator on. The pedal element 3 has a cylindrical stub shaft (not shown) with which the pedal element 3 is rotationally coupled or operatively connected. The bearing block 2 has a bearing shell with a hole provided therein, which carries the stub shaft. The pedal element 3 also has a pedal arm 4 and a pedal plate 5 on.

In einer in der 1 dargestellten Ruhestellung des Pedalelements 3, in welcher das Pedalelement 3 nicht durch den Fahrer betätigt wird, wird das Pedalelement 3 durch die Wirkung von Rückstellfedern, die nicht im Detail dargestellt sind, deren Wirkrichtung jedoch durch den Pfeil 33 gekennzeichnet ist, in dieser Ruhestellung gehalten bzw. zurückgestellt. Die Ruhestellung des Pedalelements 3 entspricht dem Leerlauf. Durch Betätigen des Pedalelements 3 durch den Fahrer eines Kraftfahrzeugs, d. h. durch Niederdrücken des Pedalelements 3, wobei der Fuß eines Fahrers eine Kraft auf die Pedalplatte 5 des Pedalelements 3 ausübt, die der Kraft bzw. Wirkrichtung der Rückstellfedern 33 entgegenwirkt, wird die Motorleistung des Kraftfahrzeugs gesteigert. Dabei wird das Pedalelement 3 um die Schwenkachse 34 in Richtung des Pfeils 35 gedreht.In one in the 1 shown rest position of the pedal element 3 in which the pedal element 3 is not actuated by the driver, the pedal element 3 by the action of return springs, which are not shown in detail, but their direction of action by the arrow 33 is marked, held in this rest position or reset. The rest position of the pedal element 3 corresponds to idle. By pressing the pedal element 3 by the driver of a motor vehicle, ie by depressing the pedal element 3 where the foot of a driver is a force on the pedal plate 5 of the pedal element 3 exerts the force or effective direction of the return springs 33 counteracts, the engine power of the motor vehicle is increased. This is the pedal element 3 around the pivot axis 34 in the direction of the arrow 35 turned.

Wird das Fahrzeug jedoch mit Hilfe einer automatischen Geschwindigkeitsregelung betrieben, wie z. B. mittels Cruise Control oder mittels Adaptive Cruise Control, dann wird die Betätigung des Pedalelements 3 durch den Fahrer überflüssig. Um jederzeit die automatische Geschwindigkeitsregelung z. B. im Falle einer plötzlichen Gefahrensituation wieder zu beenden, sollte der Fuß des Fahrers möglichst nah am Pedalelement 3 verbleiben. Um gleichzeitig auch den gesteigerten Komfort für den Fahrer vorzusehen, kann gemäß dieser Ausführungsform der Fahrer den Fuß auf der Pedalplatte 5 des Pedalelements 3 des Fahrpedalmoduls 1 belassen bzw. ablegen, wenn die Zusatzfunktion „Fußablage” aktiviert ist, welche darin besteht, dass dem Fahrer das Pedalelement 3, insbesondere die Pedalplatte 5 des Pedalelements 3, als Fußablage dient.However, if the vehicle is operated by means of an automatic cruise control, such. B. by cruise control or by means of Adaptive Cruise Control, then the operation of the pedal element 3 superfluous by the driver. To at any time the automatic speed control z. B. in the event of a sudden danger situation to end again, the driver's foot should be as close to the pedal element 3 remain. In order to simultaneously provide the increased comfort for the driver, according to this embodiment, the driver's foot on the pedal plate 5 of the pedal element 3 of the accelerator pedal module 1 leave or store, if the additional function "footrest" is activated, which is that the driver the pedal element 3 , especially the pedal plate 5 of the pedal element 3 , serves as a footrest.

Die Zusatzfunktion „Fußablage” stellt ein Add-On dar und wird gemäß der in 1 gezeigten Ausführungsform über ein Fußablagefunktions-Element 6 realisiert, welches mit einem ersten Endabschnitt 7 an dem Pedalarm 4 an einer dafür vorgesehenen Schnittstelle, z. B. an einem Zapfen 51, montiert ist. Ein zweiter Endabschnitt 8 sitzt auf einem in dem Lagerbock 2 angeordneten Block 52 auf, welcher rein schematisch ein weiter unten in Zusammenhang mit 2 erläutertes Register darstellt, wenn die Zusatzfuntkion „Fußablage” aktiviert ist, wie in der 1 dargestellt ist. Insbesondere wird bei Aktivieren der Zusatzfunktion „Fußablage” das Register durch einen nicht dargestellten Aktuator in Richtung des Pfeils 54 betätigt, um lateral aus einer ersten zurückgezogenen Position, welche nicht dargestellt ist, in eine in der 1 dargestellte zweite Position bewegt zu werden, welche sich unterhalb des Fußablagefunktions-Elements 6 befindet. Bei Deaktivieren der Zusatzfunktionen wird der Block 52 bzw. weiter unten beschriebene einzelne Lochscheiben des Blocks 52 in den Lagerbock 2 in Richtung des Pfeils 53 in die erste Position zurückgezogen, wobei eine Öffnung 55 freigegeben wird, die groß genug ist, dass das Fußablagefunktions-Element 6 bei normaler Funktion, d. h. wenn keine Zusatzfunktionen aktiviert sind, bei Niederdrücken des Pedalelements 3 darin versenkbar ist, so dass die Funktionsweise des Pedalelements 3 nicht durch das Fußablagefunktions-Element 6 behindert wird. Die Dimensionen des Fußablagefunktions-Elements 6 und der durch den Block 52 freigegebenen Öffnung 55 relativ zueinander müssen dabei entsprechend ausgebildet sein, und weichen von der rein schematischen Darstellung der 1 dementsprechend ab. In dem Block 52 ist das oben erwähnte Register vorgesehen, welches mehrere Lochscheiben aufweist, die jeweils durch entsprechende Aktuatoren betätigt werden und deren Funktionsweise im Zusammenhang mit 2 bezüglich der Zusatzfunktion „Fußablage” und der Kraftabsenkungsfunktion noch näher erläutert wird.The additional function "footrest" is an add-on and is used according to the instructions in 1 shown embodiment of a footrest function element 6 realized, which with a first end portion 7 on the pedal arm 4 at a designated interface, z. B. on a pin 51 , is mounted. A second end section 8th sits on one in the bearing block 2 arranged block 52 on, which purely schematically one further down in connection with 2 explained register, if the Zusatzfuntkion "Fußablage" is activated, as in the 1 is shown. In particular, when activating the additional function "Fußablage" the register by an actuator, not shown, in the direction of the arrow 54 actuated to laterally from a first retracted position, which is not shown, in one in the 1 shown second position, which is located below the footrest function element 6 located. When deactivating the additional functions, the block becomes 52 or below described individual perforated discs of the block 52 in the bearing block 2 in the direction of the arrow 53 retracted to the first position, with an opening 55 which is large enough that the footrest function element 6 in normal operation, ie when no additional functions are activated, when the pedal element is pressed down 3 it is retractable, allowing the operation of the pedal element 3 not through the footrest function element 6 is hampered. The dimensions of the Footrest feature item 6 and the one through the block 52 shared opening 55 relative to each other must be designed accordingly, and deviate from the purely schematic representation of 1 accordingly. In the block 52 the above-mentioned register is provided which has a plurality of perforated discs, which are each actuated by respective actuators and their operation in connection with 2 with respect to the additional function "footrest" and the power reduction function will be explained in more detail.

2 zeigt eine Schnittansicht eines Fußablagefunktions-Elements 6 gemäß einer Ausführungsform. Das Fußablagefunktions-Element 6 weist ein erstes Gehäuse 9 in Form eines Montagegehäuses auf, in welchem eine erste Feder 10, ein Grundkörper 11 und zwei Wälzkörper in Form von zylindrischen Rollen 12 untergebracht sind, welche für das Abschalten der Zusatzfunktion „Fußablage” und den Abfall des Kraftplateaus auf das normale Kraftniveau zuständig sind. Die zwei Rollen 12 sind auf gegenüberliegenden Seiten von dem Grundkörper 11 in dem ersten Gehäuse 9 vorgesehen, wobei sie jeweils einerseits an einem konischen Abschnitt 13 des Grundkörpers 11 und andererseits an einer zylindrischen Aussparung 14, welche an einer Innenwand 15 jeweils auf gegenüberliegenden Seiten des ersten Gehäuses 9 vorgesehen ist, anliegen. Der Grundkörper 11 weist darüber hinaus einen zylindrischen Abschnitt 16 auf, welcher in einem abgerundeten Endabschnitt 17 endet. Der abgerundete Endabschnitt 17 ist in einer Aufnahme 18, welche in dem zweiten Gehäuse 20 ausgebildet ist, angeordnet. In dem zweiten Gehäuse 20 sind darüber hinaus eine zweite Feder 21 und eine dritte Feder 22 angeordnet, welche jeweils als Druckfeder ausgebildet sind. Dabei ist die zweite Feder 21 innerhalb des zweiten Gehäuses 20 oberhalb einer ersten Trennwand 23 angeordnet und die dritte Feder 22 ist in dem zweiten Gehäuse 20 unterhalb der ersten Trennwand 23 angeordnet. Die erste Trennwand 23 weist darüber hinaus eine Öffnung 24 auf, durch welche ein erster Betätiger 25 hindurch geführt ist. Ein umlaufender Flansch 26 des ersten Betätigers 25 liegt dabei in der in 2 dargestellten Einbauposition auf einer oberen Oberfläche der ersten Trennwand 23 auf. Darüber hinaus ist in dem zweiten Gehäuse 20 ein zweiter Betätiger 27 vorgesehen, welcher eine zentrale Öffnung 28 aufweist, durch welche ein Schaftabschnitt 29 des ersten Betätigers 25 hindurch geführt ist. Ein umlaufender Flansch 30 des zweiten Betätigers 27 liegt auf einer inneren Oberfläche der Gehäusewand des zweiten Gehäuses 20 auf. Das zweite Gehäuse 20 weist an einer unteren Seite eine Öffnung 31 auf, durch welche der Schaftabschnitt 29 des ersten Betätigers 25, und ein Schaftabschnitt 32 des zweiten Betätigers 27 hindurch geführt sind, wobei der Schaftabschnitt 29 des ersten Betätigers 25 von dem Schaftabschnitt 32 des zweiten Betätigers 27 umgeben ist. Das zweite Gehäuse 20 ist in dem ersten Gehäuse 9 verbaut bzw. ist in einer Öffnung 19 des ersten Gehäuses 9 aufgenommen, und wird über die Rollen 12 und den Grundkörper 11 in Position gehalten. Die Rückstellfeder bzw. die erste Feder 10 in dem ersten Gehäuse 9 hält die gesamte Konstruktion in der in der 2 dargestellten Einbauposition unter Vorspannung und stellt das zweite Gehäuse 20 nach einem Beenden der Zusatzfunktion „Fußablage” wieder in eine Ausgangsstellung zurück. Das zweite Gehäuse 20 sowie der zweite Betätiger 27 mit dem darin aufgenommen ersten Betätiger 25 entsprechen dem in 1 dargestellten zweiten Endabschnitt 8. 2 shows a sectional view of a footrest function element 6 according to one embodiment. The footrest function element 6 has a first housing 9 in the form of a mounting housing, in which a first spring 10 , a basic body 11 and two rolling elements in the form of cylindrical rollers 12 are housed, which are responsible for switching off the additional function "Fußablage" and the fall of the power plateau to the normal level of force. The two roles 12 are on opposite sides of the main body 11 in the first housing 9 provided, in each case on the one hand at a conical section 13 of the basic body 11 and on the other hand on a cylindrical recess 14 , which on an inner wall 15 each on opposite sides of the first housing 9 is provided, abut. The main body 11 also has a cylindrical section 16 on, which in a rounded end portion 17 ends. The rounded end section 17 is in a recording 18 which in the second housing 20 is formed, arranged. In the second housing 20 are also a second spring 21 and a third spring 22 arranged, which are each formed as a compression spring. Here is the second spring 21 within the second housing 20 above a first partition 23 arranged and the third spring 22 is in the second housing 20 below the first partition 23 arranged. The first partition 23 also has an opening 24 through which a first actuator 25 passed through. A circumferential flange 26 of the first actuator 25 lies in the in 2 illustrated installation position on an upper surface the first partition 23 on. In addition, in the second housing 20 a second actuator 27 provided, which has a central opening 28 through which a shaft portion 29 of the first actuator 25 passed through. A circumferential flange 30 of the second actuator 27 lies on an inner surface of the housing wall of the second housing 20 on. The second housing 20 has an opening on a lower side 31 through which the shaft portion 29 of the first actuator 25 , and a shaft portion 32 of the second actuator 27 passed through, wherein the shaft portion 29 of the first actuator 25 from the shaft portion 32 of the second actuator 27 is surrounded. The second housing 20 is in the first case 9 installed or is in an opening 19 of the first housing 9 recorded, and is about the roles 12 and the main body 11 kept in position. The return spring or the first spring 10 in the first housing 9 Keeps the whole construction in place in the 2 shown installation position under bias and provides the second housing 20 after terminating the additional function "footrest" back to a starting position. The second housing 20 as well as the second actuator 27 with the first actuator received therein 25 correspond to the in 1 shown second end portion 8th ,

Wie oben beschrieben, sind in dem zweiten Gehäuse 20 zwei Betätiger, nämlich ein erster Betätiger 25 und ein zweiter Betätiger 27 und zwei Federn, nämlich eine zweite Feder 21 und eine dritte Feder 22 verbaut. Der zweite Betätiger 27 und die dritte Feder 22 werden für die Realisierung einer zusätzlichen Rückstellfeder, welche zusätzlich zu den standardmäßig im Fahrpedalmodul 1 vorgesehenen Rückstellfedern, deren Wirkrichtung in 1 durch den Pfeil 33 angedeutet ist, wirken, eingesetzt und können dadurch die zusätzliche Kraftabsenkungsfunktion realisieren, indem diese zusätzliche Rückstellfeder bzw. zweite Feder 21 bei aktivierter Kraftabsenkungsfunktion nicht betätigt wird. Hierdurch wird das Pedalelement 3 statt durch die Wirkung von drei Rückstellfedern dann nur mit zwei (nämlich den zwei standardmäßigen Rückstellfedern) und somit mit verminderter Rückstellkraft zurückgestellt, was dem Fahrer einen erhöhten Komfort bietet.As described above, in the second housing 20 two actuators, namely a first actuator 25 and a second actuator 27 and two springs, namely a second spring 21 and a third spring 22 installed. The second actuator 27 and the third spring 22 be for the realization of an additional return spring, which in addition to the standard in the accelerator pedal module 1 provided return springs whose effective direction in 1 through the arrow 33 is indicated, act, used and can thereby realize the additional power reduction function by this additional return spring or second spring 21 is not activated when the power reduction function is activated. This will be the pedal element 3 instead of being reset by the action of three return springs then only two (namely the two default return springs) and thus with reduced restoring force, which provides the driver with increased comfort.

Der erste Betätiger 25 und die zweite Feder 21 werden für das Erzeugen des Kraftplateaus der Kraft/Weg-Kennlinie (siehe 5) eingesetzt, wodurch die Zusatzfunktion „Fußablage” realisiert wird.The first actuator 25 and the second spring 21 are used for generating the force plateau of the force / displacement characteristic (see 5 ), whereby the additional function "footrest" is realized.

In der Einbauposition, welche in der 2 dargestellt ist, werden die zwei Rollen 12 – wie oben beschrieben – durch den Grundkörper 11 in die entsprechenden Aussparungen 14 in dem ersten Gehäuse 9 gedrückt. Sie werden dort von der Rückstellfeder bzw. der ersten Feder 10 durch die Kraftumlenkung der schiefen Ebene des konischen Abschnitts 13 verrastet.In the installation position, which in the 2 is shown, the two roles 12 - As described above - through the body 11 in the corresponding recesses 14 in the first housing 9 pressed. You will be there by the return spring or the first spring 10 by the force deflection of the inclined plane of the conical section 13 locked.

Während der normalen Funktion des Fahrpedalmoduls 1, in welcher der Fahrer das Pedalelement 3 mit dem Fuß betätigt, wobei das Pedalelement 3 um die Schwenkachse 34 in Richtung des Pfeils 35 geschwenkt wird, und wenn keine zusätzlichen Funktionen aktiviert sind, wird lediglich der zweite Betätiger 27 gedrückt bzw. wie weiter unten beschrieben betätigt. Der zweite Betätiger 27 liegt über den gesamten Pedalweg, das heißt von der Leerlaufposition, in welcher das Pedalelement 3 nicht betätigt ist, bis zum maximalen Niederdrücken des Pedalelements 3, an einer weiter unten noch näher beschriebenen ersten Lochscheibe (Lochscheibe 1) des Blocks 52 an. Hierdurch wird für das Pedalelement 3 eine zusätzliche Rückstellkraft durch das Zusammenwirken der dritten Feder 22 mit dem zweiten Betätiger 27 zusätzlich zu den zwei standardmäßigen Rückstellfedern, welche unabhängig von der dritten Feder 22 arbeiten, bereitgestellt. Das heißt, bei normaler Funktion des Fahrpedalmoduls 1 wirkt standardmäßig die Rückstellkraft von insgesamt drei Rückstellfedern. Wenn die zusätzliche Kraftabsenkungsfunktion z. B. vor dem Einsetzen der Zusatzfunktion „Fußablage” aktiviert wird, geschieht dies, indem die dritte Feder 22 außer Kraft gesetzt wird bzw. indem der zweite Betätiger 27 nicht durch die oben erwähnte erste Lochscheibe (Lochscheibe 1) betätigt bzw. zurückgehalten wird. Für den Fahrer stellt das abgesenkte Kraftniveau einen zusätzlichen Komfort dar, da wenig Fußkraft für die Pedalbetätigung bis zum Einsetzen der Zusatzfunktion „Fußablage” aufgebracht werden muss, bei welcher der Fuß auf dem Pedalelement 3 abgelegt werden kann.During normal operation of the accelerator pedal module 1 in which the driver the pedal element 3 pressed with the foot, the pedal element 3 around the pivot axis 34 in the direction of the arrow 35 is pivoted, and if no additional functions are activated, only the second actuator 27 pressed or as described below actuated. The second actuator 27 lies over the entire pedal travel, that is from the idle position, in which the pedal element 3 is not pressed until the maximum depression of the pedal element 3 , at a first perforated disc described in more detail below (perforated disc 1 ) of the block 52 at. This will be for the pedal element 3 an additional restoring force due to the interaction of the third spring 22 with the second actuator 27 in addition to the two standard return springs, which are independent of the third spring 22 work, provided. That is, with normal function of the accelerator pedal module 1 By default, the restoring force of a total of three return springs acts. If the additional Kraftabsenkungsfunktion z. B. is activated before the onset of the additional function "footrest", this is done by the third spring 22 is overridden or by the second actuator 27 not by the above-mentioned first perforated disc (perforated disc 1 ) is pressed or held back. For the driver, the lowered power level provides additional comfort, since little foot force for the pedal operation must be applied to the onset of the additional function "foot rest", in which the foot on the pedal element 3 can be stored.

Wird die Zusatzfunktion „Fußablage” aktiviert, z. B. wenn eine automatische Geschwindigkeitsregelung wie beispielsweise Cruise Control aktivert wird, bei der der Fahrer das Pedalelement 3 selbst nicht betätigen muss, wird eine weitere Lochscheibe bzw. eine zweite Lochscheibe (Lochscheibe 2), wie ebenfalls weiter unten noch näher beschrieben wird, eingesetzt bzw. in die zweite Position, welche im Zusammenhang mit 1 bereits beschrieben wurde, gebracht. Wenn der Fahrer den Fuß auf der Pedalplatte 5 ablegt, wird durch das Gewicht des Fußes die Pedalplatte 5 niederdrückt, wobei das Pedalelement 3 um die Schwenkachse 34 herum in Richtung des Pfeils 35 schwenkt. Dabei wird das Fußablagefunktions-Element 6 ebenfalls nach unten bewegt, bis der erste Betätiger 25 des Fußablagefunktions-Elements 6 dann die in eine entsprechende Position (die zweite Position, siehe 1) gebrachte zweite Lochscheibe (Lochscheibe 2) kontaktiert bzw. an diese anschlägt und durch die zweite Lochscheibe (Lochscheibe 2) zurückgehalten wird.If the additional function "footrest" is activated, eg. B. when an automatic cruise control such as cruise control is activated, in which the driver the pedal element 3 itself does not have to operate, is another perforated disc or a second perforated disc (perforated disc 2 ), as also described in more detail below, used or in the second position, which in connection with 1 already described, brought. When the driver's foot on the pedal plate 5 The weight of the foot reduces the pedal plate 5 depresses, with the pedal element 3 around the pivot axis 34 around in the direction of the arrow 35 swings. This becomes the footrest function item 6 also moved down until the first actuator 25 of the footrest function element 6 then the in a corresponding position (the second position, see 1 ) brought second perforated disc (perforated disc 2 ) contacted or abuts against this and through the second perforated disc (perforated disc 2 ) is held back.

Die mit dem ersten Betätiger 25 verbundene Druckfeder bzw. zweite Feder 21 erzeugt nun das gewünschte erhöhte Kraftniveau für die Zusatzfunktion „Fußablage”, wodurch der Fahrer seinen Fuß auf der Pedalplatte 5 des Pedalelements 3 ablegen kann und das Gewicht des Fußes alleine die Zusatzfunktionen nicht deaktiviert.The one with the first actuator 25 related Compression spring or second spring 21 now generates the desired increased level of force for the additional function "foot rest", whereby the driver puts his foot on the pedal plate 5 of the pedal element 3 can take off and the weight of the foot alone does not disable the additional functions.

Das Betätigen des ersten Betätiger 25 und des zweiten Betätiger 27 bzw. das Erreichen der oben beschriebenen Funktionen des Fahrpedalmoduls 1 wird dabei wie folgt realisiert. Der Block 52 besteht im Wesentlichen aus einem nicht dargestellten Register bzw. der Block 52 stellt dieses Register rein schematisch dar. Das Register kann durch lineare oder auch rotatorische Verschiebung, die durch einen nicht dargestellten Aktuator bewirkt wird, die oben beschriebenen verschiedenen Zustände bzw. Funktionen des Fahrpedalmoduls 1, d. h. die zusätzliche Rückstellfeder (im Folgenden Zustand (a) bezeichnet), welche bei normaler Funktion des Fahrpedalmoduls durch Zurückhalten bzw. Betätigen nur des zweiten Betätigers 27 wirkt, die Zusatzfunktion „Fußablage”, welche durch zusätzliches Betätigen des ersten Betätigers 25 bewirkt wird, und eine Kraftabsenkungsfunktion vor dem Wirksamwerden der Zusatzfunktion „Fußablage”, bei der nur der erste Betätiger 25 zurückgehalten bzw. betätigt wird, bewirken. Für jede dieser drei Funktionen bzw. Zustände weist das Register beispielsweise Lochscheiben mit entsprechenden Lochscheibenmustern auf. Um den Zustand (a) des Fahrpedalmoduls 1 zu bewirken, in welchem lediglich der zweite Betätiger 27 zurückgehalten bzw. betätigt bzw. in Richtung des Pfeils 38 gedrückt wird, wird eine erste Lochscheibe (Lochscheibe 1) in die zweite Position, welche im Zusammenhang mit 1 beschrieben wurde, durch laterales Verschieben in Richtung des Pfeils 54 gebracht, in welcher sie mit dem Fußablagefunktions-Element 6 in Eingriff bringbar ist. Die erste Lochscheibe (Lochscheibe 1) ist ausgebildet, um lediglich den zweiten Betätiger 27 zu betätigen. Das heißt, die erste Lochscheibe (Lochscheibe 1) weist eine Aussparung auf, welche der Form, Abmessung und Position des ersten Betätigers 25 entspricht. Wenn die erste Lochscheibe (Lochscheibe 1) in die zweite Position gebracht wird, und mit dem Fußablagefunktions-Element 6 in Eingriff steht, wird dabei lediglich der zweite Betätiger 27 in Richtung des Pfeils 38 gedrückt bzw. zurückgehalten, wenn der Fahrer das Pedalelement 3 niederdrückt, und der erste Betätiger 25 wird durch Vorsehen der seiner Form, Größe und Position entsprechenden Aussparung nicht durch die erste Lochscheibe (Lochscheibe 1) betätigt.Pressing the first actuator 25 and the second actuator 27 or the achievement of the above-described functions of the accelerator pedal module 1 is realized as follows. The block 52 consists essentially of a register, not shown, or the block 52 represents this register purely schematically. The register can by linear or rotary displacement, which is effected by an actuator, not shown, the above-described various states or functions of the accelerator pedal module 1 , ie, the additional return spring (hereinafter referred to as state (a)), which in normal operation of the accelerator pedal module by retaining or actuating only the second actuator 27 acts, the additional function "footrest", which by additionally pressing the first actuator 25 is effected, and a Kraftabsenkungsfunktion before the effectiveness of the additional function "footrest", in which only the first actuator 25 retained or actuated effect. For each of these three functions or states, the register has perforated disks with corresponding perforated disk patterns, for example. To the state (a) of the accelerator pedal module 1 to effect in which only the second actuator 27 retained or actuated or in the direction of the arrow 38 is pressed, a first perforated disc (perforated disc 1 ) in the second position, which in connection with 1 described by lateral displacement in the direction of the arrow 54 brought in which they with the footrest function element 6 can be brought into engagement. The first perforated disc (perforated disc 1 ) is configured to only the second actuator 27 to press. That is, the first perforated disc (perforated disc 1 ) has a recess which the shape, size and position of the first actuator 25 equivalent. If the first perforated disc (perforated disc 1 ) and the footrest function element 6 is engaged, it will only be the second actuator 27 in the direction of the arrow 38 pressed or held when the driver the pedal element 3 depresses, and the first actuator 25 is not provided by the provision of its shape, size and position corresponding recess through the first perforated disc (perforated disc 1 ).

Wenn die Zusatzfunktion „Fußablage” aktiviert wird, wird die zuvor beschriebene erste Lochscheibe (Lochscheibe 1) in die erste Position in Richtung des Pfeils 53 zurückgezogen und stattdessen wird durch laterales Verschieben in Richtung des Pfeils 54 eine zweite Lochscheibe (Lochscheibe 2) in die zweite Position geschoben, welche ausgebildet ist, um den ersten Betätiger 25 sowie den zweiten Betätiger 27 gleichzeitig zu betätigen bzw. zurückzuhalten bzw. in Richtung des Pfeils 38 zu drücken, wenn der Fahrer den Fuß auf der Pedalplatte 5 des Pedalelements 3 ablegt, und das Gewicht des Fußes das Pedalelement 3 mit dem damit verbundenen Fußablagefunktions-Element 6 in Richtung des Pfeils 35 schwenkt, bis die zweite Lochscheibe (Lochscheibe 2) auch den ersten Betätiger 25 kontaktiert und zurückhält. Das heißt, die zweite Lochscheibe (Lochscheibe 2) weist im Gegensatz zu der zuvor beschriebenen ersten Lochscheibe (Lochscheibe 1) keine Aussparung auf, so dass beide Betätiger 25, 27 in Richtung des Pfeils 38 gedrückt werden bzw. zurückgehalten werden. Wenn die Kraftabsenkungsfunktion vor dem Wirksamwerden der Zusatzfunktion „Fußablage” aktiviert wird, dann wird eine weitere dritte Lochscheibe (Lochscheibe 3) eingesetzt, welche statt den zuvor beschriebenen ersten und zweiten Lochscheiben (Lochscheibe 1, Lochscheibe 2) durch laterales Verschieben in Richtung des Pfeils 54 in die zweite Position gebracht wird. Diese dritte Lochscheibe (Lochscheibe 3) ist ausgebildet, um lediglich den ersten Betätiger 25 zu betätigen bzw. zurückzuhalten bzw. in Richtung des Pfeils 38 zu drücken. Das heißt, die dritte Lochscheibe (Lochscheibe 3) weist eine Aussparung auf, die der Größe, Position und Form des zweiten Betätigers 27 entspricht, so dass dieser nicht betätigt bzw. zurückgehalten wird, wenn die dritte Lochscheibe (Lochscheibe 3) in der zweiten Position ist. Alternativ, um die Zusatzfunktion „Fußablage” zu realisieren, kann die zweite Lochscheibe (Lochscheibe 2) auch weggelassen werden und stattdessen werden gleichzeitig die erste Lochscheibe (Lochscheibe 1) und die dritte Lochscheibe (Lochscheibe 3) in die zweite Position gebracht. In diesem Fall weist das Register lediglich zwei Lochscheiben zum Erfüllen der oben diskutierten drei Zustände auf, nämlich die erste Lochscheibe (Lochscheibe 1) und die dritte Lochscheibe (Lochscheibe 3).If the additional function "footrest" is activated, the previously described first perforated disc (perforated disc 1 ) in the first position in the direction of the arrow 53 withdrawn and instead becomes by lateral shifting in the direction of the arrow 54 a second perforated disc (perforated disc 2 ) is pushed to the second position, which is designed to be the first actuator 25 and the second actuator 27 at the same time to operate or restrain or in the direction of the arrow 38 to push when the driver's foot on the pedal plate 5 of the pedal element 3 and the weight of the foot releases the pedal element 3 with the associated footrest function element 6 in the direction of the arrow 35 pivots until the second perforated disc (perforated disc 2 ) also the first actuator 25 contacted and withheld. That is, the second perforated disc (perforated disc 2 ), in contrast to the previously described first perforated disc (perforated disc 1 ) no recess on, so that both actuators 25 . 27 in the direction of the arrow 38 be pressed or held back. If the force reduction function is activated before the additional function "foot rest" becomes effective, then another third perforated disc (perforated disc 3 ), which instead of the previously described first and second perforated discs (perforated disc 1 , Perforated disc 2 ) by lateral displacement in the direction of the arrow 54 is brought into the second position. This third perforated disc (perforated disc 3 ) is designed to only the first actuator 25 to press or restrain or in the direction of the arrow 38 to press. That is, the third perforated disc (perforated disc 3 ) has a recess which is the size, position and shape of the second actuator 27 corresponds, so that it is not operated or retained when the third perforated disc (perforated disc 3 ) in the second position. Alternatively, in order to realize the additional function "footrest", the second perforated disc (perforated disc 2 ) are also omitted and instead are simultaneously the first perforated disc (perforated disc 1 ) and the third perforated disc (perforated disc 3 ) in the second position. In this case, the register has only two perforated disks for fulfilling the three states discussed above, namely the first perforated disk (perforated disk 1 ) and the third perforated disc (perforated disc 3 ).

3 ist ein Kraft-Weg-Diagramm, welches den Kraft-Weg-Verlauf gemäß verschiedener Funktionen kennzeichnet. Der mit a gekennzeichnete Verlauf stellt die normale Kraft/Weg-Kennlinie des Fahrpedalmoduls 1 dar. Die normale Kraft/Weg-Kennlinie kennzeichnet den Kraft-Weg-Verlauf des Fahrpedalmoduls 1 bei normalem Betrieb, d. h. ohne jegliche zusätzliche Funktionen bei normaler Betätigung des Pedalelements 3 durch den Fuß eines Fahrers, um ein Kraftfahrzeug entsprechend der auf das Pedalelement 3 durch den Fuß ausgeübten Kraft zu beschleunigen oder zu verzögern. 3 is a force-displacement diagram which characterizes the force-displacement curve according to various functions. The course marked a represents the normal force / displacement curve of the accelerator pedal module 1 The normal force / displacement characteristic characterizes the force-displacement curve of the accelerator pedal module 1 during normal operation, ie without any additional functions during normal operation of the pedal element 3 through the foot of a driver, to a motor vehicle according to the on the pedal element 3 to accelerate or decelerate force exerted by the foot.

Am Nullpunkt 39 des Kraft-Weg-Diagramms beginnt der Verlauf der normalen Kraft/Weg-Kennlinie a, wobei das Pedalelement 3 in der in 1 dargestellten durch die Wirkung von den standardmäßigen Rückstellfedern und der zusätzlichen als Rückstellfeder wirkenden dritten Feder 22 bewirkten Ruhestellung ist, und in welcher die Kugeln 12 sich in den Aussparungen 14 des ersten Gehäuses 9 befinden (siehe 2). Bei normaler Funktion ist lediglich die oben beschriebene erste Lochscheibe (Lochscheibe 1) in der zweiten Position. In einem ersten kurzen Abschnitt, der durch I gekennzeichnet ist und an dem Punkt 40 endet, findet ein steiler Anstieg der normalen Kraft/Weg-Kennlinie a statt, bis der Verlauf der Kraft/Weg-Kennlinie bei normaler Funktion des Fahrpedalmoduls 1 in einen vergleichsweise flach verlaufenden stetigen Anstieg übergeht. Der Verlauf der Kraft/Weg-Kennlinie a entspricht dabei einem kontinuierlichen Niederdrücken der Pedalplatte 5 durch den Fuß eines Fahrers, wobei das Pedalelement 3 kontinuierlich um die Schwenkachse 34 in Richtung des Pfeils 35 geschwenkt wird, was theoretisch bis zum Anschlag des Pedalarms 4 an eine Grundplatte 36 des Lagerbocks 2 möglich ist (siehe 1).At the zero point 39 of the force-displacement diagram begins the course of the normal force / displacement curve a, wherein the pedal element 3 in the in 1 represented by the action of the standard return springs and the additional ones as return spring acting third spring 22 caused resting position, and in which the balls 12 in the recesses 14 of the first housing 9 located (see 2 ). In normal operation, only the first perforated disc described above (perforated disc 1 ) in the second position. In a first short section marked by I and at the point 40 ends, a steep rise in the normal force / displacement curve a, until the course of the force / displacement curve with normal operation of the accelerator pedal module 1 into a comparatively flat steady rise. The course of the force / displacement characteristic a corresponds to a continuous depression of the pedal plate 5 through the foot of a driver, with the pedal element 3 continuously around the pivot axis 34 in the direction of the arrow 35 is pivoted, which theoretically until the stop of the pedal arm 4 to a base plate 36 of the bearing block 2 is possible (see 1 ).

Wenn der Fahrer eine Verzögerung des Kraftfahrzeugs wünscht, und dabei die durch den Fuß des Fahrers auf die Pedalplatte 5 aufgebrachte Kraft wieder verringert, kehrt die normale Kraft/Weg-Kennlinie auf der unteren Linie der durch a gekennzeichneten Kurve wieder zu einem Punkt 40' zurück, der bezüglich der den Weg kennzeichnenden Abzisse des Diagramms ungefähr mit dem Punkt 40 übereinstimmt, sich jedoch bezüglich der die Kraft kennzeichnenden Ordinate unterhalb des Punktes 40 befindet.If the driver desires a deceleration of the motor vehicle, while the driver's foot on the pedal plate 5 When the applied force is reduced again, the normal force / displacement curve on the lower line of the curve marked by a returns to a point 40 ' back to the point of the diagram indicating the way with the point 40 but coincides with respect to the ordinate characterizing the force below the point 40 located.

Beim Zurückkehren zu dem Punkt 40' entlang der Kraft/Weg-Kennlinie a wirken die standardmäßigen Rückstellfedern in Richtung der durch den Pfeil 33 in 1 gekennzeichneten Richtung sowie die dritte Feder 22 auf das Pedalelement 3, wodurch das Pedalelement 3 um die Schwenkachse 34 in Richtung des Pfeils 41 geschwenkt wird. Von dem Punkt 40' zum Nullpunkt 39 ist über eine sehr kurze Wegstrecke in dem Bereich I ein vergleichsweise steiler Abfall der normalen Kraft/Weg-Kennlinie a zu verzeichnen.When returning to the point 40 ' along the force / displacement characteristic a, the default return springs act in the direction indicated by the arrow 33 in 1 marked direction and the third spring 22 on the pedal element 3 , causing the pedal element 3 around the pivot axis 34 in the direction of the arrow 41 is pivoted. From the point 40 ' to the zero point 39 is over a very short distance in the area I a comparatively steep drop in the normal force / displacement characteristic a recorded.

Beim Aktivieren der Zusatzfunktion „Fußablage”, wie in Zusammenhang mit 1 beschrieben wurde, sind die folgenden Kraft-Weg-Verläufe möglich.When activating the additional function "footrest", as in connection with 1 has been described, the following force-displacement curves are possible.

Als nächstes wird eine Situation beschrieben, in welcher lediglich die Zusatzfunktion „Fußablage” aktiviert wird. Das heißt, wenn die Zusatzfunktion „Fußablage” aktiviert wird, befinden sich die Rollen 12 in den Aussparungen 14 des ersten Gehäuses 9 und der erste Betätiger 25 sowie der zweite Betätiger 27 werden durch die zweite Lochscheibe (Lochscheibe 2), welche durch einen nicht dargestellten Aktuator in die zweite Position gebracht worden ist, zurückgehalten bzw. – wie zuvor beschrieben – in Richtung des Pfeils 38 gedrückt (siehe 2), wenn der Fahrer seinen Fuß auf der Pedalplatte 5 ablegt. Benutzt der Fahrer das Pedalelement 3 nicht als Fußablage, so dass keine Kraft auf die Pedalplatte 5 des Pedalelements 3 aufgebracht wird, existiert jedoch zwischen dem ersten Betätiger 25 und einer zweiten Trennwand 42, welche auch die den Grundkörper 11 aufnehmende Aufnahme 18 bzw. Vertiefung bildet, ein Abstand. Jetzt ist die Zusatzfunktion „Fußablage” aktiviert, jedoch noch nicht wirksam.Next, a situation will be described in which only the additional function "footrest" is activated. That is, if the additional function "footrest" is activated, the roles are 12 in the recesses 14 of the first housing 9 and the first actuator 25 as well as the second actuator 27 be through the second perforated disc (perforated disc 2 ), which has been brought by an actuator, not shown, in the second position, retained or - as described above - in the direction of the arrow 38 pressed (see 2 ) when the driver puts his foot on the pedal plate 5 stores. The driver uses the pedal element 3 not as a footrest, so no force on the pedal plate 5 of the pedal element 3 is applied, but exists between the first actuator 25 and a second partition 42 which are also the basic body 11 taking up admission 18 or recess forms, a distance. Now the additional function "Footrest" is activated, but not yet effective.

Legt der Fahrer nun jedoch den Fuß auf der Pedalplatte 5 ab, so drückt das Gewicht des Fußes die Pedalplatte 5 nach unten, wobei das Pedalelement 3 um die Schwenkachse 34 in Richtung des Pfeils 35 gedreht wird und die Kure zunächst dem Verlauf der Kraft/Weg-Kennlinie a folgt.However, the driver now puts his foot on the pedal plate 5 off, the weight of the foot presses the pedal plate 5 down, with the pedal element 3 around the pivot axis 34 in the direction of the arrow 35 is rotated and the cure first follows the course of the force / displacement characteristic a.

Die erste Feder 21, deren Kraft vernachlässigbar ist, wird dabei komprimiert, und der Abstand zwischen der zweiten Trennwand 42 und dem Betätiger 25 verringert sich kontinuierlich, bis der erste Betätiger 25 an der zweiten Trennwand 42 zur Anlage kommt, was dem Punkt 43 auf der Kurve a in 3 entspricht, wobei die bereits aktivierte Zusatzfunktion „Fußablage” nun wirksam wird. Der Fahrer kann das Pedalelement 3 nun als Fußablage nutzen, wobei die entsprechend dem Gewicht des Fußes des Fahrers auf das Pedalelement 3 wirkende Kraft zwischen den Punkten 43 und 44 auf der durch b gekennzeichneten Kurve liegt. Die durch das Gewicht des Fußes ausgeübte Kraft ist dabei zu schwach, um die Rollen 12 aus den zylindrischen Aussparungen 14 herauszudrücken und die Zusatzfunktion „Fußablage” zu deaktivieren. Das heißt, das Gewicht des Fußes eines Fahrers, welches bei aktivierter und wirksamer Zusatzfunktion „Fußablage” eine Kraft auf das Pedalelement 3 ausübt, die zwischen den Punkten 43 und 44 liegt, drückt das Pedalelement 3 deutlich weniger nieder verglichen mit einer Betätigung des Pedalelements 3 ohne Zusatzfunktion „Fußablage” (siehe Kurve a). Anders gesagt entspricht die bei aktivierter und wirksamer Zusatzfunktion „Fußablage” auf das Pedalelement 3 lediglich durch das Gewicht des Fußes ausgeübte Kraft einem kleineren Schwenkwinkel des Pedalelements 3 um die Schwenkachse 34 herum (in Richtung des Pfeils 35 in 1) als bei normaler Funktion des Fahrpedalmoduls 1, wenn die Zusatzfunktion „Fußablage” deaktiviert ist.The first spring 21 , whose power is negligible, it is compressed, and the distance between the second partition 42 and the actuator 25 decreases continuously until the first actuator 25 on the second partition 42 comes to the plant, what the point 43 on the curve a in 3 The already activated additional function "Footrest" now becomes effective. The driver can use the pedal element 3 Now use as a footrest, taking the corresponding to the weight of the driver's foot on the pedal element 3 acting force between the points 43 and 44 is located on the curve indicated by b. The force exerted by the weight of the foot is too weak for the rollers 12 from the cylindrical recesses 14 press and deactivate the additional function "footrest". That is, the weight of the foot of a driver, which with activated and effective additional function "Fußablage" a force on the pedal element 3 who exercises between the points 43 and 44 lies, pushes the pedal element 3 significantly less down compared to an actuation of the pedal element 3 without additional function "footrest" (see curve a). In other words, the activated and effective additional function "foot rest" corresponds to the pedal element 3 only force exerted by the weight of the foot force a smaller swing angle of the pedal element 3 around the pivot axis 34 around (in the direction of the arrow 35 in 1 ) than normal function of the accelerator pedal module 1 , if the additional function "Footrest" is deactivated.

Zum Deaktivieren der Zusatzfunktion „Fußablage” und/oder der automatischen Geschwindigkeitsregelung bringt der Fahrer eine zusätzliche Kraft zum Gewicht des Fußes auf das Pedalelement 3 auf, die groß genug ist, um die Rollen 12 aus den Hinterschnitten bzw. aus den zylindrischen Aussparungen 14 des ersten Gehäuses 9 heraus zu drücken. Beim Herausdrücken der Rollen 12 aus den zylindrischen Aussparungen 14 erkennt eine Elektronik, dass eine Abschalten der Zusatzfunktion „Fußablage” gewünscht wird, und steuert einen nicht dargestellten Aktuator, der daraufhin die zweite Lochscheibe (Lochscheibe 2) in die erste Position zurückzieht, so dass der erste Betätiger 25 nicht mehr durch diese betätigt wird. Diese Deaktivierung der Zusatzfunktion „Fußablage” erfolgt an dem Punkt 45 auf der Kurve b in 3. Um die zusätzliche Rückstellkraft der dritten Feder 22 aufrechtzuerhalten, wird stattdessen gleichzeitig die erste Lochscheibe (Lochscheibe 1) in die zweite Position gebracht. Wenn alternativ, statt einem Verwenden der drei Lochscheiben gleichzeitig die erste und dritte Lochscheibe (Lochscheibe 1, 3) zum Einstellen der Zusatzfunktion „Fußablage” verwendet werden, reicht beim Deaktivieren der Zusatzfunktion „Fußablage” ein Zurückziehen der dritten Lochscheibe (Lochscheibe 3) in die erste Position, wobei die erste Lochscheibe (Lochscheibe 1) in der zweiten Position verbleibt, um weiter den zweiten Betätiger 27 zu betätigen.To deactivate the additional function "foot rest" and / or the automatic cruise control, the driver brings an additional force to the weight of the foot on the pedal element 3 which is big enough to handle the roles 12 from the undercuts or from the cylindrical recesses 14 of the first housing 9 to push out. When pushing out the rollers 12 from the cylindrical recesses 14 detects an electronics that a shutdown of the additional function "footrest" ge is desired, and controls an actuator, not shown, then the second perforated disc (perforated disc 2 ) retracts to the first position so that the first actuator 25 no longer being operated by them. This deactivation of the additional function "footrest" takes place at the point 45 on the curve b in 3 , To the additional restoring force of the third spring 22 instead, at the same time the first perforated disc (perforated disc 1 ) in the second position. Alternatively, instead of using the three perforated discs simultaneously the first and third perforated disc (perforated disc 1 . 3 ) are used to set the additional function "footrest", when deactivating the additional function "footrest" it is sufficient to retract the third perforated disk (perforated disk 3 ) in the first position, wherein the first perforated disc (perforated disc 1 ) remains in the second position to continue the second actuator 27 to press.

Nach der oben beschriebenen Deaktivierung der Zusatzfunktion „Fußablage” wirkt die Rückstellkraft der ersten Feder 10 auf den Grundkörper 11, der wiederum in Verbindung mit den Rollen 12 steht, wodurch die Rollen 12 ebenfalls in ihre in 2 dargestellte Ausgangsposition zurückgestellt werden, in welchen sie sich in den Aussparungen 14 befinden.After the deactivation of the additional function "footrest" described above, the restoring force of the first spring acts 10 on the main body 11 who in turn is in touch with the roles 12 stands, eliminating the roles 12 also in their in 2 shown initial position in which they are in the recesses 14 are located.

Nach Deaktivieren der Zusatzfunktion „Fußablage”, was gleichzeitig mit dem Deaktivieren einer automatischen Fahrzeuggeschwindigkeitsregelung wie z. B. einer Cruise Control erfolgen kann, folgt die Kraft/Weg-Kennlinie nun wieder dem oben bereits beschriebenen Verlauf der durch a gekennzeichneten Kurve.To Deactivation of the additional function "footrest", which simultaneously with disabling an automatic vehicle speed control like z. B. a cruise control, the force / displacement curve follows Now again the course already described above of the a Curve.

Dabei kehrt die Kraft/Weg-Kennlinie über den Punkt 46 und den Punkt 47 auf die normale Kraft/Weg-Kennlinie a zurück. Der Knick der Kurve b an dem Punkt 46 stellt schematisch einen Erfahrungswert dar, wodurch ein harmonisches Auslaufen der Zusatzfunktion „Fußablage” angedeutet werden soll.The force / displacement characteristic curve returns over the point 46 and the point 47 on the normal force / displacement characteristic a back. The bend of curve b at the point 46 schematically represents an empirical value, whereby a harmonic leakage of the additional function "foot rest" should be indicated.

Als zweites wird eine Situation beschrieben, welche eine Aktivierung der Kraftabsenkungsfunktion einbezieht.When second, a situation is described which involves activation involves the force lowering function.

Beim Aktivieren der Kraftabsenkungsfunktion wird – wie oben im Zusammenhang mit 2 beschrieben – die Wirkung der dritten zusätzlichen Rückstellfeder, nämlich der dritten Feder 22, welche zusätzlich zu den standardmäßigen Rückstellfedern des Fahrpedalmoduls 1 (siehe Pfeil 33 in 1) wirkt, aufgehoben, indem der zweite Betätiger 27 nicht betätigt wird, wie oben bereits beschrieben. Das heißt, es wird lediglich die dritte Lochscheibe (Lochscheibe 3) in die zweite Position gebracht, welche ausgebildet ist, um lediglich den ersten Betätiger 25 zurückzuhalten, wie oben bereits beschrieben wurde.When activating the force reduction function is - as above in connection with 2 described - the effect of the third additional return spring, namely the third spring 22 , which in addition to the standard return springs of the accelerator pedal module 1 (See arrow 33 in 1 ), canceled by the second actuator 27 is not operated, as already described above. That is, it is only the third perforated disc (perforated disc 3 ) is brought into the second position, which is designed to only the first actuator 25 to hold back, as already described above.

Tritt der Fahrer auf die Pedalplatte 5 des Pedalelements 3, muss er eine Kraft entgegen der Kraft der Rückstellfedern aufbringen. Die aufzubringende Kraft ist im Gegensatz zum Normalbetrieb des Fahrpedalmoduls 1 jedoch verringert, da die zusätzliche Rückstellkraft der dritten Feder 22 auf die oben beschriebene Art und Weise deaktiviert worden ist, und das Pedalelement 3 nur noch mit einer verringerten Rückstellkraft zurückgestellt wird. Da ein Niederdrücken des Pedalelements 3 bzw. Schwenken des Pedalelements 3 um die Schwenkachse 34 in Richtung des Pfeils 35 herum nun mit einem verringerten Kraftaufwand erzielt werden kann, wird dem Fahrer ein erhöhter Komfort geboten. Dabei folgt die Kraft/Weg-Kennlinie von dem Punkt 39 über den Punkt 40'' bis zu dem Punkt 43' dem Verlauf der durch c gekennzeichneten gestrichelten Kurve, die bezüglich der Kraft unterhalb des oberen Astes der durch a gekennzeichneten Kurve liegt.If the driver steps on the pedal plate 5 of the pedal element 3 , he must muster a force against the force of the return springs. The applied force is in contrast to the normal operation of the accelerator pedal module 1 However, because the additional restoring force of the third spring is reduced 22 has been deactivated in the manner described above, and the pedal element 3 only with a reduced restoring force is reset. Because a depression of the pedal element 3 or pivoting of the pedal element 3 around the pivot axis 34 in the direction of the arrow 35 can now be achieved with a reduced effort, the driver is offered increased comfort. The force / displacement curve follows from the point 39 about the point 40 '' up to the point 43 ' the course of the dashed curve indicated by c, which lies with respect to the force below the upper branch of the curve indicated by a.

Die Kraftabsenkungsfunktion ist solange wirksam, wie lediglich die dritte Lochscheibe (Lochscheibe 3) in der zweiten Position ist. Wird ein Deaktivieren der Kraftabsenkungsfunktion gewünscht, so steuert ein nicht dargestelltes Steuergerät den Aktuator an, um die erste Lochscheibe (Lochscheibe 1) in die zweite Position zu bringen, so dass der zweite Betätiger 27 zurückgehalten wird. Wird dabei gleichzeitig ein weiterer Aktuator angesteuert, um die dritte Lochscheibe (Lochscheibe 3) aus der zweiten Position zurückzuziehen, dann folgt die Kurve an dem Punkt 43 wieder dem Verlauf der normalen Kraft/Weg-Kennlinie a, der zuvor bereits beschrieben wurde.The Kraftabsenkungsfunktion is effective as long as only the third perforated disc (perforated disc 3 ) in the second position. If it is desired to deactivate the force reduction function, an unillustrated control unit activates the actuator to move the first perforated disk (perforated disk 1 ) in the second position, so that the second actuator 27 is held back. If, at the same time, another actuator is actuated in order to move the third perforated disk (perforated disk 3 ) to retract from the second position, then the curve follows at the point 43 again the course of the normal force / displacement characteristic a, which has already been described above.

Ist jedoch alternativ die Kraftabsenkungsfunktion mit der Zusatzfunktion „Fußablage” kombiniert, wobei eine Kraftabsenkung der normalen Kraft/Weg-Kennlinie vor Wirksamwerden der Zusatzfunktion „Fußablage” realisiert wird, bleibt die dritte Lochscheibe (Lochscheibe 3) ebenfalls in der zweiten Position, d. h. die Zusatzfunktion „Fußablage” bleibt aktiviert.However, if alternatively the force reduction function is combined with the additional function "footrest", whereby a force reduction of the normal force / displacement characteristic is realized before the additional function "footrest" becomes effective, the third perforated disk (perforated disk 3 ) also in the second position, ie the additional function "footrest" remains activated.

Bei der oben erwähnten Kombination der Kraftabsenkungsfunktion und der Zusatzfunktion „Fußablage”, folgt der Verlauf der Kraft/Weg-Kennlinie in den durch I und II gekennzeichneten Abschnitten entlang der durch c gekennzeichneten gestrichelten Kurve, beginnend an dem Punkt 39 bis zu dem Punkt 43', wie oben bereits beschrieben. Wenn zusätzlich die Zusatzfunktion „Fußablage” aktiviert ist, folgt die Kraft/Weg-Kennlinie an dem Punkt 43' dem Verlauf der durch b gekennzeichneten Kurve, wenn der Fahrer den Fuß auf der Pedalplatte 5 ablegt, wie oben bereits beschrieben. Die Deaktivierung der Zusatzfunktion „Fußablage” und das Zurückkehren der Kraft/Weg-Kennlinie auf die durch a gekennzeichnete Linie erfolgt ebenfalls wie oben bereits bezüglich des Verlaufs der durch b gekennzeichneten Kurve beschrieben.In the above-mentioned combination of the force reduction function and the additional function "footrest", the course of the force / displacement curve in the sections indicated by I and II follows the dashed curve indicated by c, starting at the point 39 up to the point 43 ' , as already described above. If the additional function "footrest" is additionally activated, the force / displacement curve follows at the point 43 ' the course of the curve indicated by b, when the driver's foot on the pedal plate 5 deposits, as already described above. The deactivation of the additional function "Fußablage" and the return of the force / displacement curve to the line marked by a is also carried out as above with respect to the course of the curve indicated by b described.

4 ist ein weiteres Kraft-Weg-Diagramm eines abgewandelten Ausführungsbeispiels eines Fahrpedalmoduls 1, wobei sich die Kraft-Weg-Kennlinien des abgewandelten Ausführungsbeispiels, die auch in 4 durch a und c gekennzeichnet sind, nicht von denen bereits im Zusammenhang mit 3 beschriebenen unterscheiden. Das abgewandelte Fahrpedalmodul 1 hat ein Element, das für eine Kick-Down-Funktion sorgt. Dieses Element, welches häufig auch als Kick-Down-Element bezeichnet wird, ist im Stand der Technik bekannt und daher erübrigt sich eine Darstellung des bekannten Kick-Down-Elements. Der durch den Buchstaben a gekennzeichnete Verlauf entspricht wiederum der normalen Funktion des Fahrpedalmoduls 1, wobei weder die Zusatzfunktion „Fußablage” noch die Kraftabsenkungsfunktion aktiviert ist. Der durch den Buchstaben c gekennzeichnete Verlauf der Kraft/Weg-Kennlinie in den durch I und II gekennzeichneten Abschnitten stellt die oben beschriebene Kraftabsenkungsfunktion dar. 4 is another force-displacement diagram of a modified embodiment of an accelerator pedal module 1 , wherein the force-displacement characteristics of the modified embodiment, which also in 4 are characterized by a and c, not those already associated with 3 differ. The modified accelerator pedal module 1 has an element that provides a kick-down function. This element, which is often referred to as a kick-down element, is known in the art and therefore a representation of the known kick-down element is unnecessary. The course indicated by the letter a again corresponds to the normal function of the accelerator pedal module 1 , where neither the additional function "footrest" nor the power reduction function is activated. The course of the force / displacement characteristic curve indicated by the letter c in the sections indicated by I and II represents the force reduction function described above.

Jedoch kennzeichnet hier der durch den Buchstaben d dargestellte Abschnitt der Kurve die im Stand der Technik allgemein bekannte sogenannte „Kick-Down”-Funktion, die an dem Punkt 48 wirksam wird, wobei die Kurve d an dem Punkt 48 durch das Wirksamwerden eines Widerstandes des Kick-Down-Elements, welches weiter oben beschrieben wurde, durch einen steilen Kraftanstieg gekennzeichnet ist. Der Widerstand wird an der Spitze 49 der durch d gekennzeichneten Kurve überwunden, wonach ein steiler Kraftabfall bis zu dem Punkt 50 erfolgt und die Kraft/Weg-Kennlinie des Pedalelements 3 wieder der normalen Kraft/Weg-Kennlinie entlang der Kurve a folgt.However, here the portion of the curve represented by the letter d denotes the so-called "kick-down" function well known in the art, which is at the point 48 becomes effective, with the curve d at the point 48 by the action of a resistance of the kick-down element which has been described above, characterized by a steep increase in force. The resistance is at the top 49 overcome the curve indicated by d, after which a steep drop in power to the point 50 takes place and the force / displacement characteristic of the pedal element 3 again follows the normal force / displacement curve along the curve a.

Durch Anwenden der Kick-Down-Funktion kann der Fahrer durch plötzliches Durchtreten des Pedalelements 3 z. B. eine automatische Geschwindigkeitsregelung ausschalten bzw. deaktivieren, um das Pedalelement 3 wieder allein durch die Kraft des Fußes des Fahrers zu betätigen.By applying the kick-down function, the driver can by sudden passage of the pedal element 3 z. B. turn off an automatic cruise control or disable to the pedal element 3 again to operate solely by the force of the driver's foot.

Wie in 4 dargestellt ist, kann die Kick-Down-Funktion mit der Kraftabsenkungsfunktion, die wie bereits im Zusammenhang mit der durch c gekennzeichneten Kurve in 3 beschrieben realisiert wird, kombiniert werden, was dem Fahrer einen erhöhter Komfort bietet, da er vor Aktivieren der Kick-Down-Funktion eine vergleichsweise geringe Kraft auf das Pedalelement 3 bzw. auf die Pedalplatte 5 aufbringen muss.As in 4 is shown, the kick-down function with the power reduction function, as already in connection with the curve indicated by c in 3 can be combined, which offers the driver increased comfort, since he before activating the kick-down function, a comparatively low force on the pedal element 3 or on the pedal plate 5 must apply.

Außerdem kann die Kick-Down-Funktion bei aktivierter und wirksamer Kraftabsenkungsfunktion im Vergleich zur im Stand der Technik üblichen Position der Kick-Down-Position in Richtung kleinerem Betätigungswinkel bzw. Drehwinkel des Pedalelements 3 „vorgezogen” werden, was dem Fahrer eine sportlichere Fahrweise ermöglicht. Das heißt, die Kick-Down-Funktion wird im Vergleich zu dem bisher im Stand der Technik normalen Verlauf der Kraft/Weg-Kennlinie, die durch a gekennzeichnet ist, bereits bei einem weniger weiten Niederdrücken des Pedalelements 3 erreicht.In addition, the kick-down function with activated and effective Kraftabsenkungsfunktion compared to the usual in the prior art position of the kick-down position in the direction of smaller angle of actuation or rotation angle of the pedal element 3 Be "preferred", which allows the driver a sportier driving style. That is, the kick-down function is compared with the hitherto in the prior art normal course of the force / displacement characteristic, which is characterized by a, already at a less wide depression of the pedal element 3 reached.

Durch das winkelmäßige Vorziehen und damit durch das schnellere Auslösen der Kick-Down-Funktion kann der Fahrer schneller reagieren, was auch einen zusätzlichen Sicherheitsaspekt darstellt.By the angular preference and thus by the The driver can trigger the kick-down function faster react faster, which also has an additional safety aspect represents.

Die Steuerung der oben beschriebenen Kennlinien-Kombinationen entsprechend dem Verlauf der Kurven a, b, c oder d erfolgt über eine Elektronik bzw. ein Steuergerät, welches Aktuatoren ansteuert, die wiederum das Register bzw. die Lochscheiben des Registers betätigen, um den ersten Betätiger 25 und/oder den zweiten Betätiger 27 zurückzuhalten.The control of the characteristic combinations described above in accordance with the course of the curves a, b, c or d via an electronic or a control device which controls actuators, which in turn actuate the register or the perforated discs of the register to the first actuator 25 and / or the second actuator 27 withhold.

Die Einzelheiten der verschiedenen Ausführungsbeispiele sind miteinander kombinierbar, sofern nichts Gegenteiliges erwähnt wird.The Details of the various embodiments are can be combined with each other, unless stated otherwise becomes.

Durch das oben beschriebene Fahrpedalmodul 1, welches eine Zusatzfunktion „Fußablage” und/oder eine Kraftabsenkungsfunktion realisiert, kann dem Fahrer sowohl eine erhöhte Sicherheit als auch ein verbesserter Komfort während des Fahrens auf konstruktiv einfache und damit kostengünstige Art und Weise bereitgestellt werden.Through the accelerator pedal module described above 1 , which realizes an additional function "foot rest" and / or a power reduction function, the driver can be provided both increased safety and improved comfort while driving in a structurally simple and thus cost-effective manner.

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Zitierte PatentliteraturCited patent literature

  • - US 4010975 [0005] - US 4010975 [0005]

Claims (10)

Fahrpedalmodul (1) zum Steuern der Motorleistung eines Kraftfahrzeugs, welches ein über einen vorbestimmten Schwenkwinkelbereich schwenkbar an einem Lagerbock (2) gelagertes Pedalelement (3) umfasst, wobei die Motorleistung durch Betätigen des Pedalelements (3) durch einen Fahrer des Kraftfahrzeugs veränderbar ist, dadurch gekennzeichnet, dass das Fahrpedalmodul (1) eine Zusatzfunktion aufweist, bei welcher das Pedalelement (3) als Fußablage für einen Fuß des Fahrers wirkt.Accelerator pedal module ( 1 ) for controlling the engine power of a motor vehicle, which is pivotable on a bearing block over a predetermined swivel angle range (US Pat. 2 ) stored pedal element ( 3 ), wherein the engine power by pressing the pedal element ( 3 ) is variable by a driver of the motor vehicle, characterized in that the accelerator pedal module ( 1 ) has an additional function in which the pedal element ( 3 ) acts as a footrest for a foot of the driver. Fahrpedalmodul (1) nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass die Zusatzfunktion beim Einschalten einer automatischen Steuerung, insbesondere beim Einschalten einer automatischen Geschwindigkeitsregelung, aktivert wird.Accelerator pedal module ( 1 ) according to claim 1, characterized in that the additional function when turning on an automatic control, in particular when switching on an automatic cruise control, is activated. Fahrpedalmodul (1) nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass das Pedalelement (3) einen Pedalarm (4) aufweist, welcher mit einem Fußablagefunktions-Element (6) verbunden ist oder in den das Fußablagefunktions-Element (6) integriert ist.Accelerator pedal module ( 1 ) according to claim 1 or 2, characterized in that the pedal element ( 3 ) a pedal arm ( 4 ) which is provided with a footrest function element ( 6 ) or in which the footrest function element ( 6 ) is integrated. Fahrpedalmodul (1) nach Anspruch 3, dadurch gekennzeichnet, dass das Fußablagefunktions-Element (6) ein erstes Gehäuse (9) aufweist, in welchem eine erste Feder (10), insbesondere eine Rückstellfeder, ein mit der ersten Feder (10) in Verbindung stehender Grundkörper (11) und zumindest eine mit dem Grundkörper (11) in Verbindung stehende Rolle (12) angeordnet sind.Accelerator pedal module ( 1 ) according to claim 3, characterized in that the footrest function element ( 6 ) a first housing ( 9 ), in which a first spring ( 10 ), in particular a return spring, one with the first spring ( 10 ) related body ( 11 ) and at least one with the main body ( 11 ) related role ( 12 ) are arranged. Fahrpedalmodul (1) nach Anspruch 4, dadurch gekennzeichnet, dass in dem ersten Gehäuse (9) zwei Rollen (12) angeordnet sind, welche mit dem Grundkörper (11) an einem konischen Abschnitt (13) des Grundkörpers (11) in Verbindung stehen.Accelerator pedal module ( 1 ) according to claim 4, characterized in that in the first housing ( 9 ) two rolls ( 12 ) are arranged, which with the main body ( 11 ) at a conical section ( 13 ) of the basic body ( 11 ) keep in touch. Fahrpedalmodul (1) nach Anspruch 4 oder 5, dadurch gekennzeichnet, dass die zwei Rollen (12) als zylindrische Rollen ausgebildet sind.Accelerator pedal module ( 1 ) according to claim 4 or 5, characterized in that the two rollers ( 12 ) are formed as cylindrical rollers. Fahrpedalmodul (1) nach einem der Ansprüche 1 bis 6, dadurch gekennzeichnet, dass das Fußablagefunktions-Element (6) ein zweites Gehäuse (20) aufweist, welches in eine Öffnung (19) des ersten Gehäuses (9) hineinragt, und welches mit dem ersten Gehäuse (9) verrastbar ist.Accelerator pedal module ( 1 ) according to one of claims 1 to 6, characterized in that the footrest function element ( 6 ) a second housing ( 20 ), which in an opening ( 19 ) of the first housing ( 9 ), and which with the first housing ( 9 ) is latched. Fahrpedalmodul (1) nach Anspruch 7, dadurch gekennzeichnet, dass in dem zweiten Gehäuse (20) eine zweite Feder (21) und eine dritte Feder (22) angeordnet sind.Accelerator pedal module ( 1 ) according to claim 7, characterized in that in the second housing ( 20 ) a second spring ( 21 ) and a third spring ( 22 ) are arranged. Fahrpedalmodul (1) nach einem der Ansprüche 1 bis 8, dadurch gekennzeichnet, dass die zweite Feder (21) und/oder die dritte Feder (22) als Druckfedern ausgebildet sind.Accelerator pedal module ( 1 ) according to one of claims 1 to 8, characterized in that the second spring ( 21 ) and / or the third spring ( 22 ) are formed as compression springs. Fahrpedalmodul (1) gemäß einem oder mehreren der Ansprüche 7 bis 9, dadurch gekennzeichnet, dass in dem zweiten Gehäuse (20) ein erster Betätiger (25) und ein zweiter Betätiger (27) angeordnet sind, wobei der erste Betätiger (25) mit der zweiten Feder (21) in Wirkverbindung steht, und wobei der zweite Betätiger (27) mit der dritten Feder (22) in Wirkverbindung steht.Accelerator pedal module ( 1 ) according to one or more of claims 7 to 9, characterized in that in the second housing ( 20 ) a first actuator ( 25 ) and a second actuator ( 27 ), wherein the first actuator ( 25 ) with the second spring ( 21 ), and wherein the second actuator ( 27 ) with the third spring ( 22 ) is in operative connection.
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