DE102012206766A1 - Device for adjusting and/or displacing pedal stopper for clutch pedals of hydraulic disengaging system of vehicle, has position element adjusting pedal stopper depending on change of position of tongues such that pedal travel is reduced - Google Patents
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-
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- B60K2023/025—Adjusting of clutch pedal positions
Abstract
Description
Die Erfindung betrifft eine Vorrichtung zur Einstellung bzw. Verstellung eines Pedalanschlages, insbesondere für ein Kupplungspedal eines hydraulischen Ausrücksystems, bei welchem insbesondere eine Ausrücklagerwegmessung möglich ist.The invention relates to a device for adjusting or adjusting a pedal stop, in particular for a clutch pedal of a hydraulic release system, in which in particular a Ausrücklagerwegmessung is possible.
Aus der Druckschrift
In dem Artikel „
Ein Problem derartiger aktueller Ausrücksysteme besteht darin, dass mit den aktuellen hydraulischen Ausrücksystemen und konventionellen Kupplungen durch Belagfederungsetzen und Verschleiß der Kupplung der Schlupfbereich der Kupplung größer wird, da sich mit dem Belagfederungsetzen und dem Verschleiß die Auskuppel- und Einkuppelpunkte der Kupplung durch Verstellung des Pedalanschlages in Richtung zum Kupplungspedal nach vorne bewegen, das heißt sie kommen früher für den Fahrer, da die Kupplung durch den Verschleiß kippt. A problem of such current release systems is that with the current hydraulic release systems and conventional clutches by Belagfederungsetzen and wear of the clutch, the slip range of the clutch becomes larger, since with the Belagfederungsetzen and wear the disengagement and engagement points of the clutch by adjusting the pedal stop in Move direction to the clutch pedal forward, that is, they come earlier for the driver as the clutch tilts due to wear.
Wenn der dadurch entstehende Schlupfbereich der Kupplung zu groß wird, kann der Fahrer während der Zeit zu viel Energie in die Kupplung bringen. Der Fahrer hat auch das Gefühl beim Einkuppeln, dass der Einkuppelpunkt viel zu hoch ist. If the resulting slip range of the clutch becomes too large, the driver may be putting too much energy into the clutch over time. The driver also has the feeling when engaging that the Einkuppelpunkt is much too high.
Ein weiterer Nachteil besteht darin, dass auch am Pedalanschlag ein Verschleiß in Folge von Abrieb zu verzeichnen ist.Another disadvantage is that even at the pedal stop wear due to abrasion is recorded.
Aufgabe der Erfindung ist es, eine Vorrichtung zur Einstellung bzw. Verstellung eines Pedalanschlages, insbesondere für ein Kupplungspedal eines hydraulischen Ausrücksystems, zu schaffen, die eine Nachstellung des Pedalanschlages in Abhängigkeit vom Verschleiß gewährleistet.The object of the invention is to provide a device for adjusting or adjusting a pedal stop, in particular for a clutch pedal of a hydraulic release system, which ensures an adjustment of the pedal stop as a function of wear.
Diese Aufgabe wird durch die kennzeichnenden Merkmale des ersten und sechsten Patentanspruchs gelöst. Vorteilhafte Ausgestaltungen ergeben sich aus den Unteransprüchen. This object is solved by the characterizing features of the first and sixth claim. Advantageous embodiments emerge from the subclaims.
Die Vorrichtung zur Einstellung bzw. Verstellung eines Pedalanschlages findet insbesondere für ein Kupplungspedal eines hydraulischen Ausrücksystems Anwendung, wobei
das Kupplungspedal bei Betätigung einen Pedalweg zurücklegt und das Ausrücksystem mit einem Ausrücklager zur Betätigung einer Kupplungszungen aufweisenden Kupplung ausgestattet ist und erfindungsgemäß in Abhängigkeit von der Änderung der Position der
Kupplungszungen der Pedalanschlag derart einstellbar ist, dass sich der Pedalweg
reduziert. Die Kupplungszungen sind dabei in Form von Tellerfederzungen ausgebildet. The device for adjusting or adjusting a pedal stop is used in particular for a clutch pedal of a hydraulic release system, wherein
the clutch pedal travels a Pedalweg upon actuation and the release system is equipped with a release bearing for actuating a clutch tongues having coupling and according to the invention in dependence on the change in the position of the
Clutch tongues of the pedal stopper is adjustable so that the pedal travel
reduced. The coupling tongues are designed in the form of plate spring tongues.
Dadurch wird die Schlupfzeit der Kupplung reduziert und die Kuppelpunkte nach unten gebracht, so dass der Pedalweg im erforderlichen Maß verringert wird. Vorzugsweise ist der Pedalanschlag durch ein Stellelement verstellbar, wobei dem Ausrücklager ein Sensor zugeordnet ist, mit dem die Position des Ausrücklagers und damit die Position der Tellerfederzungen erfassbar ist. Der Sensor steht mit einer Steuerung (CPU) in Verbindung, die ein Signal zur Betätigung des Stellelementes ausgibt.As a result, the slip time of the clutch is reduced and the dome points brought down, so that the pedal travel is reduced to the required extent. Preferably, the pedal stop is adjustable by an adjusting element, wherein the release bearing is associated with a sensor with which the position of the release bearing and thus the position of the plate spring tongues can be detected. The sensor communicates with a controller (CPU), which outputs a signal for actuating the control element.
Das Stellelement ist beispielsweise in Form einer axial verstellbaren Mutter ausgebildet, die über eine Gewindespindel mit Außengewinde, der über einen Motor, bevorzugt einen Elektromotor drehbar ist, betätigt wird, wenn ein Verschleiß zu verzeichnen ist. Das Gewinde der Mutter, welches mit dem Außengewinde der Gewindespindel kämmt, ist dabei so ausgelegt, dass das System selbsthemmend ist, so dass keine unbeabsichtigte Verstellung eintreten kann.The actuator is formed, for example, in the form of an axially adjustable nut, which is via a threaded spindle with external thread, which is rotatable about a motor, preferably an electric motor, is actuated when wear is recorded. The thread of the nut, which meshes with the external thread of the threaded spindle, is designed so that the system is self-locking, so that no unintentional adjustment can occur.
Der Verschleiß der Kupplung wird bevorzugt über einen Ausrückwegsensor nachgemessen. Die Änderung der Position der Tellerfederzungen der Kupplung zu ihrer Initialen Position (Ausgangsposition) erfasst den Verschleiß der Kupplung. Beim Verschleiß der Kupplung ändern sich auch die Kupplungspunkte für das Ein- und Auskuppeln. The wear of the clutch is preferably measured via a Ausrückwegsensor. The change in the position of the diaphragm spring tongues of the clutch to its initial position (home position) detects the wear of the clutch. When the clutch is worn, the coupling points for engagement and disengagement also change.
Durch die erfindungsgemäße Lösung kann nun der Pedalanschlag entsprechend des Verschleißes nachgestellt werden. Die Änderung der Kupplungszungenposition wird durch ein Steuergerät (Fahrzeug Steuergerät oder anderes Steuergerät) aufgenommen. Bei einem bestimmten Wert, der einen Verschleißzustand dokumentiert, wird das Steuergerät den Motor so bestromen, dass der Pedalanschlag in Richtung zum Pedal verstellt und somit der Pedalweg reduziert wird. Durch das Reduzieren des Pedalweges wird die Kuppelreserve wieder im Wesentlichen auf den originalen/ursprünglichen Wert (Initialwert) gebracht und dadurch vermieden, dass der Kupplungsschlupfbereich zu groß wird.The solution according to the invention, the pedal stop can now be adjusted according to the wear. The change of the coupling tongue position is by a Control unit (vehicle control unit or other control unit) added. At a certain level that documents a wear condition, the controller will energize the motor so that the pedal stop is moved toward the pedal, thus reducing the pedal travel. By reducing the pedal travel, the dome reserve is restored to substantially the original value (initial value), thus avoiding the clutch slip area becoming too large.
Zusätzlich oder alternativ kann der Pedalanschlag an einem Aufnahmeelement lösbar und den Verschleiß ausgleichend verstellbar befestigt sein. Der Pedalanschlag weist z.B. in Richtung zum Pedal und dazu entgegengesetzt über das Aufnahmeelement hinaus und wird beim Erreichen eines bestimmten Verschleißzustandes oder eines bestimmten Laufleistung einfach um 180° gedreht, so dass über eine unterschiedliche Anschlagsslänge der beiden Anschlagseiten der Pedalanschlag an den Verschleißzustand angepasst werden kann.Additionally or alternatively, the pedal stop on a receiving element releasably and the wear compensating adjustable be attached. The pedal stop has e.g. in the direction of the pedal and opposite to the receiving element addition and is easily rotated by 180 ° when reaching a certain state of wear or a certain mileage, so that over a different stroke length of the two stop sides of the pedal stop can be adapted to the state of wear.
Mit der erfindungsgemäßen Lösung wird die Verlängerung des Pedalwegs zwischen Anschlag und Einkuppelpunkt beim Einkuppeln einer konventionellen Kupplung vermieden. With the solution according to the invention, the extension of the pedal travel between stop and engagement point when engaging a conventional clutch is avoided.
Dazu wird ein variabler Anschlag vorgesehen, der entsprechend der Änderung der Kupplungszungenposition eingestellt wird, um so den Pedalweg bis zum Einkuppeln nahezu konstant zu halten.For this purpose, a variable stop is provided, which is adjusted according to the change of the coupling tongue position, so as to keep the pedal travel to the point of engagement almost constant.
Die Erfindung wird nachfolgend anhand von Zeichnungen näher erläutert. Es zeigen:The invention will be explained in more detail with reference to drawings. Show it:
In
Im Neuzustand befindet sich der Pedalanschlag
Durch die Reduzierung des Pedalweges über das Stellelement in Form der Mutter
Das Gewinde der Mutter
Der Verschleiß der Kupplung wird somit erstmalig über den Sensor/Ausrückwegsensor nachgemessen und die Änderung der Position der Tellerfederzungen
Bei einem bestimmten Wert wird die Steuerung
Nach einem bestimmten Verschleiß, z.B. nach ca. 10000km beim ersten Ölwechsel, wird der Pedalanschlag um 180° gedreht, so dass der zweite Bereich
Die manuelle Nachstellung kann auch auf andere Art und Weise erfolgen. The manual adjustment can also be done in other ways.
In
Eine am Ausrücklager
Daraus wird deutlich, dass die Tellerfederzungen
An der Anlagehöhe der Kupplungszungen
BezugszeichenlisteLIST OF REFERENCE NUMBERS
- 1 1
- Kupplungspedal clutch pedal
- 1.1 1.1
- Anlageelementcontact element
- 2 2
- GeberzylinderMaster cylinder
- 3 3
- Zentralausrücker CSC
- 3.1 3.1
- Ausrücklager release bearing
- 4 4
- Tellerfederzungen Diaphragm spring fingers
- 5 5
- Pedalanschlag.Pedal stop.
- 5.1 5.1
- erster Bereichfirst area
- 5.2 5.2
- zweiter Bereichsecond area
- 6 6
- Sensor sensor
- 7 7
- Steuerung control
- 8 8th
- Motor engine
- 9 9
- Gewindespindel screw
- 10 10
- Mutter mother
- 11 11
- Aufnahme admission
- 11.1 11.1
- Aussparung recess
- A A
- Längsachse longitudinal axis
- h1 h1
- erster Abstandfirst distance
- h2 h2
- zweiter Abstandsecond distance
- l1 l1
- erste Längefirst length
- l2 l2
- zweite Länge second length
- x1 x1
- Pedalwegpedal travel
- x2 x2
- Pedalwegpedal travel
ZITATE ENTHALTEN IN DER BESCHREIBUNG QUOTES INCLUDE IN THE DESCRIPTION
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Zitierte PatentliteraturCited patent literature
- DE 19505374 C2 [0002] DE 19505374 C2 [0002]
Zitierte Nicht-PatentliteraturCited non-patent literature
- Kupplung und Ausrücksystem, LUK KOLLOQUIUM 2006 [0003] Clutch and Release System, LUK COLLOQUIUM 2006 [0003]
Claims (8)
Priority Applications (1)
Application Number | Priority Date | Filing Date | Title |
---|---|---|---|
DE201210206766 DE102012206766A1 (en) | 2012-04-25 | 2012-04-25 | Device for adjusting and/or displacing pedal stopper for clutch pedals of hydraulic disengaging system of vehicle, has position element adjusting pedal stopper depending on change of position of tongues such that pedal travel is reduced |
Applications Claiming Priority (1)
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DE201210206766 DE102012206766A1 (en) | 2012-04-25 | 2012-04-25 | Device for adjusting and/or displacing pedal stopper for clutch pedals of hydraulic disengaging system of vehicle, has position element adjusting pedal stopper depending on change of position of tongues such that pedal travel is reduced |
Publications (1)
Publication Number | Publication Date |
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DE102012206766A1 true DE102012206766A1 (en) | 2013-10-31 |
Family
ID=49323177
Family Applications (1)
Application Number | Title | Priority Date | Filing Date |
---|---|---|---|
DE201210206766 Withdrawn DE102012206766A1 (en) | 2012-04-25 | 2012-04-25 | Device for adjusting and/or displacing pedal stopper for clutch pedals of hydraulic disengaging system of vehicle, has position element adjusting pedal stopper depending on change of position of tongues such that pedal travel is reduced |
Country Status (1)
Country | Link |
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DE (1) | DE102012206766A1 (en) |
Cited By (1)
Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
---|---|---|---|---|
CN107031394A (en) * | 2017-04-13 | 2017-08-11 | 安徽江淮汽车集团股份有限公司 | The clutch pedal assembly and its method of work of variable power-assisted |
Citations (1)
Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
---|---|---|---|---|
DE19505374C2 (en) | 1995-02-17 | 1999-03-18 | Daimler Benz Ag | Device for adjusting the adjustment path of an accelerator pedal |
-
2012
- 2012-04-25 DE DE201210206766 patent/DE102012206766A1/en not_active Withdrawn
Patent Citations (1)
Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
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DE19505374C2 (en) | 1995-02-17 | 1999-03-18 | Daimler Benz Ag | Device for adjusting the adjustment path of an accelerator pedal |
Non-Patent Citations (1)
Title |
---|
Kupplung und Ausrücksystem, LUK KOLLOQUIUM 2006 |
Cited By (1)
Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
---|---|---|---|---|
CN107031394A (en) * | 2017-04-13 | 2017-08-11 | 安徽江淮汽车集团股份有限公司 | The clutch pedal assembly and its method of work of variable power-assisted |
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Legal Events
Date | Code | Title | Description |
---|---|---|---|
R081 | Change of applicant/patentee |
Owner name: SCHAEFFLER TECHNOLOGIES GMBH & CO. KG, DE Free format text: FORMER OWNER: SCHAEFFLER TECHNOLOGIES AG & CO. KG, 91074 HERZOGENAURACH, DE Effective date: 20140213 Owner name: SCHAEFFLER TECHNOLOGIES AG & CO. KG, DE Free format text: FORMER OWNER: SCHAEFFLER TECHNOLOGIES AG & CO. KG, 91074 HERZOGENAURACH, DE Effective date: 20140213 |
|
R081 | Change of applicant/patentee |
Owner name: SCHAEFFLER TECHNOLOGIES AG & CO. KG, DE Free format text: FORMER OWNER: SCHAEFFLER TECHNOLOGIES GMBH & CO. KG, 91074 HERZOGENAURACH, DE Effective date: 20150407 |
|
R005 | Application deemed withdrawn due to failure to request examination |