DE1045249B - Locking device for fixing the gas pedal of motor vehicles - Google Patents

Locking device for fixing the gas pedal of motor vehicles

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DE1045249B
DE1045249B DEH28979A DEH0028979A DE1045249B DE 1045249 B DE1045249 B DE 1045249B DE H28979 A DEH28979 A DE H28979A DE H0028979 A DEH0028979 A DE H0028979A DE 1045249 B DE1045249 B DE 1045249B
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Willy Herrmann
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    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60KARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OF TRANSMISSIONS IN VEHICLES; ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS IN VEHICLES; AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES; INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES; ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GAS EXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS IN VEHICLES
    • B60K26/00Arrangements or mounting of propulsion unit control devices in vehicles
    • B60K26/02Arrangements or mounting of propulsion unit control devices in vehicles of initiating means or elements

Description

Feststellvorrichtung zum Fixieren des Gasfußhebels von Kraftfahrzeugen Die Erfindung bezieht sich auf eine Feststellvorrichtung zum Fixieren des Gasfußhebels von Kraftfahrzeugen in bestimmten Stellungen, wobei durch Betätigen des Brems- und/oder des Kupplungsfußhebels die Bremse dieser Feststellvorrichtung unwirksam gemacht wird und die Feststellvorrichtung mit dem Gasfußhebel durch ein flexibles Zugorgan verbunden ist.Locking device for fixing the accelerator pedal of motor vehicles The invention relates to a locking device for fixing the accelerator pedal of motor vehicles in certain positions, whereby by pressing the brake and / or of the clutch pedal made the brake of this locking device ineffective and the locking device with the accelerator pedal by a flexible pulling element connected is.

Die bis jetzt bekannten Vorrichtungen dieser Art sind kompliziert und teuer und können nur unter Schwierigkeiten in bereits im Betrieb befindliche Fahrzeuge eingebaut werden. Auch ist es bei allen diesen Vorrichtungen notwendig, die Feststellvorrichtung vor Gebrauch durch einen Hebel, Druckknopf od. dgl. zumeist über ein Zugorgan in Arbeitsstellung zu bringen. So wird in einer Ausführung, nachdem eine unter der Spritzwand angeordnete Sperrplatte vom Schaltbrett aus über ein Zugorgan, durch Zurückschieben eines Knopfes in Arbeitsstellung gebracht ist, der Gashebel, an dem eine Zahnstange befestigt ist, durch Einrasten derselben in die Sperrplatte in gewollter Lage festgehalten. Damit das Auslösen durch den Brems- und/oder den Kupplungsfußhebel erfolgen kann, müssen diese Hebel mit Nocken versehen sein. Bei einer anderen Ausführung wird über ein Zugorgan vom Schaltbrett aus eine Sperrplatte der Vorrichtung betätigt, der Gashebel niedergetreten und gleichzeitig eine diesen zum Teil überdeckende Platte niedergetreten. Die Wiederfreigabe des Gaspedals erfolgt durch den Bremsfußhebel, an dem ein Zugorgan befestigt ist, durch welches die Sperrplatte verschwenkt wird, oder durch Tippen an der Sperrplatte selbst.The devices of this type known up to now are complicated and expensive and can only be used with difficulty in those already in use Vehicles are installed. It is also necessary for all of these devices the locking device before use by a lever, push button or the like. Mostly to be brought into working position via a pulling element. So in an execution after a locking plate arranged under the bulkhead from the switchboard via a pulling element, is brought into the working position by pushing a button, the throttle lever, to which a rack is attached by locking it into the locking plate held in the intended position. So that the triggering by the braking and / or the Clutch pedal can be done, these levers must be provided with cams. at Another version is a locking plate via a pulling element from the switchboard the device is operated, the throttle is depressed and at the same time one of these partially covered plate stepped down. The accelerator pedal is released again by the brake foot lever, to which a pulling element is attached, through which the locking plate is pivoted, or by tapping on the locking plate itself.

In einer weiteren Ausführungsform ist die Feststellvorrichtung mit einem Klinkenrad versehen,. welches die Vorrichtung sperrt, wenn die Klinke durch ein Solenoid auf das Klinkenrad gepreßt wird. Die Auslösung erfolgt durch einen den Stromkreis unterbrechenden, mit dem Brems- bzw. dem Kupplungsfußhebel verbundenen Schalter. Die Vorrichtung ist nur dann wirksam, wenn ein vom Schaltbrett aus zu betätigender elektrischer Schalter geschlossen wird, so daß immer Stromverbrauch erfolgt, solange die Vorrichtung im Betrieb ist, aber auch dann, wenn vergessen wird, den Schalter bei entspannter Vorrichtung zu öffnen.In a further embodiment, the locking device is with provided with a ratchet wheel. which locks the device when the pawl is through a solenoid is pressed onto the ratchet wheel. It is triggered by a interrupting the circuit, connected to the brake or clutch pedal Counter. The device is only effective when a control panel is closed actuating electrical switch is closed, so that there is always power consumption takes place as long as the device is in operation, but also when forgotten is to open the switch with the device relaxed.

Gemäß der Erfindung werden alle diese Schwierigkeiten auf einfachste Weise dadurch überwunden, daß die Bremse der Feststellvorrichtung durch die Rück,-holfeder des Brems- und/oder des Kupplungsgestänges betätigt wird. Dadurch ist es nicht nur möglich, verschiedene benötigte Bauteile, wie Zahnstangen, Nokken, elektrische Schalter u. dgl., einzusparen, sondern es ist auch ein vorheriges in Arbeitsstellungbringen der Feststellvorrichtung überflüssig geworden. Der Vorteil liegt darin, daß die Bremse der Festhaltevorrichtung für den Gashebel durch die bei jedem Kraftfahrzeug vorhandene Rückholfeder des. Brems-und/oder des Kupplungshebels angezogen wird, wodurch sich eine wesentliche Vereinfachung ergibt. Es wird auch jede Gefahr der falschen Bedienung oder des unnützen Stromverbrauches ausgeschaltet. Vorteilhafterwcise steht ein Sperrhebel der Feststellvorrichtung unter der Wirkung der Rückholfeder für das Kupplungs- und/oder das Bremsgestänge. Der Sperr-Nebel ist mit dem Kupplungs- und/oder dem Bremsgestänge unmittelbar durch an sich bekannte flexible Zugorgane verbunden. Es kann auch an dem Brems-und an dem Kupplungshebel je ein Zugorgan befestigt werden, die dann beide in ein einziges -Zugorgan zusammenlaufen, welches zum Sperrhebel führt. Besonders wirksam wird die Vorrichtung, wenn die verlängerte Achse des am Sperrhebel befestigten Zugorgans den Winkel, den die beiden anderen am Brems- bzw. am Kupplungshebel befestigten Zug-Organe einschließen, in annähernd gleiche Hälften teilt.According to the invention, all of these difficulties become simplest Way overcome in that the brake of the locking device by the return spring the brake and / or the clutch linkage is operated. It's not just because of that possible, various required components, such as racks, cams, electrical switches and the like. To save, but it is also a previous bring into working position the locking device become superfluous. The advantage is that the Brake the retaining device for the throttle lever by the in each motor vehicle the existing return spring of the brake lever and / or the clutch lever is tightened, which results in a significant simplification. There will also be any danger of the incorrect operation or unnecessary power consumption switched off. Advantageously a locking lever of the locking device is under the action of the return spring for the clutch and / or the brake linkage. The barrier fog is with the coupling and / or the brake linkage directly by flexible pulling elements known per se tied together. A pulling element can also be attached to the brake lever and to the clutch lever which then both converge in a single pulling element, which becomes the locking lever leads. The device is particularly effective when the extended axis of the am The locking lever attached the pulling element to the angle that the other two on the brake or Include pulling organs attached to the clutch lever, in approximately equal halves Splits.

Diese einfache, billige und wenig Raum beanspruchende Vorrichtung kann sowohl serienmäßig eingebaut als auch in Gebrauchtwagen jederzeit ohne Änderung irgendwelcher Teile eingebaut werden.This simple, cheap and space-consuming device Can be installed as standard or in used cars at any time without modification any parts are installed.

In der Zeichnung, welche ein Ausführungsbeispiel der Erfindung veranschaulicht, ist Fig. 1 die Draufsicht auf die Feststellvorrichtung und die zunächstliegenden- Einrichtungen des Kraftfahrzeuges, Fig. 2 die Ansicht der Vorrichtung der Fig. 1 in Pfeilrichtung R der Fig. 1 und Fig. 3 ein senkrechter Mittellängsschnitt durch die Feststellvorrichtung in-gespanntem Zustand in größerem Maßstab.In the drawing, which illustrates an embodiment of the invention, Fig. 1 is a plan view of the locking device and the adjacent- Devices of the motor vehicle, FIG. 2 shows the view of the device of FIG. 1 in the direction of arrow R of FIGS. 1 and Fig. 3 is a vertical central longitudinal section by the locking device in the cocked state on a larger scale.

In Fig. 1 und 2 der Zeichnung ist die gebräuchliche Anordnung des Gashebels 1, des Bremsfußhebels 2 und des Kupplungshebels 3 auf dem. unteren. Teil der Spritzwand 4 bzw. auf dem Boden 5 eines Kraftfahrzeuges gezeigt. Der Gas-, der Brems- und der Kupplungshebel werden durch je eine Rückzugfeder, welche in der Zeichnung nicht dargestellt sind, in bekannter Weise in die Ruhelage nach außengedrückt.In Fig. 1 and 2 of the drawing, the usual arrangement of the Throttle lever 1, the brake pedal 2 and the clutch lever 3 on the. lower. part the bulkhead 4 or shown on the floor 5 of a motor vehicle. The gas, the The brake lever and the clutch lever each have a return spring, which is shown in the drawing are not shown, pushed outwards in a known manner into the rest position.

In dem Ausführungsbeispiel der Fig. 1 und 2 ist auf dem unteren Teil der Spritzwand 4 im Fahrgastraum eine Feststellvorrichtung 6 (Fig. 2) oberhalb des Kupplungs- und des Bremspedals sowie zwischen d'iesen beiden befestigt. Sie .enthält einen unteren Gehäuseteil 7 und einen oberen Gehäuseteil oder Deckel B. Der untere Gehäuseteil enthält eine kreisförmige Scheibe 9 (Fig. 3), die in einen ringförmigen Fortsatz 10 übergeht. Die Scheibe 9 weist eine mittlere Eindrehung 11 zur Lagerung eines Zentrierbolzens 12 auf. Der obere Gehäuseteil 8, der auch aus Kunststoff bestehen kann, ruht auf einer Stufe 13 des Ringes 10 auf und besitzt eine zentrale, nicht durchgehende Bohrung 14 sowie eine Eindrehung 15. In dem Raum zwischen dem oberen und dem unteren Gehäuseteil ist eine Aufwickeltrommel 16 auf dem Zentrierbolzen 12 gelagert, dessen oberes Lager- die Eindrehung 15 bildet. Die Aufwickeltrommel 16 besitzt Umfangsrillen 17 für ein auf ihr befestigtes, zum Teil aufgewickeltes Zugorgan, beispielsweise ein Zugseil 18, welches am Gasfußhebel befestigt ist. In einer Aussparung 19 der Trommel 16 ist eine Torsionsfeder 20, die gleichzeitig als Druckfeder wirkt, einerseits in der Trommel bei 20a und andererseits in der unteren Gehäusehälfte bei 21 eingespannt. Die Aufwickeltrommel 16 hat eine sich in die Bohrung 14 erstreckende, durch den Zentrierbolzen hindurchgeführte Nabe 22. Am oberen Ende der Nabe ruht ein Stahlring 23.In the embodiment of Figs. 1 and 2 is on the lower part the bulkhead 4 in the passenger compartment a locking device 6 (Fig. 2) above the Clutch and brake pedals as well as between these two fastened. It .contains a lower housing part 7 and an upper housing part or cover B. The lower Housing part contains a circular disc 9 (Fig. 3), which is in an annular Extension 10 passes. The disk 9 has a central recess 11 for storage a centering bolt 12. The upper housing part 8, which are also made of plastic can, rests on a step 13 of the ring 10 and has a central, not through hole 14 and a recess 15. In the space between the upper and the lower housing part is a winding drum 16 on the centering pin 12 stored, the upper bearing of which forms the recess 15. The take-up drum 16 has circumferential grooves 17 for a partially wound on it attached Pulling element, for example a pulling cable 18, which is attached to the accelerator pedal. In a recess 19 of the drum 16 is a torsion spring 20, which at the same time as Compression spring acts, on the one hand in the drum at 20a and on the other hand in the lower one Housing half clamped at 21. The take-up drum 16 has a hole in it 14 extending hub 22 passed through the centering bolt. At the upper end a steel ring 23 rests on the hub.

Im oberen Gehäuseteil ist eine Querbohrung 24 vorgesehen, in welcher ein Sperrhebel 25 gelagert ist. Dieser Sperrhebel 25 besitzt im Bereich der Nabe 22 der Aufwickeltrommel eine Ausnehmung 26, welche, wenn sie waagerecht liegt, einen Abstand zum Stahlring 23 hat. Am Ende des Sperrhebels ist ein Zugorgan, beispielsweise ein Zugseil 27, befestigt (Fig. 1 und 2), an welchem im Abstand vom Sperrhebel zwei im Winkel auseinandergehende Zugseile 28 und 29 befestigt sind. Das Zugseil 28 ist im Ausführungsbeispiel am Kupplungsfußhebel 3 und das Zugseil 29 am Bremsfußhebel 2 befestigt. Dabei ist die Anordnung vorzugsweise so getroffen, daß der Winkel, den das Zugseil 28 mit dem Zugseil 29 einschließt, durch die verlängerte Achse des Zugseiles 21 annähernd in zwei gleich große Winkel unterteilt wird.In the upper housing part a transverse bore 24 is provided in which a locking lever 25 is mounted. This locking lever 25 has in the hub 22 of the winding drum has a recess 26 which, when it is horizontal, a Distance to the steel ring 23 has. At the end of the locking lever is a pulling element, for example a pull rope 27, attached (Fig. 1 and 2), on which two at a distance from the locking lever At an angle diverging pull cords 28 and 29 are attached. The pull rope 28 is in the exemplary embodiment on the clutch pedal 3 and the pull cable 29 on the brake pedal 2 attached. The arrangement is preferably made so that the angle which includes the pull rope 28 with the pull rope 29, through the extended axis of the Pull rope 21 is divided approximately into two equal angles.

Der obere Gehäuseteil 8 besitzt eine Umfangsnut 30. An zwei bis vier im gleichen Abstand voneinander befindlichen Stellen des Ringes 10 weist der untere Gehäuseteil Gewindebohrungen 31 auf, in welchen Halteschrauben 32 angeordnet sind. Dadurch kann der obere Gehäuseteil mit dem Sperrhebel 25 eingestellt werden.The upper housing part 8 has a circumferential groove 30. Two to four at the same distance from each other points of the ring 10 has the lower Housing part has threaded bores 31 in which retaining screws 32 are arranged. As a result, the upper housing part can be adjusted with the locking lever 25.

Durch Antippen des Brems- oder. des Kupplungshebels wird beispielsweise das Zugseil 28 entspannt. Es muß aber gleichzeitig ohne Betätigen des Bremsfußhebels auch das Zugseil 29 entspannt werden. Deshalb wird der Sperrhebel 25 so eingestellt, daß bei Betätigen eines Hebels, sei es nun der Kupplungs- oder der Bremshebel, auch das Zugseil zum anderen Hebel entspannt wird. Um dieses Einstellen vornehmen zu können, ist die Umfangsrille 30 mit den Halteschrauben 3.2 in der Feststellvorrichtung vorgesehen.By tapping the brake or. the clutch lever is for example the pull rope 28 relaxed. But it must at the same time without pressing the brake pedal the pull rope 29 can also be relaxed. Therefore, the lock lever 25 is set so that that when you press a lever, be it the clutch or the brake lever, too the pull rope to the other lever is relaxed. To make this setting too can, the circumferential groove 30 with the retaining screws 3.2 in the locking device intended.

In der Ruhelage des Kupplungs- und des Bremshebels sind durch die Rückzugfedern dieser Hebel die Zugseile 27, 28 und 29 gespannt, so daß der Sperrhebel mit Bezug auf Fig. 3 in der schrägen, in vollen Linien gezeichneten Lage gehalten wird. Dadurch liegt seine Anschlagfläche 33 am Ring 23 an, drückt die Trommel 16, die genügendes Spiel zur unteren Gehäusehälfte hat, nach unten gegen die untere Gehäusehälfte und hält die Trommel 16 in dieser Lage fest.In the rest position of the clutch and the brake lever are through the Retraction springs of this lever tension the pull cables 27, 28 and 29, so that the locking lever with reference to Fig. 3 held in the inclined position shown in full lines will. As a result, its stop surface 33 rests on the ring 23, pressing the drum 16, which has sufficient play to the lower half of the housing, down against the lower half Housing half and holds the drum 16 in this position.

Wird während der Fahrt der Gasfußhebel um einen bestimmten Betrag in bekannter Weise niedergedrückt, so wird über das Gasgestänge die Drosselklappe im Vergaser betätigt, und der Motor erhält eine bestimmte Menge Kraftstoff. Dabei wird das Zugseil, welches vom Gashebel zur Spannvorrichtung führt, entspannt und wird schlaff. Das Fährzeug fährt mit einer bestimmten Geschwindigkeit. Soll diese Geschwindigkeit beibehalten werden, so wird nach der Erfindung entweder der Kupplungs- oder der Bremshebel kurz mit dem Fuß angetippt. Der Weg, den einer der beiden Hebel dabei zurücklegen muß, ist sehr klein, so daß dabei weder entkuppelt noch gebremst wird. Durch dieses Antippen eines dieser beiden Hebel werden die Zugseile 27, 28 und 29 kurzzeitig schlaff, der Sperrhebel 25 kann geschwenkt werden, gibt die Trommel frei, und diese dreht sich unter der Wirkung der Torsionsfeder 20 so lange, bis das zum Gaszug führende Seil gespannt ist, d. h. um .den Betrag, um den der Gasfußhebel niedergedrückt ist, wobei das Seil auf der Trommel aufgewickelt wird. Der Gashebel bleibt nun in der eingestellten Lage, da die Fläche 33 des Sperrhebels 25 die Trommel bereits wieder in Reibungsschluß mit dem Gehäuse gebracht hat. Dies geschieht im Ausführungsbeispiel durch die Rückzugfedern des Kupplungs- und des Bremshebels, welche diese Hebel wieder in die äußerste Lage bringen und dadurch die Zugseile 27, 28 und 29 spannen. Die Entspannung geschieht auf gleiche Weise. Wird der Kupplungs- oder der Bremsfußhebel kurz betätigt, so wird der Sperrhebel entspannt und dadurch die Trommel freigegeben. Die Rückzugfeder des Gasgestänges, die stärker als die Torsionsfeder 20 ist, dreht die Trommel entgegen der Wirkung der Feder 20, und der Gasfußhebel kehrt in die Leerlaüfsteflung zurück.When driving the accelerator pedal by a certain amount Depressed in a known manner, the throttle valve is activated via the throttle linkage operated in the carburetor, and the engine receives a certain amount of fuel. Included the pull rope, which leads from the throttle lever to the tensioning device, is relaxed and goes limp. The vehicle travels at a certain speed. Should this Speed are maintained, according to the invention either the clutch or briefly tap the brake lever with your foot. The way one of the two levers has to cover it is very small, so that it is neither decoupled nor braked will. By tapping one of these two levers, the pull cables 27, 28 and 29 momentarily slack, the locking lever 25 can be pivoted, releases the drum free, and this rotates under the action of the torsion spring 20 until the cable leading to the throttle cable is under tension, d. H. the amount by which the accelerator pedal is depressed, the rope being wound on the drum. The throttle now remains in the set position, since the surface 33 of the locking lever 25 is the drum has already brought back into frictional engagement with the housing. This is done in the Embodiment through the return springs of the clutch and brake lever, which bring these levers back to the extreme position and thereby the pull ropes Tension 27, 28 and 29. Relaxation happens in the same way. If the clutch or the brake pedal is briefly operated, the locking lever is relaxed and thereby released the drum. The return spring of the gas linkage, which is stronger than that Torsion spring 20, the drum rotates against the action of spring 20, and the The accelerator pedal returns to the idle position.

Die Erfindung ist nicht auf das beschriebene Ausführungsbeispiel beschränkt. So ist es beispielsweise ohne weiteres möglich, die Feststellvorrichtung hinter der Spritzwand, also von außen nicht sichtbar, anzubringen und die Zugorgane, die Ketten, Draht- oder Kunststoffteile sein können, durch Öffnungen in der Spritzwand hin-durchzuführen. Sollte ein Betätigen von Hand aus erwünscht sein, so kann, dies, beispielsweise für Invalidenfahrzeuge, leicht dadurch bewirkt werden, daß der Sperrhebel 25 mit einem zum Schaltbrett führenden Zugorgan zusätzlich verbunden wird.The invention is not restricted to the exemplary embodiment described. For example, it is easily possible to place the locking device behind the bulkhead, so invisible from the outside, to attach and the pulling elements that Chains, wire or plastic parts can be through openings in the bulkhead to carry out. If manual actuation is desired, this can be done for example for disabled vehicles, can easily be effected in that the locking lever 25 is additionally connected to a tension member leading to the switchboard.

Claims (1)

PATENTANSPRÜCHE: 1. Feststellvorrichtung zurr Fixieren des Gasfußhebels von Kraftfahrzeugen In bestimmten Stellungen, wobei durch Betätigen des Brems- und/ oder des Kupplungsfußhebels die Bremse dieser Feststellvorrichtung unwirksam gemacht wird und die Feststellvorrichtung mit dem Gasfußhebel durch ein flexibles Zugorgan verbunden ist, dadurch gekennzeichnet, daß die Bremse der Feststellvorrichtung durch die Rückholfeder des Brems- und/oder des Kupplungsgestänges betätigt wird. 2. Vorrichtung nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß ein Sperrhebel (25) der Feststellvorrichtung unter der Wirkung der Rückholfeder für das Kupplungs- und/oder das Bremsgestänge steht. 3. Vorrichtung nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß der Sperrhebel (25) mit dem Kupplungs- und/oder dem Bremsgestänge unmittelbar durch an sich bekannte flexible Zugorgane verbunden ist. 4. Vorrichtung nach Anspruch 3, dadurch gekennzeichnet, daß an dem Brems- und an dem Kupplungshebel je ein Zugorgan befestigt ist, die in ein einziges Zugorgan zusammenlaufen, welches zum Sperrhebel führt. 5. Vorrichtung nach Anspruch 4, dadurch gekennzeichnet, daß die verlängerte Achse des am Sperrhebel befestigten Zugorgans den Winkel, den die beiden anderen am Brems- bzw. am Kupplungshebel befestigten Zugorgane einschließen, in annähernd gleiche Hälften teilt. In Betracht gezogene Druckschriften: Deutsche Patentschrift Nr. 812 391; schweizerische Patentschrift Nr. 275 661; USA.-Patentschriften Nr. 2 033 821, 2 624 433.PATENT CLAIMS: 1. Locking device for fixing the accelerator pedal of motor vehicles In certain positions, whereby by pressing the brake and / or the clutch pedal made the brake of this locking device ineffective and the locking device with the accelerator pedal by a flexible pulling element is connected, characterized in that the brake of the locking device by the return spring of the brake and / or clutch linkage is actuated. 2. Device according to claim 1, characterized in that a locking lever (25) of the Locking device under the action of the return spring for the clutch and / or the brake linkage is stationary. 3. Device according to claim 1, characterized in that that the locking lever (25) with the clutch and / or the brake linkage directly is connected by flexible pulling members known per se. 4. Apparatus according to claim 3, characterized in that one pulling element each on the brake lever and on the clutch lever is attached, which converge in a single pulling element, which is the locking lever leads. 5. Apparatus according to claim 4, characterized in that the extended Axis of the tension member attached to the locking lever is the angle that the other two Include tension members attached to the brake or clutch lever, in approximately divides equal halves. Publications considered: German patent specification No. 812,391; Swiss Patent No. 275 661; U.S. Patent No. 2 033 821, 2 624 433.
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Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
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DE1197333B (en) * 1957-01-07 1965-07-22 Willy Herrmann Locking device for fixing the gas pedal of motor vehicles

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