DE1083132B - Device for actuating foot brakes which normally work with an auxiliary power, in particular for motor vehicles - Google Patents

Device for actuating foot brakes which normally work with an auxiliary power, in particular for motor vehicles

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DE1083132B
DE1083132B DET11688A DET0011688A DE1083132B DE 1083132 B DE1083132 B DE 1083132B DE T11688 A DET11688 A DE T11688A DE T0011688 A DET0011688 A DE T0011688A DE 1083132 B DE1083132 B DE 1083132B
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DE
Germany
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foot
motor vehicles
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Application number
DET11688A
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German (de)
Inventor
Hans O Schroeter
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Continental Teves AG and Co oHG
Original Assignee
Alfred Teves GmbH
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    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60TVEHICLE BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF; BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF, IN GENERAL; ARRANGEMENT OF BRAKING ELEMENTS ON VEHICLES IN GENERAL; PORTABLE DEVICES FOR PREVENTING UNWANTED MOVEMENT OF VEHICLES; VEHICLE MODIFICATIONS TO FACILITATE COOLING OF BRAKES
    • B60T7/00Brake-action initiating means
    • B60T7/02Brake-action initiating means for personal initiation
    • GPHYSICS
    • G05CONTROLLING; REGULATING
    • G05GCONTROL DEVICES OR SYSTEMS INSOFAR AS CHARACTERISED BY MECHANICAL FEATURES ONLY
    • G05G11/00Manually-actuated control mechanisms provided with two or more controlling members co-operating with one single controlled member
    • GPHYSICS
    • G05CONTROLLING; REGULATING
    • G05GCONTROL DEVICES OR SYSTEMS INSOFAR AS CHARACTERISED BY MECHANICAL FEATURES ONLY
    • G05G7/00Manually-actuated control mechanisms provided with one single controlling member co-operating with one single controlled member; Details thereof
    • G05G7/02Manually-actuated control mechanisms provided with one single controlling member co-operating with one single controlled member; Details thereof characterised by special provisions for conveying or converting motion, or for acting at a distance
    • G05G7/04Manually-actuated control mechanisms provided with one single controlling member co-operating with one single controlled member; Details thereof characterised by special provisions for conveying or converting motion, or for acting at a distance altering the ratio of motion or force between controlling member and controlled member as a function of the position of the controlling member

Description

Vorrichtung zum Betätigen von normalerweise mit einer Hilfskraft arbeitenden Fußbremsen, insbesondere für Kraftfahrzeuge Die Erfindung betrifft eine Vorrichtung zum Betätigen von normalerweise mit einer Hilfskraft arbeitenden Fußbremsen, insbesondere für Kraftfahrzeuge, beim Ausfall der Hilfskraft unter Zuhilfenahme des Handbremshebels. Ihr liegt die Aufgabe zugrunde, bei einer Bremsanlage, welche normalerweise mit einer Hilfskraft arbeitet, die Ausnutzung der Fußkraft beim Ausfall der Hilfskraft so zu verstärken, daß in einem solchen Fall mit der Fußkraft allein wieder eine genügende Bremswirkung erzielt werden kann, nachdem der Handbremshebel um einen hinreichenden Betrag angezogen ist.Device for actuating normally employed persons Foot brakes, in particular for motor vehicles The invention relates to a device for actuating foot brakes that normally work with an auxiliary worker, in particular for motor vehicles, in the event of failure of the auxiliary worker with the help of the handbrake lever. It is based on the task of a brake system, which is normally with an auxiliary worker works, the use of foot power if the auxiliary worker fails to be strengthened so that in such a case with the foot power alone again one Sufficient braking effect can be achieved after the handbrake lever by one sufficient amount is attracted.

Es ist bekannt, bei einer hydraulischen Bremse ohne Hilfskraft die Bremsen mittels eines Handhebels schnell in die Lage zu bringen, in der das Wirksamwerden der Bremsen unmittelbar bevorsteht, während der Bremsvorgang daraufhin unmittelbar durch Betätigen des Fußbremshebels erfolgt. Hierzu wird der Bremshauptzylinder mit zwei Kolben sehr unterschiedlichen Querschnittes ausgestattet, von denen der große, mit Handkraft betätigt, den Vordruck im Flüssigkeitskreis erzeugt und dabei das Spiel an den Bremsbacken überwindet. Die eigentliche Bremswirkung wird durch Betätigen des kleineren Kolbens mittels des Fußhebels erzeugt. Ein Bremshauptzylinder solcher Bauart erfordert jedoch einen im Vergleich zu einem normalen Bremshauptzylinder erheblichen Mehraufwand; außerdem wird am Bremsfußhebel beim Ausfall der Hilfskraft keine größere Übersetzung wirksam. , Es ist ferner bekannt, bei einer hydraulischen Bremse, die mit einer Hilfskraft arbeitet, für den Fall, daß die Hilfskraft ausfällt, den Bremsfußhebel mit einer wesentlich größeren Übersetzung wirksam werden zu lassen. Hierzu müßte allerdings auch ein entsprechend größerer Hebelweg am Fußhebel zur Verfügung stehen, ohne den die größere Übersetzung nicht ausgenutzt werden kann.It is known that in a hydraulic brake without auxiliary power To bring the brakes quickly by means of a hand lever into the position in which they become effective the braking is imminent, while the braking process then immediately by pressing the foot brake lever. The brake master cylinder is used for this purpose two pistons with very different cross-sections, of which the large, operated by hand, generating the pre-pressure in the liquid circuit and thereby the Overcomes play on the brake shoes. The actual braking effect is achieved by pressing of the smaller piston generated by means of the foot lever. A brake master cylinder such However, the design requires a brake master cylinder compared to a normal brake master cylinder considerable additional effort; in addition, if the auxiliary power fails, the brake pedal is activated no major translation effective. It is also known in a hydraulic Brake that works with an auxiliary worker in the event that the auxiliary worker fails, to make the brake pedal effective with a much larger translation. For this, however, a correspondingly larger lever path on the foot lever would also have to be used Are available, without which the larger translation cannot be used.

Nach der Erfindung wird die genannte Aufgabe in sehr einfacher Weise dadurch gelöst, daß auf dem 4 Fußbremshebel ein als Schlepphebel ausgebildeter weiterer Hebel schwenkbar gelagert ist, welcher an seinem einen längeren Arm die Trittplatte trägt, während der andere, wesentlich kürzere Arm über ein einseitig wirksames Übertragungsglied mit dem Hand- q bremshebel verbunden ist. Nach einem weiteren Merkmal der Erfindung ist der Handbremshebel mit einem zu einer unabhängig vom Fußbremshebel wirksamen Bremsvorrichtung führenden Gestänge verbunden und feststellbar. Außerdem ist es zweckmäßig, zwischen 5 dem Bremshebel und dem Schlepphebel eine vorgespannte Feder einzuschalten.According to the invention, said object is achieved in a very simple manner solved in that on the 4 foot brake lever designed as a rocker arm further Lever is pivotally mounted, which on its one longer arm the step plate carries, while the other, much shorter arm via a unilaterally effective transmission link is connected to the hand brake lever. According to a further feature of the invention the handbrake lever is effective with one to one independently of the footbrake lever Braking device leading linkage connected and lockable. Besides, it is expediently, a pretensioned spring between the brake lever and the rocker arm to turn on.

Durch die Vorrichtung nach der Erfindung wird mit sehr einfachen Mitteln erzielt, daß beim Ausfall der Hilfskraft eine größere Übersetzung der Fußkraft zugleich mit einem zusätzlichen Weg an der Trittplatte der Fußbremse vorhanden ist, so daß wieder eine genügende Bremswirkung eintritt, nachdem der Fahrer den Handbremshebel um einen ausreichenden Betrag angezogen hat. Die Nachteile der bekannten y`orrichtungen sind damit vermieden. Ein entsprechend ausgestattetes Fahrzeug bleibt auch dann im verkehrssicheren Fahrzustand, wenn die Hilfskraft einmal ausfallen sollte; auch bleibt die Bremse regelbar. Die Verbindung mit der Handbremse läßt auch einen nicht besonders geschulten Fahrer die Anlage zweckentsprechend bedienen, weil er zum Bremsen bei nicht ausreichender Fußkraft unwillkürlich die Handbremse zu Hilfe nehmen wird.The device according to the invention is very simple achieved that if the auxiliary worker fails, a greater translation of the foot force at the same time with an additional path on the tread plate of the foot brake is available, so that A sufficient braking effect occurs again after the driver has pressed the handbrake lever has tightened by a sufficient amount. The disadvantages of the known devices are thus avoided. A suitably equipped vehicle remains even then in roadworthy driving condition, if the assistant should fail once; even the brake remains controllable. The connection with the handbrake won't let you either specially trained drivers operate the system appropriately because it is necessary to brake will involuntarily use the handbrake if the foot strength is insufficient.

Ein Ausführungsbeispiel der Erfindung ist in der Zeichnung dargestellt. Es zeigt Abb. 1 die Vorrichtung in Ruhestellung und Abb. 2 dieselbe Vorrichtung während des Betätigens des Fußbremshebels nach dem Anziehen des Handbremshebels.An embodiment of the invention is shown in the drawing. Fig. 1 shows the device in the rest position and Fig. 2 shows the same device while operating the foot brake lever after applying the hand brake lever.

Am Fahrgestell 1 eines Fahrzeuges ist ein Fußbremshebel 2 um die Achse 3 schwenkbar gelagert. Mit seinem unteren Ende 4 wirkt er auf eine Kolbenstange 5 eines hydraulischen Druckzylinders 6, von welchem eine Leitung 7 zu den Radbremsen führt.On the chassis 1 of a vehicle there is a foot brake lever 2 around the axis 3 pivoted. With its lower end 4 it acts on a piston rod 5 of a hydraulic pressure cylinder 6, from which a line 7 to the wheel brakes leads.

Der Hebel 2 trägt an seinem oberen Ende 8 einen Schlepphebel 9, der bei 19 am Fußbremshebel 2 angelenkt ist und an seinem einen Ende eine Trittplatte 10 trägt, während an seinem anderen Ende 11 über ein Zugseil 12 ein am Fahrgestell gelagerter Handbremshebel 13 angeschlossen ist, welcher mit seinem Die Vorrichtung nach der Erfindung kann mit gleichem Vorteil für unterschiedliche Systeme von Fußbremsen verwendet werden, sofern diese in der Lage sind, die Fußkraft auch nach einem Ausfall der Hilfskraft noch unmittelbar auf die Übertragungsmittel für das Betätigen der Fußbremse einwirken zu lassen. Handgriff 14 betätigt wird. Der Handgriff 14 ist mit einer Feststellvorrichtung 15 versehen.The lever 2 carries at its upper end 8 a rocker arm 9, the is hinged at 19 on the foot brake lever 2 and at one end a step plate 10 carries, while at its other end 11 via a pull rope 12 on the chassis mounted handbrake lever 13 is connected, which with his the Device according to the invention can be used with the same advantage for different systems be used by foot brakes, provided that they are able to increase the foot force after a failure of the auxiliary worker immediately on the transmission means for to allow the foot brake to take effect. Handle 14 is operated. Of the Handle 14 is provided with a locking device 15.

Der Hebel 13 ist ferner mit einem Gestänge 16 verbunden, mittels dessen die Radbremsen unmittelbar betätigt werden können.The lever 13 is also connected to a linkage 16, by means of which the wheel brakes can be operated directly.

Zwischen dem oberen Ende 8 des Bremshebels 2 und einer entsprechenden Nase 17 des Schlepphebels 9 ist eine vorgespannte Feder 18 angeordnet.Between the upper end 8 of the brake lever 2 and a corresponding one A pretensioned spring 18 is arranged in the nose 17 of the rocker arm 9.

Wird durch den Fuß des Fahrers auf die Trittplatte 10 des Schlepphebels 9 eine Kraft ausgeübt, so wird der Hebel 2 verschwenkt und im Druckzylinder 6 ein Druck erzeugt, wodurch die Fahrzeugbremsen hydraulisch betätigt werden. Wird der Handgriff 14 gezogen, so wird über den Hebel 13 das Zugseil 12 gespannt und der Schlepphebel 9 unter Zusammendrücken der Feder 18 verschwenkt. Da der die Trittplatte 10 tragende Hebelarm des Schlepphebels 9 wesentlich länger ist als dessen anderer Hebelarm 11, wird die Fußkraft nun mit größerer Übersetzung am Hebel 2 wirksam. Die erzielbare Übersetzung hängt ab von den gewählten Längen der Arme am Hebel 9 und dem Abstand seines Schwenkpunktes vom Schwenkpunkt des Fußhebels 2. Der Handbremshebel wird in jeder Lage durch seine Feststellvorrichtung 15 mit dem Fahrgestell verbunden und kann unter dem Einfluß der Zugkraft im Zugseil 12 nicht zurückschwenken.Is placed by the driver's foot on the step plate 10 of the rocker arm 9 exerted a force, the lever 2 is pivoted and inserted into the pressure cylinder 6 Pressure is generated, whereby the vehicle brakes are operated hydraulically. Will the Handle 14 pulled, the pull rope 12 is tensioned via the lever 13 and the The rocker arm 9 is pivoted while the spring 18 is compressed. Because of the step plate 10 supporting lever arm of the rocker arm 9 is much longer than the other Lever arm 11, the foot force is now effective with a larger translation on lever 2. The achievable translation depends on the selected lengths of the arms on the lever 9 and the distance of its pivot point from the pivot point of the foot lever 2. The handbrake lever is connected to the chassis in every position by its locking device 15 and cannot pivot back under the influence of the tensile force in the pull rope 12.

Auf diese Weise kann der Fahrer mit seiner Fußkraft auch bei verminderter oder ausgefallener Hilfskraft die erforderliche Bremsleistung erzielen und die Bremsen beliebig einstellen. Unfälle durch Ausfallen einer von der Hilfskraft abhängigen Bremswirkung können vermieden werden. Der Aufwand für die Ausstattung des Fahrzeuges mit der Vorrichtung nach der Erfindung ist gering im Verhältnis zur damit erreichbaren höheren Sicherheit.In this way, the driver can use his foot strength even with reduced or failed auxiliary workers achieve the required braking power and apply the brakes set as desired. Accidents due to the absence of someone who is dependent on the auxiliary Braking effects can be avoided. The effort for equipping the vehicle with the device according to the invention is low in relation to the achievable therewith higher security.

Claims (3)

PATENTANSPRÜCHE: 1. Vorrichtung zum Betätigen von normalerweise mit einer Hilfskraft arbeitenden Fußbremsen, insbesondere für Kraftfahrzeuge, beim Ausfall der Hilfskraft unter Zuhilfenahme des Handbremshebels, dadurch gekennzeichnet, daß auf dem Fußbremshebel (2) ein als Schlepphebel ausgebildeter weiterer Hebel (9) schwenkbar gelagert ist, welcher an seinem einen längeren Arm die Trittplatte (10) trägt, während der andere, wesentlich kürzere Arm (11), über ein einseitig wirksames Übertragungsglied (Zugseil 12) mit dem Handbremshebel (13, 14) verbunden ist. PATENT CLAIMS: 1. Device for actuating normally with an auxiliary working foot brakes, especially for motor vehicles, in the event of failure the auxiliary with the aid of the handbrake lever, characterized in that on the foot brake lever (2) another lever designed as a rocker arm (9) is pivotably mounted, which on its one longer arm the step plate (10) carries, while the other, much shorter arm (11), over a one-sided effective Transmission member (pull cable 12) is connected to the handbrake lever (13, 14). 2. Vorrichtung nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß der Handbremshebel (13, 14) mit einem zu einer unabhängig vom Fußbremshebel (2) wirksamen Bremsvorrichtung führenden Gestänge (16) verbunden und feststellbar ist. 2. Device according to Claim 1, characterized in that the handbrake lever (13, 14) with a braking device that acts independently of the foot brake lever (2) leading linkage (16) is connected and lockable. 3. Vorrichtung nach Anspruch 1 und 2, dadurch gekennzeichnet, daß zwischen Fußbremshebel (2) und Schlepphebel (9) eine vorgespannte Feder (18) eingeschaltet ist. In Betracht gezogene Druckschriften: Französische Patentschriften Nr. 981635, 1 106 312; britische Patentschrift Nr. 110 051; USA.-Patentschriften Nr. 1540 261, 1815 157.3. Apparatus according to claim 1 and 2, characterized in that a preloaded spring (18) is switched on between the foot brake lever (2) and rocker arm (9). Documents considered: French Patent Nos. 981635, 1 106 312; British Patent No. 110,051; USA. Patent Nos. 1,540,261, 1815 157th
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Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
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DE1196517B (en) * 1962-11-15 1965-07-08 Ford Werke Ag Brake actuation device for motor vehicles

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