DE1168264B - Device for the optional individual or joint operation of individual wheel brakes - Google Patents

Device for the optional individual or joint operation of individual wheel brakes

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DE1168264B
DE1168264B DEG32232A DEG0032232A DE1168264B DE 1168264 B DE1168264 B DE 1168264B DE G32232 A DEG32232 A DE G32232A DE G0032232 A DEG0032232 A DE G0032232A DE 1168264 B DE1168264 B DE 1168264B
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DE
Germany
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footplate
individual
wheel brakes
pivotable
pedals
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DEG32232A
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German (de)
Inventor
Wilhelm Winkler
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Linde GmbH
Original Assignee
Gesellschaft fuer Lindes Eismaschinen AG
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    • GPHYSICS
    • G05CONTROLLING; REGULATING
    • G05GCONTROL DEVICES OR SYSTEMS INSOFAR AS CHARACTERISED BY MECHANICAL FEATURES ONLY
    • G05G1/00Controlling members, e.g. knobs or handles; Assemblies or arrangements thereof; Indicating position of controlling members
    • G05G1/30Controlling members actuated by foot
    • G05G1/36Mounting units comprising an assembly of two or more pedals, e.g. for facilitating mounting
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60TVEHICLE BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF; BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF, IN GENERAL; ARRANGEMENT OF BRAKING ELEMENTS ON VEHICLES IN GENERAL; PORTABLE DEVICES FOR PREVENTING UNWANTED MOVEMENT OF VEHICLES; VEHICLE MODIFICATIONS TO FACILITATE COOLING OF BRAKES
    • B60T7/00Brake-action initiating means
    • B60T7/02Brake-action initiating means for personal initiation
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    • B60T7/06Disposition of pedal
    • GPHYSICS
    • G05CONTROLLING; REGULATING
    • G05GCONTROL DEVICES OR SYSTEMS INSOFAR AS CHARACTERISED BY MECHANICAL FEATURES ONLY
    • G05G1/00Controlling members, e.g. knobs or handles; Assemblies or arrangements thereof; Indicating position of controlling members
    • G05G1/30Controlling members actuated by foot
    • G05G1/305Compound pedal co-operating with two or more controlled members

Description

Einrichtung zum wahlweisen einzelnen oder gemeinsamen Bedienen von Einzelradbremsen Die Erfindung betrifft eine Einrichtung, die zum wahlweisen einzelnen Bedienen der Einzelradbremsen jeder Fahrzeugseite oder gemeinsamen Bedienen aller Einzelradbremsen eines Fahrzeuges dient und bei der zwei nebeneinander angeordnete, je aus einem Hebel und einer an dessen Ende angeordneten Fußplatte bestehende Pedale vorgesehen sind, die um zwei parallele oder vorzugsweise um zueinander koaxiale Achsen schwenkbar sind, wobei eine der Fußplatten zum gemeinsamen Bedienen aller Eirizelradbremsen derartig scharnierartig mit dem zugehörigen Hebel verbunden ist, daß sie in eine Lage schwenkbar ist, in der sie die andere Fußplatte überdeckt.Device for the optional individual or joint operation of single wheel brakes The invention relates to a device which is used for the optional single operation of the single wheel brakes on each side of the vehicle or joint operation of all single wheel brakes of a vehicle and in which two are arranged side by side, each consisting of a lever and a footplate arranged at its end existing pedals are provided, which are pivotable about two parallel or preferably coaxial axes, one of the footplates for common operation of all Eirizelradbremsen is connected to the associated lever in such a hinge-like manner that it can be pivoted into a position in which it is the other footplate covered.

Es ist bekannt, zum Lösen der gestellten Aufgabe zwei in der Ausgangslage nebeneinanderliegende Pedale vorzusehen, wobei an der einen Pedale eine, schlaufenartig gekrümmte Lasche schwenkbar derart gelagert ist, daß sie auf Wunsch über einen Fortsatz an der Fußplatte der anderen Pedale geschwenkt werden kann und auf diese Art und Weise die beiden Pedale miteinander verbindet. In der Lage, in der die Lasche nicht die beiden Pedale miteinander verbindet, hängt die Lasche lose und somit störend an einer Seite der einen Pedale herab. Wird diese Lasche zu dem anderen Pedal liingeschwenkt, obwohl die beiden Pedale nicht auf gleicher Höhe nebeneinanderliegen, so legt sich die Lasche vor oder hinter die Fußplatte dieser Pedale, so daß beide Pedale sich gegenseitig behindern. In der vorgesehenen Lage, in der die Lasche den Fortsatz an der Fußplatte des einen Pedals umgreift, stellt aber diese Lasche immer noch keine Verbindung hinreichender Starrheit zwischen den beiden Pedalen her, da ja die Lasche mit erheblichem Spiel über den Fortsatz der Fußplatte geschwenkt werden muß, damit sie hinreichend leicht über den Fortsatz gestülpt werden kann, und dieses Spiel wird sich infolge von Verschleiß und von elastischen und plastischen Verformungen im Betrieb weiter vergrößern.It is known to solve the given task two in the starting position Provide adjacent pedals, one of which is a loop-like pedal curved flap is pivotally mounted such that it has an extension if desired can be pivoted on the footplate of the other pedals and in this way and Way connects the two pedals. Able of the tab not connects the two pedals, the strap hangs loosely and is therefore annoying down one side of one of the pedals. If this tab is swiveled to the left of the other pedal, although the two pedals are not next to each other at the same height, it settles the tab in front of or behind the footplate of these pedals, so that both pedals are hinder each other. In the intended position in which the tab is the extension grips around the footplate of one of the pedals, but still provides this tab no connection of sufficient rigidity between the two pedals, because yes the tab can be pivoted with considerable play over the extension of the footplate must, so that it can be slipped over the extension with sufficient ease, and this Play will increase as a result of wear and tear and from elastic and plastic deformations continue to increase during operation.

Zur Beseitigung dieser Nachteile ist Gegenstand eines älteren Patentes eine Einrichtung der eingangs genannten Art, bei der die Fußplatte eines der beiden Pedale um eine unter ihrer Oberfläche, aber parallel zu dieser liegenden Achse zwischen zwei Anschlägen schwenkbar ist, so daß sie in der einen Lage durch den einen Anschlag an dem Hebel abgestützt wird und auf diese Art und Weise ein selbständiges Pedal bildet und in der anderen Lage die Fußplatte des and-,ren Pedales überdeckt. Eine derartige Einrichtung hat den Nachteil, daß in der Ausgangslage für die Einzelbetätigung beidem Fußplatten in unterschiedlicher Höhenlage liegen. Daraus ergibt sich die Gei . ahr, daß dann, wenn d--r Fuß des Bedienungsmannes von der tiefer liegendenFußplatte schnell zu der höher liegenden Fußplatte herübergeschwenkt werden soll, der Schuh an der Kante der höher liegenden Fußplatte hängen bleibt, so daß die beabsichtigte'Bremsung zumindest in gefährlicher Weise verzögert wird. Sollen andererseits die Bremsen gemeinsam bedient werden, obwohl die Fußplatte in die Lage für Einzelbedienung geschwenkt ist, so wird der auf die Mitte zwischen beiden Fußplatten gesetzte Fuß zunächst das höher ragende Pedal heruntertreten und das andere Pedal erst dann berühren und mitnehmen, wenn das eine Pedal bereits einen der Höhendifferenz in der Ausgangslage entsprechenden Weg zurückgelegt hat, so daß sich eine unterschiedliche Bremsung ergibt. Es wäre zwar denkbar, diesen Nachteil dadurch zu beseitigen, daß im Gestänge des einen Pedales ein dem Totweg entsprechendes beabsichtigtes Spiel vorgesehen wird, welches dann aber ausgeschaltet werden muß, wenn die eine Fußplatte in die die andere Fußplatte überdeckende Lage geschwenkt wird. Ein derartiges ein- und ausschaltbares Spiel im Gestänge wird sich kaum mit hinreichender Genauigkeit einstellen lassen und ist auf jeden Fall sehr aufwendig. Eine ungewünschte ungleichmäßige Bremsung beider Fahrzeugseiten ist jedoch gefährlich.To eliminate these disadvantages, the subject of an earlier patent is a device of the type mentioned in which the footplate of one of the two pedals is pivotable about an axis lying below its surface, but parallel to this between two stops, so that it passes through in one position one stop is supported on the lever and in this way forms an independent pedal and in the other position covers the footplate of the other pedal. Such a device has the disadvantage that in the starting position for the individual actuation both foot plates are at different heights. This is where the Gei comes from . However, if the operator's foot is to be swiveled quickly from the lower-lying footplate to the higher-lying footplate, the shoe gets caught on the edge of the higher-lying footplate, so that the intended braking is at least dangerously delayed will. If, on the other hand, the brakes are to be operated together, although the footplate has been swiveled into the position for individual operation, the foot placed in the middle between the two footplates will first step down the higher protruding pedal and only touch and take the other pedal with it when one pedal is reached has already covered a distance corresponding to the height difference in the starting position, so that there is a different braking. It would be conceivable to eliminate this disadvantage by providing an intended play corresponding to the dead travel in the linkage of one pedal, but this must be switched off when one footplate is pivoted into the position covering the other footplate. Such a play in the linkage that can be switched on and off can hardly be set with sufficient accuracy and is in any case very complex. However, undesired, uneven braking on both sides of the vehicle is dangerous.

Die Erfindung bezweckt, die aufgezeigten Nachteile zu vermeiden.The invention aims to avoid the disadvantages indicated.

Gemäß der Erfindung liegt die Schwenkachse der schwenkbaren Fußplatte in derjenigen Ebene, in der sowohl die Oberseite der schwenkbaren als auch die der festen Fußplatte in deren Ausgangslage für die Einzelbetätigung der Bremsen liegt. Dadurch werden auf einfachste Weise alle beschriebenen Fehler und Mängel vermieden.According to the invention, the pivot axis of the pivotable base plate lies in the plane in which both the top of the pivotable and that of the fixed footplate in the starting position for the individual actuation of the brakes. In this way, all of the errors and deficiencies described are avoided in the simplest possible way.

In der Zeichnung sind zwei Ausführungsbeispiele der Einrichtung nach der Erfindung dargestellt. Es zeigt F i g. 1 eine Draufsicht auf beide Pedale, F i g. 2 eine Seitenansicht der Pedale nach F i g. 1, F i g. 3 eine Vorderansicht eines Pedales mit einer klappbaren Fußplatte und F i g. 4 teilweise geschnitten eine andere Ausgestaltungsform eines solchen Pedales.In the drawing, two exemplary embodiments of the device according to the invention are shown. It shows F i g. 1 shows a plan view of both pedals, FIG. 2 is a side view of the pedals according to FIG. 1, Fig. 3 is a front view of a pedal with a foldable footplate and FIG . 4, partially in section, another embodiment of such a pedal.

In den F i g. 1 und 2 ist mit 1 die Achse bezeichnet, auf der die beiden Fußhebel 2 und 3 gelagert sind. An jedem der beiden Fußhebel 2 und 3 ist ein Ausleger mit einem Anlenkauge 4 vorgesehen, wobei in jedem Anlenkauge 4 ein zu einer Bremse führendes Gestänge, das in der Zeichnung nicht dargestellt ist, angelenkt ist. An dem Fußhebel 3 ist in üblicher Weise starr eine Fußplatte 5 angeordnet. An dem Fußhebel 2 ist eine schwenkbare Fußplatte 6 um einen Gelenkzapfen 7 schwenkbar angeordnet. Die Mittelachse des Gelenkzapfens 7 liegt in der Ebene, in der die Oberfläche der Fußplatte 6 liegt.In the F i g. 1 and 2, 1 denotes the axis on which the two foot levers 2 and 3 are mounted. On each of the two foot levers 2 and 3 , a boom with an articulation eye 4 is provided, with a linkage leading to a brake, which is not shown in the drawing, being articulated in each articulation eye 4. A foot plate 5 is rigidly arranged on the foot lever 3 in the usual manner. A pivotable foot plate 6 is arranged on the foot lever 2 so as to be pivotable about a pivot pin 7. The central axis of the pivot pin 7 lies in the plane in which the surface of the footplate 6 lies.

Bei der in F i g. 3 dargestellten Ausgestaltungsform ist an der schwenkbaren Fußplatte 6 eine Zugfeder 8 befestigt, deren anderes Ende an dem Fußhebel 2 befestigt ist. An der schwenkbaren Fußplatte 6 ist ein Endanschlag 9 und an dem Fußhebel 2 ist ein Endanschlag 10 vorgesehen, wobei jeder der Endanschläge 9 und 10 die mögliche Schwenkbewegung der Fußplatte 6 in einer Richtung begrenzt.In the case of the in FIG. 3 , a tension spring 8 is attached to the pivotable foot plate 6 , the other end of which is attached to the foot lever 2. An end stop 9 is provided on the pivotable foot plate 6 and an end stop 10 is provided on the foot lever 2, each of the end stops 9 and 10 limiting the possible pivoting movement of the foot plate 6 in one direction.

Die Wirkungsweise einer solchen Einrichtung ist somit folgende: In der in den F i g. 1 und 3 ausgezogen dargestellten Lage der Fußplatte 6 sind beide Pedale, von denen eines durch den Fußhebel 2 und die Fußplatte 6 und das andere durch den Fußhebel 3 und die Fußplatte 5 gebildet ist, unabhängig voneinander zu bedienen. In der strichpunktiert dargestellten Lage der Fußplatte 6 überdeckt diese die Fußplatte 5. Wird in dieser Lage der Fußplatte 6 auf diese durch Treten eine Kraft ausgeübt# so wird diese Kraft einerseits auf die Fußplatte 5 und über diese auf den Fußhebel 3 übertragen und andererseits von der Fußplatte 6 über den Gelenkzapfen 7 auf den Fußhebel 2 übertra L Yen. , wobei diese Kraft bewirkt, daß die Oberflächen der beiden Fußplatten 5 und 6 miteinander in Berührung bleiben. d. b. die Pedale in gleichem Maße betätigt werden. Diese Gleichmäßigkeit der Bedienung wird noch unterstützt durch den Endanschlag 10. Somit können bei Einwirken einer Fußkraft auf die in der genannten Lage befindliche Fußplatte 6 nur beide Pedale gemeinsam und in gleichem Maße zurückweichen.The mode of operation of such a device is thus as follows: In the FIG. 1 and 3 , the position of the footplate 6 shown in solid lines, both pedals, one of which is formed by the foot lever 2 and the foot plate 6 and the other by the foot lever 3 and the foot plate 5 , can be operated independently of one another. In the dot-dash line position shown, the foot plate 6, this covers the base plate 5. If # in this exercised in this position of the base plate 6 by depressing a force so that force is on one hand transmitted to the foot plate 5 and this on the pedal 3 and the other part of the Foot plate 6 via the pivot pin 7 on the foot lever 2 via L Yen. , Which force causes the surfaces of the two base plates 5 and 6 remain in contact with each other. db the pedals are operated to the same extent. This uniformity of operation is also supported by the end stop 10. Thus, when a foot force acts on the footplate 6 located in the above-mentioned position, only both pedals can retreat jointly and to the same extent.

Das in F i g. 4 dargestellte Pedal unterscheidet sich von dem in F i g. 3 dargestellten Pedal lediglich durch die Art, in der die schwenkbare Fußplatte in ihrer Endlage arretiert ist. Zu diesem Zweck ist in dem Fußhebel 2' eine Bohrung 11 vorgesehen, in der eine Druckfeder 12 angeordnet ist, welche auf eine Kugel 1.3 einwirkt, welche wahlweise in eine von zwei Rasten 14 an der Fußplatte 6' einrastbar ist, so daß durch das Einrasten der Kugel 13 in eine der Rasten 14 jeweils die Fußplatte 6' in einer ihrer Endlagen arretiert ist.The in Fig. 4 is different from the pedal shown in FIG. 3 illustrated pedal only by the way in which the pivotable footplate is locked in its end position. For this purpose, a bore 11 is provided in the foot lever 2 ', in which a compression spring 12 is arranged, which acts on a ball 1.3 , which can optionally be locked into one of two notches 14 on the footplate 6' so that by locking of the ball 13 in one of the notches 14, the footplate 6 ' is locked in one of its end positions.

Claims (1)

Patentanspruch: Einrichtung zum wahlweisen einzelnen Bedienen der Einzelradbremse jeder Fahrzeugseite oder gemeinsamen Bedienen aller Einzelradbremsen eines Fahrzeuges, bei der zwei nebeneinander angeordnete, je aus einem Hebel und einer an dessen Ende angeordneten Fußplatte bestehende Pedale vorgesehen sind, die um zwei parallele oder vorzugsweise zueinander koaxiale Achsen schwenkbar sind, wobei eine der Fußplatten zum gemeinsamen Bedienen aller Einzelradbremsen derart scharnierartig mit dem zugehörigen Hebel verbunden ist, daß sie ' in eine Lage schwenkbar ist, in der sie die andere Fußplatte überdeckt, dadurch gekennzeichn e t, daß die Schwenkachse (Gelenkzapfen 7) der schwenkbaren Fußplatte (6 bzw. 6') in der Ebene liegt, in der die Oberseite der schwenkbaren und der festen Fußplatte in deren Ausgangslage für die Einzelbetätigung liegt. In Betracht gezogene Druckschriften: USA.-Patentschriften Nr. 1584 358. 2 741 337. In Betracht gezogene ältere Patente: Deutsches Patent Nr. 1 130 299-.Claim: Device for the optional individual operation of the individual wheel brakes on each side of the vehicle or joint operation of all individual wheel brakes of a vehicle, in which two pedals are provided which are arranged next to one another and each consist of a lever and a footplate arranged at its end, which are provided around two axes that are parallel or preferably coaxial with one another are pivotable, one of the foot plates for common operation of all single wheel brakes is connected in such a hinge-like manner to the associated lever that it 'can be pivoted into a position in which it covers the other foot plate, characterized in that the pivot axis (pivot pin 7) of the pivotable footplate (6 or 6 ') lies in the plane in which the upper side of the pivotable and fixed footplate lies in their starting position for individual actuation. Contemplated publications: USA. Patents No. 1 584 358. 2741 337. Contemplated older patents: German patent no. 299- 1130..
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Citations (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US1584358A (en) * 1921-02-10 1926-05-11 Isaac S Dement Automobile brake
US1741337A (en) * 1928-05-16 1929-12-31 Diamond Candle Co Inc Night-light and votive-light holder

Patent Citations (2)

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