DE1170255B - Double lever assembly for motor vehicles - Google Patents

Double lever assembly for motor vehicles

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Publication number
DE1170255B
DE1170255B DEV21671A DEV0021671A DE1170255B DE 1170255 B DE1170255 B DE 1170255B DE V21671 A DEV21671 A DE V21671A DE V0021671 A DEV0021671 A DE V0021671A DE 1170255 B DE1170255 B DE 1170255B
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DE
Germany
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shaft
lever
operating lever
eye
locking
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Pending
Application number
DEV21671A
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German (de)
Inventor
Alfred Knorr
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Wilhelm Veigel K G
Original Assignee
Wilhelm Veigel K G
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Publication date
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    • GPHYSICS
    • G05CONTROLLING; REGULATING
    • G05GCONTROL DEVICES OR SYSTEMS INSOFAR AS CHARACTERISED BY MECHANICAL FEATURES ONLY
    • G05G1/00Controlling members, e.g. knobs or handles; Assemblies or arrangements thereof; Indicating position of controlling members
    • G05G1/30Controlling members actuated by foot
    • G05G1/34Double foot controls, e.g. for instruction vehicles
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60KARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OF TRANSMISSIONS IN VEHICLES; ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS IN VEHICLES; AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES; INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES; ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GAS EXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS IN VEHICLES
    • B60K23/00Arrangement or mounting of control devices for vehicle transmissions, or parts thereof, not otherwise provided for
    • GPHYSICS
    • G05CONTROLLING; REGULATING
    • G05GCONTROL DEVICES OR SYSTEMS INSOFAR AS CHARACTERISED BY MECHANICAL FEATURES ONLY
    • G05G5/00Means for preventing, limiting or returning the movements of parts of a control mechanism, e.g. locking controlling member
    • G05G5/06Means for preventing, limiting or returning the movements of parts of a control mechanism, e.g. locking controlling member for holding members in one or a limited number of definite positions only

Description

Doppelte Betätigungshebelanordnung für Kraftfahrzeuge Die Erfindung betrifft eine doppelte Betätigungshebelanordnung für Kraftfahrzeuge, bei der auf einer mit dem Gas-, Kupplungs- oder Bremshebel des Fahrers verbundenen Welle ein auf die Welle aufschiebbarer und auf dieser befestigbarer, vom Fahrlehrer zu betätigender Betätigungshebel vorgesehen ist.Dual actuator lever assembly for motor vehicles The invention relates to a double operating lever assembly for motor vehicles in which on a shaft connected to the driver's throttle, clutch or brake lever Can be pushed onto the shaft and fastened to it and can be operated by the driving instructor Operating lever is provided.

Wird ein mit einer solchen doppelten Betätigungshebelanordnung ausgerüsteter Kraftwagen nicht für Lehrzwecke verwendet, so hindern diese vor dem Beifahrersitz angeordneten Betätigungshebel nicht nur einen Beifahrer am bequemen Ausstrecken der Beine, sondern sie können auch zu Fehlbedienungen des Kraftwagens führen.Becomes one equipped with such a double operating lever arrangement Cars not used for teaching purposes, so prevent them in front of the passenger seat arranged operating lever not only a passenger at the comfortable stretching out the legs, but they can also lead to incorrect operation of the vehicle.

Bei bekannten Betätigungshebelanordnungen der eingangs erwähnten Art ist jeder Betätigungshebel entweder durch eine von der entsprechenden Welle getragenen Muffe gesteckt und in dieser durch eine Feststellschraube festgelegt oder mit einem zweiteiligen Auge versehen, das eine Innenverzahnung aufweist und mit einer Gegenverzahnung der Welle zusammenwirkt, auf welch letzterer der Betätigungshebel durch eine die beiden Teile des Auges zusammenpressende Spannschraube befestigt ist.In known operating lever arrangements of the type mentioned at the beginning each operating lever is either carried by one of the corresponding shaft Sleeve inserted and set in this by a locking screw or with a two-part eye provided, which has internal teeth and a counter-toothing the shaft cooperates, on which the latter the operating lever through a die clamping screw compressing both parts of the eye is attached.

Zum Abnehmen sowie Montieren derart befestigter Betätigungshebel ist also in jedem Falle ein bestimmtes Werkzeug erforderlich, außerdem sind die Hebel oder die Vorrichtungen zur Befestigung der Hebel mehrteilig ausgeführt, wobei einzelne Teile beim Abnehmen eines Betätigungshebels von der Welle oder dem Betätigungshebel losgelöst werden können, was leicht zum Verlust dieser Teile führen kann.For removing and installing actuating levers fastened in this way is So in each case a certain tool is required, and the levers are also required or the devices for fastening the levers made in several parts, with individual Parts when removing an operating lever from the shaft or the operating lever detached, which can easily lead to the loss of these parts.

Der Erfindung liegt nun die Aufgabe zugrunde, eine doppelte Betätigungshebelanordnung zu schaffen, bei der die vor dem Beifahrersitz gelegenen Betätigungshebel ohne ein besonderes Werkzeug leicht und schnell abgenommen werden können, ohne daß dabei außer dem jeweiligen Hebel lose Einzelteile anfallen.The invention is now based on the object of a double operating lever arrangement to create in which the operating lever located in front of the passenger seat without a special tools can be removed quickly and easily without doing so apart from the respective lever, there are loose individual parts.

Diese Aufgabe wird bei einer Betätigungshebelanordnung der eingangs erwähnten Art erfindungsgemäß dadurch gelöst, daß auf dem Ende der Welle in an sich bekannter Weise eine Keilverzahnung vorgesehen ist, die mit einer Gegenverzahnung im Auge des auf die Welle aufschiebbaren Betätigungshebels zusammenwirkt, wobei das Auge des Betätigungshebels in Richtung senkrecht zur Wellenachse, wie für sich bekannt, eine Gabel bildet, zwischen deren beiden Zinken in an sich bekannter Weise ein unter ; der Einwirkung einer Feder stehender Sperrhebel an einem in die Zinken eingesetzten Bolzen schwenkbar angeordnet ist, der in seiner Sperrstellung in eine Ringnut eingreift, die in der Mitte der auf der Welle vorgesehenen Keilverzahnung eingedreht ist und eine über das Auge des Betätigungshebels überstehende Nase aufweist. Bei einer derartigen Konstruktion kann ein Betätigungshebel leicht abgenommen werden, da zu diesem Zweck lediglich der Sperrhebel mittels seiner Nase entgegen der Wirkung der Feder von Hand angehoben zu werden braucht, worauf der Betätigungshebel von der Welle abgezogen werden kann. Dabei bleiben sämtliche Teile der Konstruktion entweder am Betätigungshebel oder an der Welle befestigt, so daß keine Einzelteile verloren werden können.In the case of an actuating lever arrangement, this task is met at the outset mentioned type according to the invention solved in that on the end of the shaft in per se known way a spline is provided with a counter-toothing cooperates in the eye of the actuating lever which can be pushed onto the shaft, wherein the eye of the operating lever in the direction perpendicular to the shaft axis, as for itself known, forms a fork, between the two prongs in a manner known per se one under; the action of a spring standing locking lever on one in the prongs inserted bolt is pivotably arranged in its locked position in a The ring groove engages in the center of the spline provided on the shaft is screwed in and has a protruding nose over the eye of the actuating lever. With such a construction, an operating lever can be easily removed, because for this purpose only the locking lever by means of its nose against the effect the spring needs to be lifted by hand, whereupon the operating lever of the shaft can be withdrawn. All parts of the construction remain attached either to the operating lever or to the shaft, so that no individual parts can be lost.

Zur leichteren Fertigung der Keilverzahnung ist es zweckmäßig, wenn ein die Keilverzahnung tragender Ring mittels einer Kerbverzahnung fest mit der Welle verbunden ist und mittels einer Mutter, deren Außendurchmesser kleiner ist als der Durchmesser des Verzahnungsgrundes der Keilverzahnung, gegen eine Schulter der Welle gepreßt wird. Durch die besondere Bemessung der Mutter wird dabei das Abziehen des Betätigungshebels von der Welle nicht behindert.For easier manufacture of the spline, it is useful if a ring that carries the splines is fixed to the by means of serrations Shaft is connected and by means of a nut, the outer diameter of which is smaller than the diameter of the tooth base of the spline, against a shoulder the shaft is pressed. Due to the special dimensioning of the mother, that becomes Pulling the operating lever off the shaft is not hindered.

Da die Betätigungshebel auch von Nichtfachleuten montiert werden sollen, ist es besonders vorteilhaft, wenn an dem Sperrhebel nahe seinem Bolzen ein Vorsprung vorgesehen ist, der bei ausgerastetem Sperrhebel an einer solchen Stelle in die Ringnut des Ringes eingreift, an der die äußere der durch die Keilverzahnung gebildeten Seitenwände der Ringnut eine dem Vorsprung des Sperrhebels entsprechende Lücke aufweist. Dadurch kann jeder Betätigungshebel nur in einer einzigen Stellung aufgesetzt werden, so daß der Betätigungshebel stets seine gewünschte Winkellage bezüglich der Welle einnimmt.Since the operating levers should also be installed by non-specialists, it is particularly advantageous if there is a projection on the locking lever near its bolt is provided that when the locking lever is disengaged at such a point in the The ring groove of the ring engages in which the outer one formed by the spline Side walls of the annular groove has a gap corresponding to the projection of the locking lever. This means that each operating lever can only be placed in a single position, so that the operating lever always has its desired angular position with respect to the shaft occupies.

In den Zeichnungen sind in schematischer Weise zwei Ausführungsbeispiele einer doppelten Betätigunsghebelordnung nach der Erfindung dargestellt. Es zeigt F i g. 1 eine Gesamtdarstellnug der doppelten Betätigungshebelanordnung, F i g. 2 eine Draufsicht auf die Schmalseite des mit der Welle verbundenen Endes eines Fußhebels, F i g. 3 eine Draufsicht auf die Breitseite dieses Fußhebelendes, F i g. 4 einen Schnitt nach der Schnittlinie IV-IV der F i g. 2, F i g. 5 einen Schnitt nach der Schnittlinie V-V der Fig.4, F i g. 6 eine Draufsicht auf den Sperrhebel in eingerastetem Zustand und F i g. 7 eine Draufsicht auf denselben Sperrhebel in ausgerastetem Zustand.The drawings show two exemplary embodiments in a schematic manner a double Betätigunsghebelordnung shown according to the invention. It shows Fig. 1 is an overall representation of the double operating lever arrangement, F i g. 2 shows a plan view of the narrow side of the end of a shaft connected to the shaft Foot lever, F i g. 3 is a plan view of the broad side of this foot lever end, F i G. 4 shows a section along the section line IV-IV of FIG. 2, fig. 5 a section according to the section line V-V of Figure 4, F i g. 6 is a plan view of the locking lever in the locked state and FIG. 7 is a plan view of the same locking lever in FIG disengaged state.

Der Betätigungshebel l weist im Profil gesehen die beiden Zinken Il und 12 auf. Durch diese beiden Zinken ist ein Bolzen 13 gesteckt. Im Bereich der beiden Zinken 11 und 12 ist die Welle 2 etwas abgedreht und weist eine Keilverzahnung auf, mittels der ein auf die Welle 2 aufgeschobener verzahnter Ring 3 drehsicher gehalten wird. Auf das äußerste, mit einem Gewinde versehene Ende ist ein Sprengring 4 aufgeschoben und eine Mutter 5 aufgeschraubt, die den verzahnten Ring 3 gegen die Schulter 21 der Welle 2 preßt. Der verzahnte Ring 3 weist eine Ringnut 31 auf, in die ein Sperrhebel 6 einrastet, der auf dem Bolzen 13 gelagert ist und eine Nase 61 aufweist. Gegen den Rücken des Sperrhebels 6 drückt eine Schraubenfeder 7, die in eine Bohrung des Betätigungshebels 1 eingesetzt ist.The actuating lever l has the two prongs II seen in profile and 12 on. A bolt 13 is inserted through these two prongs. In the field of two prongs 11 and 12, the shaft 2 is slightly turned off and has a spline on, by means of which a toothed ring 3 pushed onto the shaft 2 is secure against rotation is held. On the outermost, threaded end is a snap ring 4 pushed on and a nut 5 screwed on, which the toothed ring 3 against the shoulder 21 of the shaft 2 presses. The toothed ring 3 has an annular groove 31, into which a locking lever 6 engages, which is mounted on the bolt 13 and a nose 61 has. Against the back of the locking lever 6 presses a coil spring 7, the is inserted into a bore of the operating lever 1.

Bei dem in den F i g. 6 und 7 dargestellten Ausführungsbeispiel weist der Sperrhebel 6 in der Nähe des Bolzens 13 einen Vorsprung 62 auf, der auch bei ausgerastetem Sperrhebel 6 bis nahe an den Grund der in dem verzahnten Ring 3 vorgesehenen Ringnut 31 reicht. Im Bereich dieses Vorsprunges 62 weist die äußere Seitenwand dieser Ringnut 31 eine Lücke auf.In the case of the FIG. 6 and 7, the locking lever 6 has a projection 62 in the vicinity of the bolt 13, which, even when the locking lever 6 is disengaged, extends to close to the base of the annular groove 31 provided in the toothed ring 3. In the area of this projection 62 , the outer side wall of this annular groove 31 has a gap.

Claims (3)

Patentansprüche: 1. Doppelte Betätigungshebelanordnung für Kraftfahrzeuge, bei der auf einer mit dem Gas-, Kupplungs- oder Bremshebel des Fahrers verbundenen Welle ein auf die Welle aufschiebbarer und auf dieser befestigbarer, vom Fahrlehrer betätigbarer Betätigungshebel vorgesehen ist; d a -durch gekennzeichnet, daß auf dem Ende der Welle in an sich bekannter Weise eine Keilverzahnung vorgesehen ist, die mit einer Gegenverzahnung im Auge des auf die Welle aufschiebbaren Betätigungshebels (1) zusammen-. wirkt, wobei das Auge des Betätigungshebels (1) in Richtung senkrecht zur Wellenachse, wie für sich bekannt, eine Gabel bildet, zwischen deren beiden Zinken (11 und 12) in an sich bekannter Weise ein unter der Einwirkung einer Feder (Schraubenfeder 7) stehender Sperrhebel (6) an einem in die Zinken (11 und 12) eingesetzten Bolzen (13) schwenkbar angeordnet ist, der in seiner Sperrstellung in eine Ringnut (31) eingreift, die in der Mitte der auf der Welle (2) vorgesehenen Keilverzahnung eingedreht ist und eine über das Auge des Betätigungshebels (1) überstehende Nase (61) aufweist. Claims: 1. Double operating lever arrangement for motor vehicles, in which on a shaft connected to the accelerator, clutch or brake lever of the driver there is provided an operating lever which can be pushed onto the shaft and fastened thereon and can be operated by the driving instructor; characterized in that a splined toothing is provided on the end of the shaft in a manner known per se, which together with a counter-toothing in the eye of the actuating lever (1) which can be pushed onto the shaft. acts, the eye of the actuating lever (1) in the direction perpendicular to the shaft axis, as known, forms a fork, between the two prongs (11 and 12) in a known manner under the action of a spring (helical spring 7) standing The locking lever (6) is pivotally mounted on a bolt (13) inserted into the prongs (11 and 12), which in its locking position engages in an annular groove (31) which is screwed into the center of the splines provided on the shaft (2) and has a nose (61) projecting over the eye of the actuating lever (1). 2. Doppelte Betätigungshebelanordnung nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß ein die Keilverzahnung tragender Ring (3) mittels einer Kerbverzahnung fest mit der Welle (2) verbunden ist und mittels einer Mutter (5), deren Außendurchmesser kleiner ist als der Durchmesser des Verzahnungsgrundes der Keilverzahnung, gegen eine Schulter der Welle (2) gepreßt wird. 2. Double operating lever arrangement according to claim 1, characterized in that a ring (3) carrying the spline teeth by means of a Serration is firmly connected to the shaft (2) and by means of a nut (5), whose outer diameter is smaller than the diameter of the tooth base of the Spline, is pressed against a shoulder of the shaft (2). 3. Doppelte Betätigungshebelanordnung nach den Ansprüchen 1 und 2, dadurch gekennzeichnet, daß an dem Sperrhebel (6) nahe seinem Bolzen (13) ein Vorsprung (62) vorgesehen ist, der bei ausgerastetem Sperrhebel (6) an einer solchen Stelle in die Ringnut (31) des Ringes (3) eingreift, an der die äußere der durch die Keilverzahnung gebildeten Seitenwände der Ringnut (31) eine dem Vorsprung (62) des Sperrhebels (6) entsprechende Lücke aufweist. In Betracht gezogene Druckschriften: Deutsche Patentschrift Nr. 93 761; deutsches Gebrauchsmuster Nr. 1780 483; französische Patentschrift Nr. 376 067; britische Patentschrift Nr. 430 713; USA.-Patentschriften Nr. 1889 685, 1877 798, 1771432.3. Double operating lever arrangement according to claims 1 and 2, characterized in that a projection (62) is provided on the locking lever (6) near its bolt (13) which, when the locking lever (6) is disengaged, into the annular groove ( 31) of the ring (3) engages, on which the outer side walls of the annular groove (31) formed by the spline have a gap corresponding to the projection (62) of the locking lever (6). Documents considered: German Patent No. 93 761; German utility model No. 1780 483; French Patent No. 376 067; British Patent No. 430,713; U.S. Patents Nos. 1889 685, 1877 798, 1771432.
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