DE1170255B - Double lever assembly for motor vehicles - Google Patents
Double lever assembly for motor vehiclesInfo
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- DE1170255B DE1170255B DEV21671A DEV0021671A DE1170255B DE 1170255 B DE1170255 B DE 1170255B DE V21671 A DEV21671 A DE V21671A DE V0021671 A DEV0021671 A DE V0021671A DE 1170255 B DE1170255 B DE 1170255B
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- G—PHYSICS
- G05—CONTROLLING; REGULATING
- G05G—CONTROL DEVICES OR SYSTEMS INSOFAR AS CHARACTERISED BY MECHANICAL FEATURES ONLY
- G05G1/00—Controlling members, e.g. knobs or handles; Assemblies or arrangements thereof; Indicating position of controlling members
- G05G1/30—Controlling members actuated by foot
- G05G1/34—Double foot controls, e.g. for instruction vehicles
-
- B—PERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
- B60—VEHICLES IN GENERAL
- B60K—ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OF TRANSMISSIONS IN VEHICLES; ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS IN VEHICLES; AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES; INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES; ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GAS EXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS IN VEHICLES
- B60K23/00—Arrangement or mounting of control devices for vehicle transmissions, or parts thereof, not otherwise provided for
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- G—PHYSICS
- G05—CONTROLLING; REGULATING
- G05G—CONTROL DEVICES OR SYSTEMS INSOFAR AS CHARACTERISED BY MECHANICAL FEATURES ONLY
- G05G5/00—Means for preventing, limiting or returning the movements of parts of a control mechanism, e.g. locking controlling member
- G05G5/06—Means for preventing, limiting or returning the movements of parts of a control mechanism, e.g. locking controlling member for holding members in one or a limited number of definite positions only
Description
Doppelte Betätigungshebelanordnung für Kraftfahrzeuge Die Erfindung betrifft eine doppelte Betätigungshebelanordnung für Kraftfahrzeuge, bei der auf einer mit dem Gas-, Kupplungs- oder Bremshebel des Fahrers verbundenen Welle ein auf die Welle aufschiebbarer und auf dieser befestigbarer, vom Fahrlehrer zu betätigender Betätigungshebel vorgesehen ist.Dual actuator lever assembly for motor vehicles The invention relates to a double operating lever assembly for motor vehicles in which on a shaft connected to the driver's throttle, clutch or brake lever Can be pushed onto the shaft and fastened to it and can be operated by the driving instructor Operating lever is provided.
Wird ein mit einer solchen doppelten Betätigungshebelanordnung ausgerüsteter Kraftwagen nicht für Lehrzwecke verwendet, so hindern diese vor dem Beifahrersitz angeordneten Betätigungshebel nicht nur einen Beifahrer am bequemen Ausstrecken der Beine, sondern sie können auch zu Fehlbedienungen des Kraftwagens führen.Becomes one equipped with such a double operating lever arrangement Cars not used for teaching purposes, so prevent them in front of the passenger seat arranged operating lever not only a passenger at the comfortable stretching out the legs, but they can also lead to incorrect operation of the vehicle.
Bei bekannten Betätigungshebelanordnungen der eingangs erwähnten Art ist jeder Betätigungshebel entweder durch eine von der entsprechenden Welle getragenen Muffe gesteckt und in dieser durch eine Feststellschraube festgelegt oder mit einem zweiteiligen Auge versehen, das eine Innenverzahnung aufweist und mit einer Gegenverzahnung der Welle zusammenwirkt, auf welch letzterer der Betätigungshebel durch eine die beiden Teile des Auges zusammenpressende Spannschraube befestigt ist.In known operating lever arrangements of the type mentioned at the beginning each operating lever is either carried by one of the corresponding shaft Sleeve inserted and set in this by a locking screw or with a two-part eye provided, which has internal teeth and a counter-toothing the shaft cooperates, on which the latter the operating lever through a die clamping screw compressing both parts of the eye is attached.
Zum Abnehmen sowie Montieren derart befestigter Betätigungshebel ist also in jedem Falle ein bestimmtes Werkzeug erforderlich, außerdem sind die Hebel oder die Vorrichtungen zur Befestigung der Hebel mehrteilig ausgeführt, wobei einzelne Teile beim Abnehmen eines Betätigungshebels von der Welle oder dem Betätigungshebel losgelöst werden können, was leicht zum Verlust dieser Teile führen kann.For removing and installing actuating levers fastened in this way is So in each case a certain tool is required, and the levers are also required or the devices for fastening the levers made in several parts, with individual Parts when removing an operating lever from the shaft or the operating lever detached, which can easily lead to the loss of these parts.
Der Erfindung liegt nun die Aufgabe zugrunde, eine doppelte Betätigungshebelanordnung zu schaffen, bei der die vor dem Beifahrersitz gelegenen Betätigungshebel ohne ein besonderes Werkzeug leicht und schnell abgenommen werden können, ohne daß dabei außer dem jeweiligen Hebel lose Einzelteile anfallen.The invention is now based on the object of a double operating lever arrangement to create in which the operating lever located in front of the passenger seat without a special tools can be removed quickly and easily without doing so apart from the respective lever, there are loose individual parts.
Diese Aufgabe wird bei einer Betätigungshebelanordnung der eingangs erwähnten Art erfindungsgemäß dadurch gelöst, daß auf dem Ende der Welle in an sich bekannter Weise eine Keilverzahnung vorgesehen ist, die mit einer Gegenverzahnung im Auge des auf die Welle aufschiebbaren Betätigungshebels zusammenwirkt, wobei das Auge des Betätigungshebels in Richtung senkrecht zur Wellenachse, wie für sich bekannt, eine Gabel bildet, zwischen deren beiden Zinken in an sich bekannter Weise ein unter ; der Einwirkung einer Feder stehender Sperrhebel an einem in die Zinken eingesetzten Bolzen schwenkbar angeordnet ist, der in seiner Sperrstellung in eine Ringnut eingreift, die in der Mitte der auf der Welle vorgesehenen Keilverzahnung eingedreht ist und eine über das Auge des Betätigungshebels überstehende Nase aufweist. Bei einer derartigen Konstruktion kann ein Betätigungshebel leicht abgenommen werden, da zu diesem Zweck lediglich der Sperrhebel mittels seiner Nase entgegen der Wirkung der Feder von Hand angehoben zu werden braucht, worauf der Betätigungshebel von der Welle abgezogen werden kann. Dabei bleiben sämtliche Teile der Konstruktion entweder am Betätigungshebel oder an der Welle befestigt, so daß keine Einzelteile verloren werden können.In the case of an actuating lever arrangement, this task is met at the outset mentioned type according to the invention solved in that on the end of the shaft in per se known way a spline is provided with a counter-toothing cooperates in the eye of the actuating lever which can be pushed onto the shaft, wherein the eye of the operating lever in the direction perpendicular to the shaft axis, as for itself known, forms a fork, between the two prongs in a manner known per se one under; the action of a spring standing locking lever on one in the prongs inserted bolt is pivotably arranged in its locked position in a The ring groove engages in the center of the spline provided on the shaft is screwed in and has a protruding nose over the eye of the actuating lever. With such a construction, an operating lever can be easily removed, because for this purpose only the locking lever by means of its nose against the effect the spring needs to be lifted by hand, whereupon the operating lever of the shaft can be withdrawn. All parts of the construction remain attached either to the operating lever or to the shaft, so that no individual parts can be lost.
Zur leichteren Fertigung der Keilverzahnung ist es zweckmäßig, wenn ein die Keilverzahnung tragender Ring mittels einer Kerbverzahnung fest mit der Welle verbunden ist und mittels einer Mutter, deren Außendurchmesser kleiner ist als der Durchmesser des Verzahnungsgrundes der Keilverzahnung, gegen eine Schulter der Welle gepreßt wird. Durch die besondere Bemessung der Mutter wird dabei das Abziehen des Betätigungshebels von der Welle nicht behindert.For easier manufacture of the spline, it is useful if a ring that carries the splines is fixed to the by means of serrations Shaft is connected and by means of a nut, the outer diameter of which is smaller than the diameter of the tooth base of the spline, against a shoulder the shaft is pressed. Due to the special dimensioning of the mother, that becomes Pulling the operating lever off the shaft is not hindered.
Da die Betätigungshebel auch von Nichtfachleuten montiert werden sollen, ist es besonders vorteilhaft, wenn an dem Sperrhebel nahe seinem Bolzen ein Vorsprung vorgesehen ist, der bei ausgerastetem Sperrhebel an einer solchen Stelle in die Ringnut des Ringes eingreift, an der die äußere der durch die Keilverzahnung gebildeten Seitenwände der Ringnut eine dem Vorsprung des Sperrhebels entsprechende Lücke aufweist. Dadurch kann jeder Betätigungshebel nur in einer einzigen Stellung aufgesetzt werden, so daß der Betätigungshebel stets seine gewünschte Winkellage bezüglich der Welle einnimmt.Since the operating levers should also be installed by non-specialists, it is particularly advantageous if there is a projection on the locking lever near its bolt is provided that when the locking lever is disengaged at such a point in the The ring groove of the ring engages in which the outer one formed by the spline Side walls of the annular groove has a gap corresponding to the projection of the locking lever. This means that each operating lever can only be placed in a single position, so that the operating lever always has its desired angular position with respect to the shaft occupies.
In den Zeichnungen sind in schematischer Weise zwei Ausführungsbeispiele einer doppelten Betätigunsghebelordnung nach der Erfindung dargestellt. Es zeigt F i g. 1 eine Gesamtdarstellnug der doppelten Betätigungshebelanordnung, F i g. 2 eine Draufsicht auf die Schmalseite des mit der Welle verbundenen Endes eines Fußhebels, F i g. 3 eine Draufsicht auf die Breitseite dieses Fußhebelendes, F i g. 4 einen Schnitt nach der Schnittlinie IV-IV der F i g. 2, F i g. 5 einen Schnitt nach der Schnittlinie V-V der Fig.4, F i g. 6 eine Draufsicht auf den Sperrhebel in eingerastetem Zustand und F i g. 7 eine Draufsicht auf denselben Sperrhebel in ausgerastetem Zustand.The drawings show two exemplary embodiments in a schematic manner a double Betätigunsghebelordnung shown according to the invention. It shows Fig. 1 is an overall representation of the double operating lever arrangement, F i g. 2 shows a plan view of the narrow side of the end of a shaft connected to the shaft Foot lever, F i g. 3 is a plan view of the broad side of this foot lever end, F i G. 4 shows a section along the section line IV-IV of FIG. 2, fig. 5 a section according to the section line V-V of Figure 4, F i g. 6 is a plan view of the locking lever in the locked state and FIG. 7 is a plan view of the same locking lever in FIG disengaged state.
Der Betätigungshebel l weist im Profil gesehen die beiden Zinken Il und 12 auf. Durch diese beiden Zinken ist ein Bolzen 13 gesteckt. Im Bereich der beiden Zinken 11 und 12 ist die Welle 2 etwas abgedreht und weist eine Keilverzahnung auf, mittels der ein auf die Welle 2 aufgeschobener verzahnter Ring 3 drehsicher gehalten wird. Auf das äußerste, mit einem Gewinde versehene Ende ist ein Sprengring 4 aufgeschoben und eine Mutter 5 aufgeschraubt, die den verzahnten Ring 3 gegen die Schulter 21 der Welle 2 preßt. Der verzahnte Ring 3 weist eine Ringnut 31 auf, in die ein Sperrhebel 6 einrastet, der auf dem Bolzen 13 gelagert ist und eine Nase 61 aufweist. Gegen den Rücken des Sperrhebels 6 drückt eine Schraubenfeder 7, die in eine Bohrung des Betätigungshebels 1 eingesetzt ist.The actuating lever l has the two prongs II seen in profile and 12 on. A bolt 13 is inserted through these two prongs. In the field of two prongs 11 and 12, the shaft 2 is slightly turned off and has a spline on, by means of which a toothed ring 3 pushed onto the shaft 2 is secure against rotation is held. On the outermost, threaded end is a snap ring 4 pushed on and a nut 5 screwed on, which the toothed ring 3 against the shoulder 21 of the shaft 2 presses. The toothed ring 3 has an annular groove 31, into which a locking lever 6 engages, which is mounted on the bolt 13 and a nose 61 has. Against the back of the locking lever 6 presses a coil spring 7, the is inserted into a bore of the operating lever 1.
Bei dem in den F i g. 6 und 7 dargestellten Ausführungsbeispiel weist der Sperrhebel 6 in der Nähe des Bolzens 13 einen Vorsprung 62 auf, der auch bei ausgerastetem Sperrhebel 6 bis nahe an den Grund der in dem verzahnten Ring 3 vorgesehenen Ringnut 31 reicht. Im Bereich dieses Vorsprunges 62 weist die äußere Seitenwand dieser Ringnut 31 eine Lücke auf.In the case of the FIG. 6 and 7, the locking lever 6 has a projection 62 in the vicinity of the bolt 13, which, even when the locking lever 6 is disengaged, extends to close to the base of the annular groove 31 provided in the toothed ring 3. In the area of this projection 62 , the outer side wall of this annular groove 31 has a gap.
Claims (3)
Priority Applications (1)
Application Number | Priority Date | Filing Date | Title |
---|---|---|---|
DEV21671A DE1170255B (en) | 1961-11-30 | 1961-11-30 | Double lever assembly for motor vehicles |
Applications Claiming Priority (1)
Application Number | Priority Date | Filing Date | Title |
---|---|---|---|
DEV21671A DE1170255B (en) | 1961-11-30 | 1961-11-30 | Double lever assembly for motor vehicles |
Publications (1)
Publication Number | Publication Date |
---|---|
DE1170255B true DE1170255B (en) | 1964-05-14 |
Family
ID=7579328
Family Applications (1)
Application Number | Title | Priority Date | Filing Date |
---|---|---|---|
DEV21671A Pending DE1170255B (en) | 1961-11-30 | 1961-11-30 | Double lever assembly for motor vehicles |
Country Status (1)
Country | Link |
---|---|
DE (1) | DE1170255B (en) |
Cited By (3)
Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
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-
1961
- 1961-11-30 DE DEV21671A patent/DE1170255B/en active Pending
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