DE1231401B - Control device for hydraulically operated single or multiple drum winches from vehicle cranes - Google Patents

Control device for hydraulically operated single or multiple drum winches from vehicle cranes

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DE1231401B
DE1231401B DER33270A DER0033270A DE1231401B DE 1231401 B DE1231401 B DE 1231401B DE R33270 A DER33270 A DE R33270A DE R0033270 A DER0033270 A DE R0033270A DE 1231401 B DE1231401 B DE 1231401B
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    • B66D2700/03Mechanisms with latches or braking devices in general for capstans, hoists or similar devices as well as braking devices actuated electrically or by fluid under pressure
    • B66D2700/035Fluid operated braking devices

Description

Steuereinrichtung für hydraulisch betätigte Ein-oder Mehrtrommel-Windwerke von Fahrzeugkranen Gegenstand der Erfindung ist eine Steuereinrichtung für hydraulisch betätigte Ein- oder Mehrtrommel-Windwerke von Fahrzeugkranen, die von Kranbetrieb auf Baggerbetrieb und umgekehrt umgerüstet werden können, so daß diese Fahrzeugkrane als Universalgerät einsetzbar sind. Das Umrüsten geschieht einerseits, um den wechselweisen Betrieb überhaupt zu ermöglichen und trotzdem die Steuerung des Gerätes bei Kranbetrieb den Sicherheitsvorschriften entsprechend ausbilden zu können, und andererseits, um bei jeder Benutzungsart des Gerätes die jeweils optimale Leistung und Sicherheit zu erzielen.Control device for hydraulically operated single or multiple drum winches of mobile cranes The invention relates to a control device for hydraulic actuated single or multiple drum winches of vehicle cranes, those of crane operation can be converted to excavator operation and vice versa, so that these mobile cranes can be used as a universal device. The conversion is done on the one hand, to the alternate To enable operation at all and still control the device during crane operation to be able to train according to the safety regulations, and on the other hand, in order to achieve optimum performance and security for every type of use of the device to achieve.

Die Aus- bzw. Umrüstungsmöglichkeiten der Steuereinrichtung sind in der Regel folgende: a) Das Windwerk mit z. B. zwei Seiltrommeln wird je Seiltrommel nur mit einem Handhebel gesteuert, wobei übliche Pedale verriegelt bzw. ausgebaut sind und die Lastbremse durch Federdruck angelegt und hydraulisch gelüftet wird (sogenannte gekoppelte Steuerung); b) das Windwerk wird je Seiltrommel mit einem Handhebel und einem Pedal gesteuert, wobei die Lastbremse ebenfalls durch Federkraft angelegt und hydraulisch gelüftet wird (sogenannte nicht gekoppelte Steuerung); c) das Windwerk wird je Seiltrommel mit einem Handhebel und einem Pedal gesteuert, wobei die Lastbremse durch hydraulischen Druck gegen Federkraft angelegt wird; d) bei Mehrtrommel-Windwerken kann jedes Windwerk für sich nach a), b) oder c) umgerüstet werden.The options for equipping or retrofitting the control device are usually as follows: a) The winch with z. B. two cable drums per cable drum is controlled with only one hand lever, the usual pedals are locked or removed and the load brake is applied by spring pressure and hydraulically released (so-called coupled control); b) the winch is controlled for each cable drum with a hand lever and a pedal, the load brake also being applied by spring force and hydraulically released (so-called uncoupled control); c) the winch is controlled for each cable drum with a hand lever and a pedal, the load brake being applied by hydraulic pressure against spring force; d) In the case of multi-drum winches, each winch can be retrofitted according to a), b) or c).

Die Ausführung a) wird insbesondere bei Kranbetrieb verwendet, um bei optimaler Sicherheit eine größtmögliche Feinfühligkeit zu erzielen, während die Ausführung b) sowohl bei rauhem Kran- als auch bei Baggerbetrieb zur Anwendung kommt, dagegen die Ausführung c) nur für Baggerbetrieb und die Ausführung d) in Sonderfällen verwendet wird, z. B. dann, wenn nur mit der Haupt-Hubtrommel Lasten gehoben werden und die Hilfs-Hubtrommel nur für Nebenarbeiten wie Heranziehen von Gegenständen benutzt wird.Execution a) is used in particular for crane operation in order to achieve the greatest possible sensitivity with optimal safety, while execution b) is used for both rough crane and excavation operations, whereas execution c) is only used for excavation operations and execution d ) is used in special cases, e.g. B. when loads are lifted only with the main lifting drum and the auxiliary lifting drum is only used for ancillary work such as pulling objects.

Das Umrüsten'derartiger Windwerke, z. B. von gekoppelter in nicht gekoppelte Ausführung, erfordert bei den bisher bekannten Steuereinrichtungen einen großen Aufwand, da folgende Arbeiten auszuführen sind: Beispielsweise sind zum Umrüsten von Ausführung a) in Ausführung b) die Verbindungen zwischen den Handhebeln und den Pedalnaben zu lösen und zu entfernen sowie die Pedale, die bei gekoppelter Ausführung nicht notwendig und daher durch feste Fußstützen ersetzt sind, nach Entfernen dieser Fußstützen wieder einzubauen. Zum Umrüsten der Windwerke von Ausführung a) in Ausführung c) sind außer den vorstehend genannten Arbeiten noch folgende notwendig-. Von den Pedalnaben müssen Kurvenscheiben entfernt und an ihrer Stelle Verbindungsgestänge von den Pedalen zu zugehörigen hy- draulischen Geberzylindern eingebaut werden; außerdem sind die Lastbremsen, die bei Ausführung a) durch Federdruck angelegt werden, gegen hydraulisch anlegbare Bremsen auszutauschen, wodurch nachträglich eine teilweise Entlüftung der hydraulischen Anlage erforderlich wird.The retrofitting'derartiger windmills, z. B. from coupled to uncoupled execution requires a lot of effort in the previously known control devices, since the following work has to be carried out: For example, to convert from execution a) to execution b) the connections between the hand levers and the pedal hubs are to be loosened and removed as well as the pedals, which are not necessary in the coupled version and are therefore replaced by fixed footrests, to be reinstalled after removing these footrests. To convert the winches from version a) to version c), in addition to the work mentioned above, the following work is necessary. Cam disks must be removed from the pedal hubs and connecting rods from the pedals to the associated hydraulic master cylinders must be installed in their place; In addition, the load brakes, which are applied by spring pressure in version a), are to be exchanged for hydraulically applied brakes, which makes it necessary to partially bleed the hydraulic system at a later date.

Die vorgenannten Umrüstarbeiten bedingen wegen der bei Fahrzeugkranen bzw. -baggern engen räumlichen Verhältnisse relativ lange Umrüstzeiten, zumal außer den erwähnten Umbauten noch die Kupplungen und Bremsen sowie die Betätigungsorgane im Steuerstand neu eingestellt werden müssen; in manchen Fällen sind zusätzlich besondere Anpaßarbeiten erforderlich.The aforementioned retrofitting work is necessary because of the in the case of mobile cranes or dredging tight spatial conditions relatively long changeover times, especially except the modifications mentioned, the clutches and brakes as well as the actuators have to be readjusted in the steering position; in some cases are additional special adaptation work required.

Bei gekoppelten Steuerungen wird die überschneidung der Steuerungsvorgänge »Kuppeln« und »Lüften der Lastbremse« bzw. »Einlegen der Planetenbremse« und »Lüften der Lastbremse« mechanisch gesteuert, so daß nach dem Umrüsten bei den bisher bekannten Steuereinrichtungen vor Arbeitsbeginn die maximale Last probeweise kurz angehoben werden muß, um züi prüfen, ob die Last beim Bewegen des Handhebels von seiner vordersten in die hinterste Lage oder umgekehrt nicht durchfällt; unter Umständen ist noch eine erneute Einstellung von Kurvenstücken notwendig, die in üblicher Weise zum Steuern der Arbeitsgänge als Bestandteil der Steuereinrichtung im Steuerstand angeordnet sind. Im üb- rigen bedingen die bisherigen Steuereinrichtungen eine Lagerhaltung von verschiedenen Windwerksteilen, die jeweils nur bei einer Art der Steuerung des Windwerkes benutzt werden. Diese Lagerhaltung ist wegen des rauhen Betriebes besonders beim Einsatz auf Baustellen meist problematisch.In the case of coupled controls, the overlapping of the control processes "coupling" and "releasing the load brake" or "engaging the planetary brake" and "releasing the load brake" is controlled mechanically, so that after the conversion of the previously known control devices, the maximum load is briefly tested before work begins must be raised in order to check whether the load does not fall through when moving the hand lever from its foremost to the rearmost position or vice versa; under certain circumstances, a renewed setting of curve pieces is necessary, which are arranged in the usual way for controlling the operations as part of the control device in the control station. In addition , the previous control devices require the storage of various winch parts, each of which is only used for one type of control of the winch. This storage is usually problematic because of the rough operation, especially when used on construction sites.

Es sind schon Steuereinrichtungen für hydraulisch betätigte Windwerke von Fahrzeugkranen bekanntgeworden, deren Hydrauliksystem mindestens teilweise durch einen Druckspeicher oder eine Pumpe unter Druck gehalten wird und die je Seiltrommel eine mit einer Schließfeder ausgerüstete, hydraulisch betätigte Lastbremse, eine hydraulisch betätigte Kupplung sowie gegebenenfalls eine Planetenbremse aufweisen, wobei die genannten Teile durch einen Handhebel mit Geberzylinder und entsprechende Steuerventile oder gegebenenfalls mit dem Handhebel und ein zugeordnetes Pedal betätigt werden.Control devices for hydraulically operated winches of vehicle cranes have already become known, the hydraulic system of which is at least partially kept under pressure by a pressure accumulator or a pump and which have a hydraulically operated load brake equipped with a closing spring, a hydraulically operated clutch and possibly a planetary brake for each cable drum, said parts being actuated by a hand lever with master cylinder and corresponding control valves or, if necessary, with the hand lever and an associated pedal.

Sowohl die letztgenannte hydraulische Steuereinrichtung als auch die genannte Planetenbremse können auch bei Fahrzeugkranen eingesetzt werden. Ihr Einsatz an Stelle von anderen bekannten hydraulischen Steuereinrichtungen bzw. Umkehrgetrieben und Bremsen allein ist jedoch nicht geeignet, die obenerwähnten Nachteile beim Umrüsten von Fahrzeugkranen zu vermeiden, vielmehr bedarf es dazu einer besonderen Ausbildung bzw. Anordnung der Steuereinrichtung, der LastÜremse und von Steuerventilen, die nicht ohne weiteres auf der Hand liegen.Both the latter hydraulic control device and the called planetary brakes can also be used in mobile cranes. Your commitment in place of other known hydraulic control devices or reverse gears and braking alone, however, is not suitable for the aforementioned disadvantages when retrofitting To avoid mobile cranes, it requires special training or arrangement of the control device, the LastÜremse and control valves that not immediately obvious.

Unter Benutzung der letztgenannten Steuereinrichtung und gegebenenfalls einer Planetenbremse gibt die Erfindung die technische Lehre zum Aufbau einer Steuereinrichtung für hydraulisch gesteuerte Ein-oder Mehrtrommel-Windwerke von Fahrzeugkranen, die die obengenannten Nachteile vermeidet und auf einfachste Weise von Kranbetrieb auf Baggerbetrieb oder umgekehrt umrüstbar ist.Using the latter control device and if necessary a planetary brake, the invention gives the technical teaching for the construction of a control device for hydraulically controlled single or multiple drum winches of mobile cranes, the avoids the above-mentioned disadvantages and in the simplest way of crane operation Excavator operation or vice versa can be converted.

Ausgehend von der obengenannten Steuereinrichtung für hydraulisch betätigte Ein- oder Mehr-trommel indwerke von Fahrzeugkranen, deren Hydrauliksystein wenigstens teilweise durch einen Druckspeicher oder eine Pumpe unter Druck gehalten wird, und die je Seiltrommel eine mit einer Schließfeder ausgerüstete, hydraulisch betätigte Lastbremse, eine hydraulisch betätigte Kupplung sowie gegebenenfalls eine Planetenbremse aufweist, wobei die genannten Teile durch einen Handhebel mit Geberzylinder und entsprechende Steuerventile oder gegebenenfalls durch den Handhebel und ein zugeordnetes Pedal betätigt werden, ist für diese die erfindungsgemäße Ausbildung darin zu sehen, daß die Lastbremse einen doppeltwirkenden Hydraulikzylinder und eine Verriegelungsvorrichtung aufweist, mit deren Hilfe die Schließfeder wahlweise verriegelbar und entriegelbar ist, und daß ein Druckregler sowie zwei Steuerventile in dem Hydrauliksystem der Lastbremse in der Weise angeordnet sind, daß das Windwerk nur durch Umschalten der Steuerventile und gleichzeitiges Verriegeln bzw. Entriegeln der Schließfeder der Lastbremse umgerüstet wird.Based on the above-mentioned control device for hydraulically operated single or multiple drum indwerke of vehicle cranes, the hydraulic system of which is at least partially kept under pressure by a pressure accumulator or a pump, and each cable drum a hydraulically operated load brake equipped with a closing spring, a hydraulically operated one Coupling and possibly a planetary brake, the parts mentioned being actuated by a hand lever with master cylinder and corresponding control valves or, if necessary, by the hand lever and an associated pedal, the design according to the invention for this is to be seen in the fact that the load brake has a double-acting hydraulic cylinder and a locking device has, with the help of which the closing spring is selectively lockable and unlockable, and that a pressure regulator and two control valves are arranged in the hydraulic system of the load brake in such a way that the winch only through Um switch the control valves and at the same time lock or unlock the closing spring of the load brake is converted.

Der Vorteil dieser Steuereinrichtung liegt darin, daß das jeweilige Windwerk von X-ranbetrieb auf Baggerbetrieb und umgekehrt fast ohne Arbeitsaufwand in kürzester Zeit umgerüstet werden kann. Dabei ist es gleichgültig, ob es sich um ein Ein- oder Mehrtrommel-Windwerk handelt, das jeweils umzurüsten ist. Bei Mehrtrommel-Windwerken sind zum Umrästen die Schließfedern aller den Seiltrommeln zugeordneten Lastbremsen zu verriegeln bzw. zu entriegeln.The advantage of this control device is that the respective Winch from X-ran operation to excavator operation and vice versa with almost no effort can be converted in the shortest possible time. It does not matter whether it is It is a single or multiple drum winch that has to be converted in each case. With multi-drum winches are the closing springs of all load brakes assigned to the cable drums to lock or unlock.

Selbstverständlich wird das Wesen der Erfindung nicht verändert, wenn das Verriegeln bzw. Entriegeln dieser Schließfedern unabhängig von dem Umschalten der Steuerventile durch besonderen Handgriff erfolgt; denn die genannten Nachteile der bisherigen Steuereinrichtungen werden dann ebenfalls vermieden, doch liegt der Vorteil einer Kopplung der Schließfederverriegelung mit dem Umschalten der Steuerventile in der sicheren Vermeidung von Bedienungsfehlern.Of course, the essence of the invention is not changed if the locking or unlocking of these closing springs regardless of the switching the control valves are carried out by a special handle; because the disadvantages mentioned the previous control devices are then also avoided, but is the Advantage of coupling the recoil spring lock with the switching of the control valves in the safe avoidance of operating errors.

Vorteilhafterweise wird man die Betätigungsvorrichtung für die Lastbremse derart ausbilden, daß an dem Festende ihres Bremsbandes ein U-förmiges Gestänge sowie eine Gabelkopfstange in der Weise angreifen, daß das Losende des Bremsbandes zwischen den Schenkeln des U-förmigen Gestänges und des Gabelkopfes liegt, während das freie Ende der Gabelkopfstange den Kolben des Hydraulikzylinders trägt und sich - unter Durchführung der Kolbenstange durch Kopf und Boden des Hydraulikzylinders - mittels dieser Kolbenstange gegen den Steg des U-förmigen Gestänges abstützt. Dabei ist der Hydraulikzylinder zweckmäßigerweise mittels seitlich der Schließfeder, zwischen den Schenkeln des U-förmigen Gestänges liegender, die Druckplatte der Schließfeder tragender Zugstangen mit einem Gelenkbolzen an dem Losende des Bremsbandes befestigt, wobei der Gelenkbolzen Langlöcher in dem Gabelkopf durchdringt, während das Widerlager der Schließfeder durch an der Gabelkopfstange verstellbare Muttern gehalten und in seinem Abstand von der Druckplatte veränderbar ist, wobei das Widerlager der Schließfeder zugleich als Halterung für einen Riegel od. dgl. dient, der zum Verriegeln der Schließfeder vorzugsweise zwischen Widerlager und Boden des Hydraulikzylinders einschiebbar ist.The actuating device for the load brake will advantageously be designed in such a way that a U-shaped linkage and a fork head rod engage at the fixed end of its brake band in such a way that the loose end of the brake band lies between the legs of the U-shaped rod and the fork head, while the The free end of the fork head rod carries the piston of the hydraulic cylinder and - while the piston rod is passed through the head and bottom of the hydraulic cylinder - is supported against the web of the U-shaped linkage by means of this piston rod. The hydraulic cylinder is expediently fastened to the loose end of the brake band with a hinge pin by means of tie rods lying on the side of the closing spring between the legs of the U-shaped linkage and carrying the pressure plate of the closing spring, the hinge pin penetrating elongated holes in the fork head, while the abutment of the closing spring is held by adjustable nuts on the fork head rod and its distance from the pressure plate can be changed, the abutment of the closing spring also serving as a holder for a bolt or the like, which can be inserted between the abutment and the bottom of the hydraulic cylinder to lock the closing spring.

Die bisher übliche Ausbildung der hydraulischen Steuereinrichtung für Windwerke von Fahrzeugkranen erfordert bei der gekoppelten Steuerung unter Umständen großen-- Kraftaufwand an den Handhebeln im Steuerstand, da jeweils zwei Funktionen gleichzeitig gesteuert werden müssen, z. B. Kuppeln der Seiltrommel mit dem Getriebe und Betätigen der Lastbremse. Um diese Kräfte in zumutbaren Grenzen zu halten, weisen die bekannten Windwerke entweder eine Luft- oder eine hydraulische Kraftunterstützung dieser Steuervorgänge auf; sie haben, in Verbindung mit der durch Kurvenscheiben am Handhebel mechanisch gesteuerten überschneidung der Steuervorgänge, den Nachteil eines zeitweise nicht kontrollierbaren Verhaltens der Last bei der gekoppelten Steuerung.The usual design of the hydraulic control device for winches of mobile cranes may be required for the coupled control Great effort on the hand levers in the helm, as there are two functions must be controlled at the same time, e.g. B. Coupling of the cable drum with the gearbox and actuation of the load brake. In order to keep these forces within reasonable limits, be wise the known winches either air or hydraulic power assistance these control operations on; they have, in conjunction with that of cams Mechanically controlled overlapping of the control processes on the hand lever, the disadvantage a temporarily uncontrollable behavior of the load with the coupled control.

Dieser Nachteil wird durch die erfindungsgemäße Steuereinrichtung vermieden, da die Lastbremse nach Druckaufbau im Leitungssystem der eingelegten Seiltromm elkupplung indirekt lüftet und erst nach Druckabbau im Leitungssystem der Lastbremse die Kupplung außer Eingriff kommt. Zu diesem Zweck wird die Steuereinrichtung für ein Windwerk, dessen Seiltrommel über eine Planetenbremse oder eine an sich bekannte Rutschkupplung mit dem Antrieb verbunden ist, in weiterer Ausgestaltung der Erfindung derart ausgebildet, daß bei Einstellung der Lastbremse auf Anlegen durch Federdruck der Hydraulikzylinder der Lastbremse über ein Steuerventil und den Druckregler mit einem Druckspeicher verbunden ist, wobei der Druckregler zu seiner Betätigung mit einem federbelasteten Verstellzylinder in Verbindung steht, dessen Federvorspannung derart einstellbar ist, daß der Regelbeginn des Druckreglers in Abhängigkeit vom Flüssigkeitsdruck im Arbeitszylinder der Kupplung oder im Arbeitszylinder der Planetenbremse durch das Betätigen des Handhebels im Steuerstand über einen Geberzylinder erst dann erfolgt, wenn die Kupplung oder die Planetenbremse eingelegt ist. Hieraus folgt, daß umgekehrt die Kupplung bzw. die Planetenbremse erst dann gelöst werden kann, wenn die Lastbremse eingelegt ist; ein Durchfallen der Last beim Durchgang des Handhebels durch die Nullstellung ist somit ausgeschlossen.This disadvantage is avoided by the control device according to the invention, since the load brake releases indirectly after pressure build-up in the line system of the inserted cable drum and the clutch only disengages after pressure reduction in the line system of the load brake . For this purpose, the control device for a winch, the cable drum of which is connected to the drive via a planetary brake or a slip clutch known per se, is designed in a further embodiment of the invention in such a way that when the load brake is set to apply by spring pressure, the hydraulic cylinder of the load brake via a Control valve and the pressure regulator is connected to a pressure accumulator, the pressure regulator being connected to a spring-loaded adjusting cylinder for its actuation, the spring preload of which is adjustable in such a way that the start of control of the pressure regulator as a function of the fluid pressure in the working cylinder of the clutch or in the working cylinder of the planetary brake by the The hand lever in the control station is only actuated via a master cylinder when the clutch or the planetary brake is engaged. It follows from this that, conversely, the clutch or the planetary brake can only be released when the load brake is applied; The load cannot fall through when the hand lever passes through the zero position.

Die erfindungsgemäße Steuereinrichtung, bei der die Betätigungsvorrichtung der Lastbremse in der vorbeschriebenen Weise ausgebildet ist, bietet den Vorteil, daß dieselbe sowohl für Anlegen der Bremse mittels Federkraft und deren Lüften durch hydraulischen Druck als auch für das Anlegen durch hydraulischen Druck und Lüften mittels Federkraft geeignet ist, ohne daß es eines Umbaues bedarf. Wird z. B. bei eingelegtem Riegel dem genannten Hy- draulikzylinder auf der Unterseite des Kolbens Druckflüssigkeit zugeführt, so wird die Bremse hy- draulisch angelegt. Ist der Riegel ausgeschaltet und auf beiden Seiten des Kolbens Druck nicht vorhanden, so wird die Bremse durch Federkraft angelegt, während sie in dieser Riegelstellung bei Zuführung von Druckflüssigkeit auf die Oberseite des Kolbens hydraulisch gelüftet wird, und zwar gegen Druck der Schließfeder.The control device according to the invention, in which the actuating device of the load brake is designed in the manner described above, offers the advantage that it is suitable both for applying the brake by means of spring force and releasing it by means of hydraulic pressure and for applying it by means of hydraulic pressure and releasing it by means of spring force without the need for reconstruction. Is z. If, for example, hydraulic fluid is supplied to the hydraulic cylinder on the underside of the piston when the bolt is inserted , the brake is applied hydraulically. If the bolt is switched off and there is no pressure on both sides of the piston, the brake is applied by spring force, while in this bolt position it is hydraulically released when pressure fluid is supplied to the top of the piston, against the pressure of the closing spring.

Das Einschieben des Riegels in die Verriegelungsstellung geschieht vorzugsweise durch eine dem Riegel zugeordnete Druckfeder nach Lösen eines Bowdenzuges, welcher mit dem Steuerventil der Lastbremse derart gekuppelt ist, daß der Riegel zugleich mit dem Umschalten des Steuerventils ein- oder ausgerückt wird, so daß es einer besonderen Handlung des Bedienungsmannes zum Verriegeln oder Entriegeln nicht bedarf.The bolt is pushed into the locked position preferably by a compression spring assigned to the bolt after loosening a Bowden cable, which is coupled to the control valve of the load brake in such a way that the bolt is engaged or disengaged at the same time as switching the control valve, so that it is a special act of the operator to lock or unlock not required.

Normalerweise wird bei gekoppelter Steuerung durch einmalige und feinste Einstellung der Federn des Verstellzylinders der Regelbeginn des Druckreglers und damit der Beginn der überschneidung der Steuervorgänge festgelegt. Die stufenlose Regelung durch den Druckregler erlaubt ein präzises Lüften bzw. Anlegen der Lastbrernse, so daß die bei der überschneidung gegeneinanderwirkenden Momente relativ gering gehalten werden, wodurch eine »weiche« übernahme der Last erfolgt. In manchen Fällen kann es jedoch ein Vorteil sein, die Federvorspannung des Verstellzylinders willkürlich verändern zu können, z. B. um die überschneidung der Steuervorgänge der Größe der zu bewegenden Last anzupassen. Dieses wird erfindungsgemäß dadurch erreicht, daß die Federn des Verstellzylinders mit einem hydraulischen Zylinder derart verbunden werden, daß ihre Vorspannung durch Druckänderung in diesem Zylinder willkürlich veränderbar ist, vorzugsweise in Abhängigkeit von der zu bewegenden Last.Usually with coupled control by one-time and finest Adjustment of the springs of the adjusting cylinder the beginning of control of the pressure regulator and thus the beginning of the overlapping of the control processes is determined. The stepless one Regulation by the pressure regulator allows precise release or application of the load brake, so that the mutually acting moments at the overlap are relatively small be held, whereby a "soft" takeover of the load takes place. In some cases however, it can be an advantage to arbitrarily adjust the spring preload of the adjusting cylinder to be able to change, e.g. B. to the overlap of the control operations of the size of the to adapt the load to be moved. This is achieved according to the invention in that the springs of the adjusting cylinder are connected to a hydraulic cylinder in this way that their preload is arbitrary due to a change in pressure in this cylinder is changeable, preferably depending on the load to be moved.

Bei Kranwindwerken, die eine Planetenbremse nicht aufweisen, ist es vorteilhaft, dem Bedienungspersonal des Gerätes am Handhebel im Steuerstand das gleiche Gefühl zu geben wie bei Vorhandensein einer Planetenbremse. Zu diesem Zweck kann man den zum Senken der Last vom Handhebel betätigten hydraulischen Geberzylinder hydraulisch mit einem Flüssigkeitsspeicher verbinden, dessen Druck- und Volumenwerte gleich denjenigen des Arbeitszylinders einer Planetenbremse sind.In crane winches that do not have a planetary brake, it is advantageous to the operating personnel of the device on the hand lever in the control station to give the same feeling as with the presence of a planetary brake. To this end you can use the hydraulic master cylinder operated by the hand lever to lower the load connect hydraulically to a fluid reservoir, its pressure and volume values are equal to those of the working cylinder of a planetary brake.

Das Umrüsten von der gekoppelten auf die nicht gekoppelte Steuerung - also auf Handhebel- und Pedalsteuerung - und umgekehrt geschieht erfindungsgemäß ebenfalls durch Umschalten eines Steuerventils. Dieses wird über eine Leitung mit dem Geberzylinder des Pedals verbunden, so daß die Lastbremse bei entsprechender Stellung des Steuerventils über das Pedal mit Geberzylinder betätigt wird. Durch entsprechende Anordnung in der Hydraulikleitung zwischen den Geberzylindern des Handhebels und dem Verstellzylinder des Druckreglers verbindet das Steuerventil den jeweils Druck gebenden Geberzylinder des Handhebels bei gekoppelter Steuerung mit dem Verstellzylinder des Druckreglers bzw. trennt ihn nach Umschalten von diesem, so daß z. B. bei Einstellung des Steuerventils auf nicht gekoppelte Ausführung das Pedal über den Verstellzylinder zunächst den Druckregler betätigt. Dieser steuert bzw. betätigt ein weiteres Steuerventil im Hydrauliksystem der Lastbremse die letztere, während das Steuerventil, `welches das Pedal mit dem Verstellzylinder verbindet, diesen zugleich von den Geberzylindern des Handhebels trennt, so daß mit dem Handhebel über den einen Geberzylinder lediglich die Kupplung und über den anderen Geberzylinder die Planetenbremse betätigt wird.The conversion from the coupled to the uncoupled control - that is to say to hand lever and pedal control - and vice versa is also done according to the invention by switching over a control valve. This is connected to the master cylinder of the pedal via a line so that the load brake is actuated via the pedal with the master cylinder when the control valve is in the appropriate position. By appropriate arrangement in the hydraulic line between the master cylinder of the hand lever and the adjusting cylinder of the pressure regulator, the control valve connects the respective pressure-giving master cylinder of the hand lever when the control is coupled with the adjusting cylinder of the pressure regulator or separates it after switching from this, so that, for. B. when setting the control valve to the uncoupled version, the pedal via the adjusting cylinder initially actuates the pressure regulator. This controls or actuates a further control valve in the hydraulic system of the load brake, while the control valve, which connects the pedal to the adjusting cylinder, simultaneously separates it from the master cylinder of the hand lever, so that only the clutch and the planetary brake is actuated via the other master cylinder.

Bei Einstellung des erstgenannten, in der Leitung zum Verstellzylinder liegenden Steuerventils auf gekoppelte Ausführung, also auf Steuerung nur durch Betätigen von Handhebeln, sperrt dieses Steuerventil die Flüssigkeitsleitung zwischen Verstellzylinder und Pedal, so -daß dieses hydraulisch verriegelt ist und als feste Fußstütze dienen kann.When setting the former, in the line to the adjusting cylinder lying control valve on coupled version, i.e. on control only through Actuating hand levers, this control valve blocks the liquid line between Adjustment cylinder and pedal, so that this is hydraulically locked and as a fixed Can serve as a footrest.

Um dem Bedienungsmann des als Bagger eingesetzten Gerätes ein Gefühl für den herrschenden Bremsdruck an der Lastbremse zu geben, wird erfindungsgemäß der Geberzylinder des Pedals als Zweikammerzylinder ausgebildet, der entweder einen Stufenkolben aufweist oder - mit gleichem Effekt - zwei durch eine Druckfeder verbundene Kolben verschiedenen Durchmessers. Dieser Geberzylinder des Pedals wird beim Umrüsten auf Baggerbetrieb durch das betreffende Steuerventil mit dem Verstellzylinder des Druckreglers und dem Hydrauliksystem der Lastbremse in der Weise hydraulisch verbunden, daß der Kolben größeren Durchmessers auf den Verstellzylinder wirkt, während der Kolben kleineren Durchmessers mit der Druckleitung des Arbeitszylinders der Lastbremse verbunden ist, wobei der Stufenkolben oder die Druckfeder so ausgelegt ist, daß bei Betätigung des Pedals keine Volumenverschiebung in den Druckleitungen der Lastbremse erfolgt und infolgedessen der Leitungsdruck dem Bedienungsmann das Gefühl für den herrschenden Bremsdruck gibt.In order to give the operator of the device used as an excavator a feeling for the prevailing brake pressure on the load brake, according to the invention the master cylinder of the pedal is designed as a two-chamber cylinder, which either has a stepped piston or - with the same effect - two pistons of different diameters connected by a compression spring. This master cylinder of the pedal is hydraulically connected to the adjusting cylinder of the pressure regulator and the hydraulic system of the load brake when converting to excavator operation by the relevant control valve in such a way that the piston of larger diameter acts on the adjusting cylinder, while the piston of smaller diameter is connected to the pressure line of the working cylinder Load brake is connected, wherein the stepped piston or the compression spring is designed so that when the pedal is pressed there is no volume shift in the pressure lines of the load brake and as a result, the line pressure gives the operator the feeling of the prevailing brake pressure.

In der Regel ist die Steuereinrichtung von Fahrzeugkranen bzw. -baggern in der Weise ausgebildet, daß der Handhebel zum Betätigen des Windwerkes auf die Kolben zweier Geberzylinder einwirkt, und zwar zum Heben bzw. Senken der Last abwechselnd auf den einen oder den anderen. Hierdurch wird Flüssigkeit, die den Geberzylindern aus einem Flüssigkeitsbehälter zuströmt, in die Leitungen zu der Kupplung bzw. Planetenbremse gedrückt. Beim Erfindungsgegenstand wird bei der gekoppelten Steuerung der Verstellzylinder einerseits durch den Geberzylinder des Handhebels, mit dem die Kupplung gesteuert wird, und andererseits durch den Geberzylinder des Handhebels betätigt, durch den die Planetenbremse eingelegt wird.As a rule, the control device of mobile cranes or excavators is designed in such a way that the hand lever for operating the winch on the Acts piston of two master cylinder, namely to raise and lower the load alternately on one or the other. This causes liquid to enter the master cylinders flows from a fluid container into the lines to the clutch or planetary brake pressed. In the subject matter of the invention, in the coupled control, the adjusting cylinder on the one hand by the master cylinder of the hand lever with which the Clutch is controlled, and on the other hand by the master cylinder of the hand lever actuated, which engages the planetary brake.

In der Zeichnung sind zwei Ausführungsbeispiele der Ausbildung gemäß der Erfindung schematisch dargestellt.In the drawing, two exemplary embodiments of the training are shown of the invention shown schematically.

Fig. 1 zeigt die hydraulische Steuereinrichtung für das Windwerk eines Fahrzeugkranes, die von Kranbetrieb auf Baggerbetrieb und umgekehrt umrüstbar ist, wobei der Einfachheit halber das Windwerk mit nur einer Seiltrommel gezeigt ist; F i g. 2 stellt einen Ausschnitt des Windwerkes nach F i g. 1 in perspektivischer Ansicht dar; F i g. 3 zeigt den linken Teil der F i g. 1 für eine Steuereinrichtung, die sich von derjenigen der F i g. 1 durch Fehlen der Planetenbremse auszeichnet, sonst aber mit dieser übereinstimmt; F i g. 4 bis 7 zeigen Einzelheiten der eründungsgemäßen Betätigungsvorrichtung für die Lastbremse, und zwar zeigt F i g. 5 die Einzelheiten in Seitenansicht entsprechend der Lage in F i g. 1; F i g. 4 und 6 zeigen diese im Schnitt nach der Linie IV-IV in F i g. 5; F i g. 7 zeigt eine andere Ausführungsform des Arbeitszylinders der Betätigungsvorrichtung. 1 shows the hydraulic control device for the winch of a vehicle crane, which can be converted from crane operation to excavator operation and vice versa, the winch being shown with only one cable drum for the sake of simplicity; F i g. 2 shows a section of the winch according to FIG . 1 shows in perspective view; F i g. 3 shows the left part of FIG. 1 for a control device which differs from that of FIG. 1 is characterized by the absence of the planetary brake, but otherwise agrees with it; F i g. 4 to 7 show details of the actuating device according to the invention for the load brake, namely FIG . 5 shows the details in side view corresponding to the position in FIG. 1; F i g. 4 and 6 show these in section along the line IV-IV in FIG. 5; F i g. 7 shows another embodiment of the working cylinder of the actuating device.

- Die Steuereinrichtung der F i g. 1 und 2 besteht im wesentlichen aus folgenden Teilen: dem Handhebel 1 mit den Geberzylindern 2 und 3, dem Pedal 4 mit Geberzylinder 5, dem Steuerventil 6, einem Druckregler 7 mit Verstellzylinder 8 und dem Steuerventil 9; diese Teile sind über Rohrleitungen mit den Bremsen bzw. der Kupplung des Windwerkes verbunden. Letzteres besteht im wesentlichen aus der Seiltrommel 10, die in üblicher Weise über ein Antriebsrad 11 und eine Bremstrommel 12 mit Bremsband 13, in welche eine hydraulische Kupplung 14 eingebaut ist, durch einen nicht dargestellten Motor angetrieben wird. Mit der Seiltrommel 10 ist über ein Planetengetriebe 15 eine aus diesem sowie einer Bremstrommel 16 mit hydraulisch anlegbarem Bremsband 17 bestehende Senkvorrichtung verbunden. Der hydraulische Energieteil besteht in üblicher Weise aus dem Flüssigkeitsbehälter 18, der Pumpe 19, dem Umschaltventil 20, dem Druckspeicher 21 und dem Rückschlagventil 22. - The control device of FIG. 1 and 2 consists essentially of the following parts: the hand lever 1 with the master cylinders 2 and 3, the pedal 4 with the master cylinder 5, the control valve 6, a pressure regulator 7 with the adjusting cylinder 8 and the control valve 9; these parts are connected to the brakes or the clutch of the winch via pipes. The latter consists essentially of the cable drum 10, which is driven in the usual way via a drive wheel 11 and a brake drum 12 with brake band 13, in which a hydraulic clutch 14 is installed, by a motor, not shown. A lowering device consisting of this and a brake drum 16 with a brake band 17 that can be applied hydraulically is connected to the cable drum 10 via a planetary gear 15. The hydraulic energy part consists in the usual way of the liquid container 18, the pump 19, the switchover valve 20, the pressure accumulator 21 and the check valve 22.

Die Steuerung des Windwerkes bei Kranbetrieb in sogenannter gekoppelter Verbindung wird an Hand der F i g. 1 und 2 wie folgt beschrieben: Zum Heben einer an dem Hubseil 23 hängenden Last wird der Handhebell in Richtung H um sein Drehlager la bewegt. Da der Handhebel 1 mittels Bolzen 1 b. die in Langlöcherii der Kolbenstangen der Zylinder 2 und 3 gleiten, mit diesen verbunden ist, bleibt der Kolben des Zylinders 3 stehen; der Kolben des Geberzylinders 2, der über eine Leitung 26 mit dem Flüssigkeitsbehälter 18 verbunden ist, drückt Flüssigkeit durch die Leitungen 25 und 25 a in den Arbeitszylinder 24 der Kupplung 14, so daß diese die Verbindung der Seiltrommel 10 mit dem Antriebsrad 11 herstellt; gleichzeitig wird Druckflüssigkeit durch die Leitung 25, ein selbsttätiges Umschaltventil 27 und die Leitungen 28 und 29 dem Verstellzylinder 8 zugeführt, und zwar über das Steuerventil 6, das für diesen Betrieb so eingestellt ist, daß die Leitung 30 abgesperrt ist. Nach Druckaufbau im Arbeitszylinder 24 der Kupplung 14 betätigt die Kolbenstange 31 des Verstellzylinders 8 den Druckregler 7, wobei die Höhe des zum Regelbeginn des Verstellzylinders 8 erforderlichen Druckes in der Leitung 29 von der Größe der Vorspannung der Federn 32 abhänffig ist.The control of the winch during crane operation in what is known as a coupled connection is illustrated with reference to FIGS. 1 and 2 described as follows: To lift a load hanging on the hoist rope 23 , the hand lever is moved in the direction H about its pivot bearing la. Since the hand lever 1 by means of bolts 1 b. which slide in the elongated holes of the piston rods of the cylinders 2 and 3 , is connected to these, the piston of the cylinder 3 stops; the piston of the master cylinder 2, which is connected to the liquid container 18 via a line 26 , pushes liquid through the lines 25 and 25 a into the working cylinder 24 of the coupling 14 so that it connects the cable drum 10 to the drive wheel 11 ; at the same time pressure fluid is fed through line 25, an automatic switching valve 27 and lines 28 and 29 to the adjusting cylinder 8 , via the control valve 6, which is set for this operation so that the line 30 is shut off. After pressure build-up in the working cylinder 24 of the clutch 14, the piston rod 31 8 is actuated the adjusting the pressure regulator 7, wherein the height of the pressure required to control the start of the adjustment cylinder 8 pressure of the springs is abhänffig in the line 29 from the magnitude of the bias voltage 32nd

Der Druckregler 7 erhält die Druckflüssigkeit über die Leitung 33 von dem Druckspeicher 21 und regelt, je nach der Bewegung der Kolbenstange 31, die Zufuhr von Druckflüssigkeit durch die Leitung 34 über das Steuerventil 9 und durch die Leitung 35 zum Arbeitszylinder 36 in der Weise, daß nach Anlegen der Kupplung 14 das Bremsband 13 über Zugstangen 37 gegen den Druck der Schließfeder 38 gelüftet wird, so daß sich die Seiltrommel 10 zu drehen beginnt und die Last angehoben wird. (Die für diesen beschriebenen Steuervorgang notwendige Stellung der Ventile ist in der Zeichnung dargestellt.) Das Pedal 4, dessen Geberzylinder 5 über Leitungen 39 und 26 mit dem Flüssigkeitsbehälter 18 verbunden ist, ist hydraulisch dadurch verriegelt, daß die Druckleitung 40 durch das Steuerventil 6 abgesperrt ist, und es kann als Fußstütze verwendet werden. Um den Hubvorgang zu beenden, wird der Handhebel 1 in die dargestellte Mittellage zurückgeführt. Mit dieser Bewegung wird der Druck in dem Verstellzylinder 8 vermindert, und somit werden die Kolbenstange 31 sowie der Kolben des Druckreglers 7 durch die Federn 32 in die Ausgangsstellung zurückgeführt, so daß zunächst der Arbeitszylinder 36 der Lastbremse drucklos wird und die Schließfeder 38 das Bremsband 13 anlegt. Hat der Handhebel IL die dargestellte Mittellage erreicht, dann wird der Restdruck in den Leitungen 28 und 29 sowie 25a abgebaut und die Kupplung 14 gelöst.The pressure regulator 7 receives the pressure fluid via the line 33 from the pressure accumulator 21 and regulates, depending on the movement of the piston rod 31, the supply of pressure fluid through the line 34 via the control valve 9 and through the line 35 to the working cylinder 36 in such a way that After applying the clutch 14, the brake band 13 is lifted via tie rods 37 against the pressure of the closing spring 38 , so that the cable drum 10 begins to rotate and the load is lifted. (The position of the valves required for this control process is shown in the drawing.) The pedal 4, the master cylinder 5 of which is connected to the liquid container 18 via lines 39 and 26 , is hydraulically locked in that the pressure line 40 is blocked by the control valve 6 and it can be used as a footrest. To end the lifting process, the hand lever 1 is returned to the central position shown. With this movement, the pressure in the adjusting cylinder 8 is reduced, and thus the piston rod 31 and the piston of the pressure regulator 7 are returned to the starting position by the springs 32 , so that initially the working cylinder 36 of the load brake is depressurized and the closing spring 38 the brake band 13 applies. When the hand lever IL has reached the center position shown, the residual pressure in the lines 28 and 29 and 25a is reduced and the clutch 14 is released.

Soll die Last gesenkt werden, so wird der Handhebel 1 in Richtung »S« bewegt. Der Kolben des Geberzylinders 2 bleibt hierbei stehen. Der Kolben des Geberzylinders 3, welcher über die Leitungen 26 und 26a mit dem Flüssigkeitsbehälter 18 verbunden ist, drückt Flüssigkeit in die Leitungen 41 und 42. Durch die Flüssigkeit wird das Umschaltventil 27 selbsttätig geschaltet, so daß die Flüssigkeit in gleicher Weise durch die Leitung 28 über das Steuerventil 6 zum Verstellzylinder 8 fließt wie beim soeben beschriebenen Hubvorgang. Durch die Leitung 41 wird Flüssigkeit dem Arbeitszylinder 43 zugeführt, wodurch das Bremsband 17 der Planetensenkvorrichtung angelegt wird.If the load is to be lowered, the hand lever 1 is moved in the "S" direction. The piston of the master cylinder 2 stops here. The piston of the master cylinder 3, which is connected via lines 26 and 26a with the liquid container 18 forces liquid into the pipes 41 and 42. Due to the fluid, the switching valve is switched automatically 27, so that the liquid in the same way through the conduit 28 Flows via the control valve 6 to the adjusting cylinder 8 as in the lifting process just described. Liquid is fed to the working cylinder 43 through the line 41, whereby the brake band 17 of the planetary lowering device is applied.

Hierdurch wird die Bremstrommel 16 abgebremst und damit das Planetengetriebe 15 über die Welle 44 mit dem Antriebsrad 11 gekuppelt, wodurch die Last, da die Seiltrommel 10 mit dem Sonnenrad des Planetengetriebes 15 fest verbunden ist, nicht frei durchfällt, sondern, entsprechend der Motordrehzahl, mit bestimmter Geschwindigkeit gesenkt wird, sobald sich nach dem Anlegen des Bremsbandes 17 gegen den Vorspanndruck der Federn 32 in den Leitungen 28, 29 der Druck so weit aufgebaut hat, daß die Kolbenstange 31 des Verstellzylinders 8 den Druckregler 7 betätigt und dieser, wie beim Heben der Last, über die Leitungen 34, 35 und den Arbeitszylinder 36 das Bremsband 13 gelüftet hat.As a result, the brake drum 16 is braked and thus the planetary gear 15 is coupled to the drive wheel 11 via the shaft 44, whereby the load, since the cable drum 10 is firmly connected to the sun gear of the planetary gear 15 , does not fall through freely, but with the engine speed A certain speed is reduced as soon as after applying the brake band 17 against the preload pressure of the springs 32 in the lines 28, 29 the pressure has built up so far that the piston rod 31 of the adjusting cylinder 8 actuates the pressure regulator 7 and this, as when lifting the Load, via the lines 34, 35 and the working cylinder 36, the brake band 13 has been lifted.

Um die Handhebelkräfte noch weiter zu reduzieren, können selbstverständlich an Stelle der Geberzylinder 2 und 3 öldruckregler angeordnet werden; das System bzw. die Arbeitsweise der erfIndungsgemäßen Steuerung wird dadurch nicht verändert. Lediglich werden die genannten Druckregler statt an die Leitung 26 an die Leitung 65 angeschlossen; der Rücklauf erfolgt durch die Leitungen 64 b oder 64 c, und der Flüssigkeitsspeicher 49 erübrigt sich.In order to reduce the hand lever forces even further, oil pressure regulators can of course be arranged in place of the master cylinder 2 and 3; the system or the mode of operation of the control according to the invention is not changed as a result. Only the mentioned pressure regulators are connected to the line 65 instead of the line 26; the return flow takes place through the lines 64 b or 64 c, and the liquid reservoir 49 is unnecessary.

Zum Umrüsten der Steuereinrichtung gemäß den F i g. 1 und 2 auf kombinierte Hand- und Pedalsteuerung mit federbelasteter Bremse - Fall b), nicht gekoppelte Ausführung - wird das Steuerventil 6 in seine andere Endlage verstellt, so daß die Leitungen 28 und 29 gesperrt werden, während die Leitung 40 mit der Leitung 30 verbunden wird. Hierdurch wirken die Geberzylinder 2 und 3 des Handhebels 1 zum Heben bzw. Senken der Last nur noch über die Leitung 25 a auf den Arbeitszylinder 24 der Kupplung 14 bzw. über die Leitung 41 auf den Arbeitszylinder 43 der Planetenbremse. Durch Drücken des Pedals 4 fördert der größere Kolben des Geberzylinders 5 durch die Leitungen 40 und 30 Druckflüssigkeit und verstellt hierdurch den Verstellzylinder 8, der seinerseits, wie bei der zuvor beschriebenen gekoppelten Steuerung, den Druckregler 7 und hiermit den Kolben 36b des Arbeitszylinders 36 der Lastbremse zum Lüften derselben gegen den Druck der Schließfeder 38 bewegt.To convert the control device according to FIGS . 1 and 2 on combined hand and pedal control with spring-loaded brake - case b), not coupled version - the control valve 6 is moved to its other end position, so that the lines 28 and 29 are blocked, while the line 40 is connected to the line 30 will. As a result, the master cylinder 2 and 3 of the hand lever 1 to raise or lower the load only act via the line 25 a on the working cylinder 24 of the clutch 14 or via the line 41 on the working cylinder 43 of the planetary brake. By pressing the pedal 4, the larger piston of the master cylinder 5 conveys pressure fluid through the lines 40 and 30 and thereby adjusts the adjusting cylinder 8, which in turn, as in the case of the coupled control described above, the pressure regulator 7 and thus the piston 36b of the working cylinder 36 of the load brake moved against the pressure of the closing spring 38 to release the same.

Der durch den Druckregler 7 geregelte Druck im Arbeitszylinder 36 überträgt sich durch die Leitung 45 auf den Kolben kleineren Durchmessers in dem Geberzylinder 5 des Pedals 4.The pressure in the working cylinder 36 regulated by the pressure regulator 7 is transmitted through the line 45 to the piston of smaller diameter in the master cylinder 5 of the pedal 4.

Bei den beiden vorbeschriebenen Einstellungen der Steuerung erfolgt der Rücklauf aus dem unteren Zylinderraum des Arbeitszylinders 36 über die Leitung 46, das Steuerventil 9 und die Leitung 47 in den Flüssigkeitsbehälter 18. With the two control settings described above, the return flow from the lower cylinder space of the working cylinder 36 takes place via the line 46, the control valve 9 and the line 47 into the liquid container 18.

Soll die in den F i g. 1 und 2 dargestellte Steuereinrichtung bzw. das Windwerk auf Baggerbetrieb umgerüstet werden, so bleibt das Steuerventil 6 wie im Fall b) - nicht gekoppelte Ausführung - eingestellt, so daß die Leitungen 40 und 30 miteinander verbunden sind; das Steuerventil 9 wird derart umgestellt, daß die Leitung 34 mit der Leitung 46 und die Leitung 35 mit der Leitung 47 verbunden wird. Diese Umstellung bewirkt, daß durch Betätigen des Pedals 4 über den Verstellzylinder 8 und den Druckregler 7 die Druckflüssigkeit von dem Druckregler 7 durch die Leitungen 34 und 46 den Kolben 36 b im Arbeitszylinder 36 von unten beaufschlagt, so daß nun das Bremsband 13 der Lastbremse direkt hy- draulisch angelegt wird. Der Rücklauf aus dem oberen Zylinderraum des Arbeitszylinders 36 erfolgt durch die Leitungen 35 und 47 in den Flüssigkeitsbehälter 18. Der sich beim Anlegen der Lastbremse in den Leitungen 46 und 34 aufbauende Druck wirkt über die Leitung 46 auf den kleineren Kolben im Geberzylinder 5 des Pedals 4 und gibt hierdurch dem Bedienungsmann ein Gefühl für den herrschenden Bremsdruck an der Lastbremse.Should the in the F i g. 1 and 2 shown control device or the winch are converted to excavator operation, the control valve 6 remains as in case b) - non-coupled design - set so that the lines 40 and 30 are connected to one another; the control valve 9 is switched in such a way that the line 34 is connected to the line 46 and the line 35 to the line 47. This change has the effect that by pressing the pedal 4 via the adjusting cylinder 8 and the pressure regulator 7, the pressure fluid from the pressure regulator 7 through the lines 34 and 46 acts on the piston 36 b in the working cylinder 36 from below, so that now the brake band 13 of the load brake directly is applied hydraulically. The return from the upper cylinder space of the working cylinder 36 takes place through the lines 35 and 47 into the liquid container 18. The pressure that builds up in the lines 46 and 34 when the load brake is applied acts via the line 46 on the smaller piston in the master cylinder 5 of the pedal 4 and thereby gives the operator a feeling for the prevailing brake pressure on the load brake.

Mit 25 b und 35 b sind Leitungen bezeichnet, die zu einem Magnetventil für Endschaltungen führen, während die Leitungen 64 a bis 64 c Rücklaufleitungen sind und 65 eine Druckleitung für weitere Verbraucher darstellt.With 25 b and 35 b lines are designated, which lead to a solenoid valve for limit switches, while lines 64 a to 64 c are return lines and 65 represents a pressure line for other consumers.

Beim Beispiel der F i g. 3, das im Ausschnitt auch eine Steuereinrichtung darstellt, ist der Geberzylinder 3 des Handhebels 1 über eine Leitung 48 mit einem Flüssigkeitsspeicher 49 verbunden, dessen Druck- und Volumenwerte gleich denjenigen des Arbeitszylinders 43 der Planetensenkeinrichtung sind.In the example of FIG. 3, which also shows a control device in detail, the master cylinder 3 of the hand lever 1 is connected via a line 48 to a fluid reservoir 49, the pressure and volume values of which are equal to those of the working cylinder 43 of the planetary lowering device.

Auf diese Weise wird einmal erreicht, daß der Geberzylinder 3 in dem Beispiel der F i g. 3 gleich demjenigen in F i g. 1 ist; zum anderen wird der Vorteil gewonnen, daß der Bedienungsmann bei einer Steuereinrichtung ohne Planetensenkvorrichtung am Handhebel 1 die gleichen Bewegungswege und -kräfte zu überwinden hat wie bei einer Steuereinrichtung mit Planetensenkvorrichtung (F i g. 1). Im übrigen erfolgt das Umrüsten bei einem Windwerk ohne Planetensenkvorrichtung in gleicher Weise, wie sie an Hand der F i g. 1 und 2 für ein Windwerk mit Planetensenkvorrichtung beschrieben ist.In this way it is achieved once that the master cylinder 3 in the example of FIG. 3 is the same as that in FIG. 1 is; on the other hand, the advantage is gained that the operator with a control device without a planetary lowering device on the hand lever 1 has to overcome the same movement paths and forces as in a control device with a planetary lowering device (FIG . 1). Otherwise, the retrofitting of a winch without a planetary lowering device is carried out in the same way as shown in FIG. 1 and 2 is described for a winch with planetary lowering device.

Nlit 50 ist ein Träger bezeichnet, der Teil eines Rahmens ist, auf dem das Windwerk gelagert ist. Der übersichtlichkeit wegen sind in F i g. 1 die Bremstrommeln 12 und 16 mit den zugehörigen wesentlichen Konstruktionselementen untereinanderliegend dargestellt; in Wirklichkeit liegen sie auf der Welle 44 gemäß F i g. 2 nebeneinander.Nlit 50 is a carrier which is part of a frame on which the winch is mounted. For the sake of clarity, FIG. 1 shows the brake drums 12 and 16 with the associated essential construction elements lying one below the other; in reality they are on the shaft 44 according to FIG. 2 side by side.

In den F i g. 4 bis 7 ist die Betätigungsvorrichtung für die Lastbremse dargestellt. Sie ist so aufgebaut, daß für die verschiedenen genannten Betriebsarten die gleiche hydraulische Steuereinrichtung ausreicht. Auch braucht die Lastbremse weder ausgewechselt noch umgebaut zu werden. Durch den Aufbau der Betätigungsvorrichtung bedarf es im wesentlichen nur der Umschaltung des Steuerventils 9 (F i g. 1), um die Lastbremse von einer durch Federdruck anlegbaren in eine durch hydraulischen Druck anlegbare umzugestalten.In the F i g. 4 to 7 the actuating device for the load brake is shown. It is constructed in such a way that the same hydraulic control device is sufficient for the various operating modes mentioned. In addition, the load brake does not need to be replaced or modified. Due to the construction of the actuating device, essentially only the switching of the control valve 9 ( FIG. 1) is required in order to convert the load brake from one that can be applied by spring pressure into one that can be applied by hydraulic pressure.

Bei der durch Federdruck anlegbaren Bremse (F i g. 4 und 5) arbeitet die Betätigungsvorrichtung wie folgt: Am Festende 13 a des Bremsbandes 13 greift mittels Bolzen 51 ein U-förmiges Gestänge 52 sowie eine Gabelkopfstange 53 in der Weise an, daß das Losende 13 b des Bremsbandes zwischen den Schenkeln des U-förmigen Gestänges 52 und des Gabelkopfes 53 liegt. Gegen das freie Ende der Gabelkopfstange 53 a stützt sich die Kolbenstange 36 c des Kolbens 36 b ab.In the brake that can be applied by spring pressure (FIGS . 4 and 5) , the actuating device works as follows: At the fixed end 13 a of the brake band 13 , a U-shaped linkage 52 and a fork head rod 53 engages by means of bolts 51 in such a way that the loose end 13 b of the brake band between the legs of the U-shaped linkage 52 and the fork head 53 is located. The piston rod 36 c of the piston 36 b is supported against the free end of the fork head rod 53 a.

Soll die Lastbremse gelüftet werden (in den F i g. 4 und 5 ist die Lastbremse angelegt dargestellt), so wird dem Arbeitszylinder 36 durch die Leitung 35 Druckflüssigkeit zugeführt; hierdurch wird der Arbeitszylinder 36 gegenüber dem Kolben 36 b angehoben, da sich die Kolbenstange 36 c über die Gabelkopfstange 53, 53 a am Festende 13 a des Bremsbandes abstützt. Der Arbeitszylinder 36 greift über zwischen den Schenkeln des U-förmigen Gestänges 52 Regende Zugstangen 37 und eine an diesen befestigte Brücke 37 a an dem Losende 13 b des Bremsbandes 13 mittels Bolzen 54 an, welcher Langlöcher 53 b in dem Gabelkopf 53 durchdringt, so daß mit dem Anheben des Arbeitszylinders 36 die Lastbremse gegen den Druck der Schließfeder 38 gelüftet wird. Diese stützt sich einerseits gegen eine den Steg der Brücke 37 a bildende Druckplatte 37 b ab, andererseits gegen eine Widerlagerplatte 55, die durch an der Gabelkopfstange 53 a befindliche Muttern 55 a in veränderbarem Abstand von der Druckplatte 37 b gehalten und durch Zugstangen 37 geführt wird. Zum Anlegen der Lastbremse wird die Druckflüssigkeit in der an Hand der F i g. 1 beschriebenen Weise durch die Leitung 35 wieder abgelassen, so daß die Schließfeder 38 die Bremse anlegt.If the load brake is to be released (the load brake is shown applied in FIGS . 4 and 5 ), hydraulic fluid is supplied to the working cylinder 36 through the line 35; As a result, the working cylinder 36 is raised relative to the piston 36 b , since the piston rod 36 c is supported on the fork head rod 53, 53 a on the fixed end 13 a of the brake band. The working cylinder 36 engages over between the legs of the U-shaped linkage 52 Regende tie rods 37 and a bridge 37 a attached to this at the loose end 13 b of the brake band 13 by means of bolts 54, which penetrates elongated holes 53 b in the fork head 53 , so that With the lifting of the working cylinder 36, the load brake is released against the pressure of the closing spring 38 . This is supported on the one hand against a pressure plate 37 b forming the web of the bridge 37 a, on the other hand against an abutment plate 55, which is held at a variable distance from the pressure plate 37 b by nuts 55 a located on the fork head rod 53 a and is guided by tie rods 37 . To apply the load brake, the hydraulic fluid is in the form shown in FIG . 1 is drained again through the line 35 so that the closing spring 38 applies the brake.

Soll die Lastbremse hydraulisch angelegt werden, dann wird nach dem vorbeschriebenen Lüften der Lastbremse ein an der Widerlagerplatte 55 mittels Winkel 56 gehaltener Ring 57 zwischen Widerlagerplatte55 und Boden36a des Arbeitszylinders36 durch Betätigen eines Bowdenzuges 58, welcher vom Führerstand aus bedient wird, mittels Druckfeder 59 eingeschoben (der Bowdenzug ist zweckmäßig derart mit dem Schalthebel des Steuerventils 9 verbunden, daß beim Bewegen des Schalthebels durch diese Bewegung erst der Bowdenzug gelöst wird, so daß der Bedienungsmann nur einen Handgriff zu betätigen braucht). Gleichzeitig wird mit diesem Verriegeln das Steuerventil 9 (F i g. 1) umgeschaltet, so daß die vom Druckregler 7 (F i g. 1) kommende Druck-.flüssigkeit durch die Leitung 46 in den Raum unterhalb des Kolbens 36 b strömt.If the load brake is to be applied hydraulically, after the load brake has been released as described above, a ring 57 held on the abutment plate 55 by means of an angle 56 is inserted between the abutment plate 55 and the base 36a of the working cylinder36 by actuating a Bowden cable 58, which is operated from the driver's cab, by means of a compression spring 59 ( the Bowden cable is expediently connected to the switching lever of the control valve 9 in such a way that when the switching lever is moved, this movement only releases the Bowden cable, so that the operator only needs to operate one handle). Simultaneously, the control valve 9 is with this lock (F i 1 g.) Is switched so that the coming from the pressure regulator 7 (F i g. 1) Pressure-.flüssigkeit flows through the conduit 46 into the space below the piston 36 b.

Da dieser sich unter Durchdringung des Kopfes des Arbeitszylinders36 mit der Kolbenstange36d gegen den Steg52a des U-förmigen Gestänges52 abstützt, kann sich nur der Arbeitszylinder 36 gegenüber dem Kolben 36 b nach unten bewegen. Hierbei nimmt der Arbeitszylinder 36 über seinen Boden 36a, den Riegel 57, die Widerlagerplatte 55, die Schließfeder 38, die Brücke 37 a, 37 b und den Bolzen 54 das Losende 13 b des Bremsbandes 13 mit und legt -somit die Bremse an. Hierbei wird eine an dem Bremsband 13 angreifende Zugfeder 60 gespannt.Since this is the Arbeitszylinders36 with the Kolbenstange36d against the Steg52a of supporting U-shaped Gestänges52 under penetration of the head, only the working cylinder 36 relative to the piston 36 can move downward by b. Here, the working cylinder 36 has its bottom 36a, the latch 57, the abutment plate 55, the closing spring 38, the bridge 37 a, 37 b and the pin 54, the loose end 13 b of the braking band 13 and creates -somit the brake. Here, a tension spring 60 acting on the brake band 13 is tensioned.

Zum Lösen der auf diese Weise angelegten Lastbremse wird die Druckflüssigkeit durch die Leitung 46 in der an Hand der F i g. 1 beschriebenen Weise -durch Betätigen des Handhebels 1 (F i g. 1) abgelassen, und die Zugfeder 60 hebt das Bremsband 13 von der BremstroTnTn el 12 (F i g. 1) ab. Nach Umschalten des Steuerventils 9 (F i g. 1) - und damit folgendem Entriegeln des Riegels 57 - kann die Lastbremse wieder als federbelastete Bremse arbeiten.To release the load brake applied in this way, the hydraulic fluid is fed through the line 46 in the manner shown in FIG . 1 -drained by operating the hand lever 1 ( FIG. 1) , and the tension spring 60 lifts the brake band 13 from the brake rotor 12 ( FIG. 1) . After switching over the control valve 9 ( FIG. 1) - and consequently unlocking the bolt 57 - the load brake can work again as a spring-loaded brake.

Der Arbeitszylinder 66 in F i g. 7 unterscheidet -sich von dem Arbeitszylinder 36 mit seinem Kolben 36 b, an dessen Stelle er verwendet werden kann, dadurch, daß er einen Zylinderboden nicht aufweist, sondern etwa in der Hälfte seiner Länge eine Zwischenwand 61. In jedem so gebildeten Zylinderraum ist ein Kolben 62 angeordnet, von denen sich .der obere mit seiner Kolbenstange 62 a in gleicher Weise gegen den Steg 52a des U-förmigen Gestänges 52 abstützt wie im Beispiel der F i g. 4 ' bis 6 die Kolbenstange 36d, wogegen die Kolbenstange 62b des unteren Kolbens in gleicher Weise an der Gabelkopf-#stange 53a gelagert ist wie die Kolbenstange 36c im Beispiel der F i g. 4 bis 6. Eine Staubmanschette 63 schließt den Zylinder 66 nach oben ab. Die Arbeitsweise des Zylinders 66 mit seinen Kolben 62 ist die ,gleiche wie die des Zylinders 36 mit dem Kolben 36 b, wenn durch die Leitungen 35 bzw. 46 Druckflüssigkeit zugeführt bzw. abgeführt wird.The working cylinder 66 in FIG. 7 differs from the working cylinder 36 with its piston 36 b, in the place of which it can be used, in that it does not have a cylinder bottom, but an intermediate wall 61 approximately halfway along its length. In each cylinder space formed in this way is a piston 62 arranged, of which the upper one with its piston rod 62 a is supported in the same way against the web 52a of the U-shaped rod 52 as in the example of FIG. 4 ' to 6 the piston rod 36d, whereas the piston rod 62b of the lower piston is mounted on the fork head rod 53a in the same way as the piston rod 36c in the example of FIG . 4 to 6. A dust sleeve 63 closes the cylinder 66 at the top. The mode of operation of the cylinder 66 with its piston 62 is the same as that of the cylinder 36 with the piston 36 b when pressure fluid is supplied or discharged through the lines 35 and 46, respectively.

Claims (2)

Patentansprüche: 1. Steuereinrichtung für hydraulisch betätigte Ein- oder Mehrtrornrnel-Windwerke von Fahrzeugkranen, deren Hydrauliksystem wenigstens teilweise durch einen Druckspeicher oder eine Pumpe unter Druck gehalten wird und die je Seiltronimel eine mit einer Schließfeder ausgerüstete, hydraulisch betätigte Lastbremse, eine hydraulisch betätigte Kupplung sowie gegebenenfalls eine Planetenbremse aufweist, wobei die genannten Teile durch einen Handhebel mit Geberzylinder und entsprechende Steuerventile oder gegebenenfalls durch den Handhebel und ein zugeordnetes Pedal betätigt werden, d a d u r c h g e k e n n z e i c h n e t, daß die Lastbremse einen doppeltwirkenden Hydraulikzylinder (36) und eine Verriegelungsvorrichtung (56 bis 59) aufweist, mit deren Hilfe die Schließfeder (38) wahlweise verriegelbar und entriegelbar ist, und daß ein Druckregler (7) sowie zwei Steuerventile (6,9) in dem Hydrauliksystem der Lastbremse in der Weise angeordnet sind, daß das Windwerk nur durch Umschalten der Steuerventile und gleichzeitiges Verriegeln bzw. Entriegeln der Schließfeder der Lastbremse umgerüstet wird. Claims: 1. Control device for hydraulically operated single or multi-drum winches of vehicle cranes, the hydraulic system of which is at least partially kept under pressure by a pressure accumulator or a pump and each cable drum has a hydraulically operated load brake equipped with a closing spring, a hydraulically operated clutch and optionally having a planetary brake, said parts are operated by a hand lever with the master cylinder and corresponding control valves, or optionally by the hand lever and an associated pedal, d a d u rch g e k ennze ichnet that the load brake a double-acting hydraulic cylinder (36) and a Has locking device (56 to 59) , with the help of which the closing spring (38) can be locked and unlocked optionally, and that a pressure regulator (7) and two control valves (6,9) are arranged in the hydraulic system of the load brake in such a way that the Wind mechanism only by switching de r control valves and simultaneous locking or unlocking of the closing spring of the load brake is converted. 2. Steuereinrichtung nach Ansprach 1, dadurch gekennzeichnet, daß an dem Festende (13 a) des Bremsbandes (13) der Lastbremse ein U-förmiges Gestänge (52, 52 a) sowie eine Gabelkopfstange (53, 53 a) in der Weise angreifen, daß das Losende (13 b) des Bremsbandes zwischen den Schenkeln (52) des U-förmigen Gestänges und des Gabelkopfes (53) liegt, während das freie Ende der Gabelkopfstange (53 a) den Kolben (36 b) des Hydraulikzylinders (36) trägt und sich - unter Durchführung der Kolbenstange (36c, 36d) durch Kopf und Boden des Hydrau-Ekzylinders - mittels dieser Kolbenstange gegen den Steg (52a) des U-förmigen Gestänges abstützt, und daß der Hydraulikzylinder mittels seitlich der Schließfeder (38), zwischen den Schenkeln des U-förmigen Gestänges (52) liegender, die Druckplatte (37 b) der Schließfeder tragender Zugstangen (37) mit einem Gelenkbolzen (54) an dem Losende (13 b) des Bremsbandes befestigt ist, wobei der Gelenkbolzen Langlöcher (53 b) in dem Gabelkopf durchdringt, während das Widerlager (55) der Schließfeder durch an der Gabelkopfstange verstellbare Muttern (55a) gehalten und in seinem Abstand von der Druckplatte veränderbar ist, und daß außerdem das Widerlager der Schließfeder als Halterung für einen Riegel (57) od. dgl. dient, der zum Verriegeln der Schließfeder vorzugsweise zwischen Widerlager und Boden (36a) des Hydraulikzylinders einschiebbar ist. 3. Steuereinrichtung nach Anspruch 1, für ein Windwerk, dessen Seiltrornniel über eine Planetenbremse oder eine an sich bekannte Rutschkupplung mit dem Antrieb verbunden ist, dadurch gekennzeichnet, daß bei Einstellung der Lastbremse auf Anlegen durch Federdruck der Hy- draulikzylinder (36) der Lastbremse über das Steuerventil (9) und den Druckregler (7) mit einem Druckspeicher (21) verbunden ist und daß der Druckregler zu seiner Betätigung mit einem federbelasteten Verstellzylinder (8) in Verbindung steht, dessen Federvorspannung derart einstellbar ist, daß der Regelbeginn des Druckreglers in Abhängigkeit vom Flüssigkeitsdruck im Arbeitszylinder (24) der Kupplung (14) oder im Arbeitszylinder (43) der Planetenbremse (15, 16, 17) durch das Betätigen des Handhebels (1) über einen Geberzylinder (2, 3) erst dann erfolgt, wenn die Kupplung oder die Planetenbremse eingelegt ist. 4. Steuereinrichtung nach Anspruch 2, dadurch gekennzeichnet ' daß der Riegel (57) eine Druckfeder (59) zum Verriegeln aufweist und mittels einem an sich bekannten Bowdenzug (58) mit dem Steuerventil (9) derart gekuppelt ist, daß der Riegel zugleich mit dem Umschalten des Steuerventils ein- oder ausgerückt wird. 5. Steuereinrichtung nach Anspruch 3 oder 4, dadurch gekennzeichnet, daß die Federn (32) des Verstellzylinders (8) mit einem hydraulischen Zy-Ender derart verbunden sind, daß ihre Vorspannung durch Druckänderung in diesem hydraulischen Zylinder willkürlich veränderbar ist. 6. Steuereinrichtung nach einem der Ansprüche 3 bis 5, dadurch gekennzeichnet, daß das Steuerventil (6) über eine Leitung (40) mit dem Geberzylinder (5) des Pedals (4) in Verbindung steht und die Lastbremse bei entsprechender Stellung des Steuerventils über das Pedal mit Geberzylinder betätigt wird. 7. Steuereinrichtung nach Anspruch 6, dadurch gekennzeichnet, daß der Geberzylinder (5) des Pedals (4) als Zweikammerzylinder ausgebildet ist der einen Stufenkolben oder zwei durch eine Druckfeder verbundene Kolben verschiedenen Durchmessers aufweist, und daß der Geberzylinder derart hydraulisch angeschlossen ist, daß der Kolben größeren Durchmessers auf den Verstellzylinder (8) wirkt, während der Kolben kleineren Durchmessers mit der Druckleitung (45, 46) des Arbeitszylinders (36) der Lastbremse verbunden ist, wobei der Stufenkolben oder die Druckfeder so ausgelegt ist, daß bei Betätigung des Pedals keine Volumenverschiebung in den Druckleitungen des Arbeitszylinders der Lastbremse erfolgt. In Betracht gezogene Druckschriften: USA.-Patentschriften Nr. 2 947 397, 2 725 890, 2427471.2. Control device according spoke 1, characterized in that at the fixed end (13 a) of the brake band (13) of the load brake, a U-shaped linkage (52, 52 a) and a fork head rod (53, 53 a) attack in such a way that that the loose end (13 b) of the brake band between the legs (52) of the U-shaped linkage and the fork head (53) lies, while the free end of the fork head rod (53 a ) carries the piston (36 b) of the hydraulic cylinder (36) and - while passing the piston rod (36c, 36d) through the head and bottom of the hydraulic cylinder - is supported by means of this piston rod against the web (52a) of the U-shaped linkage, and that the hydraulic cylinder by means of the closing spring (38) laterally between the legs of the U-shaped rod (52) lying, the pressure plate (37 b) of the closing spring carrying tie rods (37) with a hinge pin (54) is attached to the loose end (13 b) of the brake band, the hinge pin elongated holes (53 b ) penetrates in the clevis, while the The abutment (55) of the closing spring is held by adjustable nuts (55a) on the fork head rod and its distance from the pressure plate can be changed, and that the abutment of the closing spring also serves as a holder for a bolt (57) or the like, which is used to lock the closing spring can preferably be inserted between the abutment and the bottom (36a) of the hydraulic cylinder. 3. Control device according to claim 1, for a winch whose Seiltrornniel is connected to the drive via a planetary brake or a slip clutch known per se, characterized in that when the load brake is set on application by spring pressure of the hydraulic cylinder (36) of the load brake the control valve (9) and the pressure regulator (7) are connected to a pressure accumulator (21) and that the pressure regulator is connected to a spring-loaded adjusting cylinder (8) for its actuation, the spring preload of which is adjustable in such a way that the start of control of the pressure regulator as a function from the fluid pressure in the working cylinder (24) of the clutch (14) or in the working cylinder (43) of the planetary brake (15, 16, 17) by actuating the hand lever (1) via a master cylinder (2, 3) only when the clutch or the planetary brake is engaged. 4. A control device according to claim 2, characterized in 'that the bolt (57) comprises a compression spring (59) for locking and is coupled by means of a known Bowden cable (58) to the control valve (9) in such a way that the bolt simultaneously with the Switching the control valve is engaged or disengaged. 5. Control device according to claim 3 or 4, characterized in that the springs (32) of the adjusting cylinder (8) are connected to a hydraulic Zy-Ender in such a way that their preload can be arbitrarily changed by changing the pressure in this hydraulic cylinder. 6. Control device according to one of claims 3 to 5, characterized in that the control valve (6) via a line (40) with the master cylinder (5) of the pedal (4) is in communication and the load brake is connected to the corresponding position of the control valve Pedal is operated with master cylinder. 7. Control device according to claim 6, characterized in that the master cylinder (5) of the pedal (4) is designed as a two-chamber cylinder which has a stepped piston or two pistons of different diameters connected by a compression spring, and that the master cylinder is hydraulically connected in such a way that the Larger diameter piston acts on the adjusting cylinder (8) , while the smaller diameter piston is connected to the pressure line (45, 46) of the working cylinder (36) of the load brake, the stepped piston or the compression spring being designed so that no Volume shift in the pressure lines of the working cylinder of the load brake takes place. Contemplated publications: USA. Patents No. 2,947,397, 2,725,890, the 2,427,471th.
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