DE19503335A1 - Vehicle power operating pedal design - Google Patents

Vehicle power operating pedal design

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DE19503335A1
DE19503335A1 DE19503335A DE19503335A DE19503335A1 DE 19503335 A1 DE19503335 A1 DE 19503335A1 DE 19503335 A DE19503335 A DE 19503335A DE 19503335 A DE19503335 A DE 19503335A DE 19503335 A1 DE19503335 A1 DE 19503335A1
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    • G05G1/30Controlling members actuated by foot
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    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60KARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OF TRANSMISSIONS IN VEHICLES; ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS IN VEHICLES; AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES; INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES; ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GAS EXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS IN VEHICLES
    • B60K26/00Arrangements or mounting of propulsion unit control devices in vehicles
    • B60K26/02Arrangements or mounting of propulsion unit control devices in vehicles of initiating means or elements

Abstract

A vehicle power pedal arrangement includes a pedal element (3) having at least one pivotal point (1) and at least one restoring or return element (5,6) joined to the pedal element (3). The arrangement is designed to easily and precisely transfer a power pedal position and includes at least one movement sensing element (2) with a stationary and a movable unit at the accelerator pedal pivotal point (1), the stationary unit being rigidly joined at the pivot point (1) to the pedal element (3) and the movable unit-via a movement limiting actuating unit (20).

Description

Die Erfindung betrifft eine Fahrpedaleinrichtung umfassendThe invention relates to an accelerator pedal device full

  • - ein Pedalelement, das wenigstens einen Drehpunkt auf­ weist, und- A pedal element that has at least one pivot point points, and
  • - wenigstens ein Rückholelement, das mit dem Pedalele­ ment verbunden ist.- At least one return element that with the Pedalele ment is connected.

Bekannt ist es, eine Drosselklappe einer Drosselklappen­ anordnung durch ein Gaspedal mit Hilfe eines Bowdenzuges zu verstellen. Das Gaspedal ist dabei ein- oder mehrtei­ lig ausgebildet und in einer Bodengruppe eines Fahrer­ raumes eines Kraftfahrzeuges angeordnet. Durch ein Her­ untertreten des Gaspedals wird die Drosselklappe geöff­ net. Ein oder zwei Rückholfedern haben die Aufgabe, das Gaspedal und damit auch die Drosselklappe bis zu einer Leerlaufstellung zurückzuziehen. Auf diese Art und Weise wird ein Zusammenhang zwischen Pedal- und Drosselklappen­ stellung auf der einen Seite sowie einer Motordrehzahl- und Geschwindigkeitsänderung des Fahrzeugs auf der ande­ ren Seite hergestellt.It is known to have a throttle valve arrangement by an accelerator pedal with the help of a Bowden cable to adjust. The accelerator pedal is one or more parts lig trained and in a driver's floor arranged space of a motor vehicle. By a man When the accelerator pedal is depressed, the throttle valve is opened net. One or two return springs do the job Accelerator pedal and thus also the throttle valve up to one Withdraw idle position. That way there is a connection between pedal and throttle valves position on one side and an engine speed and Speed change of the vehicle on the other other side.

Nachteilig ist, daß durch die Zwischenschaltung eines Bowdenzuges es zu einer ungleichmäßigen Betätigung der Drosselklappe kommen kann. Wird eine elektrische Ver­ stellung der Drosselklappe vorgenommen, kommt hinzu, daß die Stellung des Gaspedals ungenau übertragen wird.The disadvantage is that the interposition of a Bowden cable causes uneven actuation of the Throttle valve can come. If an electrical ver position of the throttle valve is added that the position of the accelerator pedal is transmitted inaccurately.

Aufgabe der Erfindung ist es deshalb, eine Fahrpedalein­ richtung zu schaffen, die eine Fahrpedalstellung einfach und genau überträgt.The object of the invention is therefore to apply an accelerator pedal creating direction that an accelerator pedal position easy and transmits exactly.

Erfindungsgemäß wird die Aufgabe dadurch gelöst,According to the invention, the object is achieved by

  • - daß wenigstens ein Bewegungssensorelement mit einer stationären und einer beweglichen Einheit im Gaspedal­ drehpunkt des Pedalelements angeordnet ist,- That at least one motion sensor element with a stationary and a movable unit in the accelerator pedal pivot point of the pedal element is arranged,
  • - daß die stationäre Einheit im Gaspedaldrehpunkt fest und die bewegliche Einheit durch eine bewegungsbegren­ zende Betätigungseinheit mit dem Pedalelement verbun­ den ist.- That the stationary unit in the accelerator pedal pivot and the movable unit by a movement limit connecting actuator with the pedal element that is.

Die mit der Erfindung erzielten Vorteile bestehen insbe­ sondere darin, daß jede Stellungsänderung des Gaspedals durch den Bewegungssensor genau erfaßt wird und als ein analoges Signal übertragen wird, das eine proportionale Verstellung der Drosselklappe und damit der Motordreh­ zahl bzw. der Geschwindigkeit sichert. Die drehwinkel­ begrenzende Betätigungseinheit sorgt dafür, daß die be­ wegliche Einheit vom Pedalelement beim Überschreiten der Bewegungsgrenzen der beweglichen Einheit "entkoppelt" wird. Damit bleibt die Funktionsfähigkeit und die Genau­ igkeit des Bewegungssensorelements auch bei rauhem Be­ trieb erhalten. Selbst geringste Stellungsänderungen des Pedalelements werden so genauestens und schnellstens erfaßt und zur Wirksamkeit gebracht. Erreicht werden hierdurch bessere Abgaswerte im Leerlaufbereich. Träg­ heiten, die durch ein Klemmen des Bowdenzuges und ande­ rer mechanischer Teile entstehen, werden vermieden. Ver­ mieden wird darüber hinaus die Störanfälligkeit der Fahr­ pedalanordnung, da die mechanischen Glieder auf ein Min­ destmaß reduziert werden. Die mechanischen Glieder be­ schränken sich dabei ausschließlich auf die Gestaltung des Pedalelements. The advantages achieved with the invention are in particular special in that every change in position of the accelerator pedal is detected precisely by the motion sensor and as a analog signal is transmitted, which is a proportional Adjustment of the throttle valve and thus the engine rotation number or speed. The rotation angle limiting actuator ensures that the be Movable unit from the pedal element when the Limits of movement of the mobile unit "decoupled" becomes. This keeps the functionality and accuracy the motion sensor element even in rough conditions drive received. Even the slightest changes in position of the Pedal elements are so precise and quickest recorded and made effective. Be reached thereby better exhaust gas values in the idling range. Carrier caused by pinching the Bowden cable and others mechanical parts are avoided. Ver In addition, the susceptibility of the driver to interference is avoided Pedal arrangement, because the mechanical links to a min minimum size can be reduced. The mechanical links be limit themselves exclusively to the design of the pedal element.  

Die bewegungsbegrenzende Betätigungseinheit kann dabei aus einem Betätigungshebelelement, einem Mitnehmer­ zapfen, einer Federeinheit und wenigstens einem Anschlagbegrenzungselement bestehen, wobei das Betätigungshebelelement an der beweglichen Einheit, das durch die Anschlagbegrenzungselemente hindurchragt, und der Mitnehmerzapfen an dem Pedalelement angeordnet ist und die durch die Federeinheit kraftschlüssig miteinander verbunden sind. Hierdurch wird bei einer Anordnung des Bewegungssensorelements im Drehpunkt des Pedalelements die Entkopplung des Pedalelements und der beweglichen Einheit des Bewegungssensorelements ermöglicht. Wird z. B. das Gaspedal voll durchgetreten, wird diese Bewegung nicht auf die bewegbare Einheit des Bewegungssensorelements übertragen.The movement-limiting actuation unit can from an operating lever element, a driver pin, a spring unit and at least one Stop limiting element exist, the Actuating lever element on the movable unit, the protrudes through the stop limiting elements, and the driver pin is arranged on the pedal element and the non-positive by the spring unit are interconnected. This will result in a Arrangement of the motion sensor element in the fulcrum of the Pedal element the decoupling of the pedal element and the movable unit of the motion sensor element enables. Is z. B. fully depressed the accelerator pedal, this movement will not affect the moveable unit of the Transfer motion sensor element.

Die Federeinheit dabei aus zwei beabstandeten Feder­ elementen bestehen, die mit dem Betätigungshebelelement verbunden sind. Überschreitet das Pedalelement den Be­ wegungsendpunkt der beweglichen Einheit des Bewegungs­ sensorelements, wird das Betätigungshebelelement an der Anschlagbegrenzungseinheit festgehalten, während eine der beiden Federelemente die weitere Bewegung des Pedal­ elements kompensieren. Die Federeinheit kann außerdem mit Hilfe eines Federelements realisiert werden. Dabei ist das Federelement einseitig mit dem Betätigungshebel­ element verbunden und wenigstens teilweise mit Hilfe einer U-förmigen Klammerungseinrichtung gehalten.The spring unit consists of two spaced springs elements exist with the operating lever element are connected. If the pedal element exceeds the Be end point of movement of the mobile unit of movement sensor elements, the actuating lever element on the Stroke limiting unit held during one of the two spring elements the further movement of the pedal compensate for elements. The spring unit can also can be realized with the aid of a spring element. Here is the spring element on one side with the operating lever element connected and at least partially with the help held a U-shaped bracket.

Vorteilhaft ist es, wenn das Bewegungssensorelement ein Drehwinkelsensor oder ein Drehpotentiometerelement ist. Möglich ist es natürlich auch, daß das Bewegungssensor­ element durch die Anbringung eines Drehwinkelsensors und eines Drehpotentiometerelements realisiert wird. In jedem Fall wird dabei aber die Drehbewegung des Pedal­ elements im Drehpunkt genauestens wiedergegeben, in ein entsprechendes Signal umgeformt und entsprechend über­ tragen. Bei der Verwendung eines Drehwinkelsensors und eines Drehpotentiometerelements ist es möglich, die Ge­ nauigkeit der Pedalauslenkung sicher festzustellen. Selbstverständlich ist es auch möglich, anstelle eines Bewegungssensors, der die Drehbewegung direkt umformt, einen Linearsensor zu verwenden. Hierzu ist eine ent­ sprechende Anpassung des Pedalelements notwendig.It is advantageous if the motion sensor element is a Angle of rotation sensor or a rotary potentiometer element. Of course, it is also possible that the motion sensor element by attaching a rotation angle sensor and a rotary potentiometer element is realized. In in any case, however, the rotational movement of the pedal elements precisely reproduced in the pivot, in one corresponding signal transformed and accordingly over  carry. When using a rotation angle sensor and a rotary potentiometer element, it is possible to change the Ge determine the accuracy of the pedal deflection safely. Of course it is also possible instead of one Motion sensor that directly transforms the rotary motion, to use a linear sensor. Here is an ent speaking adjustment of the pedal element necessary.

Um die stationäre und die bewegbare Einheit des Dreh­ winkelsensors bzw. des Drehpotentiometerelements vor äußeren Einflüssen zu schützen, sind diese wenigstens teilweise von einem Gehäuseelement umgeben.To the stationary and the movable unit of the rotation angle sensor or the rotary potentiometer element to protect external influences, at least partially surrounded by a housing element.

Vorteilhaft ist es,It is advantageous

  • - daß die stationäre Einheit des Drehwinkelsensors aus einem Basiselement besteht, an dem ein Stegelement und in dem ein Basisplattenelement angeordnet ist, an dem mit Verspannungsstiftelementen Statorteilelemente unter Belassung einer Abstandsausnehmung, in die ein Hallelement hineinragt, angeordnet sind,- That the stationary unit of the rotation angle sensor a base element on which a web element and in which a base plate element is arranged, on which with tension pin elements, stator sub-elements leaving a clearance recess into which a Hall element protrudes, are arranged,
  • - daß die bewegbare Einheit des Drehwinkelsensors aus einem Magnetelement, das von einer Magnethalterungsein­ heit gehalten ist und das unter Belassung eines Luft­ spaltes gegenüber dem Statorelement verstellt werden kann, besteht und- That the movable unit of the rotation angle sensor a magnetic element that is supported by a magnetic holder is kept and that while leaving an air gap can be adjusted relative to the stator element can, exists and
  • - daß ein Magnethalterungselement, das das Magnetelement hält, und eine Lagereinheit, die das Magnethalterungs­ element hält und die mit dem Betätigungshebelelement verbunden ist, die Magnethalterungseinheit bilden.- That a magnetic holder element that the magnetic element holds, and a storage unit that holds the magnetic bracket element holds and with the operating lever element is connected to form the magnet holder unit.

Durch den Einsatz dieses Hall-Sensors wird so die Mög­ lichkeit gegeben, den Drehwinkel des Pedalelements genauestens zu erfassen. Durch die Unterteilung des Statorelements in Statorteilelemente unter Belassung einer Abstandsausnehmung und zusätzlicher Anschrägung der Ecken der Statorteilelemente wird der magnetische Fluß beim Verdrehen des ringförmigen Magnetelements so gelenkt, daß jede Stellung genau erfaßt und ein genauer Meßwert ermittelt und übertragen wird. Die Statorteil­ elemente können aus Blechpaketen bestehen und/oder ein­ stückig ausgebildet sein. Das ringförmige Magnetelement weist an einer senkrecht stehenden Achse eine N-S-Rich­ tung und an der gegenüberliegenden Stelle eine S-N-Rich­ tung auf. Hierdurch kommt es vor allem im Inneren des Ringes zu einem geraden Verlauf des Magnetflusses.By using this Hall sensor, the poss given the angle of rotation of the pedal element to grasp exactly. By dividing the Stator elements in stator sub-elements left unchanged a clearance recess and additional bevel the corners of the stator sub-elements become magnetic Flow when rotating the annular magnetic element so  steered that every position is grasped precisely and one more precisely Measured value is determined and transmitted. The stator part elements can consist of laminated cores and / or a be lumpy. The ring-shaped magnetic element has an N-S-Rich on a vertical axis and an S-N Rich at the opposite point tion on. This mainly occurs inside the Ring to a straight course of the magnetic flux.

Vorteilhaft ist es, wenn die Lagereinheit ein Gleitlager­ betätigungselement ausgebildet ist, das in und auf dem Stegelement verstellbar liegt. Dadurch, daß das Gleitla­ gerbetätigungselement teilweise in das Stegelement hin­ einragt, wird ein Drehpunkt definiert. Die auf dem Steg­ element aufliegenden Teile des Gleitlagerbetätigungsele­ ments sorgen dafür, daß eine definierte Beabstandung der bewegbaren gegenüber der stationären Einheit gegeben ist.It is advantageous if the bearing unit is a plain bearing Actuator is formed in and on the Bridge element is adjustable. The fact that the Gleitla partly in the web element a pivot point is defined. The one on the jetty parts of the slide bearing actuating element ensure that a defined spacing of the given movable relative to the stationary unit is.

Vorteilhaft ist es, wenn die Lagereinheit eine Lager­ buchse ist, die um einen Lagerzapfen, der in einem Zen­ trierzapfen gehalten ist, drehbar angeordnet ist. Hier­ durch wird eine freie und komfortable Lagerung erreicht. Dadurch, daß um den Lagerzapfen eine Lagerbuchse sich dreht, werden sämtliche Bewegungen der rotierenden Ein­ heit mit ihren Elementen sofort gegenüber der stationä­ ren Einheit mit ihren Elementen ausgelenkt. Das führt zu einer Erhöhung der Meßgenauigkeit des Sensors.It is advantageous if the storage unit is a bearing bushing is that around a bearing journal which is in a zen Trierzapfen is held, is rotatably arranged. Here through a free and comfortable storage is achieved. Because a bearing bush is around the bearing journal turns, all movements of the rotating on with its elements immediately opposite the stationary their unit with its elements. That leads to an increase in the measuring accuracy of the sensor.

Zur Erhöhung der Meßgenauigkeit bestehen das Basisplat­ tenelement, das Basiselement und das Stegelement aus einem nichtmagnetisierbaren Material. Das Basisplatten­ element kann dabei aus Aluminium hergestellt sein. Selbstverständlich sind auch andere nichtmagnetisierbare Metalle einsetzbar. Es kann auch als Leiterplatte ausgebildet sein. Das Basiselement und das Stegelement sind aus einem nichtleitenden Kunststoff geformt. Durch die Verwendung dieses formbaren Materials ist eine leichte Einformbarkeit des bereits mit den Statorteilelementen versehenen Basisplattenelements möglich. Erleichtert wird darüber hinaus die Justierbarkeit der einzelnen Teile der stationären Einrichtung.The base plate is provided to increase the measuring accuracy tenelement, the base element and the web element a non-magnetizable material. The base plates element can be made of aluminum. Of course, other are non-magnetizable Metals can be used. It can also be used as a printed circuit board be trained. The base element and the web element are made of a non-conductive plastic. By  the use of this malleable material is one easy formability of the already with the Stator partial elements provided base plate element possible. In addition, the Adjustability of the individual parts of the stationary Facility.

Das Gleitlagerbefestigungselement und das Gefäßelement können hingegen aus einem leitenden Kunststoff oder Metall geformt sein. Als leitender Kunststoff ist dabei ein elektrisch leitfähiges Langfasergranulat mit einem Stahlfaseranteil von 1-10 Gew.-% einsetzbar. Das Langfasergranulat kann dabei bis zu 60 Gew.-% Faserlängen aufweisen, die der Schnittlänge der extrudierten Stränge entsprechen. Hierbei können z. B. Längen von 10 mm eingehalten werden. Durch die Formung dieser beiden Elemente aus dem speziellen leitenden Kunststoff wird eine hohe Abschirmung des Dreh­ winkelsensors bzw. des Drehpotentiometerelements insbe­ sondere gegenüber elektromagnetischen Fällen erreicht, so daß hier eine elektromagnetische Verträglichkeit EMV gesichert ist.The plain bearing fastening element and the vessel element can, however, from a conductive plastic or Metal. Is included as a conductive plastic an electrically conductive long fiber granulate with a Steel fiber content of 1-10% by weight can be used. The Long fiber granules can contain up to 60% by weight Have fiber lengths that the cutting length of the correspond to extruded strands. Here, for. B. Lengths of 10 mm are observed. By shaping of these two elements from the special conductive Plastic becomes a high shield of rotation angle sensor or the rotary potentiometer element in particular achieved especially in relation to electromagnetic cases, so that there is an electromagnetic compatibility EMC is secured.

Um insbesondere den elektrisch aktiven Teil sowohl des Drehwinkelsensors als auch des Drehpotentiometerelements von äußeren Einflüssen, wie insbesondere Staub und der­ gleichen freizuhalten, ist das Betätigungshebelelement wenigstens einseitig mit einer Folienabdeckung umgeben. Diese Folienabdeckung kann auch auf der gegenüberliegen­ den Seite angebracht werden, um so die Verbindung zwi­ schen Mitnehmerzapfen und den Federelementen zu schüt­ zen.In particular, the electrically active part of both Rotation angle sensor and the rotary potentiometer element from external influences, such as dust and To keep the same free is the actuating lever element surrounded at least on one side with a film cover. This foil cover can also be on the opposite side be attached to the side so as to connect the to protect the driver pin and the spring elements Zen.

Zur Einstellung definierter Bewegungsabläufe kann das Pedalelement über dem Drehpunkt geschlitzt und mit einem Ringfederelement umgeben sein. Hierdurch wird das be­ kannte Bewegungs-Histerese-Bewegungsverhalten des Pedal­ elements erreicht.This can be used to set defined movements Pedal element slotted over the pivot point and with a Ring spring element be surrounded. This will be knew movement hysteresis movement behavior of the pedal  elements reached.

Die Erfindung wird nachstehend anhand der Zeichnung näher erläutert. Es zeigen:The invention is described below with reference to the drawing explained in more detail. Show it:

Fig. 1a eine Fahrpedaleinrichtung in einer schematischen Seitenansicht mit einem Bewegungssensorelement, Fig. 1a is an accelerator pedal device in a schematic side view with a movement sensor element,

Fig. 1b eine Fahrpedaleinrichtung gemäß Fig. 1a in einer schematischen Vorderansicht, FIG. 1b is an accelerator pedal apparatus of FIG. 1a is a schematic front view,

Fig. 2a eine weitere Ausführungsform einer Fahrpedalein­ richtung mit einer Bewegungssensoreinrichtung in einer schematischen Seitenansicht, Fig. 2a shows a further embodiment of a Fahrpedalein direction with a movement sensor device in a schematic side view,

Fig. 2b eine Fahrpedaleinrichtung gemäß Fig. 2a in einer schematischen Vorderansicht, Fig. 2b an accelerator pedal apparatus of FIG. 2a is a schematic front view,

Fig. 3a einen Drehwinkelsensor als Bewegungssensorele­ ment mit einer Betätigungseinheit einer Fahrpe­ daleinrichtung gemäß den Fig. 1a, 1b, 2a und 2b in einer schematischen Draufsicht, Fig. 3a a rotation angle sensor as Bewegungssensorele 1b, 2a and 2b ment with an actuating unit of a Fahrpe daleinrichtung according to Fig. 1a, in a schematic plan view,

Fig. 3b eine weitere Ausführungsform einer Betätigungs­ einrichtung gemäß Fig. 3a, FIG. 3b is a further embodiment of an actuation device according to Fig. 3a,

Fig. 4a einen Drehwinkelsensor gemäß Fig. 3a in einer schematischen Schnittdarstellung entlang der Linie IVA-IVA, FIG. 4a is a rotation angle sensor of FIG. 3a is a schematic sectional view taken along the line IVA-IVA,

Fig. 4b eine modifizierte Ausführungsform eines Dreh­ winkelsensors gemäß Fig. 4a in einer schemati­ schen Schnittdarstellung, FIG. 4b, a modified embodiment of a rotation angle sensor of FIG. 4a rule in a sectional view schemati,

Fig. 5a ein Drehpotentiometerelement als Bewegungssensor­ element einer Fahrpedaleinrichtung gemäß den Fig. 1a, 1b, 2a und 2b in einer schematischen Draufsicht, FIG. 5a is a Drehpotentiometerelement as a motion sensor element of a pedal device according to Fig. 1a, 1b, 2a and 2b in a schematic plan view,

Fig. 5b einen Schnitt entlang der Linie VB-VB eines Drehpotentiometerelements gemäß Fig. 5a mit einem Teilschnitt einer Fahrpedalanordnung in einer schematischen Draufsicht und Fig. 5b is a sectional view taken along the line VB-VB of a Drehpotentiometerelements of FIG. 5 with a partial section of a pedal arrangement in a schematic top view and

Fig. 6 eine Drosselklappeneinheit mit einem Verstell­ motor in einer geschnittenen schematischen Dar­ stellung. Fig. 6 is a throttle valve unit with an adjusting motor in a sectional schematic Dar position.

Eine Fahrpedaleinrichtung gemäß den Fig. 1a und 1b be­ steht ausAn accelerator pedal device according to FIGS. 1a and 1b is pending

  • - einem Pedalelement 3,a pedal element 3 ,
  • - einem Drehwinkelsensor 2 und- A rotation angle sensor 2 and
  • - einer Grundplatte 4.- a base plate 4 .

Das Pedalelement 3 setzt sich aus einem Fahrpedalelement 7 und einem Pedalhebelelement 9 zusammen, die in einem Fahrpedaldrehpunkt 8 miteinander drehbar verbunden sind. An das Fahrpedalelement 7 schließt sich einseitig ein Gliederkoppelelement 7′ an, das mit der Grundplatte 4 verbunden ist. Das Pedalhebelelement 9 ist mit einem Lagerzapfen 1′ mit der Grundplatte 4 verbunden. Der La­ gerzapfen 1′ stellt zugleich den Gaspedaldrehpunkt 1 dar.The pedal element 3 is composed of an accelerator pedal element 7 and a pedal lever element 9 , which are rotatably connected to one another at an accelerator pedal pivot point 8 . At the accelerator pedal element 7 is connected on one side a link coupling element 7 ', which is connected to the base plate 4 . The pedal lever element 9 is connected to a bearing journal 1 'with the base plate 4 . The La gerzapfen 1 'simultaneously represents the accelerator pedal fulcrum first

In den Fig. 2a und 2b ist eine weitere Ausführungsform einer Pedaleinrichtung gezeigt, bei der ein Pedalelement 13 aus einem Pedalhebelelement 19 mit einem daran befe­ stigten Fahrpedalelement 17 besteht. Das Pedalhebelele­ ment 19 ist mit Hilfe eines Lagerzapfens 11′ fest im Bereich der Bodengruppe des Fahrzeugs befestigt. Auch hier bildet der Lagerzapfen 11′ zugleich den Gaspedal­ drehpunkt 11.In FIGS. 2a and 2b show a further embodiment of a pedal device is shown in which a pedal member 13 consists of a pedal lever member 19 with a BEFE thereto stigten accelerator pedal member 17. The Pedalhebelele element 19 is fixed with the help of a bearing pin 11 'in the area of the floor pan of the vehicle. Here, too, the bearing pin 11 'also forms the accelerator pivot point 11 .

Im Gaspedaldrehpunkt 1 bzw. 11 ist ein Bewegungssensor­ element 2 bzw. 12 angeordnet. Das Bewegungssensorelement 2 bzw. 12 kann dabei als Drehwinkelsensor 201 oder als Drehpotentiometerelement 204 ausgebildet sein. Selbst­ verständlich ist es auch möglich, daß sowohl ein Dreh­ winkelsensor 201 als auch ein Drehpotentiometerelement 204 im Gaspedaldrehpunkt 1 bzw. 11 angeordnet sind.In the accelerator pivot point 1 or 11 , a motion sensor element 2 or 12 is arranged. The motion sensor element 2 or 12 can be designed as a rotation angle sensor 201 or as a rotary potentiometer element 204 . Of course, it is also possible that both a rotary angle sensor 201 and a rotary potentiometer element 204 are arranged in the accelerator pivot point 1 or 11 .

Der Drehwinkelsensor 201 ist mit Hilfe einer bewegungsbegrenzenden Betätigungseinheit 20 gegenüber dem Pedalhebelelement 9 bzw. 19 "entkoppelt" (vgl. Fig. 3a und 3b).The angle of rotation sensor 201 is "decoupled" from the pedal lever element 9 or 19 with the aid of a movement-limiting actuating unit 20 (cf. FIGS . 3a and 3b).

Der Drehwinkelsensor 201 setzt sich aus einer stationä­ ren Einheit 219 und einer rotierenden Einheit 220 zusam­ men. An der rotierenden Einheit 220 ist ein Betätigungs­ hebelelement 21 befestigt. Es ist durch Anschlag­ begrenzungselemente 30 und 31 begrenzt und weist an der gegenüberliegenden Seite, wie Fig. 3a zeigt, einen Mitnehmerkopf 22 auf. In den Mitnehmerkopf 22 ragt ein Mitnehmerzapfen 23, der in zwei sich gegenüberliegenden Federelementen 24.1 und 24.2 endet. Der Mitnehmerzapfen 23 selbst ist am Pedalhebelelement 9 bzw. 19 befestigt (vgl. Fig. 1b bzw. 2b). Der Mitnehmerzapfen 23 ist durch eine Betätigungsausnehmung 26 hindurchgeführt, die die Kreisbewegung des Mitnehmerzapfens 23 im wesentlichen nachbeschreibt. Der durch den Mitnehmerkopf 22 ragende Teil des Mitnehmerzapfens 23 ist mit einem Mitnehmerzapfenschlitz 25 versehen, so daß sich die Federelemente 24.1 und 24.2 ausbilden. Je nach der Breite des Mitnehmerzapfenschlitzes 25 kann die Auslenkung des Mitnehmerzapfens 23 bzw. die Federwirkung der Federelemente 24.1 und 24.2 verändert werden.The rotation angle sensor 201 is composed of a stationary unit 219 and a rotating unit 220 . On the rotating unit 220 , an actuating lever element 21 is attached. It is limited by stop elements 30 and 31 and has a driving head 22 on the opposite side, as shown in FIG. 3a. A driver pin 23 projects into the driver head 22 and ends in two spring elements 24.1 and 24.2 lying opposite one another . The driver pin 23 itself is fastened to the pedal lever element 9 or 19 (cf. FIGS . 1b and 2b). The driver pin 23 is passed through an actuating recess 26 which essentially describes the circular movement of the driver pin 23 . The part of the driver pin 23 which projects through the driver head 22 is provided with a driver pin slot 25 , so that the spring elements 24.1 and 24.2 form. Depending on the width of the driver pin slot 25 , the deflection of the driver pin 23 or the spring action of the spring elements 24.1 and 24.2 can be changed.

In Fig. 3b ist eine alternative Ausbildungsmöglichkeit einer Federeinrichtung dargestellt. Hierbei weist der Mitnehmerkopf 24 zwei Federelemente 24.1′ und 24.2′ auf. In die beiden Federelemente 24.1′ und 24.2′ greift der Mitnehmerzapfen 23 ein. Hierbei wird der Endausschlag des Mitnehmerzapfens 23 bzw. die Federwirkung durch die Länge und/oder die Stärke der Federelemente 24.1′ und 24.2′ bestimmt.In Fig. 3b shows an alternative embodiment of a spring device possibility is illustrated. Here, the driver head 24 has two spring elements 24.1 'and 24.2 '. In the two spring elements 24.1 'and 24.2 ' engages the driver pin 23 . Here, the final deflection of the driver pin 23 or the spring action is determined by the length and / or the strength of the spring elements 24.1 'and 24.2 '.

Der Bewegungssensor gemäß Fig. 4a setzt sich, wie be­ reits erwähnt, aus der stationären Einheit 219 und der bewegbaren, d. h. einer rotierenden Einheit 220 zusammen.The motion sensor according to FIG. 4a is, as already mentioned, composed of the stationary unit 219 and the movable, ie a rotating unit 220 .

Die stationäre Einheit 219 besteht aus einem Statorele­ ment 221, das aus Statorteilelementen aufgebaut ist. Zwischen sich lassen die Statorteilelemente eine Ab­ standsausnehmung frei. Das Statorelement 221 ist an einem Basisplattenelement 210 mit Hilfe von Verspannungs­ stiftelementen 231.1 bzw. 231.2 gehalten. Das Basis­ plattenelement besteht vorzugsweise aus einem geformten Aluminiumblech. Das Basisplattenelement 210 ist in ein Basiselement 223′ eingezogen. Das Basiselement 223′ setzt sich in ein Stegelement 223′′ fort. Beide sind ein­ stückig aus einem nichtleitenden Kunststoff geformt. Gegenüber der Abstandsausnehmung ist in das Basisplat­ tenelement 210 eine Zentralausnehmung eingebracht, in die ein Hallelement 222 hineinragt. Die Statorteilele­ mente des Statorelements 221 sind apfelsinenscheibenför­ mig ausgebildet. Die zur Abstandsausnehmung zeigenden Ecken der apfelsinenscheibenförmig ausgebildeten Stator­ teilelemente sind um 45° abgeschrägt. Die aus einzelnen Blechpaketen bestehenden und einstückig ausgebildeten Statorteilelemente werden jeweils durch Verspannungs­ stiftelemente 233.1 bzw. 233.2 am runden Basiselement 210 gehalten.The stationary unit 219 consists of a stator element 221 , which is composed of stator sub-elements. Between them, the stator sub-elements leave a clearance recess. The stator element 221 is held on a base plate element 210 with the aid of tensioning pin elements 231.1 and 231.2 . The base plate element preferably consists of a shaped aluminum sheet. The base plate member 210 is drawn into a base member 223 '. The base element 223 'continues in a web element 223 ''. Both are molded in one piece from a non-conductive plastic. Opposite the spacing recess, a central recess is made in the base plate element 210 , into which a Hall element 222 protrudes. The stator part elements of the stator element 221 are formed in an orange disk shape. The corners of the orange slice-shaped stator partial elements pointing to the spacing recess are chamfered by 45 °. The stator sub-elements, which consist of individual laminated cores and are formed in one piece, are each held on the round base element 210 by means of tensioning pin elements 233.1 and 233.2 .

Die rotierende Einheit 220 besteht aus einem ringförmig ausgebildeten Magnetelement 224. Das Magnetelement 224 wird von einem Magnethalterungselement 226 gehalten. Das Magnethalterungselement 226 ist in einer Lagerbuchse 230 angeordnet. Die Lagerbuchse 230 ist drehbar um einen Lagerzapfen 231 angeordnet, der in einem Zentrierzapfen 232 positioniert ist. Durch diese besondere Form der Lagerung der rotierenden Einheit 220 wird eine einfache und komfortable Bewegungsfreiheit der rotierenden Ein­ heit 220 und damit eine hohe Meßgenauigkeit gewährlei­ stet.The rotating unit 220 consists of a ring-shaped magnetic element 224 . The magnetic element 224 is held by a magnetic holding element 226 . The magnet holder element 226 is arranged in a bearing bush 230 . The bearing bush 230 is rotatably arranged around a bearing journal 231 which is positioned in a centering journal 232 . This special form of storage of the rotating unit 220 ensures simple and comfortable freedom of movement of the rotating unit 220 and thus high measuring accuracy.

In Fig. 4b ist eine weitere Ausführungsform eines Dreh­ winkelsensors 201 dargestellt. Die stationäre Einheit 219 und die rotierende Einheit 220 sind im wesentlichen so aufgebaut, wie bereits unter Fig. 4a beschrieben. Das ringförmige Magnetelement 224 wird von einem topfförmig ausgebildeten Magnethalterungselement 226 gehalten. Über dieses stülpt sich gleichfalls ein topfförmig ausgebil­ detes Gleitlagerbetätigungselement 227. Das Gleitlager­ betätigungselement ragt dabei teilweise in das rund aus­ gebildete Stegelement 223′′ hinein und liegt mit dem übri­ gen Teil auf ihm. Die ebenfalls rund ausgebildete stationäre und rotierende Einheit 219 bzw. 220 sind wie auch bei dem Drehwinkelsensor gemäß Fig. 4a wenigstens teilweise von einem Gehäuseelement 223 umgeben. Bei dem Drehwinkelsensor gemäß Fig. 4b ist das Gehäuseelement so ausgebildet, daß es teilweise das Gleitlagerbetätigungselement zur besseren Halterung und Führung an den oberen Ecken überragt. Aus dem Gehäuse ragen Steckkontakte 234.In Fig. 4b, another embodiment of a rotation angle sensor 201 is shown. The stationary unit 219 and the rotating unit 220 are essentially constructed as already described under FIG. 4a. The ring-shaped magnet element 224 is held by a pot-shaped magnet holder element 226 . A cup-shaped slide bearing actuating element 227 is also placed over this. The slide bearing actuator protrudes partially into the round formed from the web element 223 '' and lies with the rest of the part on it. The stationary and rotating unit 219 and 220 , which is also round, are at least partially surrounded by a housing element 223 , as in the case of the rotation angle sensor according to FIG. 4a. In the case of the rotation angle sensor according to FIG. 4b, the housing element is designed in such a way that it partially projects above the slide bearing actuating element for better mounting and guidance at the upper corners. Plug contacts 234 protrude from the housing.

Ein als Drehpotentiometerelement 204 ausgebildetes Bewe­ gungssensorelement ist in den Fig. 5a und 5b darge­ stellt. In einem Gehäuseelement 223′ ist das bereits beschriebene Betätigungshebelelement 21 befestigt. Seine Bewegung wird durch Anschlagbegrenzungselemente 30′ und 31′ begrenzt. An seinem Ende trägt es ein Federelement 24′′, das um den herausragenden Mitnehmerzapfen 23 geführt ist und damit einseitig an ihm anliegt. Der Mitnehmerzapfen 23 bewegt sich in einer Betätigungs­ ausnehmung 26′, die in den Boden des Gehäuseelements 223′ eingebracht ist. Auf dem Boden des Gehäuseelements 223′ sind auf einer Platte aus einem isolierenden Material, z. B. Kunststoff, Widerstandsbahnen 241.1, 241.4 aufgebracht. Der Boden des Gehäuseelements 223′ ist mit Seitenwandelementen 242, 243 versehen, die wenigstens teilweise als Anschlagbegrenzungselemente 30′, 31′ wirken. An einer der Außenseiten des Betätigungshebelelements 21, die zu den Widerstands­ bahnen 241.1, . . . 241.4 zeigt, sind Schleiferelemente 240.1, . . . 240.4 angebracht. Das Betätigungshebelelement 21 ist über eine Durchgangsausnehmung 27 mit dem Pedalhebelelement 9 bzw. 19 verbunden.A designed as a rotary potentiometer element 204 movement sensor element is shown in FIGS . 5a and 5b Darge. In a housing element 223 ', the actuating lever element 21 already described is attached. Its movement is limited by stop limiting elements 30 'and 31 '. At its end, it carries a spring element 24 '', which is guided around the protruding driving pin 23 and thus abuts on one side. The driver pin 23 moves in an actuating recess 26 ', which is introduced into the bottom of the housing element 223 '. On the bottom of the housing element 223 'are on a plate made of an insulating material, for. B. plastic, resistance tracks 241.1 , 241.4 applied. The bottom of the housing element 223 'is provided with side wall elements 242 , 243 which act at least partially as stop limiting elements 30 ', 31 '. On one of the outer sides of the actuating lever element 21 , which paths to the resistors 241.1 . . . 241.4 shows, grinder elements 240.1 ,. . . 240.4 attached. The actuating lever element 21 is connected to the pedal lever element 9 or 19 via a through recess 27 .

Ebenso wie die Platte bestehen das Gehäuseelement 223, das Basiselement 223′ mit dem angeformten Stegelement 223′′ und das Magnethalterungselement 226 aus einem nicht­ leitenden Kunststoff.Like the plate, the housing member 223, the base member 223 'with the molded web element 223' 'and the magnetic support member 226 made of a nonconductive plastic.

Das Gehäuseelement 223 bzw. 223′ besteht aus einem lei­ tenden Kunststoff. Ebenso kann das Gleitlagerbetätigungs­ element 227 aus einem leitenden Kunststoff hergestellt sein. Vorzugsweise besteht es aber aus Metall. Als leitender Kunststoff kommt ein elektrisch leitfähiges Langfasergranulat mit 1-10 Vol.-% Edelstahlfilamenten zum Einsatz. Wesentlich ist, daß die Langfasergranulate Fasergehalte bis zu 60 Gew.-% und Faserlängen entsprechend der Schnittlänge der extrudierten Stränge, z. B. von 10 mm aufweisen. Hierdurch erreicht die Gehäuseeinheit 223 bzw. 223′ bzw. das Gleitlagerbe­ tätigungselement eine hohe Steifigkeit und eine sehr hohe Zähigkeit. So beträgt die Zugfestigkeit bis zu 79,35 N/mm² bei einem Zug-E-Modul von bis zu 4830 N/mm². Wesentlich sind darüber hinaus die abschirmenden Eigen­ schaften, die einen Durchgangswiderstand bis zu 10 Ohm/cm, eine Abschirmung bei 1 GHz bis zu 70 dB und eine elektrostatische Ladung von 0,03 s erreichen. Elektrisch leitfähige bzw. aktive Teile, wie z. B. die Steckkontakt­ elemente 234, werden mit einem elektrisch nicht leiten­ den Kunststoff umgeben, damit sie gegenüber dem elek­ trisch leitenden Kunststoff elektrisch isoliert sind. Ebenso sind Anschlußöffnungen in dem aus elektrisch lei­ tenden Kunststoff hergestellten Teilen ausgebildet. Er­ reicht wird durch diese Maßnahme, daß die meßempfindli­ chen Teile des Drehwinkelsensors 201 bzw. des Drehpoten­ tiometerelements 204 gegen Einflüsse im Fahrzeugraum und dergleichen sowie vor Staub, Temperaturschwankungen und elektromagnetischen Strahlungen geschützt sind.The housing element 223 and 223 'consists of a lei tend plastic. Likewise, the slide bearing actuating element 227 can be made of a conductive plastic. However, it is preferably made of metal. An electrically conductive long-fiber granulate with 1-10 vol.% Stainless steel filaments is used as the conductive plastic. It is essential that the long fiber granules fiber contents up to 60 wt .-% and fiber lengths corresponding to the cutting length of the extruded strands, for. B. of 10 mm. As a result, the housing unit 223 or 223 'or the slide bearing actuating element achieves high rigidity and very high toughness. The tensile strength is up to 79.35 N / mm² with a tensile modulus of up to 4830 N / mm². Also important are the shielding properties, which achieve volume resistance up to 10 Ohm / cm, shielding at 1 GHz up to 70 dB and an electrostatic charge of 0.03 s. Electrically conductive or active parts, such as. B. the plug contact elements 234 , are surrounded by an electrically non-conductive plastic so that they are electrically insulated from the electrically conductive plastic. Likewise, connection openings are formed in the parts made of electrically conductive plastic. It is sufficient by this measure that the meßsensli Chen parts of the rotation angle sensor 201 and the rotary potentiometer element 204 are protected against influences in the vehicle compartment and the like, as well as dust, temperature fluctuations and electromagnetic radiation.

Die Fahrpedalvorrichtungen gemäß den Fig. 1a und 1b sowie 2a und 2b müssen laut Gesetzesvorschrift mit zwei unabhängig voneinander wirkenden Rückholelementen ver­ sehen werden. Die Kraft-Weg-Funktion des Pedalhebelele­ ments 9 bzw. 19 muß vorzugsweise in Abhängigkeit zu den Rückstellelementen 5, 6 bzw. 15, 16 stehen.The accelerator pedal devices according to FIGS. 1a and 1b and 2a and 2b must be seen with two independently acting return elements according to the law. The force-displacement function of the pedal lever element 9 or 19 must preferably be dependent on the return elements 5 , 6 or 15 , 16 .

Die Rückstellelemente 15 und 16 sind als zweiseitig ein­ gebundene sogenannte Schraubenfedern ausgebildet. Das Pedalhebelelement 19 ist gegenüber dem Gaspedaldrehpunkt 11 (vgl. Fig. 2a und 2b) mit einem Schlitz versehen. Über diesen Schlitz ist ein Federringelement gestülpt. Hierdurch wird eine sogenannte Bewegungshisterese des Pedalhebelelements 19 erreicht. Wird die Bewegung in ein x-Y-Koordinatensystem eingetragen, realisiert die Hin-Be­ wegung die obere nach oben gewölbte Kurve der Histerese und die Rückbewegung die nach unten gebogene Kurve der Histerese-Schleife.The reset elements 15 and 16 are designed as two-sided so-called coil springs. The pedal lever element 19 is provided with a slot in relation to the accelerator pivot point 11 (cf. FIGS . 2a and 2b). A spring ring element is placed over this slot. In this way, a so-called hysteresis of movement of the pedal lever element 19 is achieved. If the movement is entered in an xY coordinate system, the outward movement realizes the upper curve of the hysteresis, which is curved upwards, and the return movement realizes the curve of the hysteresis loop which is curved downwards.

Die Signalwerte, die von dem Drehwinkelsensor 201 bzw. Drehpotentiometerelement 204 erzeugt werden, werden über eine Signalleitung 1′′ bzw. 11′′ auf eine Steuereinheit 330, wie Fig. 6 zeigt, übertragen. In der Steuereinheit 330 wird der Signalwert entsprechend be- und verarbeitet und über eine Steuerleitung 331 auf eine Stellmotorein­ heit 324 einer Drosselklappeneinheit 320 übertragen. Je nach der Größe des durch das Pedalelement 3 bzw. 13 aus­ gelösten Signals wird durch die Steuereinheit 330 die Stellmotoreinheit 324 angesteuert. Die Stellmotoreinheit 324 befindet sich in der Drosselklappeneinheit 320 und ist an einer Drosselklappenwelle 322 angeflanscht. Mit der Drosselklappenwelle 322 ist eine Drosselklappe 321 verbunden. Jede Stellung des Pedalelements 3 bzw. 13 entspricht damit einer äquivalenten Stellung der Drossel­ klappe 321. Der Drehwinkelsensor 201 bzw. das Drehpoten­ tiometerelement sorgen dafür, daß jede noch so geringe Veränderung direkt und unverfälscht als Drosselklappen­ stellung übertragen wird. Insbesondere durch die Anord­ nung des Drehwinkelsensors 201 und des Drehpotentiometer­ elements 204 im Gaspedaldrehpunkt 1 bzw. 11 wird eine Verstellung der Drosselklappe 321 so erreicht, als wäre das Pedalelement 3 bzw. 13 "direkt" an der Drosselklap­ penwelle 321 befestigt.The signal values that are generated by the rotation angle sensor 201 or rotary potentiometer element 204 are transmitted via a signal line 1 '' or 11 '' to a control unit 330 , as shown in FIG. 6. In the control unit 330 , the signal value is processed and processed accordingly and transmitted via a control line 331 to a servomotor unit 324 of a throttle valve unit 320 . Depending on the size of the signal triggered by the pedal element 3 or 13 , the control unit 330 controls the servomotor unit 324 . The servomotor unit 324 is located in the throttle valve unit 320 and is flanged to a throttle valve shaft 322 . A throttle valve 321 is connected to the throttle valve shaft 322 . Each position of the pedal element 3 or 13 thus corresponds to an equivalent position of the throttle valve 321 . The angle of rotation sensor 201 or the rotary potentiometer element ensure that every change, however small, is transmitted directly and unadulterated as a throttle valve position. In particular, by arranging the angle of rotation sensor 201 and the rotary potentiometer elements 204 in the accelerator pedal pivot point 1 or 11 , an adjustment of the throttle valve 321 is achieved as if the pedal element 3 or 13 were "directly" attached to the throttle valve shaft 321 .

Wird das Pedalhebelelement 9 bzw. 19 des Pedalelements 3 bzw. 13 von einem Fahrer bis zur untersten Anschlagmög­ lichkeit betätigt, lenkt der Mitnehmerzapfen 23 voll aus und schlägt an eines der Enden des Mitnehmerzapfen­ schlitzes 25 bzw. 25′. Dabei wird z. B. das Federelement 24.1, 24.1′ bzw. 24′′ gestrichen mit einer Druckspannung beaufschlagt und lenkt so weit aus, wie es der jeweilige Federweg zuläßt. Durch diese Begrenzung nimmt das Feder­ element 24.1, 24.1′ bzw. 24′′ den gesamten überschüssigen Weg des Pedalhebelelements 9 bzw. 19 auf. Der rotierende Teil 220 bzw. 220′ des Drehwinkelsensors 201 bzw. 204 wird aber nur so weit betätigt, wie es möglich ist. Hier­ durch wird verhindert, daß der rotierende Teil "über­ dreht" bzw. die sehr empfindlichen Schleiferelemente 240.1, . . . 240.4 über die Widerstandsbahnen 241.1, 241.4 hinaus geführt werden und damit letztendlich eine Funktionsunfähigkeit bzw. Zerstörung der rotierenden Ein­ heit 220 bzw. 220′ verhindert. If the pedal lever element 9 or 19 of the pedal element 3 or 13 is actuated by a driver up to the lowest stop possibility, the driver pin 23 deflects fully and hits one of the ends of the driver pin slot 25 or 25 '. Here, for. B. the spring element 24.1 , 24.1 'or 24 ''applied with a compressive stress and deflects as far as the respective travel allows. By this limitation, the spring element 24.1 , 24.1 'or 24 ''takes the entire excess path of the pedal lever element 9 or 19 . The rotating part 220 or 220 'of the rotation angle sensor 201 or 204 is actuated only as far as is possible. This prevents the rotating part from "turning over" or the very sensitive wiper elements 240.1,. . . 240.4 over the resistance tracks 241.1 , 241.4 out and thus ultimately an inoperability or destruction of the rotating unit 220 or 220 'prevented.

In Fig. 3a ist mit A eine alternative Unterbringung des Drehwinkelsensors 201 bzw. des Betätigungshebelelements 21 in einem Gehäuse angegeben, falls es notwendig ist, einen Drehwinkelsensor 201 und ein Betätigungshebelele­ ment 21 zur Erzeugung eines Kick-Down-Signals aufzuneh­ men.In Fig. 3a with A an alternative accommodation of the angle of rotation sensor 201 or the actuating lever element 21 is specified in a housing, if it is necessary to include a rotation angle sensor 201 and an actuating lever element 21 for generating a kick-down signal men.

Um die elektrisch aktiven Teile des Drehwinkelsensors 201 bzw. des Drehpotentialelements 204 gegen äußere Einflüsse zu schützen, ist über dem Schlitz in dem Ge­ häuse 223 bzw. 223′ am Betätigungshebelelement 221 eine Folienabdeckung 28 aufgebracht. Desgleichen ist es mög­ lich, mit Hilfe einer Folienabdeckung 29 die auf der Gegenseite des Betätigungshebelelements 24 bestehende Verbindung zwischen den Federelementen und den Mitnehmer­ zapfen 23 gegen äußere Einflüsse zu schützen.In order to protect the electrically active parts of the angle of rotation sensor 201 or the rotary potential element 204 against external influences, a film cover 28 is applied to the actuating lever element 221 via the slot in the housing 223 or 223 '. Likewise, it is possible, with the help of a foil cover 29, to protect the existing connection on the opposite side of the actuating lever element 24 between the spring elements and the driver 23 against external influences.

BezugszeichenlisteReference list

1, 11 Gaspedaldrehpunkt
1′, 11′ Lagerzapfen
1′′, 11′′ Signalleitung
2, 12 Bewegungssensorelement
3, 13 Pedalelement
4 Bodenplatte
5, 15 Rückstellelement
6, 16 Rückstellelement
7, 17 Fahrpedalelement
71 Gliederkoppelelement
9, 19 Pedalhebelelement
10 Zentrierzapfen
20 Betätigungseinheit
21 Betätigungshebelelement
22 Mitnehmerkopf
23 Mitnehmerzapfen
24.1 Federelement
24.2 Federelement
24.1′ Federelement
24.2′ Federelement
24′′ Federelement
25 Mitnehmerzapfenschlitz
26, 26′, 26′′ Betätigungsausnehmung
27 Durchgangsausnehmung
28, 29 Folienabdeckung
30, 31, 30′, 31′ Anschlagbegrenzungselement
201 Drehwinkelsensor
204 Drehpotentiometerelement
210 Basisplattenelement
219, 219′ stationäre Einheit
220, 220′ rotierende Einheit
221 Statorelement
222 Hallelement
223 Gefäßelement
223′ Basiselement
223′′ Stegelement
224 Magnetelement
225 Luftspalt
226 Magnethalterungselement
227 Gleitlagerbetätigungselement
230 Lagerbuchse
231 Lagerzapfen
232 Zentrierzapfen
233.1, 233.2 Verspannstiftelement
234 Steckkontakt
240.1, . . .
240.4 Schleiferelement
241.1 . . .
241.4 Widerstandsbahn
242 Seitenwandelement
243 Seitenwandelement
320 Drosselklappeneinheit
321 Drosselklappe
322 Drosselklappenwelle
324 Stellmotoreinheit
330 Steuereinheit
331 Steuerleitung.
1 , 11 accelerator fulcrum
1 ' , 11' journal
1 '' , 11 '' signal line
2 , 12 motion sensor element
3 , 13 pedal element
4 base plate
5 , 15 reset element
6 , 16 reset element
7 , 17 accelerator pedal element
71 link coupling element
9 , 19 pedal lever element
10 centering pins
20 operating unit
21 operating lever element
22 drive head
23 drive pins
24.1 spring element
24.2 spring element
24.1 ′ spring element
24.2 ′ spring element
24 '' spring element
25 drive pin slot
26 , 26 ' , 26'' actuation recess
27 passage recess
28 , 29 foil cover
30 , 31 , 30 ' , 31' stop limiting element
201 angle of rotation sensor
204 rotary potentiometer element
210 base plate element
219 , 219 ′ stationary unit
220 , 220 ′ rotating unit
221 stator element
222 Hall element
223 vascular element
223 ′ basic element
223 ′ ′ web element
224 magnetic element
225 air gap
226 magnetic mounting element
227 slide bearing actuator
230 bearing bush
231 journal
232 centering pin
233.1 , 233.2 bracing pin element
234 plug contact
240.1. . .
240.4 grinder element
241.1 . . .
241.4 Resistance track
242 side wall element
243 side wall element
320 throttle valve assembly
321 throttle valve
322 throttle valve shaft
324 servomotor unit
330 control unit
331 control line.

Claims (18)

1. Fahrpedaleinrichtung umfassend
  • - ein Pedalelement (3; 13), das wenigstens einen Drehpunkt (1; 11) aufweist, und
  • - wenigstens ein Rückholelement (5, 6; 15, 16), das mit dem Pedalelement (3; 13) verbunden ist, dadurch gekennzeichnet,
  • - daß wenigstens ein Bewegungssensorelement (2; 12) mit einer stationären und einer beweglichen Ein­ heit (219, 220; 219′, 220′) im Gaspedaldrehpunkt (1; 11) des Pedalelements (3; 13) angeordnet ist,
  • - daß die stationäre Einheit (219; 219′) im Gaspedal­ drehpunkt (1; 11) fest und die bewegliche Einheit (220; 220′) durch eine bewegungsbegrenzende Betäti­ gungseinheit (20) mit dem Pedalelement (3; 13) ver­ bunden ist.
1. Accelerator pedal device comprising
  • - A pedal element ( 3 ; 13 ) which has at least one pivot point ( 1 ; 11 ), and
  • at least one return element ( 5 , 6 ; 15 , 16 ) which is connected to the pedal element ( 3 ; 13 ), characterized in that
  • - That at least one motion sensor element ( 2 ; 12 ) with a stationary and a movable unit ( 219 , 220 ; 219 ', 220 ') is arranged in the accelerator pedal pivot point ( 1 ; 11 ) of the pedal element ( 3 ; 13 ),
  • - That the stationary unit ( 219 ; 219 ') in the accelerator pivot point ( 1 ; 11 ) fixed and the movable unit ( 220 ; 220 ') by a movement-limiting actuation unit ( 20 ) with the pedal element ( 3 ; 13 ) is connected.
2. Einrichtung nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß die bewegungsbegrenzende Betätigungseinheit (20) aus einem Betätigungshebelelement (21), einem Mit­ nehmerzapfen (23), einer Federeinheit (24.1, 24.2; 24.1′, 24.2′; 24′′) und wenigstens einem Anschlag­ begrenzungselement (30, 31; 30′, 31′) besteht, wobei das Betätigungshebelelement (21) an der beweg­ lichen Einheit (220; 220′), das durch die Anschlagbegrenzungselemente (30, 31; 30′, 31′) hindurchragt, und der Mitnehmerzapfen (23) an dem Pedalelement (3; 13) angeordnet ist und die durch die Federeinheit (24.1, 24.2; 24.1′, 24.2′; 24′′) kraftschlüssig miteinander verbunden sind.2. Device according to claim 1, characterized in that the movement-limiting actuating unit ( 20 ) from an actuating lever element ( 21 ), with a slave pin ( 23 ), a spring unit ( 24.1 , 24.2 ; 24.1 ', 24.2 '; 24 '') and at least a stop limiting element (30, 31; 30 ', 31'), wherein the operating lever member (21) of the moving union unit (220; 220 ') obtained by the limit stop elements (30, 31; 30' protrudes, 31 ') , and the driver pin ( 23 ) is arranged on the pedal element ( 3 ; 13 ) and which are non-positively connected to one another by the spring unit ( 24.1 , 24.2 ; 24.1 ', 24.2 '; 24 ''). 3. Einrichtung nach Anspruch 1 bis 2, dadurch gekenn­ zeichnet, daß die Federeinheit zwei beabstandete Federelemente (24.1, 24.2; 24.1′, 24.2′) sind, die mit dem Betätigungshebelelement (21) verbunden sind.3. Device according to claim 1 to 2, characterized in that the spring unit are two spaced spring elements ( 24.1 , 24.2 ; 24.1 ', 24.2 ') which are connected to the actuating lever element ( 21 ). 4. Einrichtung nach Anspruch 1 bis 2, dadurch gekenn­ zeichnet, daß die Federeinheit aus einem Federele­ ment (24′′) besteht, das einseitig mit dem Betäti­ gungshebelelement (21) verbunden ist.4. Device according to claim 1 to 2, characterized in that the spring unit consists of a Federele element ( 24 '') which is connected on one side with the actuating lever element ( 21 ). 5. Einrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 4, da­ durch gekennzeichnet, daß das Bewegungssensorelement (2; 12) ein Drehwinkelsensor (201) oder ein Dreh­ potentiometerelement (204) ist.5. Device according to one of claims 1 to 4, characterized in that the movement sensor element ( 2 ; 12 ) is a rotation angle sensor ( 201 ) or a rotary potentiometer element ( 204 ). 6. Einrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 5, da­ durch gekennzeichnet, daß die stationäre und die bewegbare Einheit (219, 220; 219′, 220′) des Dreh­ winkelsensors (201) bzw. des Drehpotentiometerele­ ments (204) wenigstens teilweise von einem Gehäuse­ element (223; 223′) umgeben ist.6. Device according to one of claims 1 to 5, characterized in that the stationary and the movable unit ( 219 , 220 ; 219 ', 220 ') of the rotary angle sensor ( 201 ) or of the rotary potentiometer element ( 204 ) at least partially a housing element ( 223 ; 223 ') is surrounded. 7. Einrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 6, da­ durch gekennzeichnet,
  • - daß die stationäre Einheit (219) des Drehwinkelsen­ sors (201) aus einem Basiselement (223′) besteht, an dem ein Stegelement (223′′) und in dem ein Basis­ plattenelement (210) angeordnet ist, an dem mit Verspannungsstiftelementen (233.1, 233.2) Stator­ teilelemente unter Belassung einer Abstands­ ausnehmung, in die ein Hallelement (222) hin­ einragt, angeordnet sind,
  • - daß die bewegbare Einheit (220) des Drehwinkelsen­ sors (201) aus einem Magnetelement (224), das von einer Magnethalterungseinheit (226, 227; 230, 231, 232) gehalten ist und das unter Belassung eines Luftspaltes (225) gegenüber dem Statorelement (221) verstellt werden kann, besteht und
  • - daß ein Magnethalterungselement (226), das das Magnetelement (224) hält, und eine Lagereinheit (227; 230, 231, 232), die das Magnethalterungsele­ ment (226) hält und die mit dem Betätigungshebel­ element (21) verbunden ist, die Magnethalterungs­ einheit bilden.
7. Device according to one of claims 1 to 6, characterized in that
  • - That the stationary unit ( 219 ) of the rotation angle sensor ( 201 ) consists of a base element ( 223 '), on which a web element ( 223 '') and in which a base plate element ( 210 ) is arranged, on which with tensioning pin elements ( 233.1 , 233.2 ) partial stator elements are left with a spacing into which a Hall element ( 222 ) protrudes,
  • - That the movable unit ( 220 ) of the angle of rotation sensor ( 201 ) from a magnetic element ( 224 ) which is held by a magnetic mounting unit ( 226 , 227 ; 230 , 231 , 232 ) and that while leaving an air gap ( 225 ) relative to the stator element ( 221 ) can be adjusted, exists and
  • - That a magnetic holder element ( 226 ), which holds the magnetic element ( 224 ), and a bearing unit ( 227 ; 230 , 231 , 232 ), which holds the Magnethalterungsele element ( 226 ) and which is connected to the actuating lever element ( 21 ), the Form the magnetic holder unit.
8. Einrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 7, da­ durch gekennzeichnet, daß die Lagereinheit ein Gleit­ lagerbetätigungselement (227) ist, das in und auf dem Stegelement (223′′) verstellbar liegt.8. Device according to one of claims 1 to 7, characterized in that the bearing unit is a sliding bearing actuating element ( 227 ) which is adjustable in and on the web element ( 223 ''). 9. Einrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 8, da­ durch gekennzeichnet, daß die Lagereinheit eine Lagerbuchse (230) ist, die um einen Lagerzapfen (231), der in einem Zentrierzapfen (232) gehalten ist, drehbar angeordnet ist.9. Device according to one of claims 1 to 8, characterized in that the bearing unit is a bearing bush ( 230 ) which is rotatably arranged about a bearing pin ( 231 ) which is held in a centering pin ( 232 ). 10. Einrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 9, da­ durch gekennzeichnet, daß die stationäre Einheit (219′) des Drehpotentiometerelements (204) auf einer Platte aufgebrachte Widerstandsbahnen (241.1, . . . , 241.4) und die bewegbare Einheit (220′) an dem Be­ tätigungshebelelement (21) angebrachte Schleiferele­ mente (240.1, . . . , 240.4) sind.10. Device according to one of claims 1 to 9, characterized in that the stationary unit ( 219 ') of the rotary potentiometer element ( 204 ) on a plate applied resistance tracks ( 241.1 ,..., 241.4) and the movable unit ( 220 ') on the actuating lever element ( 21 ) attached Schleiferele elements ( 240.1 ,..., 240.4) are. 11. Einrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 10, dadurch gekennzeichnet, daß das Basisplattenelement (210), das Basiselement (223′) und das Stegelement (223′′) aus einem nichtmagnetisierbaren Material bestehen.11. Device according to one of claims 1 to 10, characterized in that the base plate element ( 210 ), the base element ( 223 ') and the web element ( 223 '') consist of a non-magnetizable material. 12. Einrichtung nach Anspruch 11, dadurch gekennzeich­ net, daß das Basisplattenelement (210) aus Aluminium hergestellt ist.12. The device according to claim 11, characterized in that the base plate element ( 210 ) is made of aluminum. 13. Einrichtung nach Anspruch 11, dadurch gekennzeich­ net, daß das Basiselement (223′) und das Stegelement (223′′) aus nichtleitendem Kunststoff geformt sind.13. The device according to claim 11, characterized in that the base element ( 223 ') and the web element ( 223 '') are formed from non-conductive plastic. 14. Einrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 13, dadurch gekennzeichnet, daß das Gleitlagerbetäti­ gungselement (227) und/oder das Gefäßelement (223; 223′) aus einem leitenden Kunststoff und/oder Metall geformt sind.14. Device according to one of claims 1 to 13, characterized in that the Gleitlagerbetäti supply element ( 227 ) and / or the vessel element ( 223 ; 223 ') are formed from a conductive plastic and / or metal. 15. Einrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 14, dadurch gekennzeichnet, daß der leitende Kunststoff aus einem elektrisch leitfähigen Langfasergranulat mit einem Stahlfaseranteil von 1-10 Gew.-% herge­ stellt ist.15. Device according to one of claims 1 to 14, characterized in that the conductive plastic made of an electrically conductive long fiber granulate with a steel fiber content of 1-10% by weight represents is. 16. Einrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 15, dadurch gekennzeichnet, daß das Langfasergranulat bis zu 60 Gew.-% Faserlängen entsprechend der Schnittlänge der extrudierten Stränge aufweist.16. Device according to one of claims 1 to 15, characterized in that the long fiber granules up to 60 wt .-% fiber lengths corresponding to the Has cutting length of the extruded strands. 17. Einrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 16, dadurch gekennzeichnet, daß das Pedalelement (13) über den Drehpunkt (11) geschlitzt und mit einem Ringfederelement umgeben ist.17. Device according to one of claims 1 to 16, characterized in that the pedal element ( 13 ) via the pivot point ( 11 ) is slotted and surrounded by an annular spring element. 18. Einrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 17, dadurch gekennzeichnet, daß das Betätigungshebel­ element (21) wenigstens einseitig mit einer Folien­ abdeckung (28, 29) umgeben ist.18. Device according to one of claims 1 to 17, characterized in that the actuating lever element ( 21 ) is surrounded at least on one side with a film cover ( 28 , 29 ).
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