DE2530358A1 - Tractor switch lever for master valve - has universal balljoint and hinge in linkage to twist valve through driver - Google Patents

Tractor switch lever for master valve - has universal balljoint and hinge in linkage to twist valve through driver

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DE2530358A1 DE19752530358 DE2530358A DE2530358A1 DE 2530358 A1 DE2530358 A1 DE 2530358A1 DE 19752530358 DE19752530358 DE 19752530358 DE 2530358 A DE2530358 A DE 2530358A DE 2530358 A1 DE2530358 A1 DE 2530358A1
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Heimo-Joachim Dipl Ing Hartel
Hellmuth Schmidt
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    • F16H59/04Ratio selector apparatus
    • F16H59/045Ratio selector apparatus consisting of fluid valves

Abstract

The tractor control lever for towed or mounted equipment consists of a tippable lever with connecting linkage to the master valve controlling the movement. The lever (3) is coupled with the linkage (16, 17) by a universal joint (15) and a hinged driver component (22). The rotating movements of the lever turn the valve actuator round its longitudinal axis, as the actuator is rigidly coupled to the linkage (16, 17). The end of the lever has a sleeve (11) whose head (13) forms part of the universal joint. A bolt (24) passes through sleeve (11) and the lever end enclosed in the sleeve and acts as axle pin for the driver (22). Radially spaced on the linkage there is a ball head (21), lying in the path of the driver (22). The driver path consists of a plastics slide (23) round more than half the head (21).

Description

Schaltgestänge Die Erfindung bezieht sich auf ein Schaltgestänge, das aus einem kippbar gelagerten Schalthebel und einer mit diesem verbundenen Stangenverbindung zur Beeinflussung eines den Schaltvorgang steuernden Steuerventiles besteht.Shift linkage The invention relates to a shift linkage, that consists of a tiltable shift lever and a rod connection connected to it to influence a control valve controlling the switching process.

Mit Schaltgestängen dieser Art, die insbesondere zur Betätigung von an Nutzfahrzeugen montierten Arbeitsgeräten dienen, sind üblicherweise nur zwei Schaltvorgänge möglich, z.B. bei einem Pflug das "Heben" und Senken Der Erfindung liegt die Aufgabe zugrunde, ein Schaltgestänge vorzusehen, mit dem außer den üblichen Kippbewegungen des Schalthebels noch zusätzliche Bewegungsrichtungen durchführbar sind.With shift rods of this type, which are particularly suitable for actuating Serving equipment mounted on commercial vehicles are usually only two Switching operations possible, e.g. the "lifting" and lowering of a plow The underlying task is to provide a shift linkage with which, in addition to the usual Tilting movements of the shift lever still additional directions of movement can be carried out are.

Diese Aufgabe wird erfindungsgemäß dadurch gelöst, daß der Schalthebel über ein Kugelgelenk mit der Stangenverbindung in Verbindung steht, die mit dem im Bereich dieses Kugelgelenks liegenden Endteil des um seine Längsachse drehbaren Schalthebels zusätzlich über einen gelenkig angreifenden Mitnehmer derart verbunden ist, daß bei Drehbewegungen des Schalthebels ein mit der Stangenverbindung drehfest verbundenes Steuerglied des Steuerventiles um seine Längsachse gedreht wird.This object is achieved according to the invention in that the shift lever via a ball joint with the rod connection in connection with the located in the area of this ball joint end part of the rotatable about its longitudinal axis Gear lever is additionally connected via an articulated engaging driver in such a way that with rotary movements of the shift lever a rotatably connected to the rod connection Control member of the control valve is rotated about its longitudinal axis.

Die getroffene Anordnung nach der Erfindung hat den Vorteil, daß durch die zusätzliche Drehbewegung des Schalthebels um die eigene Achse besondere Schaltbewegungen möglich sind, die eine weitere Beeinflussung des montierten Arbeitsgerätes gestatten.The arrangement made according to the invention has the advantage that by the additional turning movement of the shift lever around its own axis special shifting movements are possible, which allow a further influence on the mounted implement.

In vorteilhafter Ausgestaltung der Erfindung besteht das Endteil des Schalthebels aus einer Hülse mit einem kugelartigen, in als Teil des Kugelgelenkes dienenden Kopf, wobei/Bolzen die Hülse und das von der Hülse umfaßte Endteil des Schalthebels durchsetzt C und zugleich als Gelenkachse für den Mitnehmer dient.In an advantageous embodiment of the invention, the end part of the Shift lever from a sleeve with a ball-like, in as part of the ball joint serving head, wherein / bolts the sleeve and the end part of the sleeve encompassed by the Shift lever penetrates C and at the same time serves as a hinge axis for the driver.

Der auf diese Weise mit dem Schalthebel lose verbundene Mitnehmer macht somit nicht nur jede Kippbewegung, sondern auch jede Drehbewegung des Schalthebels mit.The driver loosely connected to the shift lever in this way thus not only makes every tilting movement, but also every turning movement of the shift lever with.

Mit der Erfindung wird weiterhin vorgeschlagen, daß an der Stangenverbindung in radialem Abstand ein Kugelkopf angeordnet ist, der in ine Führungsbahn des Mitnehmers eingreift. Hierbei besteht gemäß einem weiteren Merkmal die Führungsbahn des Mitnehmers aus einem kunststoffartigen Gleitstück, welches mehr als die Hälfte des Kugelkopfes umfaßt.With the invention it is also proposed that on the rod connection a ball head is arranged at a radial distance, which is in a guide track of the driver intervenes. Here, according to a further feature, there is the guideway of the driver from a plastic-like slider, which is more than half of the ball head includes.

In bevorsugter Ausfilhrungsform der Erfindung ist weiterhin vorgesehen, daß zur Lagerung des Schalthebels ein Lagerbock vorgesehen ist, dessen innenliegender drehbar gelagerter und vorzugsweise aus kunstetoffartigem Werketoft bestehender Lagerbolzen den Schalthebel derart aufnimmt, daß dieser in einer Durchgangsbohrung des Lagerbolzens drehbar, aber nicht längsverschiebbar geführt ist. Ferner sind gemäß der Erfindung an dem Lagerbolzen im Bereich der Durchgangsbohrung diametral liegende Nuten angeordnet, an denen einerseits die Hülse anliegt und andererseits der an einer Stelle stärker ausgebildete Teil des Schalthebels sich absttzt.In a preventive embodiment of the invention, it is also provided that a bearing block is provided for mounting the shift lever, its inner rotatably mounted and preferably made of plastic-like Werketoft existing Bearing pin the shift lever receives such that it is in a through hole of the bearing pin rotatable but not longitudinally displaceable. Further according to the invention diametrically located grooves are arranged on the bearing pin in the area of the through hole, where on the one hand the sleeve rests and on the other hand it is stronger at one point trained part of the shift lever is supported.

Die Schalthebellagerung läßt sich aufgrund der Ausbildung sehr einfach montieren und ist zudem noch schmierungsfrei.The shift lever mounting can be very simple due to the training assemble and is also still lubrication-free.

Als weiteres Merkmal der Erfindung ist der Lagerbolzen über den Schalthebel mittels einer diesen umschließenden, in einer Ausnehmung des Lagerbocks längsverschiebbaren und gleichzeitig als Abdichtung dienenden Führungscheibe seitlich fixiert.Another feature of the invention is the bearing pin over the shift lever by means of one which surrounds this and is longitudinally displaceable in a recess in the bearing block and at the same time the guide washer serving as a seal is laterally fixed.

Ferner schlägt die Erfindung vor, die Stangenverbindung an dem der Kugelpfanne gegenüberliegenden Ende gabelartig auszubilden.The invention also proposes the rod connection to which the Ball socket opposite end to form fork-like.

Diese Ausführung erspart aufwendige Ktstruktionen zwischen der Verbindungsstange und dem Steuerglied.This design saves complex structures between the connecting rod and the control element.

In der Zeichnung ist der Gegenstand der Erfindung anhand eines Ausführungabeispieles dargestellt und im folgenden näher beschrieben.In the drawing, the subject matter of the invention is based on an exemplary embodiment shown and described in more detail below.

Es zeigen: Fig. 1 das zwischen einem Fahrer- und Beifahrersitz eines Fahrzeuges angeordnete Schaltgestänge mit Steuerventil, wobei das Schaltgestflnge teilweise im Schnitt dSrgestellt ist, Fig. 2 das Schaltgestänge in perspektivischer Ansicht (teilweise geschnitten) und Fig. 3 die schematische Gesamtanordnung eines von vier Schalthebeln beeinflußbaren Steuerventil-Blocks neben dem Fahrersitz.They show: FIG. 1 the one between a driver's seat and a front passenger seat Vehicle arranged shift linkage with control valve, the shift linkage is partially shown in section dSr, Fig. 2 the shift linkage in a perspective view (partially sectioned) and FIG. 3 the schematic Overall arrangement of a control valve block, which can be influenced by four shift levers, next to the driver's seat.

Im Fahrerhaus eines Nutzfahrzeuges mit Anbaugeräten sind zwischen einem Fahrersitz 1 und einem Beifahrersitz 2 vier quer zur Fahrtrichtung (Pfeil "ae in Fig. 2 und 3) kippbare Schalthebel 3 mit Hebelknäufen 4 angeordnet.In the cab of a commercial vehicle with attachments are between a driver's seat 1 and a front passenger seat 2 four across the direction of travel (arrow 2 and 3) tiltable shift lever 3 with lever knobs 4 arranged.

Die Lagerung jedes Schalthebels 3 befindet sich unter einer Schaltplatte 5 im Fahrerhausboden, an der für jeden Schalthebel jeweils ein mit einem Lagerbolzen 6 versehener Lagerbock 7 mittels Schrauben 8 befestigt ist. In dem Lagerbolzen 6 ist der Schalthebel 3 in einer Durchgangsbohrung 9 drehbar geführt, jedoch gegen Längsverschiebung in der einen Richtung durch einen am Schalthebel 3 vorgesehenen Absatz 10 und in der anderen Richtung durch eine am Schathebelende aufgeschobene Hülse 11 gesiehext. Zweckmäßigerweise ist der Lagerbolzen 6 im Bereich dertDurchgangsbohrung 9 mit zwei diametral liegenden Nuten 12 (Fig, 1 und 2) versehen, die dem Schalthebel 3 eine 3satter Auflage bzw. Anlage geben.The storage of each shift lever 3 is located under a switch plate 5 in the cab floor, on which one with a bearing pin for each gear lever 6 provided bearing block 7 is fastened by means of screws 8. In the bearing pin 6 the shift lever 3 is rotatably guided in a through hole 9, but against Longitudinal displacement in one direction by one provided on the shift lever 3 Paragraph 10 and in the other direction by a postponed at the end of the lever Sleeve 11 hexed. The bearing pin 6 is expediently in the area of the through-hole 9 with two diametrically located grooves 12 (Fig, 1 and 2), which the shift lever 3 give a 3satter edition or attachment.

Die Hülse 11 weist an einem Ende einen kugelartigen Kopf 13 auf, der mit einer Kugelpfanne 14 ein Kugelgelenk 15 bildet.The sleeve 11 has at one end a spherical head 13 which forms a ball joint 15 with a ball socket 14.

Die Kugelpfanne 14 ist über eine Stangenverbindung 16, 17, 18 mit dem Steuerglied 19 eine an der Schaltplatte 5 befestigten Steuerventiles 20 (Fig. 1) verbunden.The ball socket 14 is connected via a rod connection 16, 17, 18 the control member 19 a control valve 20 attached to the circuit board 5 (Fig. 1) connected.

An der Stangenverbindung 16 ist in radialem Abstand ein Kugelkopf 21 angeordnet, der in der Führungsbahn eines an der Hülse 11 gelenkig angreifenden Mitnehmers 22 gleitet. Die dem Durchmesser des Kugelkopfes angepaßte Führungsbahn besteht aus einem kunststoffartigen Gleitstück 23, das mehr als die Hälfte des Kugelkopfes 21 umgreift und somit diesen in vertikaler Richtung unlösbar hält.On the rod connection 16 is a ball head at a radial distance 21 arranged, which in the guide track of one of the sleeve 11 hingedly engaging Driver 22 slides. The diameter adapted to the ball head Guide track consists of a plastic-like slider 23, which is more than the Half of the ball head 21 engages and thus this inseparable in the vertical direction holds.

Mitnehmer 22, Hülse 11 und Schalthebel 3 sind von einem Bolzen 24 durchsetzt, der zugleich als Gelenkachse für den Mitnehmer 22 dient.The driver 22, the sleeve 11 and the shift lever 3 are secured by a bolt 24 interspersed, which also serves as a hinge axis for the driver 22.

Der Lagerbock 7 weist befestigungsseitig ei » Ausnehmung 25 auf, in der eine für den Schalthebel 3 vorgesehene und zur Abdichtung dienende Führungsscheibe 26 längsverschiebbar geführt ist. Nach oben hin ist die aus Kunststoff bestehende Führungsscheibe 26 durch die Schaltplatte 5 gehalten.The bearing block 7 has a recess 25 on the fastening side, in the one provided for the shift lever 3 and serving for sealing purposes 26 is guided longitudinally. Towards the top is the one made of plastic Guide disk 26 held by the circuit board 5.

Durch die Anordnung wird der Lagerbolzen 6 über den Schalthebel 3 und die Fdhrungsscheibe 26 seitlich fixiert.As a result of the arrangement, the bearing pin 6 is moved over the shift lever 3 and the guide disk 26 is fixed laterally.

Zur Betätigung eines hydraulischen Anbaugerätes wird der zuvor in seiner Ruhestellung gemäß Fig. 1 befindliche Schalthebel 3 zum Fahrersitz 1 hin gezogen, während die Verbindungsstange 17 sowie das mit einer nicht dargestellten RUckstellfeder versehene Steuerglied 19 in Richtung Steuerventil 20 bewegt werden. Diese neue Schaltstellung bedeutet beispielsweise neben". Wird der Schalthebel 3 vom Fahrersitz weg über die Ruhestellung hinaus bis zum Anschlag gedrückt - gleichzeitig wird das Steuerglied 19 aus dem Steuerventil 20 herausgezogen -so liegt die Schaltstellung "Senken" vor. Nach Loslassen des Knaufes 4 drückt die Rückstellfeder das Steuerventil in Mittellage zurück. Die automatische Rückstellung erfolgt ebenfalls bei Stellung "H-ben" Eine dritte Schaltstellung ist die sogenannte "Schwimmstellung" Hierzu wird der Knauf 4 gedreht, so daß sich der Schalthebel 3 in der Durchgangsbohrung 9 des Lagerbolzens 6 um seine Längsachse dreht. Der Mitnehmer 22 macht zwangsläufig eine Schwenkbewegung und nimmt dabei den Kugelkopf 21 mit, der gleichzeitig den gelenkig angeordneten Mitnehmer leicht nach unten zieht.To operate a hydraulic attachment, the previously in its rest position according to FIG. 1 located shift lever 3 towards the driver's seat 1 out pulled while the connecting rod 17 and that with a not shown Return spring provided control member 19 are moved in the direction of the control valve 20. This new switching position means, for example, next to ". If the shift lever 3 pushed away from the driver's seat beyond the rest position to the stop - at the same time if the control member 19 is pulled out of the control valve 20, the switching position is located "Lower" before. After releasing the knob 4, the return spring presses the control valve back in the middle position. The automatic reset also takes place when the position is set "Lift" A third switch position is the so-called "float position" the knob 4 rotated so that the shift lever 3 in the through hole 9 of the Bearing pin 6 about its longitudinal axis turns. The driver 22 makes inevitably a pivoting movement and takes the ball head 21 with it, which at the same time pulls the articulated driver slightly downwards.

Bei diesem Vorgang wird die Stangenverbindung 16, 17, 18 sowie das Steuerglied 19 in eine Drehbewegung versetzt.During this process, the rod connection 16, 17, 18 and the Control member 19 is set in a rotary movement.

Bei Einschalten der Schwimmstellung durch Drehen des Knaufes 4 wird das jeweilige Arbeits- bzw. Anbaugerät in seiner Bewegung freigegeben, d.h., daß z.B. ein Pflug den Bodenwellen frei folgen kann, während er bei nicht eingeschalteter Schwimmstellung in seiner jeweiligen Position fixiert ist.When switching on the float position by turning the knob 4 the respective work or attachment is released in its movement, i.e. that E.g. a plow can follow the bumps freely while it is not switched on Float position is fixed in its respective position.

Bei Nichtbetätigung eines oder mehrerer Steuerventile im Steuerventil-Block 27 gemäß Fig. 3 ist das entsprechende Schaltgestänge mittels einer in Fig. 1 gezeigten, den Schalthebel 3 umgebenden Sicherung 28 zu sperren, die so nach unten geschoben wird, daß sich die unteren Laschen 29 zwischen die Schraubenköpfe 30 der Lagerbefestigung setzen. Dadurch wird jede Kipp- und Drehbewegung verhindert. Wird die Sicherung 28 in oberste Stellung gebracht, dann verrastet sie mittels einer in dem Schalthebel angeordneten federbelasteten Kugel. Alle Bewegungsrichtungen sind wieder frei.If one or more control valves in the control valve block are not actuated 27 according to FIG. 3, the corresponding shift linkage is shown by means of a to lock the shift lever 3 surrounding fuse 28, which is pushed down is that the lower tabs 29 between the screw heads 30 of the bearing mounting set. This prevents any tilting or turning movement. Will the backup 28 brought into the uppermost position, then it engages by means of a in the shift lever arranged spring-loaded ball. All directions of movement are free again.

Zur besseren Zugänglichkeit des Steuerventil-Blockes 27 ist in der Schaltplatte 5 direkt über dem Block 27 ein abnehmbarer Deckel 31 vorgesehen.For better accessibility of the control valve block 27 is in the Circuit board 5, a removable cover 31 is provided directly above the block 27.

Claims (8)

AnBprtiche Adjustments 11.Schaltgestänge, das aus einem kippbar gelagerten Schalthebel und einer mit diesem verbundenen Stangenverbindung zur Beeinflussung eines den Schaltvorgang steuernden Steuerventiles besteht, dadurch gekennzeichnet, daß der Schalthebel (3) über ein Kugelgelenk (15) mit der Stangenverbindung (16, 17, 18) in Verbindung steht, die mit dem im Bereich dieses Kugelgelenkes (15) liegenden Endteil des um seine Längsachse drehbaren Schalthebels (3) zusätzlich über einen gelenkig angreifenden Mitnehmer (22) derart verbunden ist, daß bei Drehbewegungen des Schalthebels (3) ein mit der Stangenverbindung (16, 17,18) drehfest verbundenes Steuerglied (19) des Steuerventiles (20) um seine Längsachse gedreht wird.11. Shift linkage, which consists of a tiltable shift lever and a rod connection connected to this to influence the switching process controlling control valve, characterized in that the switching lever (3) is connected to the rod connection (16, 17, 18) via a ball joint (15), the with the in the area of this ball joint (15) lying end part of his Longitudinal axis rotatable shift lever (3) additionally via an articulated acting Driver (22) is connected in such a way that when the shift lever (3) rotates a control member (19) connected in a rotationally fixed manner to the rod connection (16, 17, 18) of the control valve (20) is rotated about its longitudinal axis. 2. Schaltgestänge nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß das Endteil des Schalthebels (3) aus einer Hülse (11) mit einem kugelartigen, als Teil des Kugelgelenkes (15) dienenden Kopf (13) besteht und daß ein Bolzen (24) die Hülse (11) und das von der Hülse (11) umfaßte Endteil des Schalthebels (3) durchsetzt und zugleich als Gelenkachse für den Mitnehmer (22) dient. 2. Shift linkage according to claim 1, characterized in that the End part of the shift lever (3) from a sleeve (11) with a spherical, as part of the ball joint (15) serving head (13) and that a bolt (24) the sleeve (11) and the end part of the shift lever (3) encompassed by the sleeve (11) and at the same time serves as a hinge axis for the driver (22). 3. Schaltgestänge nach den Ansprüchen 1 und 2, dadurch gekennzeichnet, daß an der Stangenverbindung (16, 17,18) in radialem Abstand ein Kugelkopf (21) angeordnet ist, der in eine Führungsbahn des Mitnehmers (22) eingreift. 3. Shift linkage according to Claims 1 and 2, characterized in that that on the rod connection (16, 17, 18) at a radial distance a ball head (21) is arranged, which engages in a guide track of the driver (22). 4. Schaltgestänge nach den Ansprüchen 1 bis 3, dadurch gekennzeichnet, daß die Führungsbahn des Mitnehmers (22) aus einem kunststoffartigen Gleitstück (23) besteht, welches mehr als die Hälfte des Kugelkopfes (21) umfaßt.4. Shift linkage according to Claims 1 to 3, characterized in that that the guide track of the driver (22) consists of a plastic-like slider (23) consists, which comprises more than half of the ball head (21). 5. Schaltgestänge nach den Ansprüchen 1 bis 4, dadurch gekennzeichnet, daß zur Lagerung des Schalthebels (3) ein Lagerbock (7) vorgesehen ist, dessen innenliegender drehbar gelagerter und vorzugsweise aus kunststoffartigem Werkstoff bestehender Lagerbolzen (6) den Schalthebel (3) derart aufnimmt, daß dieser in einer Durchgangsbohrung (9) des Lagerbolzens (6) drehbar, aber nicht längsverschiebbar geführt ist.5. Shift linkage according to claims 1 to 4, characterized in that that a bearing block (7) is provided for mounting the shift lever (3), the inner one of which rotatably mounted and preferably made of plastic-like material Bearing pin (6) the shift lever (3) receives such that it is in a through hole (9) of the bearing pin (6) is rotatable, but not guided in a longitudinally displaceable manner. 6. Schaltgestänge nach den Ansprüchen 1 bis 5, dadurch gekennzeichnet, daß an dem Lagerbolzen (6) im Bereich der Durchgangsvohrung (9) diametral liegende Nuten (12) angeordnet sind, an denen einerseits die Hülse (11) anliegt und andererseits das an einer Stelle stärker auagebildete Endteil des Schalthebels (3) sich abstützt.6. Shift linkage according to claims 1 to 5, characterized in that that on the bearing pin (6) in the area of the through-hole (9) lying diametrically Grooves (12) are arranged against which the sleeve (11) rests on the one hand and on the other hand the end part of the shift lever (3), which is more pronounced at one point, is supported. 7. Schaltgestänge nach den Ansprüchen 1 bis 6, dadurch gekennzeichnet, daß der Lagerbolzen (6) über den.Schalthebel (3) mittels einer diesen umschließenden, in einer Ausnehmung (25) des Lagerbocks (7) längsverschiebbaren und gleichzeitig als Abdichtung dienenden Führungsscheibe (26) seitlich fixiert ist.7. Shift linkage according to claims 1 to 6, characterized in that that the bearing pin (6) via the shift lever (3) by means of a in a recess (25) of the bearing block (7) longitudinally displaceable and at the same time serving as a seal guide disc (26) is fixed laterally. 8. Schaltgestänge nach den Ansprüchen 1 bis 7, dadurch gekennzeichnet, daß die Stangenverbindung (16, 17, 18) an dem der Kugelpfanne (14) gegenüberliegenden Ende gabelartig ausgebildet ist.8. Shift linkage according to claims 1 to 7, characterized in that that the rod connection (16, 17, 18) on that of the ball socket (14) opposite The end is designed like a fork. L e e r s eiteRead more
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