DE3122268A1 - Fuel saving device - Google Patents
Fuel saving deviceInfo
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- G—PHYSICS
- G05—CONTROLLING; REGULATING
- G05G—CONTROL DEVICES OR SYSTEMS INSOFAR AS CHARACTERISED BY MECHANICAL FEATURES ONLY
- G05G5/00—Means for preventing, limiting or returning the movements of parts of a control mechanism, e.g. locking controlling member
- G05G5/03—Means for enhancing the operator's awareness of arrival of the controlling member at a command or datum position; Providing feel, e.g. means for creating a counterforce
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- B—PERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
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- B60K—ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OF TRANSMISSIONS IN VEHICLES; ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS IN VEHICLES; AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES; INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES; ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GAS EXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS IN VEHICLES
- B60K26/00—Arrangements or mounting of propulsion unit control devices in vehicles
- B60K26/02—Arrangements or mounting of propulsion unit control devices in vehicles of initiating means or elements
- B60K26/021—Arrangements or mounting of propulsion unit control devices in vehicles of initiating means or elements with means for providing feel, e.g. by changing pedal force characteristics
Abstract
Description
Redui' eruneRedui 'erune
Die Erfindung betrifft eine Vorrichtung zur Res Treibstoffverbrauchs von Kraftfahrzeugen durch Kontrolle der Gaspedalbetätigung mittels einer bei einer bestimmten Pedalstellung sprunghaft zunehmenden Rückstellkraft. Die ixZzzeE Vorrichtung kann nachträglich in Automobile eingebaut werden.The invention relates to a device for Res fuel consumption of motor vehicles by controlling the actuation of the accelerator pedal by means of a restoring force that increases abruptly at a certain pedal position. The ixZzzeE device can be retrofitted in automobiles.
Es ist bekannt, dass der Treibstoffverbrauch von Kraftfahrzeugen reduziert werden kann, wenn darauf verzichtet wird, das Gaspedal bis zum Anschlag durchzutreten. Zur Erzielung dieser Sparmassnahme wurden früher in einzigen Automobilen Zusatzfedern eingebaut, die bei einer bestimmten Pedalstellung eine zusätzliche Rückstellkraft hervorriefen. Da hierfür besondere konstruktive Voraussetzungen erforderlich sind, ist ein nachträglicher Einbau dieser bekannten Vorrichtungen kaum möglich. Es stellte sich die Aufgabe, eine solche Federvorrichtung zu konstruieren, die sich nachträglich unter dem Gaspedal oder dessen Haltegestänge in einfacher Weise einbauen lässt, die in der Höhe so bemessbar ist, dass sie im Bereich des Pedalwegs bei einer bestimmten Pedalzusätzliche stellung eine zunächst sprunghaft zunehmende, dann flacher verlaufendezuzätzliche Rückstellkraft erzeugt und die im zusammengedrückten Zustand eine 90 niedrige Einbauhöhe aufweist, dass das Pedal voll durchgetreten werden kann. Zeigt den bisher verwendeten, gegebenenfalls auch vorgespannten Spiralfederkonstruktionen liess sich diese Aufgabe nicht lösen.It is known that the fuel consumption of automobiles is reduced can be, if you do not depress the accelerator pedal as far as it will go. In the past, auxiliary springs were used in only automobiles to achieve this cost-saving measure built-in, which at a certain pedal position an additional restoring force evoked. Since special design requirements are required for this, a subsequent installation of these known devices is hardly possible. It posed the task of constructing such a spring device that can be retrofitted can be easily installed under the accelerator pedal or its retaining linkage, which can be measured in height so that it is in the area of the pedal travel at a certain Additional pedal position an additional one that initially increases by leaps and bounds, then flattens out Restoring force generated and in the compressed state a 90 low installation height shows that the pedal can be fully depressed. Shows the previously used If necessary, this task could also be carried out with pre-tensioned spiral spring constructions not solve.
Gemäss der vorliegenden Erfindung wird die Aufgabe durch die in Anspruch 1 beschriebene Konstruktion gelöst. Die erfindungsgemässe Konstruktion ergab im Testversuch Eenzineinsparungen bis ZU 30 %.According to the present invention, the object is achieved by the construction described in claim 1. The construction according to the invention resulted in savings in fuel in the test up to 30%.
3 und Die Erfindung wird durch die Figuren 1, 4 beispielhaft erläuterm. Figur 2 zeigt eine graphische Darstellung der verschiedenen Pedalwegfunktionen.3 and The invention is illustrated by the Figures 1, 4 by way of example. FIG. 2 shows a graphic representation of the various pedal travel functions.
Abszisse In Figur 2 ist als der Pedalweg von 0 % ( leerlauf) bis 100 ffi (Vollgas) aufgezeichnet. Als Ordinate sind gezeigt die Fahrzeuggeschwindigkeit (Kurve 11), der Benzinverbrauch (12) und die Rückstellkraft des Pedals (Kurven 13 bis 16 ). Man erkennt, dass rechts einer Pedalstellung von etwa 60 j die Geschwindigkeit nur noch wenig, der Benzinverbrauch aber überproportional zunimmt Xit der üblichen Rückstellkraft Iässt sich dieser Punkt nicht kontrollieren, wohl aber mit den Federkennlinien 15 und 16 der erfindungsgemässen Vorrichtungen. Die Federkennlinie 14 entspricht einer nicht vorgespannten (nicht erfindungsgemässen) Zusatzfeder, die ungtignet ist, da sie kein 100 %iges Durchtreten des Pedals erlaubt.The abscissa in Figure 2 is as the pedal travel from 0% (idle) to 100 ffi (full throttle) is recorded. The vehicle speed (curve 11), the fuel consumption (12) and the restoring force of the pedal (curves 13 to 16) are shown as the ordinate. It can be seen that to the right of a pedal position of about 60 j the speed only increases slightly, but the fuel consumption increases disproportionately. This point cannot be controlled with the usual restoring force, but can be controlled with the spring characteristics 15 and 16 of the inventive devices. The spring characteristic 14 corresponds to a non-pretensioned additional spring (not according to the invention), which is unsuitable since it does not allow 100% depressing of the pedal.
In Figur 2 ist der Einbau der erfindungsgemässen Vorrichtung unter dem Gaspedal 1 mit Haltegestänge 2 auf dem Karosserieboden 3 gezeigt. Der Pedalweg ist mit 6 eingezeichnet. Als Federvorrichtung dient hier ein Kissen aus elastischem Schau5s}off 4. Zur gleichmässigen Krafteinleitung kann dieses mit einer steifen Platte aus Netall oder Kunststoff bedeckt sein. Als Schaumstoff eignen sich besonders solche, die in ihrem Kraft-Weg-Diagramm den Plateau-Effekt zeigen.In Figure 2, the installation of the device according to the invention is below the accelerator pedal 1 with retaining linkage 2 on the body floor 3 is shown. The pedal travel is marked with 6. A cushion made of elastic is used here as the spring device Schau5s} off 4. For an even introduction of force, this can be done with a stiff Plate made of metal or plastic. They are particularly suitable as foam those that show the plateau effect in their force-displacement diagram.
Damit wird ein besonderes Stauchungsverhalten bezeichnet, bei dem die Kraft zunächst rasch zunimmt und dann über einen längeren Verformungsweg nahezu konstant bleibt. Dieses Federelement lässt sich in einfacher Weise nachträglich unter dem Gaspedal beliebiger Fahrzeugtypen einbauen. So kann es z. B. auf das Bodenblech geklebt, magnetisch oder mittels eines Klettenverschlusses lösbar angeheftet werden. Um eine Anpassung an verschieden Pedalhöhen zu ermöglichen, ist es zweckmässig, das Schaumstoffkissen aus mehreren dünneren Lagen zusammenzukleben, mit Flüssigkleber oder Klebeband. Jede beliebige Höhenabstufung lässt sich zusammensetzen, wenn sich die Dicken der verfügbaren Lagen wie 1 : 2 : 4 : 8 usw. verhalten. Diese Vorrichtung ergibt in Zusammenwirkung mit dem Gaspedal den Kurvenverlauf 16.This denotes a special compression behavior in which the force initially increases rapidly and then almost over a longer deformation path remains constant. This spring element can be retrofitted in a simple manner install under the accelerator pedal of any type of vehicle. So it can be B. on the floor pan glued, magnetically or detachably attached by means of a Velcro fastener. In order to enable adjustment to different pedal heights, it is advisable to To glue the foam cushion together from several thinner layers, with liquid glue or tape. Any height gradation can be put together if the thicknesses of the available layers are like 1: 2: 4: 8 etc. This device In cooperation with the accelerator pedal, this results in curve profile 16.
Figur 3 zeigt den Blick aus Richtung A (Fig. 1) auf eine Blattfedervorrichtung.FIG. 3 shows the view from direction A (FIG. 1) onto a leaf spring device.
7 und 8 sind zwei S-förmig gekrümmte Blattfedern, diese sind durch das elastische Band 9 vorgespannt. 23 sind Schraub-, Niet- oder Klebverbindungen. 10 ist eine Befestigungsplatte, 22 eine Ausgleichsplatte bei unebener Pedalunterseite.7 and 8 are two S-shaped curved leaf springs, these are through the elastic band 9 is pretensioned. 23 are screw, rivet or adhesive connections. 10 is a mounting plate, 22 is a compensation plate if the underside of the pedal is uneven.
Die Bandlänge 9 und damit die Vorspannung und Einbauhöhe kann mit der Klemmplatte 21 verstellt werden.The band length 9 and thus the bias and installation height can be with the clamping plate 21 can be adjusted.
Figur 4 zeigt aus Richtung A (Fig. 1) eine andere Blattfedervorrichtung.FIG. 4 shows another leaf spring device from direction A (FIG. 1).
24 und 25 sind zwei wannenförmig gekrümmte Blattfedern, die an den äusseren Enden starr oder flexibel verbunden sind . 24a ist die Ruhestellung der Feder 24 in nicht vorgespanntem Zustand. Durch die starre Vorspannvorrichtung 26, die durch die Schraube 28 einstellbar festgeklemmt ist, und das Widerlager 27 wird die Vorspannung und Einbauhöhe festgelegt.24 and 25 are two trough-shaped curved leaf springs attached to the outer ends are rigidly or flexibly connected. 24a is the rest position of the Spring 24 in a non-pretensioned state. Due to the rigid pretensioning device 26, which is clamped adjustably by the screw 28, and the abutment 27 is the preload and installation height are determined.
In Fig. 3 und 4 haben die Bezugsnummern 1, 3 und 6 dieselbe Bedeutung wie in Figur 1. Die Rückstellkräfte in Zusammenwirkung mit dem Gaspedal entsprechen Kurvenverlauf 15.In Figs. 3 and 4 the reference numbers 1, 3 and 6 have the same meaning as in FIG. 1. The restoring forces in cooperation with the accelerator pedal correspond to curve shape 15.
Die Erfindung dient in erster Linie der Einsparung von Treibstoff, kann aber auch anderen Zwecken dienen, z. B. der Schonung des Motors in der EinfahrperiodeThe invention primarily serves to save fuel, but can also serve other purposes, e.g. B. the protection of the engine in the running-in period
Claims (6)
Priority Applications (1)
Application Number | Priority Date | Filing Date | Title |
---|---|---|---|
DE19813122268 DE3122268A1 (en) | 1981-06-04 | 1981-06-04 | Fuel saving device |
Applications Claiming Priority (1)
Application Number | Priority Date | Filing Date | Title |
---|---|---|---|
DE19813122268 DE3122268A1 (en) | 1981-06-04 | 1981-06-04 | Fuel saving device |
Publications (1)
Publication Number | Publication Date |
---|---|
DE3122268A1 true DE3122268A1 (en) | 1982-12-23 |
Family
ID=6133941
Family Applications (1)
Application Number | Title | Priority Date | Filing Date |
---|---|---|---|
DE19813122268 Ceased DE3122268A1 (en) | 1981-06-04 | 1981-06-04 | Fuel saving device |
Country Status (1)
Country | Link |
---|---|
DE (1) | DE3122268A1 (en) |
Cited By (2)
Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
---|---|---|---|---|
EP1297987A1 (en) * | 2001-09-27 | 2003-04-02 | Ford Global Technologies, Inc., A subsidiary of Ford Motor Company | Motor control for a vehicle having a manual transmission |
DE102009007278A1 (en) | 2009-02-03 | 2010-08-05 | Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft | Energy-optimized acceleration control for motor vehicles |
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US2679767A (en) * | 1952-05-06 | 1954-06-01 | Wasserkrug Samuel | Accelerator pedal attachment |
US2732729A (en) * | 1956-01-31 | Throttle controller for automotive |
-
1981
- 1981-06-04 DE DE19813122268 patent/DE3122268A1/en not_active Ceased
Patent Citations (2)
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US2732729A (en) * | 1956-01-31 | Throttle controller for automotive | ||
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DE102009007278A1 (en) | 2009-02-03 | 2010-08-05 | Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft | Energy-optimized acceleration control for motor vehicles |
US9487087B2 (en) | 2009-02-03 | 2016-11-08 | Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft | Energy-optimized acceleration control for motor vehicles |
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Legal Events
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8110 | Request for examination paragraph 44 | ||
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