DE3122268A1 - Fuel saving device - Google Patents

Fuel saving device

Info

Publication number
DE3122268A1
DE3122268A1 DE19813122268 DE3122268A DE3122268A1 DE 3122268 A1 DE3122268 A1 DE 3122268A1 DE 19813122268 DE19813122268 DE 19813122268 DE 3122268 A DE3122268 A DE 3122268A DE 3122268 A1 DE3122268 A1 DE 3122268A1
Authority
DE
Germany
Prior art keywords
spring
foam
pedal
spring device
curved
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Ceased
Application number
DE19813122268
Other languages
German (de)
Inventor
Herbert 7140 Ludwigsburg Schreiber
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Individual
Original Assignee
Individual
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Individual filed Critical Individual
Priority to DE19813122268 priority Critical patent/DE3122268A1/en
Publication of DE3122268A1 publication Critical patent/DE3122268A1/en
Ceased legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G05CONTROLLING; REGULATING
    • G05GCONTROL DEVICES OR SYSTEMS INSOFAR AS CHARACTERISED BY MECHANICAL FEATURES ONLY
    • G05G5/00Means for preventing, limiting or returning the movements of parts of a control mechanism, e.g. locking controlling member
    • G05G5/03Means for enhancing the operator's awareness of arrival of the controlling member at a command or datum position; Providing feel, e.g. means for creating a counterforce
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60KARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OF TRANSMISSIONS IN VEHICLES; ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS IN VEHICLES; AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES; INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES; ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GAS EXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS IN VEHICLES
    • B60K26/00Arrangements or mounting of propulsion unit control devices in vehicles
    • B60K26/02Arrangements or mounting of propulsion unit control devices in vehicles of initiating means or elements
    • B60K26/021Arrangements or mounting of propulsion unit control devices in vehicles of initiating means or elements with means for providing feel, e.g. by changing pedal force characteristics

Abstract

Device for saving fuel in motor vehicles in the form of a spring element (4) which can be retrofitted under the accelerator pedal in order to generate an additional return force in a certain pedal position. The spring element comprises a foam cushion or a preloaded, curved leaf spring. <IMAGE>

Description

Redui' eruneRedui 'erune

Die Erfindung betrifft eine Vorrichtung zur Res Treibstoffverbrauchs von Kraftfahrzeugen durch Kontrolle der Gaspedalbetätigung mittels einer bei einer bestimmten Pedalstellung sprunghaft zunehmenden Rückstellkraft. Die ixZzzeE Vorrichtung kann nachträglich in Automobile eingebaut werden.The invention relates to a device for Res fuel consumption of motor vehicles by controlling the actuation of the accelerator pedal by means of a restoring force that increases abruptly at a certain pedal position. The ixZzzeE device can be retrofitted in automobiles.

Es ist bekannt, dass der Treibstoffverbrauch von Kraftfahrzeugen reduziert werden kann, wenn darauf verzichtet wird, das Gaspedal bis zum Anschlag durchzutreten. Zur Erzielung dieser Sparmassnahme wurden früher in einzigen Automobilen Zusatzfedern eingebaut, die bei einer bestimmten Pedalstellung eine zusätzliche Rückstellkraft hervorriefen. Da hierfür besondere konstruktive Voraussetzungen erforderlich sind, ist ein nachträglicher Einbau dieser bekannten Vorrichtungen kaum möglich. Es stellte sich die Aufgabe, eine solche Federvorrichtung zu konstruieren, die sich nachträglich unter dem Gaspedal oder dessen Haltegestänge in einfacher Weise einbauen lässt, die in der Höhe so bemessbar ist, dass sie im Bereich des Pedalwegs bei einer bestimmten Pedalzusätzliche stellung eine zunächst sprunghaft zunehmende, dann flacher verlaufendezuzätzliche Rückstellkraft erzeugt und die im zusammengedrückten Zustand eine 90 niedrige Einbauhöhe aufweist, dass das Pedal voll durchgetreten werden kann. Zeigt den bisher verwendeten, gegebenenfalls auch vorgespannten Spiralfederkonstruktionen liess sich diese Aufgabe nicht lösen.It is known that the fuel consumption of automobiles is reduced can be, if you do not depress the accelerator pedal as far as it will go. In the past, auxiliary springs were used in only automobiles to achieve this cost-saving measure built-in, which at a certain pedal position an additional restoring force evoked. Since special design requirements are required for this, a subsequent installation of these known devices is hardly possible. It posed the task of constructing such a spring device that can be retrofitted can be easily installed under the accelerator pedal or its retaining linkage, which can be measured in height so that it is in the area of the pedal travel at a certain Additional pedal position an additional one that initially increases by leaps and bounds, then flattens out Restoring force generated and in the compressed state a 90 low installation height shows that the pedal can be fully depressed. Shows the previously used If necessary, this task could also be carried out with pre-tensioned spiral spring constructions not solve.

Gemäss der vorliegenden Erfindung wird die Aufgabe durch die in Anspruch 1 beschriebene Konstruktion gelöst. Die erfindungsgemässe Konstruktion ergab im Testversuch Eenzineinsparungen bis ZU 30 %.According to the present invention, the object is achieved by the construction described in claim 1. The construction according to the invention resulted in savings in fuel in the test up to 30%.

3 und Die Erfindung wird durch die Figuren 1, 4 beispielhaft erläuterm. Figur 2 zeigt eine graphische Darstellung der verschiedenen Pedalwegfunktionen.3 and The invention is illustrated by the Figures 1, 4 by way of example. FIG. 2 shows a graphic representation of the various pedal travel functions.

Abszisse In Figur 2 ist als der Pedalweg von 0 % ( leerlauf) bis 100 ffi (Vollgas) aufgezeichnet. Als Ordinate sind gezeigt die Fahrzeuggeschwindigkeit (Kurve 11), der Benzinverbrauch (12) und die Rückstellkraft des Pedals (Kurven 13 bis 16 ). Man erkennt, dass rechts einer Pedalstellung von etwa 60 j die Geschwindigkeit nur noch wenig, der Benzinverbrauch aber überproportional zunimmt Xit der üblichen Rückstellkraft Iässt sich dieser Punkt nicht kontrollieren, wohl aber mit den Federkennlinien 15 und 16 der erfindungsgemässen Vorrichtungen. Die Federkennlinie 14 entspricht einer nicht vorgespannten (nicht erfindungsgemässen) Zusatzfeder, die ungtignet ist, da sie kein 100 %iges Durchtreten des Pedals erlaubt.The abscissa in Figure 2 is as the pedal travel from 0% (idle) to 100 ffi (full throttle) is recorded. The vehicle speed (curve 11), the fuel consumption (12) and the restoring force of the pedal (curves 13 to 16) are shown as the ordinate. It can be seen that to the right of a pedal position of about 60 j the speed only increases slightly, but the fuel consumption increases disproportionately. This point cannot be controlled with the usual restoring force, but can be controlled with the spring characteristics 15 and 16 of the inventive devices. The spring characteristic 14 corresponds to a non-pretensioned additional spring (not according to the invention), which is unsuitable since it does not allow 100% depressing of the pedal.

In Figur 2 ist der Einbau der erfindungsgemässen Vorrichtung unter dem Gaspedal 1 mit Haltegestänge 2 auf dem Karosserieboden 3 gezeigt. Der Pedalweg ist mit 6 eingezeichnet. Als Federvorrichtung dient hier ein Kissen aus elastischem Schau5s}off 4. Zur gleichmässigen Krafteinleitung kann dieses mit einer steifen Platte aus Netall oder Kunststoff bedeckt sein. Als Schaumstoff eignen sich besonders solche, die in ihrem Kraft-Weg-Diagramm den Plateau-Effekt zeigen.In Figure 2, the installation of the device according to the invention is below the accelerator pedal 1 with retaining linkage 2 on the body floor 3 is shown. The pedal travel is marked with 6. A cushion made of elastic is used here as the spring device Schau5s} off 4. For an even introduction of force, this can be done with a stiff Plate made of metal or plastic. They are particularly suitable as foam those that show the plateau effect in their force-displacement diagram.

Damit wird ein besonderes Stauchungsverhalten bezeichnet, bei dem die Kraft zunächst rasch zunimmt und dann über einen längeren Verformungsweg nahezu konstant bleibt. Dieses Federelement lässt sich in einfacher Weise nachträglich unter dem Gaspedal beliebiger Fahrzeugtypen einbauen. So kann es z. B. auf das Bodenblech geklebt, magnetisch oder mittels eines Klettenverschlusses lösbar angeheftet werden. Um eine Anpassung an verschieden Pedalhöhen zu ermöglichen, ist es zweckmässig, das Schaumstoffkissen aus mehreren dünneren Lagen zusammenzukleben, mit Flüssigkleber oder Klebeband. Jede beliebige Höhenabstufung lässt sich zusammensetzen, wenn sich die Dicken der verfügbaren Lagen wie 1 : 2 : 4 : 8 usw. verhalten. Diese Vorrichtung ergibt in Zusammenwirkung mit dem Gaspedal den Kurvenverlauf 16.This denotes a special compression behavior in which the force initially increases rapidly and then almost over a longer deformation path remains constant. This spring element can be retrofitted in a simple manner install under the accelerator pedal of any type of vehicle. So it can be B. on the floor pan glued, magnetically or detachably attached by means of a Velcro fastener. In order to enable adjustment to different pedal heights, it is advisable to To glue the foam cushion together from several thinner layers, with liquid glue or tape. Any height gradation can be put together if the thicknesses of the available layers are like 1: 2: 4: 8 etc. This device In cooperation with the accelerator pedal, this results in curve profile 16.

Figur 3 zeigt den Blick aus Richtung A (Fig. 1) auf eine Blattfedervorrichtung.FIG. 3 shows the view from direction A (FIG. 1) onto a leaf spring device.

7 und 8 sind zwei S-förmig gekrümmte Blattfedern, diese sind durch das elastische Band 9 vorgespannt. 23 sind Schraub-, Niet- oder Klebverbindungen. 10 ist eine Befestigungsplatte, 22 eine Ausgleichsplatte bei unebener Pedalunterseite.7 and 8 are two S-shaped curved leaf springs, these are through the elastic band 9 is pretensioned. 23 are screw, rivet or adhesive connections. 10 is a mounting plate, 22 is a compensation plate if the underside of the pedal is uneven.

Die Bandlänge 9 und damit die Vorspannung und Einbauhöhe kann mit der Klemmplatte 21 verstellt werden.The band length 9 and thus the bias and installation height can be with the clamping plate 21 can be adjusted.

Figur 4 zeigt aus Richtung A (Fig. 1) eine andere Blattfedervorrichtung.FIG. 4 shows another leaf spring device from direction A (FIG. 1).

24 und 25 sind zwei wannenförmig gekrümmte Blattfedern, die an den äusseren Enden starr oder flexibel verbunden sind . 24a ist die Ruhestellung der Feder 24 in nicht vorgespanntem Zustand. Durch die starre Vorspannvorrichtung 26, die durch die Schraube 28 einstellbar festgeklemmt ist, und das Widerlager 27 wird die Vorspannung und Einbauhöhe festgelegt.24 and 25 are two trough-shaped curved leaf springs attached to the outer ends are rigidly or flexibly connected. 24a is the rest position of the Spring 24 in a non-pretensioned state. Due to the rigid pretensioning device 26, which is clamped adjustably by the screw 28, and the abutment 27 is the preload and installation height are determined.

In Fig. 3 und 4 haben die Bezugsnummern 1, 3 und 6 dieselbe Bedeutung wie in Figur 1. Die Rückstellkräfte in Zusammenwirkung mit dem Gaspedal entsprechen Kurvenverlauf 15.In Figs. 3 and 4 the reference numbers 1, 3 and 6 have the same meaning as in FIG. 1. The restoring forces in cooperation with the accelerator pedal correspond to curve shape 15.

Die Erfindung dient in erster Linie der Einsparung von Treibstoff, kann aber auch anderen Zwecken dienen, z. B. der Schonung des Motors in der EinfahrperiodeThe invention primarily serves to save fuel, but can also serve other purposes, e.g. B. the protection of the engine in the running-in period

Claims (6)

Treibs toffsparvorrichtung Patetansprüche Vorrichtung zur Reduzierung des Treibstoffverbrauchs von Kraftfahrzeugen, bestehend aus einer unter dem Gaspedal oder dessen Haltegestänge einbaubaren Federvorrichtung, die in der Höhe so bemessbar ist, dass sie im Bereichti des Pedalweges mit dem Pedal oder dessen Haltegestänge in Benihrung kommt und eine Gegenkraft auslöst, wobei die Pederkenalinie der Federvorrichtung einen anfangs steilen und dann flacheren Verlauf (Kurven 15;16) zeigt, dadurch gekennzeichnet, dass ti4)e Federvorrichtung aus einem offenporigen, weichelastischen Schaumstoff, bevorzugt aus einem Polyurethansc aumstoff oder aus mindestens einer, in Ruhelage 7;8;24;2) gebogenen, Blattfeder, welche durch eine längs zur Krafteinwirkung angebrachte flexible Vorspannvorrichtung (9) oder eine quer zur Kraft-(26) einwirkung angebrachte steife Vorspannvorrichtung vorgespannt ist, besteht. Fuel saving device Patent claims Device for reducing the fuel consumption of motor vehicles, consisting of one under the accelerator pedal or its retaining linkage built-in spring device, which can be measured in height is that it is in the area of the pedal travel with the pedal or its retaining linkage comes into contact and triggers a counterforce, the Pederkenalinie of the spring device shows an initially steep and then flatter course (curves 15; 16), characterized in that that ti4) e spring device made of an open-pored, flexible foam, preferably from a polyurethane foam or from at least one, in rest position 7; 8; 24; 2) curved, leaf spring, which is attached by a lengthways to the action of force flexible pretensioning device (9) or one attached transversely to the force (26) rigid pretensioner is biased, consists. 2. Vorrichtung gemäss Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass ein Schaum stoff verwendet wird, der in seinem Druck-Weg-Diagramm einen Plateau-Effekt aufweist. 2. Device according to claim 1, characterized in that a Foam is used, which has a plateau effect in its pressure-displacement diagram having. 3. Vorrichtung gemäss Anspruch 1 oder 2. dadurch gekennzeichnet, dass die Anpassung der Höhe der Federvorrichtung dadurch ermöglicht wird, dass verschiedene Schaumsoffplatten, bevorzugt in einer Dickenabstufung im Verhältnis von 1 : 2 : 4 : 8 usw. , aufeinander geklebt werden. 3. Device according to claim 1 or 2, characterized in that that the adjustment of the height of the spring device is made possible in that different Foam panels, preferably in a thickness gradation in the ratio of 1: 2: 4: 8, etc., to be glued on top of each other. 4. Vorrichtung gemäss einem der Ansprüche 1 bis 3, dadurch gekennzeichnet, dass sich über dem Schaumstoff eine steife Abdeckplatte (5) befindet. 4. Device according to one of claims 1 to 3, characterized in that that there is a rigid cover plate (5) over the foam. 5. Vorrichtung gemäss Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass die Federvorrichtung mindestens zwei symmetrisch übereinander angebrachten S-förmig gekrümmten Blattfedern (7;8) und eine,deren auseinanderliegende Inden zusammenziehende,flexible Vorspannvorrichtung (9) umfasst. 5. The device according to claim 1, characterized in that the Spring device at least two S-shaped symmetrically attached one above the other curved leaf springs (7; 8) and one, the apart indene contracting, flexible Comprises biasing device (9). 6. Vorrichtung gemäss Anspruch 1, dadurch gekinzeichnet, dass die Federvorrichtung zwei symmetrisch übereinander angebrachte wannennförmig gekrümmte Blattfedern (24 ; 25) und eine, deren miteinander verbundene Enden auseinander haltende, steife Vorspannvorrichtung(26 ) umfasst.6. Device according to claim 1, characterized in that that the spring device comprises two leaf springs (24; 25) which are arranged symmetrically one above the other and are curved in the shape of a barrel, and a rigid pretensioning device (26) which keeps their ends connected to one another apart.
DE19813122268 1981-06-04 1981-06-04 Fuel saving device Ceased DE3122268A1 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE19813122268 DE3122268A1 (en) 1981-06-04 1981-06-04 Fuel saving device

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE19813122268 DE3122268A1 (en) 1981-06-04 1981-06-04 Fuel saving device

Publications (1)

Publication Number Publication Date
DE3122268A1 true DE3122268A1 (en) 1982-12-23

Family

ID=6133941

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
DE19813122268 Ceased DE3122268A1 (en) 1981-06-04 1981-06-04 Fuel saving device

Country Status (1)

Country Link
DE (1) DE3122268A1 (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP1297987A1 (en) * 2001-09-27 2003-04-02 Ford Global Technologies, Inc., A subsidiary of Ford Motor Company Motor control for a vehicle having a manual transmission
DE102009007278A1 (en) 2009-02-03 2010-08-05 Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft Energy-optimized acceleration control for motor vehicles

Citations (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US2679767A (en) * 1952-05-06 1954-06-01 Wasserkrug Samuel Accelerator pedal attachment
US2732729A (en) * 1956-01-31 Throttle controller for automotive

Patent Citations (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US2732729A (en) * 1956-01-31 Throttle controller for automotive
US2679767A (en) * 1952-05-06 1954-06-01 Wasserkrug Samuel Accelerator pedal attachment

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP1297987A1 (en) * 2001-09-27 2003-04-02 Ford Global Technologies, Inc., A subsidiary of Ford Motor Company Motor control for a vehicle having a manual transmission
DE102009007278A1 (en) 2009-02-03 2010-08-05 Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft Energy-optimized acceleration control for motor vehicles
US9487087B2 (en) 2009-02-03 2016-11-08 Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft Energy-optimized acceleration control for motor vehicles

Similar Documents

Publication Publication Date Title
DE3023103A1 (en) DISC BRAKE
DE102010015875A1 (en) Device for generating hysteresis of an electronic accelerator pedal for a motor vehicle
DE3638944A1 (en) DEVICE FOR STORING A VIBRANT OBJECT
DE2714113C2 (en) Device for regulating the driving speed of a motor vehicle
DE2746594A1 (en) ARRANGEMENT FOR ABSORBING PRESSURE LOADS AND FOR SEALING
EP0033761A1 (en) Accelerator pedal movement damping device
DE2530802A1 (en) SHIFTER STORAGE
EP0487972A2 (en) Vibration absorber
DE102008038879A1 (en) Fastening element i.e. knurling bolt, for e.g. sealed mounting, of printed circuit board in housing, has element held in region of transition between lower side of head and shaft, where element overlaps lower side and outer side of shaft
DE3122268A1 (en) Fuel saving device
DE3412318A1 (en) Reference element of a device for adjusting the speed of travel of a vehicle
DE3508098C2 (en)
DE3522333C2 (en)
DE3322061A1 (en) Noise-damping housing for an internal combustion engine of a motor vehicle
DE2619775B1 (en) Motor vehicle brake valve for pressurized brake systems with a control device for another brake
DE102014006646A1 (en) damping plate
DE102010039583A1 (en) Accelerator pedal device for a motor vehicle
DE2356012A1 (en) DEVICE FOR REGULATING THE SPEED OF A MOTOR VEHICLE
DE19547714A1 (en) Swinging damper for motor vehicle
DE2359751C3 (en) Graduated spring for pneumatic valves
DE2230784B2 (en) Push button electrical switch assembly
DE3047318C2 (en) Clamping element
DE102015200789A1 (en) Actuation device for a clutch system
DE102018120249A1 (en) Stroke adjustment cover for clip microswitch
EP0065776B1 (en) Clip board

Legal Events

Date Code Title Description
8110 Request for examination paragraph 44
8131 Rejection