DE350006C - Steering device for single-track vehicles - Google Patents

Steering device for single-track vehicles

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DE350006C
DE350006C DENDAT350006D DE350006DD DE350006C DE 350006 C DE350006 C DE 350006C DE NDAT350006 D DENDAT350006 D DE NDAT350006D DE 350006D D DE350006D D DE 350006DD DE 350006 C DE350006 C DE 350006C
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Germany
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steering device
auxiliary wheels
front wheel
track vehicles
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Expired
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DENDAT350006D
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    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B62LAND VEHICLES FOR TRAVELLING OTHERWISE THAN ON RAILS
    • B62DMOTOR VEHICLES; TRAILERS
    • B62D61/00Motor vehicles or trailers, characterised by the arrangement or number of wheels, not otherwise provided for, e.g. four wheels in diamond pattern
    • B62D61/02Motor vehicles or trailers, characterised by the arrangement or number of wheels, not otherwise provided for, e.g. four wheels in diamond pattern with two road wheels in tandem on the longitudinal centre line of the vehicle

Description

Lenkvorrichtung füreinspurige Kraftfahrzeuge. Die Erfindung betrifft eine Lenkvorrichtung für einspurige Kraftfahrzeuge, bei welcher in der Mittelebene des Wagens zwei Laufräder angeordnet sind, von denen das eine als Antriebsrad und das andere als Lenkrad dient. Bei derartigen Fahrzeugen sind in der Regel noch seitlich angeordnete Hilfsräder vorgesehen, die bei schneller Fahrt gehoben und bei langsamer Fahrt oder bei Stillstand des Fahrzeugs gesenkt werden können.Steering device for single-track motor vehicles. The invention relates to a steering device for single-track motor vehicles, in which in the central plane of the car two wheels are arranged, one of which as a drive wheel and the other serves as a steering wheel. In vehicles of this type, there are usually still sideways arranged auxiliary wheels are provided, which are raised when driving fast and when driving slowly Can be lowered while driving or when the vehicle is at a standstill.

Gemäß der Erfindung ist die Lenkvorrichtung so ausgeführt, daß beim Verschwenken des Vorderrades zugleich auch eine Verschwenkung der auf die Fahrbahn gesenkten Hilfsräder stattfindet. Dadurch wird eine größere Sicherheit beim Durchfahren von scharfen Krümmungen gewährleistet. Das Verschwenken der Hilfsräder muß aber in einem bestimmten Abhängigkeitsverhältnis zu dem Verschwenken des Vorderrades stehen, damit die Räder die Krümmungen durchlaufen können, ohne zu klemmen.According to the invention, the steering device is designed so that when Pivoting the front wheel at the same time also a pivoting of the on the road lowered auxiliary wheels takes place. This creates greater safety when driving through guaranteed by sharp curvatures. The pivoting of the auxiliary wheels must, however in a certain relationship to the pivoting of the front wheel stand so that the wheels can go through the curves without jamming.

In der Zeichnung ist der Erfindungsgegenstand in einer Aufsicht dargestellt.In the drawing, the subject matter of the invention is shown in a plan view.

Das Fahrzeug besteht aus einem Rahmen i mit den beiden Querträgern 2, 3. Der letztere trägt mittels rohrförmiger Stützen q die Lenkvorrichtung. Zu beiden Seiten des Fahrzeugs und in dessen Längsrichtung sind je zwei Paar Blattfedern 5, 6 angeordnet, welche das Vorderrad und das Hinterrad tragen. Die Hilfsräder 9 sitzen auf einer Welle io und können gehoben oder gesenkt werden.The vehicle consists of a frame i with the two cross members 2, 3. The latter carries the steering device by means of tubular supports q. to Both sides of the vehicle and in its longitudinal direction are two pairs of leaf springs 5, 6 arranged, which carry the front wheel and the rear wheel. The auxiliary wheels 9 sit on a shaft io and can be raised or lowered.

Die Steuerung besteht aus der in einem Gehäuse 15 der rohrförmigen Stütze q. gelagerten Steuerstange ii nebst Lenkrad 13. Die Stange il trägt eine doppelt oder mehrfach genutete Schnurscheibe 1q.. Auf diese ist ein Drahtseil oder eine Schnur 16 gewickelt, die über zwei an den Seiten des Rahmens i nachgiebig gelagerten Rollen 18 geführt ist und mit ihren beiden Enden an zwei Arme 17 des Vorderrades 7 greift. Durch Drehen d(-s Lenkrades .i3 wird das Vorderrad 7 entsprechend der gewollten Fahrtrichtung verschwenkt. Die nachgiebige Lagerung der Führungsrollen 18 hat den Zweck, die Federungen der Blattfedern 5 und 6 nach Möglichkeit aufzuheben.The control consists of the in a housing 15 of the tubular Support q. mounted control rod ii together with steering wheel 13. The rod il carries a double or multiple grooved pulley 1q .. On this is a wire rope or wound a cord 16, which is supported over two resiliently on the sides of the frame i Rollers 18 is guided and with their two ends on two arms 17 of the front wheel 7 takes effect. By turning d (-s steering wheel .i3, the front wheel 7 is turned according to the swiveled in the intended direction of travel. The flexible bearing of the guide rollers 18 has the purpose of canceling the suspension of leaf springs 5 and 6 if possible.

Gemäß der Erfindung ist die Steuerung des Vorderrades 7 zwangläufig mit der Steuerung der Hilfsräder 9 gekuppelt. Zu diesem Zweck gelangt beispielsweise ein Seilzug 2o zur Verwendung, der durch die am Rahmen i befestigten Rollen 21 sowie 22 geführt ,und mit seinen Enden an einer Steuerstange 23 befestigt ist.According to the invention, the control of the front wheel 7 is compulsory coupled with the control of the auxiliary wheels 9. This is done for example a cable 2o for use by the rollers 21 attached to the frame i as well as 22 guided, and is fastened with its ends to a control rod 23.

Der Seilzug 2o greift zugleich auch an die Schnurscheibe 1q. der Steuerstange ii, so daß gleichzeitig mit der Verstellung des Vorderreales 7 auch der Seilzug 2o beeinflußt wird. Bei der hierdurch veranlaßten Verstellung der Steuerstange 23 werden in bekannter Weise die Hilfsräder 9 verschwenkt. Durch geeignete Bemessung der Gelenkstücke 9,4 wird das notwendige Übersetzungsverhältnis erzielt, das vorhanden sein muß, damit der Wagen bei der Verstellung des Vorderrades 7 und der Hilfsräder 9 die gewünschte Krümmung anstandslos durchläuft.The cable 2o also engages the rope pulley 1q at the same time. the control rod ii, so that simultaneously with the adjustment of the front real 7 and the cable pull 2o is influenced. During the adjustment of the control rod 23 caused by this the auxiliary wheels 9 are pivoted in a known manner. By appropriate dimensioning the joint pieces 9.4 the necessary transmission ratio is achieved that is available must be so that the car when adjusting the front wheel 7 and the auxiliary wheels 9 passes through the desired curvature without any problems.

An Stelle eines Seilzuges können doppelte Seilzüge vorgesehen werden, oder die Seilzüge selbst können durch andere geeignete mechanische Mittel ersetzt werden.Instead of a cable pull, double cable pulls can be provided, or the cables themselves can be replaced by other suitable mechanical means will.

Claims (1)

PATENTANSPRUCH: Lenkvorrichtung für einspurige Kraftfahrzeuge mit heb- und senkbaren seitlichen Hilfsrädern, dadurch gekennzeichnet, daß das Verschwenken des Vorderrades (7) sowie der seitlichen Hilfsräder (9) von einer gemeinsamen Steuerung aus erfolgt.PATENT CLAIM: Steering device for single-track motor vehicles with raisable and lowerable lateral auxiliary wheels, characterized in that the pivoting the front wheel (7) and the side auxiliary wheels (9) from a common control off takes place.
DENDAT350006D Steering device for single-track vehicles Expired DE350006C (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE350006T

Publications (1)

Publication Number Publication Date
DE350006C true DE350006C (en) 1922-03-11

Family

ID=6259207

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Application Number Title Priority Date Filing Date
DENDAT350006D Expired DE350006C (en) Steering device for single-track vehicles

Country Status (1)

Country Link
DE (1) DE350006C (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4787646A (en) * 1987-05-07 1988-11-29 Simplicity Manufacturing, Inc. Riding mower chassis with floating steerable rear wheels

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
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