DE613513C - Tilting device for the car body of motor vehicles - Google Patents

Tilting device for the car body of motor vehicles

Info

Publication number
DE613513C
DE613513C DE1930613513D DE613513DD DE613513C DE 613513 C DE613513 C DE 613513C DE 1930613513 D DE1930613513 D DE 1930613513D DE 613513D D DE613513D D DE 613513DD DE 613513 C DE613513 C DE 613513C
Authority
DE
Germany
Prior art keywords
car body
lever
pressure medium
motor vehicles
tilting
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Expired
Application number
DE1930613513D
Other languages
German (de)
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Individual
Original Assignee
Individual
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Individual filed Critical Individual
Application granted granted Critical
Publication of DE613513C publication Critical patent/DE613513C/en
Expired legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60PVEHICLES ADAPTED FOR LOAD TRANSPORTATION OR TO TRANSPORT, TO CARRY, OR TO COMPRISE SPECIAL LOADS OR OBJECTS
    • B60P1/00Vehicles predominantly for transporting loads and modified to facilitate loading, consolidating the load, or unloading
    • B60P1/04Vehicles predominantly for transporting loads and modified to facilitate loading, consolidating the load, or unloading with a tipping movement of load-transporting element
    • B60P1/16Vehicles predominantly for transporting loads and modified to facilitate loading, consolidating the load, or unloading with a tipping movement of load-transporting element actuated by fluid-operated mechanisms
    • B60P1/162Vehicles predominantly for transporting loads and modified to facilitate loading, consolidating the load, or unloading with a tipping movement of load-transporting element actuated by fluid-operated mechanisms the hydraulic system itself

Description

Zum Kippen von Wagenkästen u. dgl., insbesondere solchen von Kraftfahrzeugen, mittels einer doppelt wirkenden hydraulischen Presse sind Kippvorrichtungen bekannt, bei denen nicht nur das Ein- und Ausschalten des Druckmittelförderers, sondern auch gleichzeitig die Beeinflussung von Ventilen in der Druckmittelumlaufleitung mit Hilfe eines von der Ladebrücke beim Erreichen ihrer End-For tilting car bodies and the like, in particular those of motor vehicles, by means of a double-acting hydraulic press tilting devices are known at not only switching the pressure medium feeder on and off, but also at the same time influencing valves in the pressure medium circulation line with the help of one of the dock leveler when it reaches its end

)o lagen'gesteuerten Handhebels erfolgt.) o layer-controlled hand lever takes place.

Bei den bekannten Kippvorrichtungen sind die Steuerglieder räumlich weit auseinander liegend am Wagengestell verteilt, wodurch die Übersicht und die Handhabung erschwert und etwa auftretende Störungen nicht rasch behoben werden können.In the known tilting devices, the control members are spatially far apart distributed lying on the trolley frame, making the overview and handling difficult and any malfunctions that occur cannot be resolved quickly.

Die Erfindung behebt diese Mängel. Sie kennzeichnet sich dadurch, daß eine Steuerwelle mit einem Nocken zum Betätigen der Ventile sowie gleichzeitig mit einer Gabel zum Schalten des Druckmittelförderers versehen ist, wobei der auf der Steuerwelle angeordnete Handhebel von der angehobenen Ladebrücke mittels eines Hebelgestänges, vom gesenkten Kipprahmen dagegen unmittelbar beeinflußt und in seine Ruhelage gebracht wird. Durch diese Anordnung sind alle Steuerglieder an einer gemeinsamen Stelle zusammengefaßt, so daß sie leicht und rasch gehandhabt und in ihrer Arbeit gut überblickt werden können.The invention overcomes these deficiencies. It is characterized by the fact that a control shaft provided with a cam for actuating the valves and at the same time with a fork for switching the pressure medium conveyor is, wherein the arranged on the control shaft hand lever from the raised dock leveler by means of a lever linkage, from lowered tilting frame, however, is directly influenced and brought into its rest position. With this arrangement, all control elements are combined at a common point, so that they can be handled easily and quickly, and their work is well surveyed can.

Auf der Zeichnung ist ein Ausführungsbeispiel der Erfindung dargestellt.An exemplary embodiment of the invention is shown in the drawing.

Abb. ι zeigt die Gesamtanordnung in Seitenansicht. Fig. Ι shows the overall arrangement in side view.

Die Abb. 2 und 3 zeigen einen Einzelteil in Stirnansicht und Seitenansicht, der in denFigs. 2 and 3 show an individual part in front view and side view, which in the

Abb. 4, 5 und 6, 7 in gleichen Ansichten in anderen Arbeitsstellungen dargestellt ist.Fig. 4, 5 and 6, 7 is shown in the same views in other working positions.

Auf dem Kipprahmen 1 befindet sich der um die Achse 2 schwenkbare, mittels einer doppelt wirkenden ein- oder mehrstufigen hydraulischen Presse3 heb- und .senkbare Wagenkasten 4. Vor der Presse 3 ist am Wagenrahmen ein kastenartiger Behälter 5 angebracht, der das Druckmittel, z. B. öl, enthält und mit der Presse durch die Leitungen 6, 7 verbunden ist. Im Kasten 5 befindet sich die von der Welle 8 unter Vermittlung einer Kupplung 9 angetriebene Pumpe 10 mit Hilfsantriebskurbel 11. Im oberen Teile des Kastens 5 ist die Steuerwelle 12 gelagert, die an ihrem einen Ende den Bedienungshebel 13 und in der Mitte einen doppelarmigen Nocken 14 zum Steuern der Ventile 15, 16 trägt. Zwischen dem Hebel 13 und dem Nocken 14 sitzt auf der Steuerwelle 12 eine Gabel 17, die auf einen Schaltraum 18 der Reibungskupplung einwirkt. Am anderen Ende der Steuerwelle ist ein Arm 19 starr angebracht, der unter den ihm benachbarten Längsträger des Kipprahmens 1 greift. Am ölkasten 5 ist einOn the tilting frame 1 is the pivotable about axis 2, by means of a double-acting single or multi-stage hydraulic press 3 liftable and lowerable car body 4. In front of the press 3 is on Cart frame a box-like container 5 attached, the pressure medium, z. B. oil, contains and with the press through the lines 6, 7 is connected. In box 5 is the one from wave 8 under mediation a clutch 9 driven pump 10 with auxiliary drive crank 11. In the upper part of the Box 5, the control shaft 12 is mounted, which at one end of the operating lever 13 and in the middle a double-armed cam 14 for controlling the valves 15, 16 carries. Between the lever 13 and the cam 14 sits on the control shaft 12 a fork 17, which on a switching space 18 of the friction clutch acts. At the other end of the control shaft, an arm 19 is rigidly attached to the engages under the side member of the tilting frame 1 adjacent to it. At the oil box 5 is a

Winkelhebel 20, 21 gelagert, dessen Arm 20 in der Bahn des Steuerwellenarmes 19 liegt und an dessen Arm 21 ah einer Gelenkstange 22 greift, deren anderes Ende hinten an der s Ladebrücke 4 in einer Schlitzführung 23 gleitbar befestigt ist.Angle lever 20, 21 mounted, the arm 20 of which lies in the path of the control shaft arm 19 and on whose arm 21 ah a link rod 22 engages, the other end of which is at the rear of the s loading bridge 4 is slidably attached in a slot guide 23.

Die Handhabung und Wirkungsweise der Kippvorrichtung ist folgende:The handling and operation of the tilting device is as follows:

In der Ruhelage des Kippkastens steht derIn the rest position of the tilting box is the

*° Steuerhebel 13 etwa waagerecht, wie in Abb. 2 und 3 dargestellt; die Kupplung 9 ist ausgerückt, die Pumpe 10 steht still, und die Presse ist, wie in Abb. 1 voll eingezeichnet, eingezogen.* ° Control lever 13 approximately horizontal, as in Fig. 2 and 3; the clutch 9 is disengaged, the pump 10 is at a standstill, and the As shown in full in Fig. 1, the press is retracted.

Soll der Wagenkasten 4 gekippt werden, so ist der Steuerhebel 13, wie aus den Abb. 4 und 5 ersichtlich, hochzuziehen, wodurch die Kupplung 8 eingerückt und die Pumpe 10 in Tätigkeit gesetzt wird; der Nocken 14 gibt das Ventil 15 frei, wodurch die Pumpe das Drucköl über die Leitung 6 unter den Kolben der Presse 3 fördert, so daß der Wagenkasten, wie in der Abb. 1 gestrichelt eingezeichnet, angehoben und schließlich gekippt wird. Das hierbei aus dem Rückzugraum der Presse verdrängte öl fließt durch die Leitung 7 in den Tank S zurück. Bis zum Erreichen der Kippstellung verschiebt sich die Zugstange 22 im Schlitz 23, ohne den Winkelhebel 20, 21 zu verstellen; sie nimmt dann die gestrichelte Stellung in Abb. 1 ein. Läßt nun die Bedienung die Pumpe achtlos weiterlaufen, soIf the car body 4 is to be tilted, the control lever 13 is as shown in Fig. 4 and 5 can be seen to be pulled up, whereby the clutch 8 is engaged and the pump 10 in Activity is set; the cam 14 releases the valve 15, whereby the pump does the Pressurized oil through line 6 under the piston of the press 3 promotes so that the car body, as shown in dashed lines in Fig. 1, lifted and finally tilted. That in this case, the oil displaced from the retreat area of the press flows through line 7 into the Tank S back. Until the tilt position is reached, the pull rod 22 moves in the Slot 23 without adjusting the angle lever 20, 21; she then takes the dashed one Position in Fig. 1. If the operator lets the pump continue to run carelessly, so

- kommt die Zugstange 22 zur Wirkung, indem sie vom weiterkippenden Wagenkasten nachgezogen wird und damit den Winkelhebel 20, 21 schwenkt, dessen Arm 20 den Steuerwellenarm 19 in seine Ruhelage hochdrückt; die Steuerwelle 12 wird zurückgedreht und schaltet mittels der Gabel 17 den Arm 18 um, der die Kupplung 9 ausrückt, so daß die Pumpe stillgesetzt wird.- The pull rod 22 comes into effect by being pulled by the car body as it tilts further is and thus the angle lever 20, 21 pivots, the arm 20 pushes the control shaft arm 19 into its rest position; the Control shaft 12 is rotated back and switches the arm 18 by means of the fork 17, the the clutch 9 disengages so that the pump is stopped.

Zum Zurückholen des Wagenkastens ist der Steuerhebel 13, wie-in Abb.6 und 7 angegeben, nach unten zu drücken. Die Gabel 17 rückt die Kupplung 9 ein, die Pumpe arbeitet und fördert das Drucköl über das vom Nokken 14 freigegebene, sich öffnende Ventil 16 und über die Leitung 7 in den Rückzugraum der Presse, wodurch ihr Kolben zurückgezogen und der Wagenkasten gesenkt wird. Hierbei stößt der Kipprahmen 1 gegen den Steuerhebelarm 19, senkt ihn und führt damit den Steuerhebel 13 wieder in seine Ruhelage zurück; gleichzeitig wird die Kupplung 9 mittels der Schaltgabel 17 ausgerückt und die Pumpe damit stillgesetzt.To retrieve the car body, the control lever 13, as shown in Fig. 6 and 7, is to press down. The fork 17 engages the clutch 9, the pump works and conveys the pressure oil via the opening valve 16 released by the cam 14 and via line 7 into the retraction space of the press, whereby its piston is retracted and the car body is lowered. Here, the tilting frame 1 hits against the Control lever arm 19, lowers it and thus guides the control lever 13 back into its rest position return; at the same time the clutch 9 is disengaged by means of the shift fork 17 and the This stops the pump.

Claims (1)

Patentanspruch:Claim: Kippvorrichtung für den Wagenkasten von Kraftfahrzeugen mit doppelt wirkender hydraulischer Hubvorrichtung, bei der das Ein- und Ausschalten des Druckmittelförderers sowie gleichzeitig die Beeinflussung an Ventilen in der Druckmittelumlaufleitung von einem Handhebel erfolgt, der in den Endlagen der Ladebrücke von dieser gesteuert wird, dadurch gekennzeichnet, daß eine Steuerhebelwelle (12) mit einem Nocken (14) zum Betätigen der Ventile sowie gleichzeitig mit einer Gabel (17) zum Schalten des Druckmittelförderers (10) versehen ist, wobei der auf der Steuerwelle angeordnete Handhebel (13) von der angehobenen Ladebrücke (4) mittels eines Hebelgestänges (20,21,22), vom gesenkten Kipprahmen (1) dagegen unmittelbar beeinflußt und in seine Ruhelage zurückgeführt wird.Tilting device for the car body of motor vehicles with double-acting hydraulic lifting device, in which the switching on and off of the pressure medium conveyor and at the same time the influence on valves in the pressure medium circulation line takes place by a hand lever, which is controlled by this in the end positions of the dock leveler, thereby characterized in that a control lever shaft (12) with a cam (14) for actuation the valves and at the same time with a fork (17) for switching the pressure medium feeder (10) is provided, the hand lever arranged on the control shaft (13) from the raised dock leveler (4) by means of a lever linkage (20,21,22), directly influenced by the lowered tilting frame (1) and in its rest position is returned. Hierzu 1 Blatt Zeichnungen1 sheet of drawings
DE1930613513D 1930-12-14 1930-12-14 Tilting device for the car body of motor vehicles Expired DE613513C (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE613513T 1930-12-14

Publications (1)

Publication Number Publication Date
DE613513C true DE613513C (en) 1935-05-22

Family

ID=6576558

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
DE1930613513D Expired DE613513C (en) 1930-12-14 1930-12-14 Tilting device for the car body of motor vehicles

Country Status (1)

Country Link
DE (1) DE613513C (en)

Cited By (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE928447C (en) * 1953-01-30 1955-06-02 Toussaint & Hess Gmbh Working cylinder for hydraulic low-pressure or medium-pressure systems, especially for tipper vehicles
DE953858C (en) * 1953-08-01 1956-12-06 Ekbert Hoffmann Dipl Ing Loading containers, especially for tipping vehicles
DE972103C (en) * 1949-05-10 1959-05-21 Hans Zoeller Control of the working piston in the working cylinder of a pneumatic or hydraulic, preferably pneumatic-hydraulic drive, especially for tipping vehicles
EP1561952A1 (en) * 2003-09-16 2005-08-10 O.M.F.B. S.p.A. -Hydraulic Components Pneumatic control device

Cited By (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE972103C (en) * 1949-05-10 1959-05-21 Hans Zoeller Control of the working piston in the working cylinder of a pneumatic or hydraulic, preferably pneumatic-hydraulic drive, especially for tipping vehicles
DE928447C (en) * 1953-01-30 1955-06-02 Toussaint & Hess Gmbh Working cylinder for hydraulic low-pressure or medium-pressure systems, especially for tipper vehicles
DE953858C (en) * 1953-08-01 1956-12-06 Ekbert Hoffmann Dipl Ing Loading containers, especially for tipping vehicles
EP1561952A1 (en) * 2003-09-16 2005-08-10 O.M.F.B. S.p.A. -Hydraulic Components Pneumatic control device

Similar Documents

Publication Publication Date Title
DE102016103256A1 (en) Truck with a mast
DE613513C (en) Tilting device for the car body of motor vehicles
DE2224383C3 (en) Device for tilting and locking the cab of trucks
DE2507434A1 (en) Cover frame for commercial vehicles - has corner stanchions with power lifts to raise frame
DE1455972A1 (en) Device on motor vehicles, in particular on passenger cars, for the lateral movements of one end of the vehicle
DE1107150B (en) Vehicle with a guided loading shovel that can be raised and lowered
DE2742045C3 (en) Loading platform for trucks
EP1244596B1 (en) Add-on for industrial trucks, especially lift trucks
DE1781267B2 (en) Hydraulic control device for a shovel loader arranged on a tractor
DE1506933A1 (en) Lift truck
DE1756769C3 (en) Synchronization control, especially for a tipping platform for unloading vehicles
DE3630850A1 (en) Loading ramp
DE427315C (en) Hydraulic tipping device, especially for trucks
DE2210754B2 (en) Hydraulic tipping device for tipping truck cabs
DE1191645B (en) Control for hydraulic drives with a control valve or slide with a lock
DE2903408A1 (en) METHOD FOR TURNING A TURNING PLOW BY MEANS OF A HYDRAULIC TURNING DEVICE AND TURNING DEVICE USING THE METHOD
DE609537C (en) Compressed air bounce device for sheet metal drawing presses
DE1426562B2 (en) CONTROL DEVICE FOR THE SUPPLY OF PRESSURE FLUID FROM AN ELECTRICALLY DRIVEN PUMP TO A NUMBER OF FLUID PRESSURE UNITS, FOR EXAMPLE HYDRAULIC STROKE
DE663090C (en) Large capacity self-tipper
DE1816652A1 (en) Crane lifting gear with a flat load-bearing surface
DE1434741C3 (en) Device for parking two vehicles on top of each other
DE832214C (en) Hydraulic power lift, especially for agricultural tractors
DE1634896C3 (en) Control device for shovel excavators, shovel loaders or the like
DE102015101028A1 (en) hochkippschaufel
DE401544C (en) Reversing device for elevator winches