DE728614C - Coupling for operating two switches at an angle to each other - Google Patents

Coupling for operating two switches at an angle to each other

Info

Publication number
DE728614C
DE728614C DES125298D DES0125298D DE728614C DE 728614 C DE728614 C DE 728614C DE S125298 D DES125298 D DE S125298D DE S0125298 D DES0125298 D DE S0125298D DE 728614 C DE728614 C DE 728614C
Authority
DE
Germany
Prior art keywords
switch
switches
angle
coupling
operating
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Expired
Application number
DES125298D
Other languages
German (de)
Inventor
Dipl-Ing Karl Wiehl
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Siemens AG
Original Assignee
Siemens AG
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Siemens AG filed Critical Siemens AG
Priority to DES125298D priority Critical patent/DE728614C/en
Application granted granted Critical
Publication of DE728614C publication Critical patent/DE728614C/en
Expired legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H01ELECTRIC ELEMENTS
    • H01HELECTRIC SWITCHES; RELAYS; SELECTORS; EMERGENCY PROTECTIVE DEVICES
    • H01H25/00Switches with compound movement of handle or other operating part
    • H01H25/06Operating part movable both angularly and rectilinearly, the rectilinear movement being along the axis of angular movement

Description

Kupplung zur Bedienung zweier unter einem Winkel zueinander stehender Schalter Die Erfindung geht von der Aufgabe aus, durch ein einziges Schaltglied .zwei Motoren , derart zu steuern, daß jeder von ihnen unabhängig vom anderen ,ein- und ausgeschaltet und gegebenenfalls in seiner Dnehrichtung umgeschaltet werden kann. Beide Motoren sollen stillgesetzt werden, sobald der Schalthandgriff in der Mittelstellung steht. Es muß also Ein.- und Ausschalten eines Motors und Drehrichtungswechsel möglich sein, ohne daß. der eingestellte Betriebszustand des anderen Motors beeinflußt wird. Zur Lösung ähnlicher Aufgaben sind Kulissensteuerungen vorgeschlagen worden, bei denen zwei kreuzweise übereinandergelegte Kulissen mit einem durch beide Kulissen gehenden Steuerhandgriff versehen sind, der längs der Kulissenschlitze bewegt werden kann. Die Kulissen sind ihrerseits mit den Schaltgliedern der Motoren verbunden. Derartige Kulissensteuerungen ähneln den bekannten Kreuzschaltern, die jedoch zur Lösung der. vorliegenden Aufgabe deshalb nicht geeignet sind, weil sie jeweils nur einen Stromkreis zu schalten in der Lage sind. Nach einem .anderen Vorschlag werden zwei Steuerwalzen nebeneinander angeordnet und durch ein Querhaupt mit einem Setuerhebel, verbunden, der in zwei Ebenen schwenkbar und mit Zahntrieben gekuppelt ist, von denen der eine in der einen Bewegungsrichtung des Steuerhebels, der andere in der anderen Bewegungsridhtung antreibbar ist. Diese einem besonderen Zweck angepaßte Ausführungsform ist nicht allgemein anwendbar, da sie in vielen Fällen zu verwickelt und zu teuer ist. Es besteht vielfach das Bedürfnis nach einer ganz einfachen, billigen Anordnung, die auch in ungeübten Händen betriebssicher arbeitet. Mit dieser Aufgabe beschäftigt sich die Erfindung. Sie löst sie dadurch, daß zwei unter einem rechten Winkel ortsfest zueinander angeordnete Schalter mit Kurbelantrieben für ihre Schalterwellen mit demselben Steuerhebel unmittelbar an je einem Kurbelzapfen der Kurbelantriebe in der einen Koordinatenrichtung zwangsläufig, in der anderen leer laufend derart angreifen, daß in jeder Koordinatenrichtung jeweils nur die eine der beiden Schalterwellen durch diese Kurbelantriebe gedreht wird.Coupling for operating two at an angle to each other Switch The invention is based on the task of using a single switching element .two motors to be controlled in such a way that each of them independently of the other, one and switched off and, if necessary, switched in its direction of rotation can. Both motors should be stopped as soon as the switch handle is in the Middle position. So it has to switch a motor on and off and change the direction of rotation be possible without. affects the set operating state of the other motor will. To solve similar tasks, gate controls have been proposed, in which two backdrops placed crosswise with one through both backdrops going control handle are provided, which are moved along the link slots can. The scenes are in turn connected to the switching elements of the motors. Such gate controls are similar to the well-known cross switches, but they are used for Solution of the. present task are therefore unsuitable because they each only are able to switch a circuit. According to another suggestion two control rollers arranged side by side and through a crosshead with a setuer lever, connected, which can be pivoted in two planes and is coupled with gear drives, of one in one direction of movement of the control lever, the other in the other Bewegungsridhtung is drivable. This one adapted for a special purpose Embodiment is not generally applicable as it is too involved in many cases and is too expensive. There is often a need for a very simple, cheap one Arrangement that works reliably even in untrained hands. With this task deals with the invention. It solves it by having two under one right Fixed angle switches with crank drives for their switch shafts with the same control lever directly on each crank pin of the crank drives in one coordinate direction inevitably, in the other empty attack continuously in such a way that in each coordinate direction only one of the two switch shafts is rotated by these crank drives.

Diese Anordnung ist naturgemäß auch dann, brauchbar, wenn von den Schaltern nicht Mär toren, sondern andere Stromverbraucher oder -Stromerzeuger geschaltet werden sollen.This arrangement is of course also useful when of the Switches not marketers, but other electricity consumers or generators switched should be.

Ein Ausführungsbeispiel der Erfindung ist in der Abbildung dargestellt. Es handelt sich um die Steuerung der Schalter i und 2 durch einen gemeinsamen Schalthebel 3. Die Schalterwelle q. des Schalters 2 greift über eine Kurbel 5 an dem Antriebszapfen 6 an. In gleicher Weise ist die Schalterwelle 7 des Schalters i über die Kurbel. 8 mit dem Antriebszapfen 9 verbunden. Der Hebel 3 ist in einer Kugel io gelagert und endet in einer Gabel i i, die den Antriebszapfen 6 übergreift. Der Zapfen 9 ist dagegen in einem Schlitz 12 geführt.An embodiment of the invention is shown in the figure. This is the control of switches i and 2 by a common switch lever 3. The switch shaft q. of the switch 2 engages the drive pin 6 via a crank 5. In the same way, the switch shaft 7 of the switch i is via the crank. 8 connected to the drive pin 9. The lever 3 is mounted in a ball io and ends in a fork ii which engages over the drive pin 6. In contrast, the pin 9 is guided in a slot 12.

Wird, bezogen auf Abb. i, der Hebel 3 in der Zeichnungsebene bewegt, so wird offensichtlich der Zapfen 6 hierdurch nicht beeinflußt, da die Gabel i i über ihn hinweggleitet. Wohl aber wird die Schalterwelle 7 gedreht. Wird umgekehrt, bezogen auf Abb. 2, der Hebel. in der Zeichnungsebene bewegt, so bleibt der Zapfen 9 und mit ihm die Welle 7 in Ruhe, während mit ihr der Antriebszapfen 6 geschaltet wird. Wird dagegen der Hebel 3 sowohl in einer senkrechten als auch in einer waagerechten Ebene, also in einer Resultierenden bewegt, so werden auch beide Schalter geschaltet. Wird der Hebel 3 in die Mittelstellung gebracht, so werden beide Schalter ausgeschaltet.If, in relation to Fig. I, the lever 3 is moved in the plane of the drawing, so obviously the pin 6 is not affected by this, since the fork i i slides over him. However, the switch shaft 7 is rotated. Is reversed, based on Fig. 2, the lever. moved in the plane of the drawing, the spigot remains 9 and with it the shaft 7 at rest, while the drive pin 6 is switched with it will. If, however, the lever 3 is both in a vertical and in a horizontal Level, i.e. moved in a resultant, both switches are switched. If the lever 3 is brought into the middle position, both switches are switched off.

Die Steuerung hat deshalb noch besonderen Wert, weil. sie als sympathische Steuerung für gewisse Bewegungsvorgänge verwendbar ist.The control has special value because. you as personable Control can be used for certain movement processes.

Claims (1)

PATENTANSPRUCH Kupplung zur Bedienung zweier unter einem Winkel zueinander stehender Schalter mittels nur eines in zwei Koordinatenrichtungen und jeder resultierenden Richtung beweglichen Steuerhebels, dadurch gekennzeichnet, daß zwei unter einem rechten Winkei. ortsfest zueinander angeordnete Schalter (1, 2) mit Kurbelantrieben (q" -5, 6 bzw. 7, 8, 9') für ihre Schalterwellen (¢, 7) mit demselben Steuerhebel (3) unmittelbar an je einem Kurbelzapfen (6, 9) der Kurbelantriebe in der einen Koordinatenrichtung zwangsläufig, in der anderen leer laufend derart angreifen, daß in jeder Koordinatenrichtung jeweils nur. die eine der beiden Schalterwellen (q., 7) durch diese Kurbelantriebe gedreht wird.PATENT CLAIM Coupling for operating two at an angle to each other standing switch by means of only one in two coordinate directions and each resulting Direction of movable control lever, characterized in that two under one right angle. Stationary switches (1, 2) with crank drives arranged in relation to one another (q "-5, 6 or 7, 8, 9 ') for their switch shafts (¢, 7) with the same control lever (3) directly on each crank pin (6, 9) of the crank drives in one Coordinate direction inevitably attack in the other idle in such a way, that in each coordinate direction only. one of the two switch shafts (q., 7) is rotated by these crank drives.
DES125298D 1936-12-11 1936-12-11 Coupling for operating two switches at an angle to each other Expired DE728614C (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DES125298D DE728614C (en) 1936-12-11 1936-12-11 Coupling for operating two switches at an angle to each other

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DES125298D DE728614C (en) 1936-12-11 1936-12-11 Coupling for operating two switches at an angle to each other

Publications (1)

Publication Number Publication Date
DE728614C true DE728614C (en) 1942-11-30

Family

ID=7536848

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
DES125298D Expired DE728614C (en) 1936-12-11 1936-12-11 Coupling for operating two switches at an angle to each other

Country Status (1)

Country Link
DE (1) DE728614C (en)

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US2662948A (en) * 1950-08-24 1953-12-15 Fed Electric Prod Co Multipole circuit breaker
US2747035A (en) * 1953-03-09 1956-05-22 Furnas Electric Co Duplex switch actuator
DE1233459B (en) * 1963-04-26 1967-02-02 Starkstrom Appbau G M B H Coordinate switch

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US2662948A (en) * 1950-08-24 1953-12-15 Fed Electric Prod Co Multipole circuit breaker
US2747035A (en) * 1953-03-09 1956-05-22 Furnas Electric Co Duplex switch actuator
DE1233459B (en) * 1963-04-26 1967-02-02 Starkstrom Appbau G M B H Coordinate switch

Similar Documents

Publication Publication Date Title
DE728614C (en) Coupling for operating two switches at an angle to each other
DE1263593B (en) Switchable pipe branching
DE665916C (en) Hand control for milling machines
DE2346051A1 (en) Boat drive with elastic fin - has single actuating lever for hinged fin and conventional rudder
DE848157C (en) Gear lever for vehicle transmission
DE649875C (en) Cam switches controlled eccentrically with respect to one another and operated by means of a switching mechanism
DE899151C (en) Steering for trackless commercial vehicles with rotatable about a vertical axis, the driver's seat containing structure, z. B. Kraene
DE486900C (en) Steering device for caterpillar vehicles
DE2165536A1 (en) Arrangement for steering vehicles
AT128943B (en) Boat propulsion.
DE482450C (en) Switching device for electric motors with reversible direction of rotation
DE698324C (en) Control device for electric motors, especially for hoists with an electrically driven turning control roller
DE362496C (en) Shift lever assembly, especially for motor vehicles
DE693925C (en) Speed adjustment device for centrifugal governor
DER0001068MA (en) Roller switch for electric motors
DE340804C (en) Drive for small machines
DE896105C (en) Hand-operated reversing switch for electric trains, cranes, etc. like
AT135742B (en) Control and braking device for drives with changing direction of travel or changing direction of rotation of the motor.
DE511518C (en) Device for engaging and disengaging the Kloeppel from or into the driver track with the help of so-called frogs
DE355746C (en) Remote control of regulators for electric vehicles
DE876903C (en) Travel limit switch for cranes with power supply via cable and cable drum
DE635696C (en) Board luffing crane
DE687954C (en) Electromagnetic reversing switch for three-phase motors
DE3417535A1 (en) Traversing gear for a reciprocally moving yarn guide
DE959384C (en) Small electric motor, especially for vehicle windshield wiper systems