DE2517723A1 - Fail-safe interlock for steering column lock - inhibits lock while vehicle is moving using speedometer input signal - Google Patents

Fail-safe interlock for steering column lock - inhibits lock while vehicle is moving using speedometer input signal

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DE2517723A1
DE2517723A1 DE19752517723 DE2517723A DE2517723A1 DE 2517723 A1 DE2517723 A1 DE 2517723A1 DE 19752517723 DE19752517723 DE 19752517723 DE 2517723 A DE2517723 A DE 2517723A DE 2517723 A1 DE2517723 A1 DE 2517723A1
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Willy Bock
Herbert Erdelitsch
Werner Gaudich
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SWF Auto Electric GmbH
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    • B60RVEHICLES, VEHICLE FITTINGS, OR VEHICLE PARTS, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
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    • B60R25/01Fittings or systems for preventing or indicating unauthorised use or theft of vehicles operating on vehicle systems or fittings, e.g. on doors, seats or windscreens
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    • B60R25/021Fittings or systems for preventing or indicating unauthorised use or theft of vehicles operating on vehicle systems or fittings, e.g. on doors, seats or windscreens operating on the steering mechanism restraining movement of the steering column or steering wheel hub, e.g. restraining means controlled by ignition switch
    • B60R25/02142Fittings or systems for preventing or indicating unauthorised use or theft of vehicles operating on vehicle systems or fittings, e.g. on doors, seats or windscreens operating on the steering mechanism restraining movement of the steering column or steering wheel hub, e.g. restraining means controlled by ignition switch comprising externally controlled safety devices for preventing locking during vehicle running condition

Abstract

The steering column is locked by a bolt (15) operated by a solenoid (AM) connected to a control switch (S1) which monitors the position of the ignition key. As the key is withdrawn from the lock the bolt drops into the steering column. In order to prevent the steering from being blocked when the key is withdrawn while the vehicle is still moving, a second switch (h) is connected in series with the system, and this switch is operated in conjunction with a speedometer input signal so that the blocking action is inhibited. The fail-safe interlock is simple and can be added to existing circuits.

Description

Sicherheitseinrichtung zur Blockierung der Lenksäule eines Kraftfahrzeuges Die Erfindung betrifft eine Sicherheitseinrichtung zur Blockierung der Lenksäule eines Kraftfahrzeuges bei abgezogenem Zündschlüssel mit einem über den Zündschlüssel verstellbaren Sperrbolzen, der über ein mittels eines Auslösemagneten betätigbares Sperrglied in der Entriegelungsstellung gehalten ist. Safety device for blocking the steering column of a motor vehicle The invention relates to a safety device for blocking the steering column of a motor vehicle with the ignition key removed with an over the ignition key adjustable locking pin, which can be actuated by means of a release magnet Locking member is held in the unlocked position.

Eine derartige Sicherheitseinrichtung ist aus der DT-OS 2 115 133 bekannt. Mit dieser Sicherheitseinrichtung wird eine Verriegelung der Lenksäule bei unbeabsichtigtem Abziehen des Zündschlüssels während der Fahrt verhindert.Such a safety device is from DT-OS 2 115 133 known. This safety device is used to lock the steering column prevented if the ignition key is unintentionally removed while driving.

Erst, wenn der Fahrzeuglenker das Kraftfahrzeug verläßt, wird die Verriegelung wirksam. Der Zündschloßschalter muß bei dieser Sicherheitseinrichtung mit dem Türschloß gekoppelt werden. Dies ist jedoch nur bei neu herzustellenden Kraftfahrzeugen durchführbar. Ein nachträglichter Einbau in ein Kraftfahrzeug erfordert einen unvertretbar hohen Montageaufwand.Only when the driver leaves the motor vehicle will the Lock effective. The ignition switch must be used with this safety device be coupled to the door lock. However, this is only for newly manufactured ones Motor vehicles feasible. A subsequent installation in a motor vehicle is required an unacceptably high installation effort.

Es ist Aufgabe der Erfindung, eine Sicherheitseinrichtung der eingangs erwähnten Art so zu verbessern, daß der nachträgliche Einbau in ein Kraftfahrzeug wesentlich erleichtert wird und daß die Entriegelung des Sperrbolzens erst erfolgen kann, wenn das Kraftfahrzeug stillsteht.It is the object of the invention to provide a safety device of the initially mentioned To improve mentioned type so that the subsequent installation in a motor vehicle is made much easier and that the unlocking of the locking pin only take place can when the motor vehicle is stationary.

Dies wird nach der Erfindung dadurch erreicht, daß der Auslösemagnet über einen bei abgezogenem Zündschlüssel geschlossenen Kontakt des Zündschloßschalters und einen und Kontakt einer Schalteinrichtung ansteuerbar ist,/daß diese Schalteinrichtung so betätigbar bzw. ansteuerbar ist, daß bei stehendem Kraftfahrzeug dieser Kontakt geschlossen ist. Für das Ansprechen des Auslösmagneten ist also neben dem Abziehen des Zündschlüssels der Stillstand des Kraftfahrzeuges Voraussetzung. Auf diese Weise bleibt das Kraftfahrzeug selbst bei unbeabsichtigtem Abziehen des Zündschlüssels bis zum Stillstand lenkbar.This is achieved according to the invention in that the release magnet via a contact of the ignition switch that is closed when the ignition key is removed and one and a contact of a switching device can be controlled / that this Switching device can be actuated or controlled in such a way that this contact is made when the motor vehicle is stationary closed is. For the triggering magnet to respond, it is necessary to remove it of the ignition key, the standstill of the vehicle is a prerequisite. In this way remains the motor vehicle even if the ignition key is unintentionally removed steerable to a standstill.

w v Nach einer Weiterbildung der neuen Sicherheitseinrichtung ist vorgesehen, daß in den Ansprechstromkreis des Auslösemagneten ein Kontakt des Auslösemagneten eingeschaltet ist, der nach dem Betätigen des Sperrgliedes den Auslösemagneten abschaltet. Nach dem Ansprechen des Auslösemagneten und der Betätigung des Sperrgliedes wird damit der Stromverbrauch des Auslösemagneten beendet. w v After further training the new safety device is provided that in the response circuit of the release magnet a contact of the release magnet is switched on, which switches off the release magnet after actuation of the locking member. After the triggering magnet has responded and the locking element has been actuated so that the power consumption of the release magnet ends.

Die Abhängigkeit des Ansprechstromkreises des Auslösemagneten wird nach einer weiteren Ausgestaltung dadurch erreicht, daß ein impulsgesteuerter Schaltkreis verwendet ist, der ein Schaltmittel steuert, dessen Kontakt geschlossen ist, wenn dem Schaltkreis keine Impulse mehr zugeführt werden. Zur Ansteuerung dieser Schalteinrichtung ist vorgesehen, daß die Impulse von einem sich nur während der Fahrt bewegenden bzw. rotierenden Teil des Kraftfahrzeuges, z.B. der Tachometerwelle, der Kardanwelle oder dergleichen, über einen an sich bekannten Impulsgeber ableitbar sind.The dependence of the response circuit of the trip magnet is achieved according to a further embodiment in that a pulse-controlled circuit is used, which controls a switching means whose contact is closed when no more pulses are fed to the circuit. To control this switching device it is provided that the impulses from a person only move while driving or rotating part of the motor vehicle, e.g. the speedometer shaft, the cardan shaft or the like, can be derived via a pulse generator known per se.

Die Erfindung wird anhand eines als Stromlaufplan dargestellten Ausführungsbeispieles mit schematisch gezeichneten Geräteteilen näher erläutert.The invention is based on an embodiment shown as a circuit diagram explained in more detail with schematically drawn device parts.

Der Zündschlüssel 10 hält bei eingeschaltetem Zündschloßschalter das Schaltglied 12 des Kontaktes S1 in der gezeigten Schaltstellung. Der Kontakt S1 ist geöffnet.The ignition key 10 holds that when the ignition switch is on Switching element 12 of contact S1 in the switching position shown. The contact S1 is opened.

Der Auslösemagnet AM steuert ein Sperrglied 13, das direkt als Anker ausgebildet ist und das über die Rückstellfeder 19 im Eingriff mit der Sperraufnahme 14 des Sperrbolzens 15 gehalten ist. Der Sperrbolzen 15 steht unter der Spannung der Druckfeder 16, kann aber nicht in die Sperraufnahme 18 der Lenksäule 17 eingreifen, da er durch das Sperrglied 13 festgehalten ist. Die Lenksäule 17 kann in dieser Stellung der Sicherheitseinrichtung unbeschränkt verdreht werden.The release magnet AM controls a locking member 13, which directly as Armature is formed and via the return spring 19 in engagement with the locking receptacle 14 of the locking pin 15 is held. The locking pin 15 is under tension the compression spring 16, but cannot engage in the locking receptacle 18 of the steering column 17, since it is held in place by the locking member 13. The steering column 17 can be in this Position of the safety device can be rotated without restriction.

Wird der Zündschlüssel 10 abgezogen, dann verstellt die Zugfeder 11 das Schaltglied 12 des Zündschloßschalters so, daß der Kontakt S1 im Ansprechstromkreis des Auslösemagneten AM geschlossen wird und das Potential 31 - anschaltet. In diesen Ansprechstromkreis ist jedoch noch ein Kontakt h eines Schaltmittels H eingeschaltet. Dieses Schaltmittel H wird über eine Schalteinrichtung SE gesteuert. Dieser Schalteinrichtung SE werden Impulse i zugeführt, die von einem Teil des Kraftfahrzeuges, z.B. der Tachometerwelle, der Kardanwelle oder dergleichen, über einen an sich bekannten Impulsgeber abgeleitet werden.If the ignition key 10 is removed, the tension spring 11 is adjusted the switching element 12 of the ignition switch so that the contact S1 in the response circuit of the release magnet AM is closed and the potential 31 - turns on. In these However, a contact h of a switching means H is still switched on in the response circuit. This switching means H is controlled via a switching device SE. This switching device SE pulses i are supplied which are generated by a part of the motor vehicle, e.g. the Speedometer shaft, the cardan shaft or the like, via a known per se Pulse generator can be derived.

Dieser Teil des Kraftfahrzeuges wird so ausgewählt, daß die Impulse i nur bei fahrendem Kraftfahrzeug auftreten, bei stehendem Kraftfahrzeug aber ausbleiben.This part of the motor vehicle is selected so that the pulses i only occur when the vehicle is moving, but do not occur when the vehicle is stationary.

Dies bedeutet also, daß der Kontakt h erst geschlossen ist, wenn das Kraftfahrzeug stillsteht. Der Ansprechstromkreis für den Auslösemagneten AM ist dann geschlossen.This means that the contact h is only closed when the Motor vehicle stands still. The response circuit for the tripping magnet AM is then closed.

Das Sperrglied 13 wird betätigt und gibt den Sperrbolzen 15 frei. Nach der Betätigung des Sperrgliedes 13 wird der Kontakt S2 betätigt, der den Auslösemagneten AM vom Potential 30 + abschaltet. Die Rückstellfeder 19 kann das Sperrglied 13 jedoch nicht voll zurückstellen, da der Sperrbolzen 15 in die Sperraufnahme 18 der Lenksäule 17 eingefuhrt ist.The locking member 13 is actuated and releases the locking pin 15. After actuation of the locking member 13, the contact S2 is actuated, which is the trigger magnet AM disconnects from potential 30+. The return spring 19 can, however, the locking member 13 do not fully reset, as the locking pin 15 in the locking receptacle 18 of the steering column 17 is introduced.

Auf diese Weise ist sichergestellt, daß selbst bei unbeabsichtigtem Abziehen des Zündschlüssels 10 der Sperrbolzen 15 und damit die Verriegelung der Lenksäule 17 erst freigegeben werden, wenn das Kraftfahrzeug stillsteht. Das Kraftfahrzeug kann also auch in diesem Fall bis zum Stillstand gelenkt werden.In this way it is ensured that even in the event of an unintentional Remove the ignition key 10 from the locking pin 15 and thus the Locking of the steering column 17 can only be released when the motor vehicle is stationary. The motor vehicle can therefore also be steered to a standstill in this case.

Wird der Zündschlüssel 10 wieder eingesteckt und verdreht, dann wird nicht nur der Kontakt S1 geöffnet, sondern auch der Sperrbolzen 15 in die gezeigte Entriegelungsstellung zurückgestellt. Dabei läßt die Rückstellfeder 19 das Sperrglied 13 in die Sperraufnahme 14 des Sperrbolzens 15 einrasten. Da der Kontakt 51 den Ansprechstromkreis des Auslösemagneten AM unterbricht, spielt der Schaltzustand des Schaltmittels H und der Schalteinrichtung SE keine Rolle. Die Entriegelungsstellung wird daher sowohl bei fahrendem als auch bei stehendem Kraftfahrzeug aufrechterhalten.If the ignition key 10 is reinserted and turned, then not only the contact S1 is open, but also the locking pin 15 in the one shown Unlocked position reset. The return spring 19 leaves the locking member 13 snap into the locking receptacle 14 of the locking pin 15. Since the contact 51 den The response circuit of the tripping magnet AM is interrupted, the switching status plays the switching means H and the switching device SE is irrelevant. The unlocked position is therefore maintained both when the vehicle is moving and when the vehicle is stationary.

Claims (4)

AnspriicheClaims 1.)Sicherheitseinrichtung zur Blockierung der Lenksäule eines Kraftfahrzeuges bei abgezogenem Zündschlüssel mit einem über den Zündschlüssel verstellbaren Sperrbolzen, der über ein mittels eines Auslösemagneten betätigbares Sperrglied in der Entriegelungsstellung gehalten ist, dadurch gekennzeichnet, daß der Auslösemagnet (AM) über einen bei abgezogenem Zündschlüssel (10) geschlossenen Kontakt (S1) des Zündschloßschalters und einen Kontakt (h) einer Schalteinrichtung (H, SE) ansteuerbar ist, und daß diese Schalteinrichtung (H, SE) so betätigbar bzw. ansteuerbar ist, daß bei stehendem Kraftfahrzeug dieser Kontakt (h) geschlossen ist.1.) Safety device for blocking the steering column of a motor vehicle with the ignition key removed with a locking pin that can be adjusted using the ignition key, in the unlocked position via a locking element that can be actuated by means of a release magnet is held, characterized in that the release magnet (AM) has a with removed ignition key (10), closed contact (S1) of the ignition lock switch and a contact (h) of a switching device (H, SE) can be controlled, and that this Switching device (H, SE) can be actuated or controlled in such a way that when the Motor vehicle this contact (h) is closed. 2. Sicherheitsschaltung nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß in den Ansprechstromkreis des Auslösemagneten (AM) ein-Kontakt (S2) des Auslösemagneten (AM) eingeschaltet ist, der nach dem Betätigen des Sperrgliedes (13) den Auslösemagneten (AM) abschaltet. 2. Safety circuit according to claim 1, characterized in that that in the response circuit of the release magnet (AM) a contact (S2) of the release magnet (AM) is switched on, the release magnet after actuation of the locking member (13) (AM) turns off. 3. Sicherheitsschaltung nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, daß ein impulsgesteuerter Schaltkreis (SE) verwendet ist, der ein Schaltmittel (H) steuert, dessen Kontakt (h) geschlossen ist, wenn dem Schaltkreis (SE) keine Impulse (i) mehr zugeführt werden. 3. Safety circuit according to claim 1 or 2, characterized in that that a pulse-controlled circuit (SE) is used, which has a switching means (H) controls whose contact (h) is closed when the circuit (SE) does not receive any pulses (i) more can be supplied. 4. Sicherheitsschaltung nach Anspruch 3, dadurch gekennzeichnet, daß die Impulse (i) von einem sich nur während der Fahrt bewegenden bzw. rotierenden Teil des Kraftfahrzeuges, z.B. der Tachometerwelle, der Kardanwelle oder dergleichen, über einen an sich bekannten Impulsgeber ableitbar sind. 4. Safety circuit according to claim 3, characterized in that that the impulses (i) from one are only moving while driving or rotating part of the motor vehicle, e.g. the speedometer shaft, the cardan shaft or the like, can be derived via a pulse generator known per se.
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* Cited by examiner, † Cited by third party
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